handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på denna artikel: "Kosttillskott kan vara inkörsport till dopning"


emi23j
2009-10-03, 07:13
Blev just klar med att läsa morgontidningen. En artikel i tidningen fick dock min uppmärksamhet och jag kan säga att jag faktiskt blir smått irriterad av vissa "experter". Här är i alla fall en länk och artikeln i sin helhet. vad tycker ni..

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4911851

Kosttillskott kan vara inkörsport till dopning

LULEÅ. Ett stort intresse för kosttillskott signalerar fel fokus och kan vara inkörsport till dopning.
- Det ökar risken att man väljer att gå hela vägen, Michael Svensson, idrottsfysiolog vid Umeå universitet.

Ett kosttillskott är ett preparat som koncentrerar näringsämnen som påverkar kroppen i någon mening. Det kan vara pulver och piller, men också livsmedelsnära produkter som till exempel sportdrycker.
För osäkert
Michael Svensson är expert på ämnesomsättning och effekter på hård fysisk träning vid Umeå universitet.
I går föreläste han i Luleå om kosttillskott.
I slutet av 1980-talet och början av 1990-talet var det vanligt att toppidrottsmän använde sig av tillskotten. Sedan åkte ett antal fast för dopningsbrott efter och trenden vände.
- I dag är det inga idrottsmän och kvinnor i elitidrotten som använder sig av kosttillskott i någon större utsträckning. Det är för osäkert, säger han.
Bevis krävs ej
I stället är det gymmänniskorna som kosttillskottstillverkarna riktar sig.
- Många proteinpulver spetsas med steroider som kan ge anabola effekter i kroppen, framför allt gäller det de utländska produkterna. Ämnet syns inte i innehållsförteckningen och är dopningsklassat.
Kosttillskott uppges i rek-lamen ge viktminskning, vara uppiggande, energigivande eller ha prestationshöjande effekter och lagen har hittills inte krävt bevis för påståenden.
Men nu kommer en ny lag som kräver vetenskapliga belägg för det som påstås.
Många kosttillskott lovar mer än de håller, säger Svensson.
- Det finns dessutom kosttillskott som är direkt ohälsosamma. Exempelvis krom och fettet CLA.
Prestationshöjande
Men det finns kosttillskott som ger prestationshöjning. Ett av dem är Kreatin, ett ämne som har prestationshöjande påverkan vid korta intensiva träningsintervaller. Ämnets negativa konsekvenser är ökad vikt och risk för muskelbristningar och muskelkramper.
- Det är prestationshöjande och borde vara dopningklassat.
Räcker med vanlig mat
Över huvud taget anser Svensson att det räcker med vanlig mat.
- Direkt efter träning ska man få i sig 0,5-1,5 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt och 0,1 till 0,2 gram protein per kilo kroppsvikt, beroende på intensiteten i träningen. Det motverkar nedbrytning av muskler och stimulerar återhämtning. Om du blandar 2,5 deciliter saftsoppa och samma mängd mjölk så har du en utmärkt och billig dryck för det.


Det enda vettiga han säger är väl om den nya lagen. Det är bra att bevisning kommer att krävas.

Jag håller med om att man ska ta avstånd från doping men jag gillar dock inte att man ger fel signaler till ungdomar, föräldrar, tränare, ledare, osv att intag av kosttillskott skulle vara någon form av inkörsport till doping.

Jag vet heller inte om jag gillar att han sätter elit-idrottare på någon form av pedistal (eller vad det nu heter). Så vitt jag vet klämmer även dessa i sig kosttillskott, det är heller inte rätt att ge intrycket av att doping in förekommer på elit-nivå i och med att det troligtvis är vanligare än någon av oss kan tro. Dock så är det väl så att inom världseliten (tänker mest på friidrott nu) så trycker dem i atleterna produkter som ännu inte hunnit bli dopingklassade.

Att kreatin borde vara doping klassat är också löjligt. I såna fall borde man ju bannlysa t ex intag av snabba kolhydrater under träning som också har en prestationshöjande effekt. Och att kreatin skulle ge muskelbristningar har då jag aldrig hört talas om, men i kombination med t ex AAS är det väl säkert möjligt.

Hur som helst. detta satte en sne prägel på min lördagsmorgon och var helt enkelt tvungen att ventilera...

Rockhard
2009-10-03, 07:31
Antagligen har man käkat kreatin och proteinpulver innan man börjar använda AAS. Men det beror ju hur höga växlar man vill dra av det. Allting är en inkörsport till någonting.

En av rånarna var skyldig CSN 1050 kronor. Studieskulder är inkörsport till helikopterrån.

Mourten
2009-10-03, 07:35
"Många proteinpulver spetsas med steroider som kan ge anabola effekter i kroppen, framför allt gäller det de utländska produkterna." HAHAHAHAHAHAH. Mmm för AAS e ju sjukt billigt så de e klart att tillverkarna vill "spetsa" proteinpulver som e typ gratis med AAS. HAHAHAHAHA

emi23j
2009-10-03, 07:45
"Många proteinpulver spetsas med steroider som kan ge anabola effekter i kroppen, framför allt gäller det de utländska produkterna." HAHAHAHAHAHAH. Mmm för AAS e ju sjukt billigt så de e klart att tillverkarna vill "spetsa" proteinpulver som e typ gratis med AAS. HAHAHAHAHA


Ja exakt!!


Antagligen har man käkat kreatin och proteinpulver innan man börjar använda AAS. Men det beror ju hur höga växlar man vill dra av det. Allting är en inkörsport till någonting.

Varför ens göra uttalandet då? Då kan man ju lika gärna säga att träning, idrott och styrketräning är en inkörsport till doping.

Guddi
2009-10-03, 07:46
Att kreatin borde vara doping klassat är också löjligt. I såna fall borde man ju bannlysa t ex intag av snabba kolhydrater under träning som också har en prestationshöjande effekt. Och att kreatin skulle ge muskelbristningar har då jag aldrig hört talas om, men i kombination med t ex AAS är det väl säkert möjligt.Riskerna med kreatin överdriver han, det finns inga belägg för dem. När det gäller om det skulle dopinklassas eller inte så finns det ju en ny studie som visat att testosteronnivåerna påverkas av kreatin. Så det är mer var man vill dra linjen i sanden i den frågan. Det hade emellertid aldrig gått/varit väldigt svårt att testar för doping med kreatin då vissa har mer eller mindre fulla kreatinnivåer utan att ta kreatin.

"Många proteinpulver spetsas med steroider som kan ge anabola effekter i kroppen, framför allt gäller det de utländska produkterna." HAHAHAHAHAHAH. Mmm för AAS e ju sjukt billigt så de e klart att tillverkarna vill "spetsa" proteinpulver som e typ gratis med AAS. HAHAHAHAHADet finns massor utav studier där man hittat dopinklassade medel i produkter som inte haft dem på listan med ingredienser. i utlandet är siffran så hög som 15 % i vissa studier. Så du ska nog inte uttala dig så säkert om saker du inte vet något om.

Matsa
2009-10-03, 07:48
Dötsknark, dat dere cell tech etc.

Mourten
2009-10-03, 07:52
Det finns massor utav studier där man hittat dopinklassade medel i produkter som inte haft dem på listan med ingredienser. i utlandet är siffran så hög som 15 % i vissa studier. Så du ska nog inte uttala dig så säkert om saker du inte vet något om.

Kan du referera, de kan säkert ibland finnas spår av något töntigt som blivit dopingklassat, typ koffein va ju doping klassat ett tag, effedrin har inte vart sålänge etc.
Men att de skulle finnas AAS i någon mägnd som faktiskt skulle påverka i kosttillskott för 300 kr, du kan ju dra den om rödluvan oxå.

L-Sami
2009-10-03, 07:53
-Jag gillar inte att han dissar alla kostillskott inklusive proteinpulver och kreatin.
-Spetsar proteinpulver med AAS. I USA är priserna för proteinpulver samma som i Sverige. Det skulle bli för dyrt om de spetsade proteinpulvren med AAS.
"Många kosttillskott lovar mer än de håller, säger Svensson." Det kan jag hålla med om.

"Men det finns kosttillskott som ger prestationshöjning. Ett av dem är Kreatin, ett ämne som har prestationshöjande påverkan vid korta intensiva träningsintervaller. Ämnets negativa konsekvenser är ökad vikt och risk för muskelbristningar och muskelkramper.- Det är prestationshöjande och borde vara dopningklassat."

Jag har använt kreatin i 7år nu. Jag har aldrig fått muskelbristningar eller muskelkramper av det. Vissa preparat är väl dopningsklassade för att de ger biverkningar, inte för att de är prestationshöjande. Kreatin är ofarligt.

z_bumbi
2009-10-03, 08:08
"- I dag är det inga idrottsmän och kvinnor i elitidrotten som använder sig av kosttillskott i någon större utsträckning. Det är för osäkert, säger han."

Den officiella ståndpunkten är att man inte bör använda tillskott.
Undrar varför vissa friidrottsklubbar köper kreatin på pall?
Undrar varför vissa förbund är sponsrade av tillskottstillverkare? Det är ju inget de använder.
Undrar varför så många elitidrottare man stöter på ställer frågor om och/eller diskuterar tillskott?

Sen beror det säkert på vilka idrotter det handlar om men alla elitidrottare vill vinna och att få någon halv procent mer på laglig väg ger stor skillnad.

Däremot förstår jag mycket väl varför man bör vara försiktigt och hålla sig till sådant som man har koll på och man ska inte köpa något man inte vet vad det är.

Guddi
2009-10-03, 08:10
Kan du referera, de kan säkert ibland finnas spår av något töntigt som blivit dopingklassat, typ koffein va ju doping klassat ett tag, effedrin har inte vart sålänge etc.
Men att de skulle finnas AAS i någon mägnd som faktiskt skulle påverka i kosttillskott för 300 kr, du kan ju dra den om rödluvan oxå.Som sagt, uttala dig inte så säkert om saker som du inte vet något om.

