handdator

Visa fullständig version : Hjälp!! Måste få bukt med mjölksyran tills imorgon!


iPerfektion
2009-10-02, 22:08
Tjena!

Desperat person här...
Har ett väldigt viktigt löptest imorgon och behöver hjälp.
Idag så skulle jag i alla fall testa lite smått hur formen var och det kändes som om det inte var något större fel på ''flåset'', däremot så kände jag hur det verkligen brändes i låren och vid vaderna av mjölksyra nästan på en gång och det höll i sig länge.
Frågan är då hur jag kan på alla möjliga sätt och vis försöka förhindra(eller minska effekten av) att det händer imorgon?
Ja, vad kan man tänkas göra för återhämtning och prestationshöjande?
Kanske massage?
Jag ber om alla möjliga tips om prestationshöjande eller vad jag kan göra från och med nu och tills imorgon för att minska allt vad mjölksyra heter?

Tackar för snabba och bra svar!!!!:)

Rockhard
2009-10-02, 22:18
Lägg dig och sov så du iaf är utvilad. Lite sent att göra så mkt nu ;).

Värm upp ordentligt innan, jag tycker man får mera mjölksyra snabbare om man börjar springa kall.

Edit: Om du har ätit dåligt idag så kan du ju slänga i dig en tallrik pasta. Fler tips har jag inte :)

iPerfektion
2009-10-02, 22:26
Lägg dig och sov så du iaf är utvilad. Lite sent att göra så mkt nu ;).

Värm upp ordentligt innan, jag tycker man får mera mjölksyra snabbare om man börjar springa kall.

Edit: Om du har ätit dåligt idag så kan du ju slänga i dig en tallrik pasta. Fler tips har jag inte :)

Tack för tipsen! Dessvärre verkar jag fått nån slags energikick och att sova just nu är en utopi.*screwy*
Vad sägs om koffeintabletter precis innan testet då?
Har en burk som har 200mg per tablett, doseringsförslag kanske?

Danne2k
2009-10-02, 22:51
Tack för tipsen! Dessvärre verkar jag fått nån slags energikick och att sova just nu är en utopi.*screwy*
Vad sägs om koffeintabletter precis innan testet då?
Har en burk som har 200mg per tablett, doseringsförslag kanske?

Ja varför inte.. prova 2 st, dvs 400mg, jag käkade 600mg en dag (400mg och 200mg några timmar senare) och kände mig ganska stressad/speedad ett tag vilket inte var så kul, det är säkert olika från person till person men inget jag rekomenderar.

Sen att käka fibergröt ett tag innan borde ge energi ett tag.

SeTi
2009-10-02, 22:52
Asså, koffeinet kommer inte göra nåt mot din mjölksyra. Men om du vill blir mer taggad så kan det vara en idé.
Jag skulle göra som Rockhard föreslog och värma upp ordentligt. Kör lätt jogging i 10 min eller nåt innan det är dags och prova lite högre tempo gradvis. Jag brukar få mjölksyra om jag tar i för tidigt när kroppen är kall.

delta_mats
2009-10-03, 00:10
Ett bra sätt att värma upp på tycker jag är att långsamt stegra pulsen till en början. När man väl blivit varm kan man sedan dra upp pulsen ganska högt, så man får upp flåset ordentligt, sedan tar man det lugnare till man fått mer normal andehämtning. Efter det är jag klar för träning och kan köra på ganska hårt utan att det känns tokjobbigt, som det kan göra om man slarvar med uppvärmningen.

Doctor Snuggles
2009-10-03, 00:29
Buffra med bikarbonat?
http://www.protraineronline.com/past/nov16/fatigue.cfm