handdator

Visa fullständig version : Nytt tillvägagångssätt på hantellyft åt sidan, försämrade resultat i pressarna?


Detest
2009-10-01, 17:30
Hej!

Tänkte höra med er träningsfreaks som har koll på kroppen.. Bytte precis tillvägagångssätt på hantellyft åt sidan, istället för att i startposition ha hantlarna framför kroppen har jag dem numera längs sidorna, detta gjordes dock efter 6 veckors uppehåll pga flytt..

Nu när jag körde igång igen (kört 2ggr per muskelgrupp) hade jag tappat drygt 5kg per hantel i hantelpress (plan bänk) och idag körde jag bänk och det var en pinsam historia. :laugh:

Eftersom jag känner mig jävligt seg i pressarna och har sjukt dåligt "tryck" så undrar jag om mitt nya tillvägagångssätt på hantellyft åt sidan aktiverar den allra översta delen av triceps som jag kanske är otränad i? och att det är den som är boven för de försämrade resultaten i bröstövningarna???

Tacksam för seriösa svar..

mvh

/knäckt

enzodiac
2009-10-01, 18:00
kanske uppehållet som gjort dig svagare ?

Detest
2009-10-01, 18:06
Inte tappat något i de andra muskelgrupperna, så det tror jag inte, gjorde en 7a på 44kg hantlarna i bröstpress (plan bänk) innan, nu gjorde jag en 4a på 41orna, vågade inte ens göra ett andra set på något respektabelt

Mart|n
2009-10-01, 19:12
Hur ofta använde du bröst och triceps under den här sexveckors perioden?

Se det i förhållande till hur mycket du använde ben, rygg och t.ex. biceps.

Detest
2009-10-01, 19:18
Bra poäng, mycket möjligt att jag tappat som faaen, men har jag fel att hantellyft åt sidan med startpunkt längs sidorna aktiverar övre triceps?

I tricepsövningarna har jag inte tappat någonting i vikter iaf, pushdowns, repet osv. Så jag har lite svårt att se att det är pga vilan..

Mart|n
2009-10-01, 19:39
Att hantellyft åt sidan skulle aktivera triceps kan jag inte uttala mig om, jag har iaf inte känt av det.

Jag tappar alltid mycket i bänk och andra pressövningar efter uppehåll. Enbart triceps kan jag inte riktigt uttala mig om, då jag nästintill aldrig tränar exklusivt triceps.

Martin Löwgren
2009-10-01, 20:32
Bra poäng, mycket möjligt att jag tappat som faaen, men har jag fel att hantellyft åt sidan med startpunkt längs sidorna aktiverar övre triceps?

I tricepsövningarna har jag inte tappat någonting i vikter iaf, pushdowns, repet osv. Så jag har lite svårt att se att det är pga vilan..

Aktiveringen av triceps förändras inte men det sker mycket annat beroende på hur du tränar lyft åt sidan.

Mer info i denna tråd:

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134555

Mvh

stevebc
2009-10-01, 20:35
En förändring i ditt utförande av hantellyft åt sidan förändrar inte dina resultat i basövningar som t ex bänkpress. Det viktiga att kolla på här i första hand är hur din bänkpressträning sett ut, kost, vila osv.

Detest
2009-10-01, 21:03
stevebc/ Det kan förändra resultatet om den tar på en muskel som jag inte är van att belasta så mycket, för lite vila i sådant fall innan bröstpressarna borde medför en sämre styrka och uthållighet.

Det är något sådant jag misstänker har hänt, konstigt dock då jag vilat säkert 5-7 dagar sedan jag körde sist.

Martin Löwgren/ Mycket bra post, ligger redan i favoriter.

Kanske helt enkelt är så att jag blev svagare (eller måste vila mer) innan jag blir starkare.

Kanske spänner armen för hårt vid hantellyft åt sidan? Kan man göra det? :MrT: