handdator

Visa fullständig version : Ingen matlust - varför?!


Endorah
2009-10-01, 19:57
Mitt träningsschema ser ut följande (i stora drag) : Tar en whey 80 shake på morgonen och kör 2 fullkornsbröd med salami och ett stort glas mjölk och oftast en frukt. I skolan käkar jag bra med lunch (brukar äta ganska lite om det är äcklig mat) stor portion(er). När jag kommer hem från skolan vid 17-tiden så tar jag oftast något lätt t.ex. en macka eller liknande. Sen pluggar jag och gör lite andra saker till kl halv åtta. Vid kl 19:30 så tar jag en whey 80 shake och börjar lyfta vikter i ca 30 (ganska hårt pass). kring 19:30-20:10 är i princip den enda tiden jag kan träna. Maten blir 8/10 fall klar kl 20:00-20:20. Så det blir direkt efter min träning. Många tycker säkert att det är perfekt - men inte jag. Efter jag har tränat har jag VERKLIGEN inte någon matlust. Det enda jag kan äta då är en kall banan och mjölk.
När jag väl äter middag så äter jag verkligen lite, idag tex åt jag en halv 90 gr hamburgare som bara hade lök och ketchup på. Min morsa blir orolig över att jag äter så lite och hon säger nästan hela tiden : Du har börjat äta så himla lite nu för tiden! det är inte bra, är det för att du börjat tagit proteintillskott? Min syrra säger oftast samma sak. Jag vill verkligen äta mycket men det går verkligen inte jag blir bara riktigt illamående då.

Någon som har liknande problem eller någon som vet vad mitt problem beror på? Jag är 15 år så jag borde väl ändå vara sjukt hungrig i ett sånt läge? Är det för att mina pass e för hårda? Jag tränar ända tills jag bara kan göra tex 5 reps med hantlar eller tills att jag knappt kan göra 5 armhävningar. Men jag älskar att träna så.

Eller är det för att jag har börjat tagit proteintillskott?

Det är inte alltid jag känner mig så, ibland efter träningar är jag riktigt hungrig. Det är så himla skumt. Kan det bero på VAD man äter efter?

Kolozzeum är ett av det vänligaste och mest hjälpande forumen som finns så jag väntar mig bra svar, tack på förhand

Frillan
2009-10-01, 20:39
Vikt och längd?

Tycker att du äter väldigt lite generellt..

Endorah
2009-10-01, 20:56
ca 165 cm lång och ca 65 kg. Jag vill verkligen äta mycket men jag kan inte. Men alla måltider äter jag ganska så mycket, ca 600-700 kcal förutom när det kommer till middag.. Då blir det väl kring 200, kan proteinpulver ha något med saken att göra? min morsa säger iaf hela tiden att ända sen jag börjat dricka det har jag börjat äta mindre.

TehSaxo
2009-10-01, 21:06
Så länge dina revben inte syns tydligt så är det väl lugnt? :P

Sniggel
2009-10-01, 21:06
Vissa blir mer eller mindre mätta av proteindrinkar. Jag funderar på om du ska strunta i proteindrinken direkt innan din träning. Kanske den hämmar din aptit?
Det kan vara mycket annat också.
Men det är möjligt att morsan har rätt faktiskt.
Kanske du ska time:a innan proteindrinkarna annorlunda, kanske bara ta en.
Jag skulle gissa att om du stryker båda drinkarna, och äter middagen då direkt efter träning, till det tar du då en proteindrink. Kolla om du har större aptit då.
Eftersom du äter i princip direkt efter träning kan detta vara en bra lösning, speciellt om det gör att du äter mer, vilket du vill.
Testa och se.

Endorah
2009-10-01, 21:24
Ah, låter riktigt bra Sniggel faktist. Ska testa kommer, med edit hur det blev :)