handdator

Visa fullständig version : *VIKTIGT* Nyheter i WADAS dopinglista för 2010


SweLabs
2009-10-01, 22:59
Från och med 1 januari 2010 så börjar WADAS nya dopinglista gälla.

WADA 2010 Prohibited List
(http://www.wada-ama.org/rtecontent/document/2010_Prohibited_List_FINAL_EN_Web.pdf)

Några viktiga förändringar:

*ATD och 6-oxo är nu specificerade substanser. (Dessa var tidigare dopingklassade men är nu specificerade då de är vanligt förekommande i kosttillskott)

*Glycerol är dopingklassat och ligger under masking agents. Denna kan vara viktig att hålla koll på då den finns i flertalet "pre workout produkter"

jwzrd
2009-10-01, 23:00
OJ! Intressant med glycerolen. Det är annars något man kan tänka sig att ta för att hålla vätsketrycket under långa tävlingar.

SweLabs
2009-10-01, 23:07
Ja och det finns ju t.ex. i Apotekets Resorb som tas av många i samband med alkoholintag och sommaren för att behålla vätska.

Glycerol är ju också en naturlig beståndsdel av det fett som vi intar i födan varje dag så frågan är ju hur det testas och vilka nivåer som anses vara doping.

Skulle gissa på att det endast testas vid blovprov.

jwzrd
2009-10-01, 23:10
Jo de har säkert något smart sätt att testa det där.

jwzrd
2009-10-01, 23:17
Det är en fet lista det där och man fattar att folk ligger i för att ta fram avancerade sätt att dopa sig på.

Scratch89
2009-10-02, 05:32
Nyfiken; hur påverkar glycerol? Jag kan tänka mig att det har med vätskebalansen att göra, men hur?

Sverker
2009-10-02, 06:26
Glycerolen löser sig i blodet och snurrar runt. Glycerol har effekten att "suga till sig" vatten och hålla mer vatten i blodet. Kan vara intressant för en kroppsbyggare som vill tömma underhuden på det sista vattnet. Mer vaskulär effekt !

Det är bara levern som kan omsätta glycerol som energi så effekten av glycerolen kan sitta i flera timmar. Till nackdelen hör att blodtrycket stiger. Är kroppsbyggaren redan från börja dehydrerad kan det blir riktig besvärligt med vätskan:(

Scratch89
2009-10-02, 12:15
Jag tänkte precis säga det, efter ditt första stycke: Stackars blodtryck!
Blir det inte, temporärt, en försämrad kardiovaskulär effekt? Ju mer vatten i blodet per liter desto mindre syreupptagande per liter också, iom att det späds ut?

Trance
2009-10-02, 12:17
"masking agent" tyder väl på att det används för att dölja andra medel? Vätskedrivande kanske?

z_bumbi
2009-10-02, 12:21
Ja och det finns ju t.ex. i Apotekets Resorb som tas av många i samband med alkoholintag och sommaren för att behålla vätska.

Glycerol är ju också en naturlig beståndsdel av det fett som vi intar i födan varje dag så frågan är ju hur det testas och vilka nivåer som anses vara doping.

Skulle gissa på att det endast testas vid blovprov.

Jo mängden vore ganska så intressant att veta.

Bra att du uppmärksammade Resorb för den är ju inte helt ovanlig runt träning och tävling i en rad idrotter.

Salus
2009-10-02, 12:37
Jag är ganska säker på att glycerol varit inne och vänt på WADAs lista förut. Under 90-tal var det mycket snack om dess vara eller icke vara på dopinglistan.

jebu
2009-10-02, 13:13
"masking agent" tyder väl på att det används för att dölja andra medel? Vätskedrivande kanske?

Skulle tro att det speciellt kan vara vid blod-doping, då en ökad blodvolym får antalet röda blodkroppar (Hb-värdet) att verka lägre.

stridis
2009-10-02, 13:19
Innehåller resorb glycerol? Helvete isåfall.

z_bumbi
2009-10-02, 13:23
Innehåller resorb glycerol? Helvete isåfall.

Glycerol är inte direkt avgörande för funktionen av en vätskeersättning och vi vet inte heller något om mängderna som klassas som doping.

