handdator

Visa fullständig version : [Hjälp behövs] Råd och hjälp vid viktnedgång från 119.5kg behövs.


TobbeGBG
2009-10-02, 23:01
Hej!

Jag vägde 119.5kg (är 187 lång) den 16 September. Började då att gå (powerwalks) enligt följande:

Dag 1. 30minuter
Dag 2. 30 + 40 minuter
Dag 3. 50 + 45 minuter
Dag 4. 60 + 60 minuter

och har sedan dess hållit igång detta 2 gånger per dag i en timma, med 4 dagars undantag (en hel vilodag, en halv vilodag där jag bara gick på eftermiddagen och 2 dagar där jag kört med crosstrainer istället för en av powerwalk timmarna). Har valt att köra med powerwalk istället för joggning/löpning då det inte sliter så mycket på knän osv(vad jag förstått) och min kondition inte är direkt super just nu, gör även ont i mina fötter & ben om jag springer en längre sträcka (1km+ kanske) så tänkte vänta med det tills jag är under 100kg ivf.


Höll under första dagarna en normal kost (2300kcal ungefär) men har efter dag 4 försökt hålla mig på 1400kcal med några få undantag (en dag över 2000, sen två som legat runt 1600-1700) lyckats väldigt bra med detta.
Jag bör nämna att jag är vegetarian, så kött fisk och ägg går bort. Kör med mycket linser och bönor för protein, och försöker hålla mig runt 150-250g per dag.

Mina resultat har sett väldigt bra ut hittills, har gått ner 5.2kg på dessa 2½ veckor sen jag började.

Har några frågor gällande detta till dom som har koll.

1. Vad är risken för hängande hud? Räcker det generellt att träna muskler, så stramar det åt sig ganska bra? Händer det oftast om man bara svälter sig, eller även om man "tränar" ner sig?

2. Finns det någon nackdel med att gå ner såpass fort? (över 2kg i veckan) De flesta råder ju till 0.5kg-1kg i veckan, men sålänge man har motivationen för träningen är det ok med mer?

3. Råd på förbättring, ändringar osv. Läst folk som sagt man skall lägga sig runt -500kcal i underskott per dag. Jag försöker ju ligga på ungefär -900-1000kcal, är detta på tok för mycket eller ok med tanke på min vikt?


Tack på förhand!

Yeahvlen
2009-10-02, 23:15
1. Det kan ingen veta, om du kommer få "slapp" hud eller inte, och ifall det går bort och isåfall hur lång tid varierar. Men troligtvis lite slapp hud är väl något du får räkna med.

2. Kraftigt överviktiga har större andelar kilo kroppsfett, och kan därav gå ned mer i fettvikt, än vad en "normalperson" kan vid en deff. Så nej, det låter väl inte orimligt i ditt fall.

3. Nej. Jag tycker inte 1000 kcal / dygn i energiunderskott är någon otänkbar och ohälsosam siffra med dina värden. Men i takt med att man blir mindre och vågens siffror trillar ned minskar ju också energibehovet och då kanske man bör tänka på lägre energiunderskott. Men inte i dagsläget, vad jag tycker.

TehSaxo
2009-10-02, 23:31
Vad jag hört så kan 1 kilo fett "ge ifrån sig" 70kcal /dygn så, låt säga att du har 20kg fett "extra" på kroppen = 1400 kcal. Förstår du? :P

Yeahvlen
2009-10-03, 00:45
Vad jag hört så kan 1 kilo fett "ge ifrån sig" 70kcal /dygn så, låt säga att du har 20kg fett "extra" på kroppen = 1400 kcal. Förstår du? :P

Sedan fungerar det väl inte likvärdigt praktiskt som teoretiskt. Att ett kilo fettvävnad kan frisätta 70 kcal / dygn säger ingen emot, men att dessa 1400 kcal i energiunderskott enbart kommer från fettvävnad har jag svårt att se mig.

Sniggel
2009-10-03, 10:30
Det kan vara helt ok att tappa 2kg i veckan de första veckorna. Du förlorar mycket vätska initialt så viktnedgången kommer förmodligen att sakta ner för att hålla sig nåt så när konstant hädanefter. Du kommer att förbruka mindre efter ett tag när du väger mindre förstås men det är inte säkert att du kommer att behöva skära ner mer på kalorierna än vad du har gjort nu.
1-1½kg är säkert ok att hålla som takt i 1 månad till eller 2.