Since 1999 several groups have analyzed nutritional supplements with mass spectrometric methods (GC/MS, LC/MS/MS) for contaminations and adulterations with doping substances. These investigations showed that nutritional supplements contained prohibited stimulants as ephedrines, caffeine, methylenedioxymetamphetamie and sibutramine, which were not declared on the labels. An international study performed in 2001 and 2002 on 634 nutritional supplements that were purchased in 13 different countries showed that about 15% of the nonhormonal nutritional supplements were contaminated with anabolic-androgenic steroids (mainly prohormones). Since 2002, also products intentionally faked with high amounts of 'classic' anabolic steroids such as metandienone, stanozolol, boldenone, dehydrochloromethyl-testosterone, oxandrolone etc. have been detected on the nutritional supplement market. These anabolic steroids were not declared on the labels either. The sources of these anabolic steroids are probably Chinese pharmaceutical companies, which sell bulk material of anabolic steroids. In 2005 vitamin C, multivitamin and magnesium tablets were confiscated, which contained cross-contaminations of stanozolol and metandienone. Since 2002 new 'designer' steroids such as prostanozol, methasterone, androstatrienedione etc. have been offered on the nutritional supplement market. In the near future also cross-contaminations with these steroids are expected. Recently a nutritional supplement for weight loss was found to contain the beta2-agonist clenbuterol. The application of such nutritional supplements is connected with a high risk of inadvertent doping cases and a health risk. For the detection of new 'designer' steroids in nutritional supplements, mass spectrometric strategies (GC/MS, LC/MS/MS) are presented.Geyer H, Parr MK, Koehler K, Mareck U, Schänzer W, Thevis M. Nutritional supplements cross-contaminated and faked with doping substances. J Mass Spectrom. 2008 Jul;43(7):892-902. Review.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18563865

Räcker inte den artikeln för dig så tryck på related articles

emi23j
2009-10-03, 08:12
Det finns massor utav studier där man hittat dopinklassade medel i produkter som inte haft dem på listan med ingredienser. i utlandet är siffran så hög som 15 % i vissa studier. Så du ska nog inte uttala dig så säkert om saker du inte vet något om.

Kan du referera, de kan säkert ibland finnas spår av något töntigt som blivit dopingklassat, typ koffein va ju doping klassat ett tag, effedrin har inte vart sålänge etc.
Men att de skulle finnas AAS i någon mägnd som faktiskt skulle påverka i kosttillskott för 300 kr, du kan ju dra den om rödluvan oxå.


Det är väl inte det att dem "spetsar" tillskotten medvetet utan att de kommer med omdevetet för att andra produkter (främst läkemedel) tillverkas på samma ställen som proteinpulver och liknande. Det är i alla fall vad jag hört på en föreläsning som jag var på i höstas.

emi23j
2009-10-03, 08:16
Däremot förstår jag mycket väl varför man bör vara försiktigt och hålla sig till sådant som man har koll på och man ska inte köpa något man inte vet vad det är.

Sant.

Synd bara att den s k "experten" i tidningen inte verkar hålla sig till samma sak.
Han säger ju att det är viktigt med bevis i artikeln också, vilket jag också tycker att det är. Men ska då inte samma sak gälla för hans uttryck? Om det nu är en inkörsport som han säger, vars finns då studierna som backar upp detta?

z_bumbi
2009-10-03, 08:16
-Spetsar proteinpulver med AAS. I USA är priserna för proteinpulver samma som i Sverige. Det skulle bli för dyrt om de spetsade proteinpulvren med AAS.

AAS är inte den enda formen av doping. AAS har förekommit i proteinpulver/gainers/måltidsersättare men det går också att spetsa med annat som också innebär positiva pisstest. Sen är iofs AAS inte så dyrt i bulk jämfört med en annons, särskilt om någon gör dem själv i källaren och sen förpackar proteinet i garaget.
"Vårt proteinpulver ger mycket bättre återhämtning pga superduperkomplexet av aminosyror" plus en svag steroid.

L-Sami
2009-10-03, 08:18
"about 15% of the nonhormonal nutritional supplements were contaminated with anabolic-androgenic steroids (mainly prohormones"

Nonhormonal nutrional supplements betyder väl inte per automatik proteinpulver?

King Grub
2009-10-03, 08:19
Several studies have highlighted that nutritional supplements may contain undeclared substances that are banned by the International Olympic Committee (IOC)/World Anti-Doping Agency (WADA). This paper describes a qualitative liquid chromatography coupled with tandem mass spectrometry detection (LC-MS/MS) method to detect anabolic androgenic steroids (4-androsten-3,17-dion, 4-oestren-3,17-dion, 5alpha-androsten-17beta-ol-3-one, boldenone, nandrolone, nandrolone decanoate, testosterone, and testosterone decanoate) and ephedrine in food supplements. The products are dissolved in methanol and analysed by gas chromatography-mass spectrometry (GC-MS). The methanolic solution was added to testosterone-d(3), evaporated to dryness, mixed with NaOH and extracted with n-pentane:diethylether (9:1). LC-MS/MS analyses were performed in selected reaction monitoring (SRM) on an ion-trap equipped with an atmospheric pressure chemical ionization (APCI) probe operating in positive-ion mode. The method was applied to 64 nutritional supplements. A total of 12.5% of the nutritional supplements analysed contained banned substances not declared on the label (anabolic steroids and ephedrine).

Food Addit Contam. 2007 Mar;24(3):258-65. Survey of nutritional supplements for selected illegal anabolic steroids and ephedrine using LC-MS/MS and GC-MS methods, respectively.

The purpose of this study was to analyze the composition of 103 dietary supplements bought on the internet. The supplements were dispatched in four different categories according to their announced contents [creatine, prohormones, "mental enhancers" and branched chain amino acids (BCAA)]. All the supplements were screened for the presence of stimulants and main anabolic steroids parent compounds. At the same time, the research was focused on the precursors and metabolites of testosterone and nandrolone. The study pointed out three products containing an anabolic steroid, metandienone, in a very high amount. The ingestion of such products induced a high quantity of metandienone metabolites in urines that would be considered as a positive antidoping test. The results have also shown that one creatine product and three "mental enhancers" contained traces of hormones or prohormones not claimed on the labels and 14 prohormone products contained substances other than those indicated by the manufacturer. The oral intake of the creatine product revealed the presence of the two main nandrolone metabolites (19-norandrosterone and 19-noretiocholanolone) in urine.

Scand J Med Sci Sports. 2006 Feb;16(1):41-8. Research of stimulants and anabolic steroids in dietary supplements.

L-Sami
2009-10-03, 08:20
AAS är inte den enda formen av doping.

I artikeln står det just proteinpulver är spetsade med steroider så därför tolkade jag det som AAS.

L-Sami
2009-10-03, 08:22
I studierna står det bara nutrional supplements. Det kan vara PWO, fettförbrännare, vad som helst, inte nödvändigtvis proteinpulver.

King Grub
2009-10-03, 08:24
Kreatin och BCAA nämns specifikt.

z_bumbi
2009-10-03, 08:29
I artikeln står det just proteinpulver är spetsade med steroider så därför tolkade jag det som AAS.

Och det svarade jag sen på men jag är alltid lite osäker när det gäller tidningsreferat då "AAS = steroider = den enda formen av doping" inte är sant även om det står i tidningen.

Mourten
2009-10-03, 08:34
I artikeln tar dom ju som sagt även upp koffein och efedrin som doping.
Men att de står 15% av ALLA tillskott dom testat, de kan ju innebära typ jugenlwarefare som promotar sig med att ha just pro-hormon så jag köper inte att de skulle va så att tillverkarna petar ner AAS hejvillt. För dyrt tror jag fortfarande.
Statistik kan ju vrida och vändas på hur mkt som helst, jag kan köpa att dom trycker ner nån svag steroid i typ, jungel warefare etc men inte i vanligt proteinpulver.

Dreas
2009-10-03, 10:00
Vad ska man säga? Kosttillskott kan vara inkörsport! Kul att de kan vinkla det lite som de vill, för det faktum att folk som äter kosttillskott är i regel folk som styrketränar, och endel väljer att nyttja AAS för snabbare resultat nämns antagligen inte?

Captatin Obvious to the rescue men vafan :D

stridis
2009-10-03, 10:28
Kan vara vettigt att hålla sig ifrån dyra upphaussade produkter. Det är vanligt folkvett. Sedan har ju vissa tillverkningsländer annan lagstiftning eller syn på det hela.

Men om man vill läsa in sig på ämnet, vilka kosttillskott är säkra och vilka är inte det ur spetsningssynpunkt? Fok har ju uppenbarligen kollat kosttillskott så finns det typ någon lista på "säkra" tillskott?

Griip
2009-10-03, 10:29
Ett gott skratt är väl det enda man kan svara med :) Nästan lika korkat som att cannabis skulle vara inkörsport för heroin.

emi23j
2009-10-03, 10:34
Ett gott skratt är väl det enda man kan svara med :) Nästan lika korkat som att cannabis skulle vara inkörsport för heroin.

Haha funderade faktiskt på att skriva detta argument också...

Hur som helst är artikeln löjlig tycker. Om man skulle gå på gymmet i Luleå idag (på helex) skulle väl 80% av personerna i åldrarna 40 och uppåt vara övertygade om att man tröck i sig otillåtna preparat i omklädningsrummet.

z_bumbi
2009-10-03, 10:45
Men om man vill läsa in sig på ämnet, vilka kosttillskott är säkra och vilka är inte det ur spetsningssynpunkt? Fok har ju uppenbarligen kollat kosttillskott så finns det typ någon lista på "säkra" tillskott?

Det brukar inte publicera vilka märken och produkter som har testat vilket gör det hela till en gissningslek. För egen del (eller snarare för emmzans) så håller jag mig till märken där jag litar på tillverkaren och som jag dessutom vet används av väldigt många som blir testade regelbundet. Hos en hel del tillverkare finns det analyscertifikat och om de kan redogöra för både testmetoder och tillverkningen så är det en bra ledtråd. Det finns å andra sidan inte något som säger att man inte kan skicka in ett prov som innehåller något helt annat än vad man säljer.
Jag förstår alltså mycket väl att det är känns svårt för någon som inte har samma kontaktnät och kunskap att göra bedömningarna och jag vill se mycket mer test av innehållet från oberoende källor.