Godfella
2009-10-02, 19:03
Glycerol finns även i Gaspari Nutritions SizeOn.

TylerDurden84
2009-10-04, 21:11
The following classes are prohibited:
1. Aromatase inhibitors including, but not limited to: aminoglutethimide,
anastrozole, androsta-1,4,6-triene-3,17-dione (androstatrienedione)...

När det står "including, but not limited to". Vad betyder det exakt?

Alone_in_the_dark
2009-10-04, 21:27
The following classes are prohibited:
1. Aromatase inhibitors including, but not limited to: aminoglutethimide,
anastrozole, androsta-1,4,6-triene-3,17-dione (androstatrienedione)...

När det står "including, but not limited to". Vad betyder det exakt?

Aromatashämmare inklusive men inte begränsat till aminoglutethimide,
anastrozole, androsta-1,4,6-triene-3,17-dione (androstatrienedione). Lustig tolkning. Som innehåller men är inte begränsat till, är det likatydande att det gäller alla Aromatashämmare och inte begränsat till ett fåtal?:)

TylerDurden84
2009-10-04, 22:17
Med andra ord, räknas de som dopingklassade eller ej?

jwzrd
2009-10-04, 22:27
Med andra ord, räknas de som dopingklassade eller ej?

Hur kan du inte förstå? Det står: Du får inte använda aromatashämmare. Exempel på sådana är: A, B, C, etc. Men det finns fler (SOM du inte heller får använda eftersom de är aromatashämmare och det stod typ 17 ord tillbaka: Du får inte använda aromatashämmare)

Black Star Abyss
2009-10-04, 23:54
Med andra ord, räknas de som dopingklassade eller ej?

Ja. Men de reserverar sig för att det kan finnas ytterligare produkter av samma sort utöver de som nämns. Dvs de namn som nämns är inte nödvändigtvis de enda förbjudna.

Nitrometan
2009-10-05, 10:18
Bland stimulantia står det:
Pseudoephedrine is prohibited when its concentration in urine is greater than 150 micrograms per milliliter.

Det kan bli lite jobbigt för amerikaner. Det finns bland annat i Sudafed som är en vanlig förkylningsmedicin.

Då får de hålla koll på vad de tar för medicin.

TylerDurden84
2009-10-05, 15:06
Ja. Men de reserverar sig för att det kan finnas ytterligare produkter av samma sort utöver de som nämns. Dvs de namn som nämns är inte nödvändigtvis de enda förbjudna.

Tack

cyclist_90
2009-10-05, 15:21
Gaspari Novedex eller vad det heter då? GÅr det också in under doping nu då, är ju en aromatashämmare om jag förstått saken rätt

SweLabs
2009-10-05, 18:07
Gaspari Novedex eller vad det heter då? GÅr det också in under doping nu då, är ju en aromatashämmare om jag förstått saken rätt

Ja det gör den och den finns ju dessutom specificerad.

cyclist_90
2009-10-05, 18:35
opss, Sizeon och Novedex XT att se upp i framtiden med då om dopingpolisen kommer

Lando
2009-10-05, 20:00
Fy fan för att vara dopingkontollant och försöka hänga med alla sjuka sätt som folk försöker dopa sig...

SweLabs
2009-10-05, 20:32
Fy fan för att vara dopingkontollant och försöka hänga med alla sjuka sätt som folk försöker dopa sig...

Dopingkontrollanten behöver inte hänga med på det då de endast samlar in ett urin/blod prov som sedan skickas för analys på WADA ackrediterat laboratorium.

-Englund
2009-10-06, 17:41
Man kanske ska ta ordentligt med Resorb innan en längre löptävling, bara för att utvinna den psykiska effekten av att veta att man faktiskt har "dopat" sig inför tävlingen.

Cerberus
2009-10-06, 18:07
Man kanske ska ta ordentligt med Resorb innan en längre löptävling, bara för att utvinna den psykiska effekten av att veta att man faktiskt har "dopat" sig inför tävlingen.

HAHAHA :D nu fick ja ett gott skratt :)

Ola Wallengren
2009-10-06, 19:24
Ja och det finns ju t.ex. i Apotekets Resorb som tas av många i samband med alkoholintag och sommaren för att behålla vätska.

