handdator

Visa fullständig version : Varför känns de bättre?


mojoo
2009-10-03, 14:18
Hej

Jo har nu tränat 2 år på sats fridhelmsplan utan att byta. Mitt kort går ut snart så åkte o testade ett annat gym idag. Och varje gång jag har vilat ungefär 2 veckor, när de är semester(men gjort armhävningar etc),så känns de som jag får bra kontakt och känner mig stark när jag kommer tillbaka. Så kändes de nu och har känt andra gånger jag har tränat på andra gym. De kändes grymt bra, med bra kontakt och bra pump även om jag kör som jag brukar göra. Så här skulle jag vilja känna varje pass men de gör jag inte.

Min teori: Känns ju som vila verkar fungera bra. Men jag hade inte vilat längre än normalt när jag tränade idag på de nya. Kan de vara så att kroppen vänjer sig vid maskinerna och hantlarna på något vis? Förstår inte. Så om ni kan ge er teori :thumbup:

[edit] Kanske låter dumt men så känns de! Lite kladdigt skrivit också kanske

Järvskan
2009-10-03, 16:10
Musklerna bryts ju ner av träning och byggs upp av vila.

Pjotor
2009-10-03, 18:23
Vila är the shit. Som järvskan skriver så är det under vilan som musklerna byggs upp. 1-2 veckors vila kan ta bort känslan av slitenhet. Det är viktigt för mig eftersom jag vill att träningen ska vara kul.

NiklasAlm
2009-10-04, 13:48
Jag har vilat i 2 månader nu, det gav inga vidare resultat. :P

Mourten
2009-10-04, 13:54
Ovanligt att folk ska vila ihjäl sig. Att fisa runt på gymmet i maskinerna och göra sina 3*10 på samma vikt som för 3 år sen ger lika mkt utdelning som att klippa gräset hemma.
Vila när ni är slitna, inte för de står så i er träningsdagbok.

grakka
2009-10-04, 14:17
Jag har vilat i 2 månader nu, det gav inga vidare resultat. :P

Samma här! 50kg bänkpress here we go! :hbang:

SlajsarN
2009-10-06, 07:20
Mourten +1

Commando1980
2009-10-06, 14:21
mitt tips är att istället lägga in planerade lättare perioder. istället för att köra sönder sig och sen vila hela veckor. dvs släpp gaspedalen innan du kör in i väggen.

EkarN
2009-10-06, 16:02
mitt tips är att istället lägga in planerade lättare perioder. istället för att köra sönder sig och sen vila hela veckor. dvs släpp gaspedalen innan du kör in i väggen.

+1 Lyssna på kroppen också. Börjar du känna dig jäkligt sliten, ta en lättare vecka. Att köra in i väggen som Commando säger renderar ju bara att man måste vila alldeles för länge, eller t.o.m kanske skadar sig, som är förödande för träningen, man kan ju inte träna alls!