Nitrometan
2009-10-03, 10:47
I artikeln tar dom ju som sagt även upp koffein och efedrin som doping.
Men att de står 15% av ALLA tillskott dom testat, de kan ju innebära typ jugenlwarefare som promotar sig med att ha just pro-hormon så jag köper inte att de skulle va så att tillverkarna petar ner AAS hejvillt. För dyrt tror jag fortfarande.
Statistik kan ju vrida och vändas på hur mkt som helst, jag kan köpa att dom trycker ner nån svag steroid i typ, jungel warefare etc men inte i vanligt proteinpulver.

Senast i juli i år skickade FDA ut ett varningsbrev till några tillverkare i USA och sa till dem att sluta med hormonpreparat.

För ett par veckor sen så slog de till mot BB.com för att de inte hade slutat trots upprepade varningar.

The agency also issued a Warning Letter to American Cellular Laboratories Inc. for marketing and distributing body building products containing synthetic steroid substances. Although these products are marketed as dietary supplements, they are not dietary supplements, but instead are unapproved and misbranded drugs.

The products listed in the Warning Letter to American Cellular Laboratories Inc., include “TREN-Xtreme,” “MASS Xtreme,” “ESTRO Xtreme,” “AH-89-Xtreme,” “HMG Xtreme,” “MMA-3 Xtreme,” “VNS-9 Xtreme,” and “TT-40-Xtreme,” and are sold on the Internet and in some stores. These products, which claim to contain steroid-like ingredients but in fact contain synthetic steroid substances, are unapproved new drugs because they are not generally recognized as safe and effective. In addition, the products are misbranded because the label is misleading and does not provide adequate directions for use.

The U.S. Food and Drug Administration today issued a Public Health Advisory (PHA) warning consumers to stop using body building products that are represented as containing steroids or steroid-like substances. Many of these products are marketed as dietary supplements.
http://www.fda.gov/Drugs/DrugSafety/PublicHealthAdvisories/ucm173935.htm

To view the July 27, 2009 Warning Letter to American Cellular Laboratories Inc., and the FDA consumer article on body building products marketed as containing steroids or steroid-like substances: http://www.fda.gov/Drugs/DrugSafety/InformationbyDrugClass/ucm173965.htm

Nitrometan
2009-10-03, 10:52
http://www.fda.gov/ICECI/EnforcementActions/WarningLetters/ucm173874.htm

Misbranded and Unapproved New Drugs


The product label and your Internet website, www.americell-labs.com. state that your products contain the following ingredients:

• TREN-Xtreme: 19-Norandrosta-4,9-diene-3,17 diene, which you state is "[s]imilar to Trenbolone"
• MASS Xtreme: 17α-methyl-etioallocholan-2-ene-17b-01, which you state is "[s]imilar to Methyl Testosterone"
• ESTRO Xtreme: 4-hydroxyandrostenedione (4-0HA)
• AH-89-Xtreme: 5a-androstano[3,2-c]pyrazole-3-one-17B-01-THP-ether, which you state is "[s]imi1ar to Stanozolol"
• HMG Xtreme: 2a,3a-epithio-17a-methyl-17~-hydroxy-5a-etioallocholane
• MMA-3 Xtreme: Androsta-1 ,4-dien-3, 17-dione, which you state is "similar to Boldenone (Equipoise)"
• VNS-9 Xtreme: 17a-methyl-4-chloro-androsta-1,4-diene-3B, 17B-diol, which you state is "[s]imilar to Turinabol"
• TT-40-Xtreme: 1-androsterone, which you state is "very similar to 1-testosterone" and "[c]onverts to 1-Testosterone"

Additionally, your website contains claims that "TREN-Xtreme," "MASS Xtreme," "AH-89Xtreme," "HMG Xtreme," "MMA-3 Xtreme," "VNS-9 Xtreme," and "TT-40-Xtreme" minimize or are free from certain side effects, such as "No Estrogen Conversion," "decreases estrogen production," "without a lot of unwanted androgenic effects," "No Hair Loss," and "No Acne." At the same time, the products all contain "WARNINGS" similar to the following:


WARNING: Consult a Physician before using this product if you have, or have a family history of, prostate enlargement/cancer, heart disease, high cholesterol, kidney, liver, or hormone problems or if you are using any other dietary supplement, prescription or OTC drug. Exceeding recommended serving may cause adverse health effects. Possible side effects include acne, hair loss, facial hair growth (women), aggressiveness, irritability, and increased levels of estrogen. Discontinue use and call a Physician immediately if you experience adverse events.


The claims on your website concerning the side effects of these products assert that the products minimize or do not have the potential to cause certain side effects, whereas the "Warning" statements provide otherwise. These statements render the labeling of your products false and misleading. "TREN-Xtreme," "MASS Xtreme," "AH-89-Xtreme," "HMG Xtreme," "MMA-3 Xtreme," "VNS-9 Xtreme," and "TT-40-Xtreme" are therefore misbranded under section 502(a) of the Act (21 U.S.C. § 352(a)). The introduction or delivery for introduction into interstate commerce of these misbranded products violates section301(a) of the Act (21 U.S.C. §33I(a)).

Det är nästan så att man tror att FDA är lite sura på dem.

stridis
2009-10-03, 11:04
Hos en hel del tillverkare finns det analyscertifikat och om de kan redogöra för både testmetoder och tillverkningen så är det en bra ledtråd.[...] Jag förstår alltså mycket väl att det är känns svårt för någon som inte har samma kontaktnät och kunskap att göra bedömningarna och jag vill se mycket mer test av innehållet från oberoende källor.

Ja kontaktnätet när det gäller den här typen av grejer är ju 0. Insikten i tillverkningsmetoder är ju tämligen begränsad den med. Det där med analyscertifikat var någorlunda intressant, hur får man lättast reda på vilka tillverkare som har ett sådant? Typ maila och fråga ut dem?

emi23j
2009-10-03, 11:11
Det brukar inte publicera vilka märken och produkter som har testat vilket gör det hela till en gissningslek. För egen del (eller snarare för emmzans) så håller jag mig till märken där jag litar på tillverkaren och som jag dessutom vet används av väldigt många som blir testade regelbundet. Hos en hel del tillverkare finns det analyscertifikat och om de kan redogöra för både testmetoder och tillverkningen så är det en bra ledtråd. Det finns å andra sidan inte något som säger att man inte kan skicka in ett prov som innehåller något helt annat än vad man säljer.
Jag förstår alltså mycket väl att det är känns svårt för någon som inte har samma kontaktnät och kunskap att göra bedömningarna och jag vill se mycket mer test av innehållet från oberoende källor.


Jag har för mig att en polare sa att ************* testar alla produkter som de säljer på sin hemsida. Så dessa bör vara fria från dopingklassade preparat.

z_bumbi
2009-10-03, 11:13
Ja kontaktnätet när det gäller den här typen av grejer är ju 0. Insikten i tillverkningsmetoder är ju tämligen begränsad den med. Det där med analyscertifikat var någorlunda intressant, hur får man lättast reda på vilka tillverkare som har ett sådant? Typ maila och fråga ut dem?

Ett mail bör funka men det är sen är det iofs inget som säger att bara för att det saknas så är inte tillverkaren/märket automatiskt inte att lita på. En del har helt enkelt inte stött på problemet tidigare och/eller så är det för dyrt att göra på korta serier.

EkarN
2009-10-03, 11:14
Jag tror inte Fairing blandar roids i sina produkter så det är ju helt lugnt. Risken för företaget om någon skulle upptäcka borde väl iaf avskräcka tillverkare här i Sverige?:D

Jäkla fånig artikel förresten. Varför skulle inte elitidrottare använda t.ex kreatin när det är prestationshöjande och tillåtet?

shadowfire
2009-10-03, 11:29
Tycker det är absolut relevant att kosttillskott kan vara en väg till att köra doping. Det finns en anledning till att marknaden kryllar av tillskott och det är ingen slump att tillverkarna väljer namn som liknar dopingpreparat. Många börjar med kreatin, sedan börjar jakten på "något värre". Bara o kika i trådarna här på kolo där alla jagar "den optimala tillskottet". Se bara EAA-hysterin.

Sedan ja, det finns en hel del kosttillskott som innehåller mindre legala preparat. I Sverige tror jag dock vi lyckas stoppa det mesta, men det är ju inte länge sedan detta hittades:

"Testresultat visade att preparatet "Max Muscle zma" innehöll 50 mg/kg av prohormonet DHEA. De test Analycen AB gör ger utslag redan vid 0,1 mg/kg." Källa: http://www.dn.se/nyheter/sverige/dopningsmedel-i-kosttillskott-1.653226

shadowfire
2009-10-03, 11:30
För er som har ett Bigger Stronger Faster så kanske ni också minns hur de tar upp just kosttillskottindustrin och hur den manipulerar konsumenterna till att tro att de blir AAS-boostade fast med legala preparat.

Trapper Buzz
2009-10-03, 11:33
----

En av rånarna var skyldig CSN 1050 kronor. Studieskulder är inkörsport till helikopterrån.

Jäklar.. Då kan man barka riktigt åt skogen m a o ...

Imni
2009-10-03, 11:47
Lite funderingar jag har kring det hela:

1. Hur kan det vara ekonomiskt försvarbart för en tillverkare av proteinpulver att blanda in AAS i den utsträckning att det ger en effekt på konsumenten?

2. Om det nu visar sig att AAS verkligen finns i proteintillskott, finns det då i så pass stor utsträckning så att det kan sänka en persons egenproduktion?

Sen att elitidrottare inte skulle använda kosttillskott tror jag inte en sekund på. Det är mer naivt att tro att dem inte använder kosttillskott än att tro att dem inte använder doping.

Griip
2009-10-03, 12:05
Tycker det är absolut relevant att kosttillskott kan vara en väg till att köra doping. Det finns en anledning till att marknaden kryllar av tillskott och det är ingen slump att tillverkarna väljer namn som liknar dopingpreparat. Många börjar med kreatin, sedan börjar jakten på "något värre". Bara o kika i trådarna här på kolo där alla jagar "den optimala tillskottet". Se bara EAA-hysterin.