Vad är det för Resorb för så vitt jag kan se innehåller inte Resorb någon glycerol.
(skulle ha länkat till produktfaktablad om det var tillåtet)

Giljotinen
2009-10-06, 19:39
Har för mig att NO-Xplode innehåller glycerol.

jebu
2009-10-06, 23:19
methylhexaneamine (dimethylpentylamine) från stimulantia sektionen kan också vara bra att lyfta upp då denna substans är med i ett par PWO tillskott och stim-tillskott där är de ofta går under namnet geranium oil eller 1,3dimethylpentylamine. Stimulantia är dock endast dopingklassade under tävling, men spår av ämnet kan finnas i kroppen under viss tid efter avslutat intag.

I produkter med synephrine (som inte är dopingklassat, men med på monitoring program listan) där citrus aurentium är källan kan även innehålla oktopamin som är dopingklassat.

cyclist_90
2009-10-07, 07:33
Har för mig att NO-Xplode innehåller glycerol.


GLYCEROL HYDRATING POLYMERS

Potassium Glycerophosphate, Magnesium Glycerolphosphate, Glycerol Stearate.


Så du har helt rätt giljotinen, frågan är hur stor efekt det egentligen får. Vissa tycker ju No-Xplode är skit och vissa älskar det

Nitrometan
2009-10-07, 07:51
I produkter med synephrine (som inte är dopingklassat, men med på monitoring program listan) där citrus aurentium är källan kan även innehålla oktopamin som är dopingklassat.
OK. Kan vara bra att veta.

Nu får man tillföra syre iform av gas. Inandning.

Under rubriken "Prohibited methods" - M1. ENHANCEMENT OF OXYGEN TRANSFER så står det:

The following are prohibited:
1. Blood doping, including the use of autologous, homologous or heterologous
blood or red blood cell products of any origin.
2. Artificially enhancing the uptake, transport or delivery of oxygen, including
but not limited to perfluorochemicals, efaproxiral (RSR13) and modified
haemoglobin products (e.g. haemoglobin-based blood substitutes,
microencapsulated haemoglobin products), excluding supplemental oxygen.

Kanske är bra för vissa tjockisar som blir andfådda.

SweLabs
2009-10-07, 09:31
frågan är hur stor efekt det egentligen får. Vissa tycker ju No-Xplode är skit och vissa älskar det

Att något är dopingklassat innebär inte att det har prestationshöjande effekt. I detta fall så är det dopingklassat för att det kan användas för att dölja annan doping och inte för att glycerol i sig har en dopande effekt.

Troikha
2009-10-09, 19:44
ATD = aromatashämmare
6-oxo = ngt liknande, östrogenblockerare?

SweLabs
2009-10-09, 21:51
ATD = aromatashämmare
6-oxo = ngt liknande, östrogenblockerare?

Båda är aromatashämmare dvs hämmar det enzym som bildar östrogen från testosteron.

Troikha
2009-10-09, 23:18
Båda är aromatashämmare dvs hämmar det enzym som bildar östrogen från testosteron.

Ok, så det är bara namn på två av många sorters aromatashämmare?

SweLabs
2009-10-09, 23:39
Ok, så det är bara namn på två av många sorters aromatashämmare?

Korrekt

Grotesk
2009-10-16, 15:54
Att något är dopingklassat innebär inte att det har prestationshöjande effekt. I detta fall så är det dopingklassat för att det kan användas för att dölja annan doping och inte för att glycerol i sig har en dopande effekt.

Jag har länge kört N.O.-Xplode, men eftersom jag inte är insatt i "det här med doping" så undrar jag då helt enkelt; Jag tävlar inte i något alls. Men kan det bli så att om jag behöver pissa i muggen på gymmet, så kan jag åka dit för doping pga. min N.O.-Xplode?

shadowfire
2009-10-18, 11:07
huh, äckligt lång lista det där... hade ingen aning om att betablockerare var dopingklassade. Så en Bridgespelare som går på lyckopiller riskerar att torska på en tävling, huhu. Antar att orsaken är att man får koll på adrenalinet och får ett större lugn eller något.

