handdator

Visa fullständig version : Viktupgång - påverkan av min hälsa?


ackilf
2009-10-02, 09:33
Hej!

Jag har uppfattat att det är possitivt att ha en låg kroppsvikt, och för majoriteten är det ohälsosamt att gå upp i vikt, oavsätt syfte och tillvägagångssätt.

Men nu till min situation och fråga:

Jag har under en tid förut varit väldigt undervikgit pga viktras (nähä?) under snabb tid.
Nu har jag dock ett BMI som klassas som normalvikt, och jag är inte skadligt underviktig längre.

Dock har jag fått höra att jag och min kropp ändå skulle må bättre av att lägga på mig några kg, eftersom jag tränar mycket, ligger i underkant och har haft krångel med min mens (vet dock inte nu hur den är "på riktigt" då jag knaprar P-piller..) och att om man tittar på min viktkurva ligger jag väldigt lågt.

Så, sammanfattningsvis! Är det negativt för mig att gå upp några kg, trots att jag inte klassas som underviktig längre?

(Är 166 cm och väger cirka 54)

Tack på förhand :)

King Grub
2009-10-02, 09:37
Nej, det är det inte. Det är övervikt, övervikt under längre tid, som kan vara skadligt, inte att ligga inom normalintervallet för din längd.

ackilf
2009-10-02, 09:46
Jo precis. Men jag har hört och läst här på kolo allt det alltid är negativs att gå upp[I] i vikt, speciellt om man inte är underviktig.

Att det alltid är positivt att ha en låg kroppsvikt och [I]alltid negativt med uppgång om man inte är extremt underviktig?

Jag kanske har missuppfattat det :)

Tolkia
2009-10-02, 11:21
Det är inte alltid dåligt att gå upp i vikt, se Grubs svar. I ditt fall skulle jag (med även tidigare trådar i minnet) säga att det snarare är en hälsofördel. Diskussionerna här har en tendens att bli väldigt extrema, med teoretiserande värdigt en doktorsavhandling i matematik. En människa är mer än sin vikt; mycket av diskussionen som utmynnar i att det bästa för att leva så länge som möjligt är att leva på så lite som möjligt och väga så lite som möjligt är väldigt långt från något slags praktisk verklighet.

ackilf
2009-10-02, 20:49
Tack, det var de jag misstänkte..
Men det är väl så att alla har sin vikt kroppan funkar bäst med. Jag har kompisar som har lägre vikt än jag tex, som inte behöver lägga på sig något.

Får la göra ett försök :)

Mental
2009-10-02, 20:56
http://3.bp.blogspot.com/_rX0DO9cng-M/SlIAtS99GqI/AAAAAAAAHKM/JsCktT_EfD0/s800/z+swiss+re.jpg

När det gäller BMI så bör man hålla sig kring normalintervallet. Högt BMI pga muskelmassa är dock inte dåligt.

Men BMI vs Risk diagram ser alltid ut som 'u':n dvs ju längre bort från idealet man kommer, oavsett riktning, ju större risk för att stryka med. Även vid så liten avvikelse som BMI 18-19 just vid underviktsgränsen ser man en ökad dödlighet. Och du kan ju gissa (eller googla fram) hur det ser ut nere kring 15-16

BengtZz
2009-10-02, 23:03
Jo precis. Men jag har hört och läst här på kolo allt det alltid är negativs att [I]gå upp[I] i vikt, speciellt om man inte är underviktig.
I ett akut perspektiv är det alltid negativt att öka i fettvikt. Över en längre mätperiod kan det dock vara positivt, beroende på vad man redan började.

Ett anorexiafall är självklart ett bra exempel på där viktuppgång ur flera perspektiv och aspekter är positivt för hälsan i det långa loppet.

dvs nettot av positiva och negativa effekter är helt klart positiva.