Sedan ja, det finns en hel del kosttillskott som innehåller mindre legala preparat. I Sverige tror jag dock vi lyckas stoppa det mesta, men det är ju inte länge sedan detta hittades:

"Testresultat visade att preparatet "Max Muscle zma" innehöll 50 mg/kg av prohormonet DHEA. De test Analycen AB gör ger utslag redan vid 0,1 mg/kg." Källa: http://www.dn.se/nyheter/sverige/dopningsmedel-i-kosttillskott-1.653226

Jo, visst.. blah blah blah osv osv osv.

Det felaktiga, iaf enligt migt, är att man använder ordet inkörsport. Kosttillskott är lika mycket inkörsport till doping som nyttig mat är inkörsport till kosttillskott eller att en moped skulle vara första tecknet på en blivande HA medlem.

jwzrd
2009-10-03, 12:38
"Många proteinpulver spetsas med steroider som kan ge anabola effekter i kroppen, framför allt gäller det de utländska produkterna." HAHAHAHAHAHAH. Mmm för AAS e ju sjukt billigt så de e klart att tillverkarna vill "spetsa" proteinpulver som e typ gratis med AAS. HAHAHAHAHA

Det är faktiskt sjukt billigt med råmaterialet. Lålla mindre och skaffa koll på mer. Det ÄR så att det spetsats med roider i proteinpulver...

Mourten
2009-10-03, 12:41
Det är faktiskt sjukt billigt med råmaterialet. Lålla mindre och skaffa koll på mer. Det ÄR så att det spetsats med roider i proteinpulver...

Du har en egen produktion på 7 mg testo/dag va? De skulle innebära att du måste högt över den dosen för att de ska ge synlig effekt. Så de är fan inga små mängder som skulle få peta ner i tillskotten.
I en portion på 30 gram vassle skulle alltså 1 gram va Testosteron?
Jag tror de fan inte asså. Hur FAN kan de va ekonomiskt försvarbart?

z_bumbi
2009-10-03, 12:43
Sen är iofs AAS inte så dyrt i bulk jämfört med en annons, särskilt om någon gör dem själv i källaren och sen förpackar proteinet i garaget.
"Vårt proteinpulver ger mycket bättre återhämtning pga superduperkomplexet av aminosyror" plus en svag steroid.

Lite funderingar jag har kring det hela:

1. Hur kan det vara ekonomiskt försvarbart för en tillverkare av proteinpulver att blanda in AAS i den utsträckning att det ger en effekt på konsumenten?


Typ så.

Imni
2009-10-03, 13:33
Typ så.

Ok, tack för svaret. Har du ett svar på min andra fråga också? Kan mängden AAS i proteinpulver och liknande generera en sänkt egenproduktion? Och kan det vara så att det stänger ner egenproduktionen?

stridis
2009-10-03, 13:38
Du har en egen produktion på 7 mg testo/dag va? De skulle innebära att du måste högt över den dosen för att de ska ge synlig effekt. Så de är fan inga små mängder som skulle få peta ner i tillskotten.
I en portion på 30 gram vassle skulle alltså 1 gram va Testosteron?
Jag tror de fan inte asså. Hur FAN kan de va ekonomiskt försvarbart?

Produktionstakten hade du iaf rätt på. 1gram testo/ 30g vassle är bara löjligt och behövs inte för att det skall ge resultat i jämförelse med vanligt vassle. för att det skall ha någon klar effekt så behövs nog i storleksordningen 10mg (av någon oral steroid som ju är motståndskraftig mot första passagen effekten) eller mer möjligtvis. Om du tror det behövs så förbannat mycket så förstår jag varför du inte tror folk spetsar sakerna.

Men kan någon förklara varför de spetsar med nandrolon så ofta? (Alltså tycker mig hört det ofta bara) Eller är det inte alls så men det kommer i dagern oftare iom testning och så?

jwzrd
2009-10-03, 13:39
Du har en egen produktion på 7 mg testo/dag va? De skulle innebära att du måste högt över den dosen för att de ska ge synlig effekt. Så de är fan inga små mängder som skulle få peta ner i tillskotten.
I en portion på 30 gram vassle skulle alltså 1 gram va Testosteron?
Jag tror de fan inte asså. Hur FAN kan de va ekonomiskt försvarbart?

1g testosteron kostar runt kronan och är inte direkt en liten dos. Det är snarare en jävligt stor dos. Hur fan du gjorde med matematiken i din inlägg är en gåta för mig.

Mourten
2009-10-03, 13:48
Aha de e så liten mägnd som behövs, ok då låter de väl mer troligt.
Å är de så billigt verkar de ju värt, eftersom dom kmr få rykte som "jävligt bra proteinpulver". Men kan man inte som alla friidrotter hävda oskuld genom att man inte visste vad man åt? Rent juridiskt kan man väl inte direkt torska på att någon "lurat" i än tex hasch?

Raggis
2009-10-03, 13:51
Du har en egen produktion på 7 mg testo/dag va? De skulle innebära att du måste högt över den dosen för att de ska ge synlig effekt. Så de är fan inga små mängder som skulle få peta ner i tillskotten.
I en portion på 30 gram vassle skulle alltså 1 gram va Testosteron?
Jag tror de fan inte asså. Hur FAN kan de va ekonomiskt försvarbart?

:laugh:

stridis
2009-10-03, 13:53
Å är de så billigt verkar de ju värt, eftersom dom kmr få rykte som "jävligt bra proteinpulver". Men kan man inte som alla friidrotter hävda oskuld genom att man inte visste vad man åt? Rent juridiskt kan man väl inte direkt torska på att någon "lurat" i än tex hasch?

När det gäller idrott så gäller "strict liability", därav en viss nojja när det gäller sådana här saker. Det juridiska får någon annan svara på.

z_bumbi
2009-10-03, 13:56
Ok, tack för svaret. Har du ett svar på min andra fråga också? Kan mängden AAS i proteinpulver och liknande generera en sänkt egenproduktion? Och kan det vara så att det stänger ner egenproduktionen?

Om man får i sig något utifrån så brukar kroppen svara med att minska produktionen så det är högst troligt om mängden är tillräckligt stor. Det är med andra ord rejält dumt att tillsätta steroider till proteinpulver mm utan att tala om det.

Ignatius72
2009-10-03, 14:12
Det behöver kanske inte finnas ett direkt kausalt samband mellan kosttillskott och doping. Det är väl snarare attityden man vill åt, dvs att man testar lite olika pulver och petar i sig lite piller innan man ens är i närheten av att maximera sin potential med armhävningar och knäckebröd. När då kulturen att dopa sig är stor så är steget från ett piller till ett annat piller kanske lite mindre än vad det varit utan tillskottsdjungeln.

Stoltz
2009-10-03, 14:30
Du har en egen produktion på 7 mg testo/dag va? De skulle innebära att du måste högt över den dosen för att de ska ge synlig effekt. Så de är fan inga små mängder som skulle få peta ner i tillskotten.
I en portion på 30 gram vassle skulle alltså 1 gram va Testosteron?
Jag tror de fan inte asså. Hur FAN kan de va ekonomiskt försvarbart?

... :D Bra skit det här.

Morrris
2009-10-03, 14:47
Varför ligger den här tråden i träningsforumet?

Mourten
2009-10-03, 14:52
Jag vet inte riktigt hur ja tänkte :D
En av de olösliga gåtorna :P

patrikjo
2009-10-03, 15:00
Nu har jag bara ögnat igenom tråden jättesnabbt, men jag var på föreläsningen som artikeln handlar om.

Vad gäller att kreatin skulle ge muskelkramper och muskelbristningar så var det i väldigt få fall. Så där har tidningen förstorat upp det hela rejält.

Dessutom så totalsågade han inte vare sig proteintillskott eller gainers osv. Däremot tyckte han att det var bättre att äta riktig mat om det fanns tid / möjlighet för det. Men han hade kvar tillskott som en möjlig källa, tex om man inte hade tid att äta direkt efter träning eller om man skulle träna flera hårda pass på en dag.

Vad han däremot sågade fullständigt var tillskott av omega3 och antioxidanter. Fast det är troligtvis inte lika roligt för tidningen att skriva om..

mini
2009-10-03, 15:21
Vad han däremot sågade fullständigt var tillskott av omega3 och antioxidanter. Fast det är troligtvis inte lika roligt för tidningen att skriva om..

Varför sågade han det?

Tolkia
2009-10-03, 15:26
Sågade han tillskotten (antiox och omega-3) som sådana, eller sågade han övertron på och övermarknadsföringen av dem? Antioxidanter har ju t.ex. länge marknadsförts som något slags livsförlängande undermedel (med analogin "om man tillsätter det till smör så härsknar det inte, mao. så härsknar inte cellerna om man tillsätter det till kroppen", ungefär) på ett sätt som absolut inte motsvarar effekterna av att äta dem, om vi tar en frisk "normalperson" som exempel. Det finns, har jag för mig, rätt tydliga indikationer på att det inte är bra att överdosera dem heller, men det verkar gå tillskotts- och hälsokostindustrin (och konsumenterna) förbi.

emi23j
2009-10-03, 17:04
Nu har jag bara ögnat igenom tråden jättesnabbt, men jag var på föreläsningen som artikeln handlar om.

Vad gäller att kreatin skulle ge muskelkramper och muskelbristningar så var det i väldigt få fall.
Så där har tidningen förstorat upp det hela rejält.

Dessutom så totalsågade han inte vare sig proteintillskott eller gainers osv. Däremot tyckte han att det var bättre att äta riktig mat om det fanns tid / möjlighet för det. Men han hade kvar tillskott som en möjlig källa, tex om man inte hade tid att äta direkt efter träning eller om man skulle träna flera hårda pass på en dag.

Vad han däremot sågade fullständigt var tillskott av omega3 och antioxidanter. Fast det är troligtvis inte lika roligt för tidningen att skriva om..