Tolkia
2009-10-18, 11:13
Betablockare brukar vara för att minska nervositetsskakande händer etc. Praktiskt i precisionssporter, typ skytte, kan jag tänka mig (inte helt ovanligt bland musiker, men de brukar ju inte dopingtestas innan framförande). Förmodligen är placeboeffekten av vetskapen att ens händer kommer att skaka mindre gaaaaaaanska stor.

Edit: Var såg du "lyckopiller" i listan förresten?

L-Sami
2009-10-18, 11:20
Det här innehåller Resorb.
Glukos, surhetsreglerande medel (citronsyra, natrium-
vätekarbonat), natriumklorid, kaliumklorid, arom,
sötningsmedel sackarin.

Vad är det som är glycerol?

SweLabs
2009-11-17, 23:31
Det här innehåller Resorb.
Glukos, surhetsreglerande medel (citronsyra, natrium-
vätekarbonat), natriumklorid, kaliumklorid, arom,
sötningsmedel sackarin.

Vad är det som är glycerol?

Inget. Verkar vara jag som blandad ihop med något annat.

SweLabs
2009-11-17, 23:49
Lite ny info som jag fick från WADA i dag gällande glycerol.

Som sagt så är ämnet förbjuden eftersom det kan verka som en "plasma expander" och därmed dölja viss typ av doping som t.ex. bloddoping.

Då glycerol är en naturlig beståndsdel i vår kost (triglycerider) samt även vanligt förekommande i diverse kosttillskott osv så kan man vara lite fundersam hur de ska testa detta ämne och hur stor risken är för misstagsdoping.

Glycerol kommer dock testas med ett vanligt urinprov och man har satt ett gränsvärde för hur högt det får vara för att räknas som att man tillfört ämnet i "onaturliga" mängder.

Jag letade fram studien som jag antar detta beräknas på.

Eur J Mass Spectrom (Chichester, Eng). 2008;14(3):117-25.

Quantitative analysis of urinary glycerol levels for doping control purposes using gas chromatography-mass spectrometry.
Thevis M, Guddat S, Flenker U, Schänzer W.

Center for Preventive Doping Research, Institute of Biochemistry, German Sport University Cologne, Carl-Diem Weg 6, 50933 Cologne, Germany. thevis@dshs-koeln.de

The administration of glycerol to endurance athletes results in an increased fluid retention and improved performance, particularly under hot and humid conditions. Consequently, glycerol is considered relevant for sports drug testing and methods for its detection in urine specimens are required. A major issue in this regard is the natural occurrence of trace amounts of glycerol in human urine, which necessitates a quantitative analysis and the determination of normal urinary glycerol levels under various sporting conditions. A quantitative method was established using a gas chromatography/isotope-dilution mass spectrometry-based approach that was validated with regard to lower limit of detection (0.3 microg mL(-1)), lower limit of quantification (0.9 microg mL(-1)), specificity, linearity (1.0-98.0 microg mL(-1)), intraday and interday precision (<20% at 2.4, 24.1 and 48.2 microg mL(-1)) as well as accuracy (92-110%). Sample aliquots of 20 microL were enriched with five-fold deuterated glycerol, dried and derivatised using N-methyl-trimethylsilyltrifluoroacetamide (MSTFA) before analysis. The established method was applied to a total of 1039 doping control samples covering various sport disciplines (349 endurance samples, 286 strength sport samples, 325 game sport samples and 79 other samples) in- and out-of-competition, which provided quantitative information about the glycerol content commonly observed in elite athletes' urine samples. About 85% of all specimens yielded glycerol concentrations < 20.0 microg mL(-1) and few reached values up to 132.6 microg mL(-1). One further sample, however, was found to contain 2690 microg mL(-1), which might indicate the misuse of glycerol, but no threshold for urinary glycerol concentrations has been established yet due to the lack of substantial data. Based on the results obtained from the studied reference population, a threshold for glycerol levels in urine set at 200 microg mL(-1) is suggested, which provides a tool to doping control laboratories to test for the misuse of this agent in elite and amateur sport.


Så alla ni som lyder under RF och WADAS regler se upp med så att inte produkter ni köper innehåller glycerol.

