handdator

Visa fullständig version : Var hittar man pumpernickel?


Chosen
2003-09-02, 19:36
Har sökt land och rike (lätt överdrift) efter denna brödmodell.

Handlar det alltså om en limpa som helt enkelt heter pumpernickel eller är det nån variant av bröd som baseras på pumpernickel? (säkerligen en idiotfråga .. men vad gör man).

Jag har tillgång till MM (gigantvariant av ICA), Coop Konsum, Hemköp och ICA Matmäster men har inte lyckats hitta det på nån av dem.

Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta, har kollat alla brödhyllor men inte vågat fråga personalen (dumt jag vet men när man inte vet vad man frågar efter ... :em: ) ..

Har i värsta fall tillgång till Coop Forum med om det nu skulle vara nödvändigt

GhostFace
2003-09-02, 19:38
Originally posted by Chosen
Har sökt land och rike (lätt överdrift) efter denna brödmodell.

Handlar det alltså om en limpa som helt enkelt heter pumpernickel eller är det nån variant av bröd som baseras på pumpernickel? (säkerligen en idiotfråga .. men vad gör man).

Jag har tillgång till MM (gigantvariant av ICA), Coop Konsum, Hemköp och ICA Matmäster men har inte lyckats hitta det på nån av dem.

Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta, har kollat alla brödhyllor men inte vågat fråga personalen (dumt jag vet men när man inte vet vad man frågar efter ... :em: ) ..

Har i värsta fall tillgång till Coop Forum med om det nu skulle vara nödvändigt
Men herregud människa, det är väl bara o fråga någon som jobbar där om de har varan...??

Jorden kommer inte gå under, jag lovar.

;) :thumbup:

EDIT: KG skrev såhär om brödsorten du söker; "Rågbröd har också högt eller ganska högt GI. De enda brödsorterna med riktigt långsamma kolhydrater är pumpernickel och mjukt flerkornsbröd, sådant som är plastinpackat i rektangulära 500-gramsförpackningar. Tråkigt nog."

"De vanligaste flerkornsbrödet ligger i 500-grams, rektangulära förpackningar, skivat och inplastat. Heter "Flerkornsbröd" eller "4-kornsbröd"."

Chosen
2003-09-02, 19:46
Så brödsorten heter alltså pumpernickel, dvs det är namnet som står på förpackningen? ..

Jo jag vet att man borde fråga, men har kollat med några polare (vissa av dem jobbar i matbutik) och ingen av dem har nånsin hört talas som nåt som heter pumpernickel .. så känns lite marigt att fråga nån stackars personaltant som kommer se ut som ett frågetecken och att då försöka förklara vad det är för nåt när jag själv inte vet är inte d enklaste :notme:

Tänkte att folk här brukar väl äta detta dunderbröd och kanske hade en enkelt svar ;)

King Grub
2003-09-02, 19:49
Riktigt pumpernickel ligger förpackad i små, ofta runda plastinbakningar och är sällsynt dyrt.

Köp något liknande det här istället:

http://www.netxtra.se/nx/images/products_large/4102180001733.jpg

Det är i princip pumpernickel, och lika bra och långsamma kolhydrater.

Men det här är överlägset godast, bäst och billigast:

http://www.angbagarn.se/_borders/Fullkorn.jpg

Chosen
2003-09-02, 20:04
Originally posted by King Grub
Riktigt pumpernickel ligger förpackad i små, ofta runda plastinbakningar och är sällsynt dyrt.

Köp något liknande det här istället:

http://www.netxtra.se/nx/images/products_large/4102180001733.jpg

Det är i princip pumpernickel, och lika bra och långsamma kolhydrater.

Men det här är överlägset godast, bäst och billigast:

http://www.angbagarn.se/_borders/Fullkorn.jpg

Tackar Grub, ska hålla utkik efter pumpernickeln men helt klart bra med alternativ :eating:

Va är d för märke på dom där två?, står det "ångbagarn" på det nedre?

King Grub
2003-09-02, 20:16
Originally posted by Chosen


Tackar Grub, ska hålla utkik efter pumpernickeln men helt klart bra med alternativ :eating:

Va är d för märke på dom där två?, står det "ångbagarn" på det nedre?