Visst är vanlig mat bättre än pulver. Men som du själv säger är det inte alltid det går att hinna med maten. Speciellt om man har flera pass om dagen, då går det inte riktigt att käka så mkt som man bör käka för då kan man inte träna (ont i magen, kramper, toa-besök, osv).

Men det är också lite det jag vill åt. Tidningarna och detta gäller säkert 95% av alla dags tidningar verkar har blivit nån form av jävla kvälls/skvaller press och skriver och förstorar upp helt fel saker vilket gör mig pisst off.
Okej om aftonbladet skulle skriva en sån här artikel, för där vet 90% av befolkningen att de bara skriver dynga för att sälja lösnummer. Men man tycker dagstidningar borde ha lite mer vett...

Tolkia
2009-10-03, 17:13
Jag tror att det i viss utsträckning också handlar om att journalisterna faktiskt inte förstår det de skall rapportera om, och därför gör vansinniga kopplingar (åt vilket håll kopplingarna går lär bero på vilken förförståelse den aktuella journalisten har). Min erfarenhet, när det gäller sådant jag har koll på, är att även vetenskapsjournalister kan slira iväg ganska ordentligt, helt enkelt beroende på att de inte fattar vad man säger. Att förenkla så att det verkligen blir enklare, utan att därför bli felaktigt, är assvårt, och journalisterna försöker ibland göra det utan att ha kunskapen för det.

Matsa
2009-10-03, 18:30
Hmm, det kanske börjar klarna lite då. Det kan nog vara så att den här herren är mer sansad än intrycket jag fick från artikeln.

Oavsett om det är han eller journalisten som har vinklat det hela så är det i alla fall synd, det blir svårare att ta det vettiga som han säkert har att säga på allvar när det ska överdrivas på det här viset. Det som behövs enligt min uppfattning är att ge folk - och framför allt ungdomar då de ofta är mer lättpåverkade - en sund syn på kosttillskott. Få dem att förstå att det inte rör sig om några magiska piller och att det om man väljer att använda det ska vara som ett komplement till en bra kost. Det tror jag att blir lite svårt när man ropar dödsknark om proteinpulver och kreatin.

Tack Patrikjo för att du berättade lite om föreläsningen. Den verkar stämma mycket bättre överens med min syn på det hela än vad artikeln gjorde.

EkarN
2009-10-03, 19:58
Har några svenska tillverkare/försäljare åkt dit på att blanda ner steroider i pulvret? Och Fairing är väl säkert? Blir rädd annars:D

Zorgus
2009-10-04, 07:27
Intressant det där med antioxidanter och varför journalisterna inte skriver om det. Öpnna vilken hälsoblaska som helst (iForm, Hälsa, Toppform, Fitness magazine etc) och det snackas om antioxidanter på var och varannan sida som om det vore nåt mirakelmedel. Det finns även en hel annonser om just antioxidanter. Undrar hur länge de kan hålla på att tjata om detta, det är ju bara bluff och båg för tusan.

Har också varit på en föreläsning av Michael, men då rent allmänt om träning och återhämtning och jag tyckte han var vettig.

Nitrometan
2009-10-04, 07:59
Har några svenska tillverkare/försäljare åkt dit på att blanda ner steroider i pulvret?
Nej.
Och Fairing är väl säkert?
Ja.

Guddi
2009-10-04, 09:07
En klar majoritet av de positiva fall man hittat är från tillverkar som även säljer hormoner/pro-hormoner och tillverkar dem på samma ställe som de andra produkterna. Det finns dock fall där det inte varit så heller.

Oftast är nivåerna även så låga att även om de möjligen skulle visa positiva resultat på ett dopingtest om man har oturen att bli testat väldigt nära inpå intaget av tillskottet så kommer man med största sannolikhet inte att få några större negativa fysiska efterföljder. Det finns dock undantag även här, så helt säker är man inte....

Jag har följande lista med punkter för hur man kan minska risken i mitt inlägg om kreatin (http://traningslara.se/blogg/kreatin-ett-av-fa-tillskott-som-ger-nagot/).

Köp produkten från en svensk tillverkare, jag har aldrig sett någon rapport där en svensk produkt visat sig innehålla dopingämnen. Förekomsten av prohormoner verkar vara störst i USA, Holland och Tyskland.
Undvik kapslar då dessa har en högre frekvens av otillåtna ämnen
Köp från en produkt kontrollerad av hälsokostrådet
Undvik tillverkare som även säljer prohormoner eller som producerar sina produkter i en fabrik som även producerar prohormoner
Köp från tillverkare som använder sig av olika kvalitetsstandarder i tillverkningen så som GMP, BRC och ISO-9002

Någon som har något bra punkt att tillägga? Vill ge så bra tips som möjligt på denna punkt.

z_bumbi
2009-10-04, 09:20
Utför hälsokostrådet någon som helst kontroll?

Guddi
2009-10-04, 09:23
Utför hälsokostrådet någon som helst kontroll?De gjorde när jag skrev inlägget, tydligen så har de slutat med det nu http://www.halsokostradet.se/default.aspx?SelSidID=10047

Testen utfördes som jag förstod det endast en eller ett par gånger, men det va bättre än inget tänkte jag.

Rataxes
2009-10-04, 09:33
Sågade han tillskotten (antiox och omega-3) som sådana, eller sågade han övertron på och övermarknadsföringen av dem? Att han sågar just tillskott av omega-3 kanske har att göra med att de har visat sig vara mindre effektiva isolerade i kapselform än från naturliga källor.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12848287
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17269556

Har för mig att man har funnit detsamma vad gäller tillskott av antioxidanter?

patrikjo
2009-10-04, 09:48
Varför sågade han det?

Sågade han tillskotten (antiox och omega-3) som sådana, eller sågade han övertron på och övermarknadsföringen av dem? Antioxidanter har ju t.ex. länge marknadsförts som något slags livsförlängande undermedel (med analogin "om man tillsätter det till smör så härsknar det inte, mao. så härsknar inte cellerna om man tillsätter det till kroppen", ungefär) på ett sätt som absolut inte motsvarar effekterna av att äta dem, om vi tar en frisk "normalperson" som exempel. Det finns, har jag för mig, rätt tydliga indikationer på att det inte är bra att överdosera dem heller, men det verkar gå tillskotts- och hälsokostindustrin (och konsumenterna) förbi.

Omega3 påstod han skulle öka mängden härsket fett i kroppen. Exakt vad det innebär vet jag inte. Tydligen ska det vara stor skillnad i kvalitet på kapslarna, så han rekommenderade att man biter hål på den för att se om oljan smakar illa. Finns enligt honom ingen anledning att äta omega3-tillskott om man i övrigt får i sig en balanserad kost.

Antioxidanter sänker som alla vet mängden fria radikaler i kroppen. Här pekade han på ett test som gjorts med extrem överträning i samband med intag av antioxidanter eller placebo. Här visade det sig att de som fick placebo hade betydligt bättre återhämtning än de som fick antioxidanter. Mängden fria radikaler skulle då fungera som en signal för kroppen. Kommer inte riktigt ihåg om han tyckte det fanns någon grupp som kunde behöva tillskott av antioxidanter, det skulle isf vara pensionärer eller något.

Player
2009-10-04, 10:34
Antioxidanter sänker som alla vet mängden fria radikaler i kroppen. Här pekade han på ett test som gjorts med extrem överträning i samband med intag av antioxidanter eller placebo. Här visade det sig att de som fick placebo hade betydligt bättre återhämtning än de som fick antioxidanter. Mängden fria radikaler skulle då fungera som en signal för kroppen. Kommer inte riktigt ihåg om han tyckte det fanns någon grupp som kunde behöva tillskott av antioxidanter, det skulle isf vara pensionärer eller något.

Saken är väl den att en hårt tränande individ som äter, säg, 50 - 100 % mer energi än random slöfock knappast har samma ökande behov av vitaminer och mineraler. Med en såpass stor mängd mat så kommer snarare ett stort överskott (förutsatt en någorlunda allsidig kost). Att ytterligare tillföra ett tillskott med antioxidanter är därför otroligt onödigt.
Dessutom som du säger så finns det samband med träningsstimuli och fria radikaler.

Eddie Vedder
2009-10-04, 10:47
Antioxidanter sänker som alla vet mängden fria radikaler i kroppen. Här pekade han på ett test som gjorts med extrem överträning i samband med intag av antioxidanter eller placebo. Här visade det sig att de som fick placebo hade betydligt bättre återhämtning än de som fick antioxidanter. Mängden fria radikaler skulle då fungera som en signal för kroppen.

Låter inte orimligt.

Exercise promotes longevity and ameliorates type 2 diabetes mellitus and insulin resistance. However, exercise also increases mitochondrial formation of presumably harmful reactive oxygen species (ROS). Antioxidants are widely used as supplements but whether they affect the health-promoting effects of exercise is unknown. We evaluated the effects of a combination of vitamin C (1000 mg/day) and vitamin E (400 IU/day) on insulin sensitivity as measured by glucose infusion rates (GIR) during a hyperinsulinemic, euglycemic clamp in previously untrained (n = 19) and pretrained (n = 20) healthy young men. Before and after a 4 week intervention of physical exercise, GIR was determined, and muscle biopsies for gene expression analyses as well as plasma samples were obtained to compare changes over baseline and potential influences of vitamins on exercise effects. Exercise increased parameters of insulin sensitivity (GIR and plasma adiponectin) only in the absence of antioxidants in both previously untrained (P < 0.001) and pretrained (P < 0.001) individuals. This was paralleled by increased expression of ROS-sensitive transcriptional regulators of insulin sensitivity and ROS defense capacity, peroxisome-proliferator-activated receptor gamma (PPARγ), and PPARγ coactivators PGC1α and PGC1β only in the absence of antioxidants (P < 0.001 for all). Molecular mediators of endogenous ROS defense (superoxide dismutases 1 and 2; glutathione peroxidase) were also induced by exercise, and this effect too was blocked by antioxidant supplementation. Consistent with the concept of mitohormesis, exercise-induced oxidative stress ameliorates insulin resistance and causes an adaptive response promoting endogenous antioxidant defense capacity. Supplementation with antioxidants may preclude these health-promoting effects of exercise in humans.