Deceiver85
2009-11-18, 10:50
methylhexaneamine (dimethylpentylamine) från stimulantia sektionen kan också vara bra att lyfta upp då denna substans är med i ett par PWO tillskott och stim-tillskott där är de ofta går under namnet geranium oil eller 1,3dimethylpentylamine. Stimulantia är dock endast dopingklassade under tävling, men spår av ämnet kan finnas i kroppen under viss tid efter avslutat intag.

I produkter med synephrine (som inte är dopingklassat, men med på monitoring program listan) där citrus aurentium är källan kan även innehålla oktopamin som är dopingklassat.
Kul att du nämnde just dimethylpentylamine. Jag fick lite gratisprover idag när jag beställde kosttillskott (inte från Kolozzeum) och fick "Crack TM" hem. Crack innehåller just "1,3dimethylpentylamine"...

mystic[-_-]
2009-11-18, 11:07
Kul att du nämnde just dimethylpentylamine. Jag fick lite gratisprover idag när jag beställde kosttillskott (inte från Kolozzeum) och fick "Crack TM" hem. Crack innehåller just "1,3dimethylpentylamine"...

Jag kan ta proverna :thumbup:

Berguven
2009-11-18, 22:52
Glycerol kan väl även förekomma i likörer och söta efterrättsviner?

vandelay
2009-11-19, 14:17
Jag har länge kört N.O.-Xplode, men eftersom jag inte är insatt i "det här med doping" så undrar jag då helt enkelt; Jag tävlar inte i något alls. Men kan det bli så att om jag behöver pissa i muggen på gymmet, så kan jag åka dit för doping pga. min N.O.-Xplode?

Jag har inte sett någon som svarat på Grotesks inlägg ovan. Skulle också vara intresserad av att veta hur WADAS lista påverkar "icke-tävlande".

z_bumbi
2009-11-19, 14:36
Jag har inte sett någon som svarat på Grotesks inlägg ovan. Skulle också vara intresserad av att veta hur WADAS lista påverkar "icke-tävlande".

Om man får pissa för RF* så torskar man för de substanser som är förbjudna vid träning (om man inte har läkarintyg etc) men sen vet jag inte om straffet blir exakt det samma. För att göra det hela enkelt så skulle jag räkna med samma straff och finns det omständigheter som anses förmildrande så får man se det som att man hade tur.

*En del gym etc anlitar privata företag och där är det upp till gymmet att dels beställa vad som ska testas men också dels bestämma vad som händer om man torskar.

Frillan
2009-11-19, 17:07
Kan lika gärna passa på att fråga; Är cannabis på något vis dopingklassat? Jag hittar det inte i listan. Med andra ord, om RF begär urinprov och man brukat cannabis kan man då bli avstängd?

z_bumbi
2009-11-19, 17:19
Kan lika gärna passa på att fråga; Är cannabis på något vis dopingklassat? Jag hittar det inte i listan. Med andra ord, om RF begär urinprov och man brukat cannabis kan man då bli avstängd?

Ja och ja

"S8. CANNABINOIDS
Natural or synthetic Δ9-tetrahydrocannabinol (THC) and THC-like cannabinoids
(e.g. hashish, marijuana, HU-210) are prohibited."

jebu
2009-11-19, 17:21
Kan lika gärna passa på att fråga; Är cannabis på något vis dopingklassat? Jag hittar det inte i listan. Med andra ord, om RF begär urinprov och man brukat cannabis kan man då bli avstängd?

S8. CANNABINOIDS
Natural or synthetic Δ9-tetrahydrocannabinol (THC) and THC-like cannabinoids
(e.g. hashish, marijuana, HU-210) are prohibited.

Jodå det är dopingklassat, det bästa med THC är att det sitter kvar så länge i kroppen också. Ofta flera månader, då det är fettlösligt.

Sedan kan man undra varför man som idrottare vill använda sig av en starkt beroendeframkallande och olaglig drog.

Frillan
2009-11-19, 18:45
Jodå det är dopingklassat, det bästa med THC är att det sitter kvar så länge i kroppen också. Ofta flera månader, då det är fettlösligt.

Sedan kan man undra varför man som idrottare vill använda sig av en starkt beroendeframkallande och olaglig drog.

Men snälla du, ta och läs på dig innan du kommer med helt absurda påståenden.

