handdator

Visa fullständig version : 92:a söker råd (nybörjare)


drabant
2009-10-04, 11:55
Hej!

Jag har äntligen fått upp motivationen för att börja träna. Jag blir 17 år om några dagar, är 180cm lång och väger 80kg enligt digital våg här hemma. Jag tränade fotboll vid runt 6-8 års ålder. Har sedan dess inte tränat någonting.

Nu när man går gymnasiet får man minst en timmes promenad om dagen (direkt efter frukost), vilket jag ser som bra då det är gratis motion så att säga. 20 minuter till pendeln och 10-15 minuter till skolan fram och tillbaka. Sedan går jag mycket om jag ska träffa någon eller som vi brukar göra, käka ute (inte så nyttigt känner jag).

Jag själv tycker att jag ser mullig ut, och det är inte direkt vad jag är ute efter. Vill dra ner på allt fett och börja bygga lite muskler. Har flera gånger tänkt att jag SKA ut och springa en viss tid, men det blir aldrig av.

- Hur ska jag gå tillväga för att gå ner? Jag vet inte vad idealvikten ligger på så jag kan inte spika något mål så oerfaren som jag är.
- Hur ska jag gå tillväga för att bygga upp muskler? Den enda erfarenhet jag har av gym är först när jag gick dit med en kompis och hans farsa (som är bodybuilder), vi körde lite olika saker och jag skulle hela tiden tänka på att ha rak rygg. Jag vet inte vad alla verktyg/träningssätt heter eller hur "reps" fungerar helt ut.
Sedan har jag haft PT ca 5 gånger på ett annat gym där vi mest tränade muskler som man inte visste att man hade så att säga. Mycket balans osv.

Min kost ser ut ungefär såhär:
Frukost: Ett glas apelsinjuice, en tallrik yoggi yoghurt, en eller två mackor (mörkt bröd) med smör och 3 skivor ost vardera.
Lunch (i skolan äter vi ute): alltifrån Yakiniku (strimlad antricote) m. ris, Nudlar m. kyckling, Pizza till Chicken Tikka Masala (kyckling m. ris och en sås).
Dricker alltid vatten till. Inte så nyttig mat skolan erbjuder. Kostar även ca 50:- varje dag för mig.
Middag: Hyfsat nyttig mat. Hos mor (skilda föräldrar) blir det mycket färgrik och god/nyttig mat. Hos far (fd kock) blir det mycket köttbitar med mycket grönsaker osv. Här dricker jag alltid mjölk till maten.

Ibland är det långa dagar i skolan. Funderar på att ta med ett äpple eller liknande att äta emot slutet av dagen.
Det händer ofta att när jag ska träffa min kompis för att spela trummor på måndag och torsdagskvällar att det blir pizza eller hamburgare till middag, vilket jag inte heller är så nöjd med.

Det jag behöver hjälp med är att få svar på ovanstående frågor samt råd. Jag är näst intill helt oerfaren inom ämnet och vill som sagt dra ner på fettet och bygga upp muskler. Jag är inte ute efter resultat NU NU NU, utan vill få in det som en rutin så att det sitter.

En annan sak jag skulle behöva (känner jag) är ett spikat veckoschema där min träning står (kanske även plugg). Detta ska jag följa till punkt och pricka utan undantag. Jag känner att jag behöver detta för att komma igång, annars blir det lätt osäkerhet eller att jag känner att; äh, kan lata mig vid teven.

Förlåt för den långa texten, jag hoppas att ni förstår mig. Ställ gärna fler frågor om ni undrar något!

Med vänlig hälsning,
Jacob

TehSaxo
2009-10-04, 13:32
Läs deffguiden. :)

Själv så förstår jag inte hur du har råd med att äta ute så ofta. :$ Ett tips är att sluta äta ute så ofta, eller hellre beställa en kycklingsallad t.ex.


Deff Guide: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

drabant
2009-10-04, 19:32
TehSaxo: Det kostar totalt 600-800:- i månaden. Budgeten ligger på 1050:-. Inte bra, jag vet. Ska börja ta med mat hemifrån istället (matlåda från middagen dagen innan). Mycket smidigare och godare, samt nyttigare.

Så det är alltså "deff" jag ska ägna mig åt?

Bjorneman
2009-10-04, 20:04
Rent spontant skulle jag säga mer protein. Men läs deffguiden som sagt :P

TehSaxo
2009-10-04, 21:31
TehSaxo: Det kostar totalt 600-800:- i månaden. Budgeten ligger på 1050:-. Inte bra, jag vet. Ska börja ta med mat hemifrån istället (matlåda från middagen dagen innan). Mycket smidigare och godare, samt nyttigare.

Så det är alltså "deff" jag ska ägna mig åt?

yes, om du känner att du har lite för mycket fett på kroppen(magen). :)

Fru_Flisa
2009-10-04, 21:41
Gör inte misstaget att försöka bli omedelbart superoptimal för det håller ofta inte länge. Börja med små förändringar/förbättringar tills dessa blivit en vana osv.

Johananas92
2009-10-05, 21:36
Jag befinner mig i ungefär samma situation som dig, men bor ute på landet. Därför har jag valt att jogga istället för att gymma. Fast jogging funkar ju lika bra i stan...
Jag har börjat följa ett träningsprogram från marathon.se för nybörjare (http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=294). Passar mig alldeles utmärkt, och det kanske kan vara något för dig också om du vill ha schemalagd träning. Brukar alltid gå att klämma in en halvtimmes träning några dagar i veckan, om man planerar i förväg.

Men när det gäller kost och gym så kan jag inte hjälpa dig.

fiskebulle
2009-10-07, 10:31
Du kan ju börja med att byta frukostyoghurten emot fil eller mjölk. Det är ju jävligt gott med yoghurt men sockerhalten är astronomisk, om det är inte sockerfri, men då är det väl sukralos eller aspartam och det är ju inte särskilt nyttigt det heller.

Om du vill börja gymma är det väl bara att svälja stoltheten och fråga din kompis eller hans farsa om hjälp. Oftast så är folk ganska så givmilda och snälla när det kommer till träningstips och hjälp med att komma igång, i alla fall om du frågar artigt.

Mvh En som suttit i samma sits.