handdator

Visa fullständig version : Recept med säsongens ingredienser


Zakath
2009-10-03, 14:08
Nu är det ju säsong för massa härliga grönsaker och frukter, morot, lök, svamp, kålrot, vitkål, äpplen, päron och mycket mer!

Så jag undrar vad ni hittar på för skoj (och gärna billigt) med säsongens skörd?

Själv har jag inte provat så mycket än, men igår provade jag:
vitkål,
rev den med en osthyvel,
stekte den mjuk med smör och rapsolja (mycket),
pyttelite salt,
serverades med en gnutta sweet chili sås - gudomligt! Perfekt tillbehör eller ev. som ersättning för ris/pasta. Dessutom galet billigt just nu. :thumbup:

Chrilli
2009-10-03, 15:13
Vitkål brukar jag göra wok på istället för nudlar, svingott.

Dock alla rotfrukter i ugn med rosmarie, timjan, salt och peppar och sen in med några citroner som får bli varma och karmaliserade. Pressa över det och köttet sen så har ni något jädra gött.

LadyG
2009-10-03, 15:43
Rotmos! Det är jättegott till t ex stekt falukorv eller fläskkorv om man inte gillar fläsklägg.
Rostade rotsaker i ugn går alltid hem också, gärna med fläskfilé eller kycklingbröst till.

ackilf
2009-10-03, 16:24
-Rotfruktsgratäng!
Roligare än vanlig potatis, billigt och gott :) Riv eller skiva valfria rotisar fint. Häll över valfri grädde efter smak, pressa i en vitlöksklyfta, salta och peppra.

-Morotsbiffar/plättar:
Finriv morot, knäck i ett ägg, någon msk mjöl, salta, peppra och krydda ordentligt. Stek å lågvärme i olja/smör. För att få mer "biff-konsistens" - mixa i lite kikärtor.

-Kålpudding

-Morotssoppa med smak av spiskummin; Stek upp gul lök och morötter med spiskummin i olja/smör. Späd med vatten, koka morötter mjuka i buljong som precis täcker dom. Koka ev med röda linser. Mixa slät, i med en skvätt mjölk. Smaka av, krydda, njut.

LadyG
2009-10-03, 16:33
Man brukar få kål över från kålhuvudena, huvudena kan ju vara ganska stora, men då kan man göra kåldolmar också, om man ändå ska göra kålpudding. Det kräver lite planering, så man får de största och finaste bladen till dolmarna, men sen får man två suveräna rätter till middag också :)

Skulle man ha kål över trots det kan man finstrimla det som blir över och göra pizzasallad, det står sig nästan hur länge som helst verkar det som. Eller längre tid än det tar att äta upp den i alla fall :D

Gillar man inte pizzasallad kan man göra coleslaw eller strimla ner den i wok. De som gillar soppa gör kålsoppa så här års.

Vitkål måste vara en av de mest flexibla prylarna man kan köpa från grönsaksdisken just nu. Gott är det också :)

Zakath
2009-10-03, 17:51
Vitkål brukar jag göra wok på istället för nudlar, svingott.

Dock alla rotfrukter i ugn med rosmarie, timjan, salt och peppar och sen in med några citroner som får bli varma och karmaliserade. Pressa över det och köttet sen så har ni något jädra gött.

Wok är en jättebra idé!

Hur funkar det här med att karamellisera en citron i ugnen?


Soppor ska jag också prova, finns det några recept där man inte behöver buljong och ändå får massor av god smak?

Och gratäng, mums!

z_bumbi
2009-10-03, 18:12
Älggryta med rotfrukter och svamp
Servera med ugnstekt potatis och årets gelé.

I år blir det iofs ingen älg :(

z_bumbi
2009-10-03, 18:28
Älggryta med rotfrukter och svamp
Servera med ugnstekt potatis och årets gelé.

I år blir det iofs ingen älg :(

Det blev iofs inget recept heller...

Mjukgör lök och vitlök i en medelvarm panna, lägg åt sidan
Bryn kötttärningar, lägg åt sidan.
Snabbvärm rotfrutkstärningar i pannan, t ex morötter, kålrot, rotselleri.
Släng ner allt i en gryta.
Slå på vätska, rödtjut eller buljong funkar men vatten går också bra.
Släng ner ett lagerblad
Om färsk svamp ska användas så vänta en stund med den, ska man använda torkad så smula ner minst hälften så att den ger mer smak.
Koka en hemul tid (minst 2 timmar) under lock tills köttet är mört. Ev fyll på med vätska om det behövs.
Om man använder färsk svamp så förväll svampen och ge den en tur i stekpanna innan den åker i när det är ca 10-15 min kvar till servering. Har svamplyckan varit låg så går det att kombinera torkad och färsk svamp.
Krydda med salt och peppar.

Potatis
Skälj och skär i klyftor och lägg i en smord form. 200-225 grader i ugnen i ca 20-30 minuter beroende på tjocklek på klyftorna och potatissort. Ev rör om då och då för att oljan ska ge en bättre yta på hela klyftorna.
Salta innan servering.

Gelé. Ingen större koll på tillverkningen men koka bär och sila av saften samt blanda med socker/melatin med sötningsmedel.
Blåbär är en bra skogssmak till resten av maten men de behöver lite citrus för att komma till sin rätt, t ex citron, apelsin eller limejuice nedrört i den kokande saften.

Zakath
2009-10-08, 19:04
Gjorde precis en underbar grönsakssoppa med det jag hade hemma:
vitkål
morot
lök
spenat
kryddor + buljong

Och det blev så gott, och så enkelt!

MyungChul
2009-10-12, 15:04
Strö på lite farinsocker på en skuren citron och antingen grilla den om du har den effekten på ugnen eller stek den på låg värme. (120°c)

Du kan även steka citronen så den får samma fina nästan svarta yta. Blir som något helt nytt.