handdator

Visa fullständig version : Smal bänkpress med stopp, bra?


tankz
2009-10-01, 22:13
Hej!

Jag har under min ganska långa styrketräningskarriär har svårt att få kontakt med triceps, nått som dock blivit bättre på sistonde.
Har tidigare kört smal bänkpress, men senaste passet körde jag med stopp i typ. 0.5-1 sekund i bottenläget, o sen pressade explosivt upp stången, tappade aldrig spänningen i triceps utan kontrollerade ner och upp o höll stången hårt i bottenläget så man inte sjunker ihop.

Är det bra med smal bänkpress med stopp, ser inte så ofta folk som kör det.
Tycker vanlig smalbänk inte bränner så bra i triceps, är det bra / dåligt med ett litet stopp? Kändes som kontakten blev bättre, men tänker på skaderisk o styrkeutveckling o om de är bra för massa som jag är ute efter i första hand.

Tack!

jwzrd
2009-10-01, 22:15
Smalbänk är en finfin övning för rattar, axlar och triceps. Särskilt axlar och triceps. Om stoppet gör att det känns som om du får mer effekt i triceps så är det väl en alldeles utmärkt ide att träna så.

Trapper Buzz
2009-10-01, 22:19
Z-stång smalfattning kan ju komplettera, gärna med några tjyvreps i samband med extensions.

tankz
2009-10-01, 22:46
Smalbänk är en finfin övning för rattar, axlar och triceps. Särskilt axlar och triceps. Om stoppet gör att det känns som om du får mer effekt i triceps så är det väl en alldeles utmärkt ide att träna så.

ok fint tack för svaret :) Anser du att de tar mer rent generellt på andra kroppsdelar än triceps av o stanna i bottenläget ?

stevebc
2009-10-01, 23:40
Jag har kört både med stopp och utan. Tycker inte det gör så stor skillnad faktiskt, jag tappar definitivt mer med stopp om jag har brett grepp. Får så mycket tryck i botten att stoppet inte gör så mycket, och det är alltid utlåsningen som är det tunga partiet för mig.

Men bra träning, visst är det det.

Trapper Buzz
2009-10-01, 23:45
Lite tar det väl allt på latsarna.

Turbo Rico
2009-10-02, 08:00
Kör med stopp i smalbäk ibland och gillar att träna så vissa pass. Man får ju plocka av några kg och ibland, om man känner sig slilten eller har lite ont nånstans, brukar jag köra så och då ändå få en bra tricepstränig, tycker jag. Gör (gjorde) samma sak i vanlig bänkpress och tyckte mig uppleva samma sak.