Och vad menar du med en starkt beroendeframkallande drog? Som kaffe då eller?

mini
2009-11-19, 18:51
Håll knarkdebatten i allmänt. Detta är en tråd om doping.

envisgryn
2009-11-19, 22:46
Ät mkt mat, ge fan i att röka brass, skit i kosttillskott (dom gör ingen nytta iaf) så kan ni ju för fan pissa floder utan att behöva bry er

TomasB
2009-11-20, 09:19
Men snälla du, ta och läs på dig innan du kommer med helt absurda påståenden.

Och vad menar du med en starkt beroendeframkallande drog? Som kaffe då eller?

Läs på vad?
Knarklobbyns påståenden om cannisbis förträfflighet?
Skitdrog för skitfolk.

Men whatever floats your boat.

TomasB
2009-11-20, 09:20
Håll knarkdebatten i allmänt. Detta är en tråd om doping.

Cannabis är i det här fallet uppenbarligen doping?!

Citat:
Ursprungligen postat av Frillan
Kan lika gärna passa på att fråga; Är cannabis på något vis dopingklassat? Jag hittar det inte i listan. Med andra ord, om RF begär urinprov och man brukat cannabis kan man då bli avstängd?

Citat:
S8. CANNABINOIDS
Natural or synthetic Δ9-tetrahydrocannabinol (THC) and THC-like cannabinoids
(e.g. hashish, marijuana, HU-210) are prohibited.

mini
2009-11-20, 09:28
Cannabis är i det här fallet uppenbarligen doping?!


Ja, jag är mycket medveten om det, men diverse diskussioner om dess eventuella ofarlighet och dess beroendeframkallande eller ej hör inte hema här imo. Det räcker med att konstatera att det finns med på WADA's lista.

Eddie Vedder
2009-11-20, 10:01
Ja, jag är mycket medveten om det, men diverse diskussioner om dess eventuella ofarlighet och dess beroendeframkallande eller ej hör inte hema här imo. Det räcker med att konstatera att det finns med på WADA's lista.

+1

Fortsatt diskussion om huruvida cannabis är farligt/beroendeframkallande, omdet bör/inte bör vara lagligt etc. kommer plockas bort i den här tråden.

dream_theater_
2009-11-20, 11:28
Vad är anledningen till att cannabis är doping? Är det prestationsökande?

Cerberus
2009-11-20, 11:36
Vad är anledningen till att cannabis är doping? Är det prestationsökande?

möjligtvis i ytterst konservativa doser...det är en sederande drog. De vill väl inte att atleter ska röka braj innan tävling o se oseriösa ut kanske? Om man tävlar i pilbågeskytte kanske? 100m är det ju enbart negativt(försämrar garanterat start-reaktionen).

Ergogent är det definitivt inte i majoriteten av alla sporter, är iaf jag övertygad om utan att behöva googla om det.

dream_theater_
2009-11-20, 11:39
möjligtvis i ytterst konservativa doser...det är en sederande drog. De vill väl inte att atleter ska röka braj innan tävling o se oseriösa ut kanske? Om man tävlar i pilbågeskytte kanske? 100m är det ju enbart negativt(försämrar garanterat start-reaktionen).

Ergogent är det definitivt inte i majoriteten av alla sporter, är iaf jag övertygad om utan att behöva googla om det.

Ja det har du säker rätt i. Men jag undrar verkligen om det har någon större påverkan. Phelps blev väl avstängd ett halvår eller liknande, och "trots" brajen var han bäst i världen. Anledningen är säkert som du säger, att dom inte vill att idrottarna ska bänga helt enkelt.

Cerberus
2009-11-20, 11:42
det e möjligt att brajjen hjälpte Phelps att få i sig alla kcal då och indirekt blev dopad för han va mäkta glykogenfylld!

TomasB
2009-11-20, 15:42
Vad är anledningen till att cannabis är doping? Är det prestationsökande?

Gissningsvis har det med smärtstillande effekter att göra.

SweLabs
2009-11-20, 16:59
Ett dopingpreparat behöver inte ha prestationshöjande egenskaper. Det är rätt självklart att narkotikaklassade preparat inte är tillåtet inom idrotten