Ristow M et al. Antioxidants prevent health-promoting effects of physical exercise in humans. Proc Natl Acad Sci U S A. 2009 May 26;106(21):8665-70.

Tolkia
2009-10-04, 10:56
... han rekommenderade att man biter hål på den för att se om oljan smakar illa.
Det skulle jag inte göra. *spy* Det är inte direkt sjukt gott innan det härsknar heller. Dåliga kapslar brukar dock inte bara smaka, utan även lukta, riktigt, riktigt illa, så man kan använda näsan (klart mindre plågsamt).

Player
2009-10-04, 17:09
Hmm, det kanske börjar klarna lite då. Det kan nog vara så att den här herren är mer sansad än intrycket jag fick från artikeln.


Det här tycker jag är otroligt "tragikomiskt" på något vis.
En idrottsfysiolog som pysslar med utbildning och dessutom aktivt forskar själv blir kapad vid fotknölarna av (majoriteten iaf) hobbymotionärer som på sin höjd läst enstaka forskningsrapporter och träningstidningar. Forumkunskap som sprider sig i alla ära, men på ren svenska, vad i helvete egentligen.

Matsa
2009-10-04, 17:30
Det här tycker jag är otroligt "tragikomiskt" på något vis.
En idrottsfysiolog som pysslar med utbildning och dessutom aktivt forskar själv blir kapad vid fotknölarna av (majoriteten iaf) hobbymotionärer som på sin höjd läst enstaka forskningsrapporter och träningstidningar. Forumkunskap som sprider sig i alla ära, men på ren svenska, vad i helvete egentligen.

Jaså det tycker du, då kan du ju börja med att berätta när och vart jag kapade någon vid fotknölarna. Min första reaktion beror för övrigt mycket på den enorma mängd ren smörja som skrivits i dagstidningar om det här ämnet.

EkarN
2009-10-04, 17:32
Nej.

Ja.

Bra.

Player
2009-10-04, 17:39
Jaså det tycker du, då kan du ju börja med att berätta när och vart jag kapade någon vid fotknölarna. Min första reaktion beror för övrigt mycket på den enorma mängd ren smörja som skrivits i dagstidningar om det här ämnet.

Nu var inte mitt skrivande riktat rakt mot dig, utan i allmänhet. Hela tråden är full med bra exempel av folk med tvärsäkra åsikter.

Matsa
2009-10-04, 23:05
Nu var inte mitt skrivande riktat rakt mot dig, utan i allmänhet. Hela tråden är full med bra exempel av folk med tvärsäkra åsikter.

Alright, får be om ursäkt om jag missförstod dig i så fall. För att klargöra, jag är inte tvärsäker på mycket alls när det gäller näringslära utan det är ett område jag verkligen suger på och det är jag den förste att erkänna. Däremot är det min åsikt att en del i just den artikeln är överdrivet. Sen är det som sagt fullt möjligt att det beror mer på journalisten än på Michael.

jebu
2009-10-04, 23:59
Kostillskott inkörsport till doping: Kan till skillnad från CSN liknelsen se ett visst "samband". Hur många trådar startas inte upp bara här på kollo om folk som skall börja träna och undrar vad de först skall börja med för tillskott. Hela vårt samhälle bygger mycket på enkla lösningar och att man kan stoppa i sig något som, förändrar sinnesstämmning, tar bort smärta, underlättar sömn, främjar vakenhet, dämpar stress. mm. Jag ser i många trådar nybörjare och flera som tränat under längre tid verka missa att det är träningen (bra sådan), kosten och vilan som bygger musklerna och ökar styrkan, inte primärt alla de tillskott som finns på marknaden. Ännu mer skrämmande är detta ifall man kikar in på någon av de mer dopingliberala forumen, där ställer flera frågor om vilka droger de skall införskaffa tillsammans med gymkortet de tänker köpa.

Hur många idrotter förutom styrketräning börjar man utan att först sätta sig in i hur träning och grenarna går till, eller inte har någon tränare som visar hur man skall träna och varför, samt hjälper, följer upp och förändrar träningen efter tiden. På gymmen är alla fullärda redan dag ett och någon större plan förutom en veckosplit behövs inte. Då sedan den träning som primärt bedrivs för muskelbygge har fötts fram ur "monkey see monkey do" där man apat efter dem som lyckats bäst, dessa har ofta varit personer som lätt bygger muskelmassa och ofta även dopade individer. detta har medfört att de träningsmetoder och den träningsmängd som många genomför kanske inte är den bäst lämpade för odopade nybörjare.
Om man då inte får de resultat som man trodde man skulle uppnå eller ser andra få, så börjar man söka lösningar på detta (och träningsmetoden är juh givetvis felfri). Kosttillskott kan då vara en naturlig väg att gå, dessa kan hjälpa lite i utvecklingen både genom faktisk effekt som placebo. efter man tränat ett tag med tillskott blir de en naturlig del i vardagen och ses som en del i träningen. Som en del av denna utveckling vill man vara optimal med tillskotten och hitta bättre produkter. Då få tillskott ger särskilt stor effekt så kan gråzons preparaten med reklamtexter som lovar massor, verka lovande. Gränsen mellan vissa av dessa preparat och riktiga droger är i vissa fall inte bred, då flera av dem ger utslag på dopingtester.
Om inte något av det man stoppar i sig eller förändrar hjälper ens träningsresultat (tid är inte något man riktigt kan ta hänsyn till för vem vill vara grov om 10år när det är nu man är ung och vill kunna visa upp en fin kropp) eller man tränar i sådana miljöer att man kommer i kontakt med droger kan det bli att man provar dem.

Jag önskar att många "sanningar" skulle kunna förändras och att framförallt attityden till träning och doping kan förändras. Det går att bli både grov och stark utan doping och flashiga tillskott. Som ren gäller det bara att verkligen ha med huvudet i träningen och lyssna på sin kropp. Som bevis på detta iaf. ur styrke perspektiv finns hela Svensk SL, som lyckas mycket bra internationellt.
Det finns mycket ny forskning gjord på styrketräning bla. mycket om excentrisk träning och att denna verkar vara mer effektiv än den koncentriska fasen. Men det tar lång tid för forskning att leta sig ut till allmänheten, men ännu längre tid tills dess att allmänheten accepterar vissa rön då de ibland kan strida mot de principer de vet är sanna.
Sedan kunde de "branschtidningar" som finns börja rikta sina tränings och kostråd mer mot sina läsare.

Mourten
2009-10-05, 07:13
Kostillskott inkörsport till doping: Kan till skillnad från CSN liknelsen se ett visst "samband". Hur många trådar startas inte upp bara här på kollo om folk som skall börja träna och undrar vad de först skall börja med för tillskott. Hela vårt samhälle bygger mycket på enkla lösningar och att man kan stoppa i sig något som, förändrar sinnesstämmning, tar bort smärta, underlättar sömn, främjar vakenhet, dämpar stress. mm. Jag ser i många trådar nybörjare och flera som tränat under längre tid verka missa att det är träningen (bra sådan), kosten och vilan som bygger musklerna och ökar styrkan, inte primärt alla de tillskott som finns på marknaden. Ännu mer skrämmande är detta ifall man kikar in på någon av de mer dopingliberala forumen, där ställer flera frågor om vilka droger de skall införskaffa tillsammans med gymkortet de tänker köpa.

Hur många idrotter förutom styrketräning börjar man utan att först sätta sig in i hur träning och grenarna går till, eller inte har någon tränare som visar hur man skall träna och varför, samt hjälper, följer upp och förändrar träningen efter tiden. På gymmen är alla fullärda redan dag ett och någon större plan förutom en veckosplit behövs inte. Då sedan den träning som primärt bedrivs för muskelbygge har fötts fram ur "monkey see monkey do" där man apat efter dem som lyckats bäst, dessa har ofta varit personer som lätt bygger muskelmassa och ofta även dopade individer. detta har medfört att de träningsmetoder och den träningsmängd som många genomför kanske inte är den bäst lämpade för odopade nybörjare.
Om man då inte får de resultat som man trodde man skulle uppnå eller ser andra få, så börjar man söka lösningar på detta (och träningsmetoden är juh givetvis felfri). Kosttillskott kan då vara en naturlig väg att gå, dessa kan hjälpa lite i utvecklingen både genom faktisk effekt som placebo. efter man tränat ett tag med tillskott blir de en naturlig del i vardagen och ses som en del i träningen. Som en del av denna utveckling vill man vara optimal med tillskotten och hitta bättre produkter. Då få tillskott ger särskilt stor effekt så kan gråzons preparaten med reklamtexter som lovar massor, verka lovande. Gränsen mellan vissa av dessa preparat och riktiga droger är i vissa fall inte bred, då flera av dem ger utslag på dopingtester.
Om inte något av det man stoppar i sig eller förändrar hjälper ens träningsresultat (tid är inte något man riktigt kan ta hänsyn till för vem vill vara grov om 10år när det är nu man är ung och vill kunna visa upp en fin kropp) eller man tränar i sådana miljöer att man kommer i kontakt med droger kan det bli att man provar dem.

Jag önskar att många "sanningar" skulle kunna förändras och att framförallt attityden till träning och doping kan förändras. Det går att bli både grov och stark utan doping och flashiga tillskott. Som ren gäller det bara att verkligen ha med huvudet i träningen och lyssna på sin kropp. Som bevis på detta iaf. ur styrke perspektiv finns hela Svensk SL, som lyckas mycket bra internationellt.
Det finns mycket ny forskning gjord på styrketräning bla. mycket om excentrisk träning och att denna verkar vara mer effektiv än den koncentriska fasen. Men det tar lång tid för forskning att leta sig ut till allmänheten, men ännu längre tid tills dess att allmänheten accepterar vissa rön då de ibland kan strida mot de principer de vet är sanna.
Sedan kunde de "branschtidningar" som finns börja rikta sina tränings och kostråd mer mot sina läsare.