Svar ja. Ångbagarn/Finax på det nedre, och Så'Gott på det övre.

Chosen
2003-09-02, 20:21
Originally posted by King Grub


Svar ja. Ångbagarn/Finax på det nedre, och Så'Gott på det övre.

tackar igen Grub!, du är guld värd! men det visste du väl redan ;)

King Grub
2003-09-02, 20:27
Originally posted by Chosen


tackar igen Grub!, du är guld värd! men det visste du väl redan ;)

När en flicka säger det låter det bättre än när man försöker intala sig själv det.

kharon
2003-09-02, 20:27
Är det nån som prövat baka P-nickel själv?

http://w1.300.telia.com/~u30010580/grotar/pumpernickel.html

Vet inte om killen med receptet själv är aktiv här på kolozzeum, men han håller i alla fall till på BKs forum och verkar ha jäkligt bra koll!

Jag har funderat på att börja baka eget eftersom bröd är satans dyrt.

Skulle vara kul att höra om någon gjort eget pumpernickel. Verkar vara lite krångligt.. (?) Man är ju ingen bagare direkt...

(Kan annars rekommendera fazers real, fullkornsbröd)

King Grub
2003-09-02, 20:30
Originally posted by kharon
(Kan annars rekommendera fazers real, fullkornsbröd)

Fazer Real regerar med messmör! :hbang:

Chosen
2003-09-02, 20:33
Yngve är väl aktiv här med?

Om jag inte missminner mig har jag sneglat både en och två gånger på en "Paella Pan Pizza" han postade om tidigare (hans eget recept) .. verkar va händig på det dära han.

King Grub: Jag är visserligen ingen tjej men tycker du kan ta åt dig ändå :thumbup:

King Grub
2003-09-03, 05:32
Originally posted by Chosen
King Grub: Jag är visserligen ingen tjej men tycker du kan ta åt dig ändå :thumbup:

Vafalls! Här invaggar du mig i falsk trygghet och sedan :kinky: ! Det blir :smash:

Chosen
2003-09-03, 12:05
Originally posted by King Grub


Vafalls! Här invaggar du mig i falsk trygghet och sedan :kinky: ! Det blir :smash:

Love you too :love: :mallan: :naughty:

Eva
2003-09-06, 15:09
Jag har faktiskt bakat pumpernickel själv ett par gånger och det är inte alls svårt. Visserligen tar det några dagar innan brödet är klart att ätas, men det är väl värt att vänta på! Receptet är som följer (hämtat ur Allt om Mat):

Pumpernickel (2 stora bröd)

6 dl krossat vete, 330 g (Juvel)
6 dl krossad råg, 300 g (Juvel)
1 1/2 liter vatten
1/2 dl olja
1/2 dl honung
1 1/2 msk salt
4 dl fint rågmjöl, 200 g
15 dl grahamsmjöl, 900 g

Gör så här:
1. Mät upp krosset i en stor bunke.
2. Koka upp vattnet och häll det över krosset. Rör om. Täck med plastfolie och låt bunken stå i rumstemperatur i 1 1/2 - 2 dygn. Rör om någon gång under tiden.
3. Tillsätt olja, honung och salt.
4. Tillsätt rågmjölet och det mesta av grahamsmjölet och arbeta samman. Degen skall vara något lös. Tillsätt mer mjöl om det behövs. Degen skall vara formbar. Ta upp degen på mjölat bakbord. Arbeta och forma den till två avlånga bröd med mjölade händer.
5. Lägg bröden i smorda 1 1/2-litersformar. Täck med bakduk och låt bröden jäsa i ca 2 timmar i rumstemperatur.
6. Sätt ugnen på 125 grader.
7. Täck formarna med dubbel aluminiumfolie. Det skall vara helt tätt.
8. Grädda bröden på nedersta falsen i 11-12 timmar, tills brödets kant har släppt formen.
9. Ta upp bröden ur formarna och linda in dem i flera lager med handdukar och gärna en filt. Låt dem vila 1 dygn för att ligga till sig.

Kross från Juvel sägs lämpa sig bättre än andra kross, men receptet är några år gammalt, så det kanske inte gäller längre.
Nu blev jag faktiskt sugen på att baka själv...