handdator

Visa fullständig version : Ett par frågor till erfarna gymmare!


add3
2009-10-03, 18:10
Tjenare har gymmat ett par år nu med mycket bra tillväxt och allt har gått mycket bra. Inga skador, förutom en period med axelont, men det fixade sig med en expert. Dock har jag ett par frågor....

1. Jag tränar 4ggr i veckan schemat ser ut så här.

Dag 1. Bänk 3-4 set, lutande bänk 4 set, flyes 3set. " övningar för triceps och två för axel.

2. Ben 3-4övningar+ vader, lite biceps.

3. Nu är det samma pass som på 1 an.

4. Rygg+ biceps, bakre axel.

Mage slänger jag in 3 ggr i veckan när jag känner mig fräsch.

Ser det här bra ut? För det funkar bra för mig, skulle bara vilja ha lite proffsiga åsikter.

Fråga 2.

Hur ser överträning ut, vad är det som händer då? Blir man svagare är det ett tecken på det eller ?

Fråga 3.

Jag har presic börjat med mm2k och kör det under pass 1 och pass 3 tillsammans med 2 andra bröstövningar funkar det bra? För när jag körde utan mm2k på mitt eget sätt så fick jag mycket mer träningsvärk!

Fråga 4.

Träningsvärk är ett bra tecken när man tränar, om man inte får det har man gjort något fel då, trots att man kört tungt. Ärdet bättre att köra ett schema som ger träningsvärk än ett känt pass som inte ger just mig träningsvärk ?


Jag uppskattar all hjälp, för jag är lite kluven i dessa frågor. Tack på förhand!

L-Sami
2009-10-03, 18:17
Fråga 2.
Hur ser överträning ut, vad är det som händer då? Blir man svagare är det ett tecken på det eller ?

Man tappar suget för träning, man blir deprimerad, man är trött hela tiden och sen kan man åka på en förkylning också.

Fråga 4.

Träningsvärk är ett bra tecken när man tränar, om man inte får det har man gjort något fel då, trots att man kört tungt. Ärdet bättre att köra ett schema som ger träningsvärk än ett känt pass som inte ger just mig träningsvärk ?

Du behöver inte få alltid träningsvärk för att bli större och starkare.

add3
2009-10-03, 18:22
Tackar för det snabba svaret. Så så länge man ökar i vikt, mår bra, känner sig sugen att träna och går upp i vikt, så är man helt safe från överträning ?

Pjotor
2009-10-03, 18:40
Tackar för det snabba svaret. Så så länge man ökar i vikt, mår bra, känner sig sugen att träna och går upp i vikt, så är man helt safe från överträning ?

Du är aldrig "helt safe", men med villkoren ovan är du ganska säker.

L-Sami
2009-10-03, 19:10
Tackar för det snabba svaret. Så så länge man ökar i vikt, mår bra, känner sig sugen att träna och går upp i vikt, så är man helt safe från överträning ?

Personligen har jag aldrig varit övertränad av endast styrketräning. Lyssna på kroppen och ge den vila när den behöver det så minskar man riskerna att bli övertränad ytterligare.

add3
2009-10-03, 19:12
Personligen har jag aldrig varit övertränad av endast styrketräning. Lyssna på kroppen och ge den vila när den behöver det så minskar man riskerna att bli övertränad ytterligare.

Tackar för dina svar, jag är inte särskilt orolig, jag är bara sugen på att få mer information om läget så att jag undviker detta problem.

Tyck gärna till om schemat jag kör på också, ser uplägget någorlunda bra ut ? ^^

L-Sami
2009-10-03, 19:17
Tyck gärna till om schemat jag kör på också, ser uplägget någorlunda bra ut ? ^^

Du prioriterar bröst, triceps, axlar, biceps ser jag. Det går om du trivs med det, men var noga med att din rygg utvecklas lika bra som brösten, så att det inte blir obalans i muskulaturen. Lägg in ryggträning i benpasset också.

add3
2009-10-03, 19:25
Du prioriterar bröst, triceps, axlar, biceps ser jag. Det går om du trivs med det, men var noga med att din rygg utvecklas lika bra som brösten, så att det inte blir obalans i muskulaturen. Lägg in ryggträning i benpasset också.

Stämmer bra, det är där min fokus ligger. Fast jag har en jävligt stark rygg då jag tränade en halvkroppssplitt i ungefär 8månader. Så detta pass är ett nytt, har kört det i 2 månader nu. Dessuom kör jag runt 8-10 set per muskel. 6-8 triceps runt 6-7 för axlar samt runt 9-10 för bröst. Låter detta bra eller bör jag sänka antalet reps lite. För om jag ska gå på känslan så känns det jävligt bra, men frågan är hur bra det är i längden, vad vet ni om detta ?

add3
2009-10-04, 18:37
Vänligen fler svar uppskattas ^^

add3
2009-10-06, 16:39
Ingen som vill svara ? Snälla lite åsiker vore schysst, bl.a. på mitt schema.

sweaberg
2009-10-06, 18:02
En annan fråga

Magcrunch maskinen, när man sitter och greppar händerna över huvudet och benen bakom en kudde och drar ner armarna och upp benen typ, är denna övning effektiv för hela magen? eller är gamla vanliga situps lr benlyft bättre?