Bra skrivet, håller med dig i stort.
Men just ang inkörsport är de larvigt. Självklart började de flesta dopade med tillskott först. 98% av de som dopar sig i Sverige gissar jag gör de för att dom stryketränar, då är de självklart att de använt kosttillskott före.
Som att säga typ, 7-mana fotboll är inkörsporten till 11-mana fotboll, givetvis är det de!

Nitrometan
2009-10-05, 07:25
Bra skrivet, håller med dig i stort.
Men just ang inkörsport är de larvigt. Självklart började de flesta dopade med tillskott först. 98% av de som dopar sig i Sverige gissar jag gör de för att dom stryketränar.

Menar du att det är styrketräningen som är inkörsporten till dopingen?

Ska vi förbjuda styrketräning?

Mourten
2009-10-05, 07:29
Menar du att det är styrketräningen som är inkörsporten till dopingen?

Ska vi förbjuda styrketräning?

Yes helt klart. Men dock är de väldigt liten del som nyttjar de, därför vore de absurt att förbjuda.
De jag menar är bara att allting går att härledas ur något annat, men de är alltid ett aktivt val som görs av den enskilda individen. Jag är liberal, valet ska ligga hos individen inte genom massa förbud av staten.

jebu
2009-10-05, 09:02
Att endast peka på tillskotten som en anledning till att man börjar dopa sig är inte rätt, nej. Men om man jämför tex. en ÖAK lyftare som bara använder sig av mjölk, sockervatten och kreatin som tillskott. Med någon som tränar på BB-gym och ser som naturlig del i sin träning att stoppa i sig och prova en massa tillskott, med tron att det är dem som bygger upp kroppen.
Hur stort är steget för de respektive individerna att ta?
Ser man inte ens tillskott som en del av träningen utan vet att det är träningsmetoderna som spelar störst roll, så tror jag att det är ett jävla steg att börja peta in något i sin kropp.

Med utbildning och vettig träningsmetodik för rena styrketränande tror jag att vi skulle kunna få bort mycket av den problematik vi har idag. Med problematik menar jag då både problem med doping, men även problem med dåliga resultat i gymmet. Vägen dit är väldigt lång och att sluta med tillskott är heller inget alternativ då det inte är just dem som får oss att dopa oss utan tankesättet att det går att stoppa in något i oss och öka av det (säger heller inte att vissa tillskott som tex. kreatin har bra effekt), samt att det kan vara okej för vissa att dopa sig bara man får snabba resultat. Detta trots stora bieffekter som kan komma att påverka resten av ens liv, vissa bieffekter kanske till och med visar sig först 20år efter avslutat bruk.
Men det är blir intressant att se om 10 kanske 20 år hur man tränar och vilka resultat detta genererar.

Börje H
2009-10-05, 09:11
Ser man inte ens tillskott som en del av träningen utan vet att det är träningsmetoderna som spelar störst roll, så tror jag att det är ett jävla steg att börja peta in något i sin kropp.

Förstår inte hur man ens kan argumentera för något annat. Visst är kosttillskotten en inkörsport. Det skapar ett mytiskt pillertrillarbeteende och om man konsumerar mängder av kosttillskott så är säkerligen steget till illegala piller/sprutor kortare än om man bara häver i sig rödmjölk under & efter passen.

Cerberus
2009-10-05, 11:10
jag tycker det är en jävla stor skillnad att gå från tillskott till sprutor i arslet. Jag har iaf inte gjort det steget pga att ja tror jag skulle missbruka på sikt. Men visst har man prövat en del grejer genom åren, finns en hel del ingredienser i tillskott(från amerikanska oftast) i vanliga nätbutiker som är läkemedelsklassade o de har ja prövat.

Dreas
2009-10-05, 15:34
Menar du att det är styrketräningen som är inkörsporten till dopingen?

Ska vi förbjuda styrketräning?Att säga att styrketräning är en inkörsport till doping är mer korrekt skulle jag vilja säga, och varför förbjuda styrketräning? Om vissa vill ta grejor så får dom väl det, iaf för min del.

Eddie Vedder
2009-10-05, 16:30
jag tycker det är en jävla stor skillnad att gå från tillskott till sprutor i arslet. Jag har iaf inte gjort det steget pga att ja tror jag skulle missbruka på sikt.

Gör du dig till eller övertolkade du verkligen så SJUKT mycket vad Börje H skrev?

Jag tycker han har en given poäng. Att vägen till nyfikenhet på doping generellt är kortare bland de som vill testa poulver och piller i alla dess lagliga former än de som helt saknar kosttillskottsintresset känns ju rent spontant ganska självklart för mig.

ceejay
2009-10-05, 16:52
vetjafan om det är en inkörssport, men den ligger ju helt klart som en del i vägen mot doping.


Samma sak som att få spelproblem, det kan börja med vad som helst. Hästar, poker eller någonting annat.

MasterC
2009-10-05, 20:53
"Direkt efter träning ska man få i sig 0,5-1,5 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt och 0,1 till 0,2 gram protein per kilo kroppsvikt"

0.1-0.2gram protein / kg? Är killen född bakom en stubbe?

Cerberus
2009-10-05, 20:58
Gör du dig till eller övertolkade du verkligen så SJUKT mycket vad Börje H skrev?

Jag tycker han har en given poäng. Att vägen till nyfikenhet på doping generellt är kortare bland de som vill testa poulver och piller i alla dess lagliga former än de som helt saknar kosttillskottsintresset känns ju rent spontant ganska självklart för mig.

övertolkade nog :D

Asdf
2009-10-05, 21:13
Finns det en lista nånstans på vilka kosttillskott/tillverkare man hade påträffat otillåtna substanser hos?

Riktigt läskig läsning, verkar inte direkt vara någon fara då doserna ej är lika höga som ren dopning, men biverkningar lär väl fortfarande ske vid långvarigt bruk, och utan ens vetande

patrikjo
2009-10-05, 21:47
Finns det en lista nånstans på vilka kosttillskott/tillverkare man hade påträffat otillåtna substanser hos?
Har för mig han sa att det var IOK som testade ett stort antal produkter, så den informationen borde gå att få tag på. Dock tror jag att det var någon gång på 90-talet de provade, så det känns faktiskt inte något vidare relevant.

Angående proteinmängden efter träning som någon ovanför reagerade på. Jag tyckte också att det verkade lågt, men ska jag argumentera mot en lektor i kostvetenskap eller vad det nu var så vill jag ha bättre på fötterna än "king grub sa att...".

emi23j
2009-10-05, 22:02
Att endast peka på tillskotten som en anledning till att man börjar dopa sig är inte rätt, nej. Men om man jämför tex. en ÖAK lyftare som bara använder sig av mjölk, sockervatten och kreatin som tillskott. Med någon som tränar på BB-gym och ser som naturlig del i sin träning att stoppa i sig och prova en massa tillskott, med tron att det är dem som bygger upp kroppen.
Hur stort är steget för de respektive individerna att ta?

Nu är det ju så att enligt artikeln i tidningen så vill ju denna Michael förbjuda kreatin...

Sen är det ju svårt att veta exakt vad Michael har sagt och vad tidningen valt att blåsa upp. Men jag som sagt i tidigare inlägg är det just sån här skit som sänder fel budskap till tränare, ledare, föräldrar, osv. Utan tvekan har någon förälder nekat sitt barn att köpa gainomax efter att ha läst denna artikel "det är ju ett kosttillskott och det kan finnas preparat i det".

Artikeln drar ju i princip alla kosttillskott över samma kam och att säga att eliten inte käkar några kosttillskott är också löjligt. Något som jag istället tycker man borde gå ut med är hur vanligt det egentligen är med doping bland elit-idrottare. Det kan i ofs gå åt båda hållen om man går ut med det, antingen ökar doping bland unga eller så minskar den. Men jag tycker i alla fall inte detta är något att hymla med, det skulle vara bra både för elit-idrottarna själva och för allmänheten. Det skulle kanske få vissa idrotter att minska antalet matcher per säsong till exempel eller liknande....

jebu
2009-10-06, 00:07
Nu är det ju så att enligt artikeln i tidningen så vill ju denna Michael förbjuda kreatin...

Sen är det ju svårt att veta exakt vad Michael har sagt och vad tidningen valt att blåsa upp. Men jag som sagt i tidigare inlägg är det just sån här skit som sänder fel budskap till tränare, ledare, föräldrar, osv. Utan tvekan har någon förälder nekat sitt barn att köpa gainomax efter att ha läst denna artikel "det är ju ett kosttillskott och det kan finnas preparat i det".

Artikeln drar ju i princip alla kosttillskott över samma kam och att säga att eliten inte käkar några kosttillskott är också löjligt. Något som jag istället tycker man borde gå ut med är hur vanligt det egentligen är med doping bland elit-idrottare. Det kan i ofs gå åt båda hållen om man går ut med det, antingen ökar doping bland unga eller så minskar den. Men jag tycker i alla fall inte detta är något att hymla med, det skulle vara bra både för elit-idrottarna själva och för allmänheten. Det skulle kanske få vissa idrotter att minska antalet matcher per säsong till exempel eller liknande....


Vilka idrotter menar du? Du vet att Bodybuilding och Strongman inte är några egentliga idrotter.

Med detta uttalande så visar du att du inte är speciellt insatt i hur det ser ut inom Svensk elitidrott och framförallt då inte hur bra RF:s antidoping program verkar, och hur mycket de testar varje år.

Sniggel
2009-10-06, 00:46
"Direkt efter träning ska man få i sig 0,5-1,5 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt och 0,1 till 0,2 gram protein per kilo kroppsvikt"

0.1-0.2gram protein / kg? Är killen född bakom en stubbe?

Skulle tro att den informationen är tagen från någon rekommendation för uthållighetsatleter.
En person på 75 kg ska då käka 75g kolhydrat och 11g protein. Knappast något att rekommendera för någon som vill bygga muskler.

Pudzianovski
2009-10-06, 00:47
Intressant. Som vanligt förändrar tidningen föreläsarens uttalanden något vilket patrikjo också beskriver bra! Det som jag tycker verkar märkligt är (om Svensson nu sa det) varför flera av dessa föreläsare (utöver Svensson t.ex. T. Moberg) hävdar att inga "elitidrottare" använder kosttillskott. Jag får tyvärr ofta känslan av att vissa tidningar redan bestämt sig för hur artikeln skall vinklas redan innan de ens kommit till föreläsningen. Allt för lite säljande babbel. Jag skulle önska lite bättre journalistik men den verkar ha fått stiga åt sidan för mördarsteroider och liknande tankar. Tyvärr.

Fetknoppen
2009-10-08, 17:36
Du har en egen produktion på 7 mg testo/dag va? De skulle innebära att du måste högt över den dosen för att de ska ge synlig effekt. Så de är fan inga små mängder som skulle få peta ner i tillskotten.
I en portion på 30 gram vassle skulle alltså 1 gram va Testosteron?
Jag tror de fan inte asså. Hur FAN kan de va ekonomiskt försvarbart?

Helt säker har det förekommit misstagsdopning under 90-talet pga användning av kosttillskott. Gissningsvis åker det fortfarande fast elitidrottare pga att de använder olika kosttillskott. Prohormoner tillverkades/(tillverkas?) ofta av samma företag som säljer proteinpulver. Ett dopingtest som visar spår av prohormoner ger automatiskt ett tvåårigt straff för hormondopning. Det spelar alltså ingen roll om den verkliga dosen är så låg att hormonerna inte ger några dopingeffekter, och det visas ingen hänsyn till att du som utövare inte vet om att du stoppat i dig något olagligt. Hittas det spår av prohormoner så åker du dit.

Jag vet också att IOK testat mängder med olika kosttillskott i början av 2000-talet. Det visade sig att ca 20-25 % av tillskotten från USA och Holland innehöll spår av olika hormoner.

Läsarna här på Kollo får tycka vad dom vill men faktum kvarstår, Michael Svensson har ett förflutet som en av Sveriges genom tiderna bästa friidrottare på medeldistans. Han är också dietist i botten och har gått vidare och doktorerat i idrottsfysiologi; är idag anställd på Idrottsmedicinska enheten vid Umeå Universitet. När det gäller mitt kunskapsbyggande skulle jag vilken dag som helst sätta min tilltro till hans kunskaper i stället för att lyssna på skribenterna här på Kollo.

Fetknoppen
2009-10-08, 17:41
Det här tycker jag är otroligt "tragikomiskt" på något vis.
En idrottsfysiolog som pysslar med utbildning och dessutom aktivt forskar själv blir kapad vid fotknölarna av (majoriteten iaf) hobbymotionärer som på sin höjd läst enstaka forskningsrapporter och träningstidningar. Forumkunskap som sprider sig i alla ära, men på ren svenska, vad i helvete egentligen.

Det här var nog det bästa jag läst i den här tråden:D

Fetknoppen
2009-10-08, 17:52
Förstår inte hur man ens kan argumentera för något annat. Visst är kosttillskotten en inkörsport. Det skapar ett mytiskt pillertrillarbeteende och om man konsumerar mängder av kosttillskott så är säkerligen steget till illegala piller/sprutor kortare än om man bara häver i sig rödmjölk under & efter passen.

Precis mitt i prick Patrik. Personligen kan jag inte förstå varför folk hela tiden letar genvägar, och de gör så utan att kritiskt granska en endaste produkt, och utan att kunna mer om träning än majoriteten av dem som inte tränar.

Faktum är att Michael Svensson har rätt i det mesta han säger. Han förespråkar vanlig mat och hävdar att majoriteten av alla kosttillskott (läs 99 %) helt saknar effekt. Detta överensstämmer bra med den forskning som är gjort på området, vilket Michael naturligtvis vet om.

Oftast är det unga otänkta människor som konsumerar diverse kosttillskott, men ibland händer det också att fullvuxna människor käkar diverse saker i tron att detta ska föra träningen framåt på ett sätt som är helt omöjligt utan XXX eller YYY. När fullvuxet folk beter sig så kan man inte skylla på något längre. Då är man enfaldig!

Fetknoppen
2009-10-08, 17:55
"Direkt efter träning ska man få i sig 0,5-1,5 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt och 0,1 till 0,2 gram protein per kilo kroppsvikt"

0.1-0.2gram protein / kg? Är killen född bakom en stubbe?

Nej han är yrkesverksam fysiolog på Idrottsmedicinska enheten vid Umeå Universitet. Vore jag du skulle jag nog lita mer på vad han säger än på vad diverse tomtar säger i forum på nätet.

EkarN
2009-10-08, 17:59
Jag dricker vassleprotein, då det är enkelt att ha med sig till skolan som mellanmål(lite otympligt och jobbigt att kolka i sig en liter mjölk bara sådär). Men jag är fullt medveten om att det inte är ett mirakelmedel. Det är det man måste börja poängtera, att proteinpulver och gainer inte är något annat än protein och kolhydrater som finns i alla möjliga livsmedel och att det inte är som någon sorts tillåtna steroider som boostar resultaten.

bigtraps
2009-10-08, 18:12
Nej han är yrkesverksam fysiolog på Idrottsmedicinska enheten vid Umeå Universitet. Vore jag du skulle jag nog lita mer på vad han säger än på vad diverse tomtar säger i forum på nätet.

Vet du inte att 4-5g/kg kroppsvikt är ett minimum för att växa:)

Sverker
2009-10-08, 18:30
0.2 g protein / kg kroppsvikt blir 15 - 20 g protein i drinken efter träningen;)

Vi kan slå knut på oss själva om EAA eller vassle vs kasein runt träningen men 20 g protein direkt efter träningen ger mer än det tar.

Ulf A Big
2009-10-08, 18:37
Nej han är yrkesverksam fysiolog på Idrottsmedicinska enheten vid Umeå Universitet. Vore jag du skulle jag nog lita mer på vad han säger än på vad diverse tomtar säger i forum på nätet.
Ja Michael Svensson kan sitt område jag litar fullt ut på vad han skriver och säger.

tp_88
2009-10-08, 18:45
Har man inställningen att bara för att någon professor/forskare/et al säger något så är det sant, så måste man ha ganska många åsikter. Diametralt motsatta om i princip allt, dessutom. :)

Självklart kan man säga att det är en inkörsport, men det är träning, kroppsideal etc också. Vad vill han uppnå? Förbjuda kosttillskott?

stevebc
2009-10-08, 18:51
Skulle tro att den informationen är tagen från någon rekommendation för uthållighetsatleter.
En person på 75 kg ska då käka 75g kolhydrat och 11g protein. Knappast något att rekommendera för någon som vill bygga muskler.Det beror på proteinets kvalitet.

Guddi
2009-10-08, 20:04
Har man inställningen att bara för att någon professor/forskare/et al säger något så är det sant, så måste man ha ganska många åsikter. Diametralt motsatta om i princip allt, dessutom. :)Var har du fått det ifrån? Det är väldigt sällan som forskare inte är överens. Det är detaljerna som forskare oftast argumenterar kring, helheten blir rätt oavsett vem du lyssnar på.

Det enda sättet man får en annan uppfattning är om man läser aftonbladet där mer eller mindre galna personer/professorer får lika mycket plats som 100 andra sansade professorer. Oftast är då inte heller de galna professorerna experter inom det område som de uttalar sig.

tp_88
2009-10-08, 20:10
Var har du fått det ifrån? Det är väldigt sällan som forskare inte är överens. Det är detaljerna som forskare oftast argumenterar kring, helheten blir rätt oavsett vem du lyssnar på.
Jag skrev någon, min uppfattning är att det är tämligen vanligt att det finns forskare/liknande som hävdar något som den "samlade" expertisen har en annan åsikt om. Jag skrev inte att det i många frågor var 50/50.

Guddi
2009-10-08, 20:28
Jag skrev någon, min uppfattning är att det är tämligen vanligt att det finns forskare/liknande som hävdar något som den "samlade" expertisen har en annan åsikt om. Jag skrev inte att det i många frågor var 50/50.okej, då förstår jag.. :thumbup:

Matsa
2009-10-09, 16:16
Jag har funderat ganska mycket på grund av den här tråden, framför allt när det gäller väldigt unga människor och kosttillskott. Även om det inte är direkt fysiskt ohälsosamt så känns det inte helt sunt i mitt tycke när killar i åldern 13-15 år köper massa tillskott. Jag använder som sagt själv kosttillskott regelbundet men jag tror att det är viktigt att ungdomar får lära sig att få lika bra resultat med vanlig mat först och främst innan de börjar bekymra sig om diverse tillskott.

emi23j
2009-10-09, 16:28
Vilka idrotter menar du? Du vet att Bodybuilding och Strongman inte är några egentliga idrotter.

Med detta uttalande så visar du att du inte är speciellt insatt i hur det ser ut inom Svensk elitidrott och framförallt då inte hur bra RF:s antidoping program verkar, och hur mycket de testar varje år.

Jag vet hur det ser ut inom basketen. Vet inte hur det ser ut inom de andra sporterna.

Nu sa jag heller inte att det var på en nationell-nivå jag pratade om det tog du för givet. JAG pratar generellt om proffs-ligor världen runt, för vem är det kidsen ser upp mest till? för att ta ett exempel, försöker knattar runt om i Sverige kopiera rasmus elm eller Ronaldo? Men det är ju kanske också en av anledningarna till att de flesta svenska ligorna håller kalle-anka klass jämfört med andra länders ligor.

bigtraps
2009-10-09, 19:12
Jag vet hur det ser ut inom basketen. Vet inte hur det ser ut inom de andra sporterna.

Nu sa jag heller inte att det var på en nationell-nivå jag pratade om det tog du för givet. JAG pratar generellt om proffs-ligor världen runt, för vem är det kidsen ser upp mest till? för att ta ett exempel, försöker knattar runt om i Sverige kopiera rasmus elm eller Ronaldo? Men det är ju kanske också en av anledningarna till att de flesta svenska ligorna håller kalle-anka klass jämfört med andra länders ligor.

Att allsvenskan håller låg klass jämnfört med tex Premier league kanske har med pengar att göra....