handdator

Visa fullständig version : Underligt fenomen


RebelYell
2009-10-01, 16:12
Hej! Har käkat efter någotsånär kaloribalans under en period (har jag trott), och har väl känt mig sådär halvfet hela tiden i princip.

Hur som helst så kände jag mig jädrigt seg så laddade upp med lite lösviktsgodis och en rejäl pizza. Nästa morgon vaknar jag upp och är avsevärt mycket tajtare, och betydligt smalare. Det är verkligen enorm skillnad, känns som jag droppat 5 kg över natten. Alla kläder sitter lösare osv osv. Tror knappast att det är inbillning, särskilt med tanke på kläderna.

Vad kan detta bero på?

RebelYell
2009-10-01, 16:18
"Lite" lösviktsgodis är för övrigt en extrem underdrift. Snarare jävligt mycket ;-)

creperiet
2009-10-01, 17:09
Anar lite energirestriktion mellan raderna, så antagligen har du har gått från halvtaskigt fyllda glykogendepåer till betydligt mer vältankade.

Rickard
2009-10-01, 17:26
Här är en teori om fenomenet. http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/of-whooshes-and-squishy-fat.html

RebelYell
2009-10-01, 17:39
Häftigt, stämmer faktiskt in väldigt bra på mig. Var verkligen en "dry" carb-load och har haft strul med vätskeretention. :-)

Kensha
2009-10-01, 18:23
Finns det någon som skulle kunna skriva en lätt översatt summering om vad länken säger? Jag är inte urusel på Engelska, men känner igen mig från texten och vill inte missa någon detalj. :]

Rickard
2009-10-01, 20:07
Finns det någon som skulle kunna skriva en lätt översatt summering om vad länken säger? Jag är inte urusel på Engelska, men känner igen mig från texten och vill inte missa någon detalj. :]

Väldigt enkelt förklarat:
Under kalorirestriktion så fyller kroppen fettcellerna med vätska i samma takt som de töms på fett. Och efter en fyllning/laddning så töms denna vätska och man tappar en hel del vikt över en natt och vaknar upp både lättare och hårdare.

Sniggel
2009-10-01, 21:09
Väldigt enkelt förklarat:
Under kalorirestriktion så fyller kroppen fettcellerna med vätska i samma takt som de töms på fett. Och efter en fyllning/laddning så töms denna vätska och man tappar en hel del vikt över en natt och vaknar upp både lättare och hårdare.

lägger till ett kanske på den förklaringen, då det mest är en spekulation, som kan stämma, eller så beror det på något helt annat.

Kensha
2009-10-01, 21:29
Väldigt enkelt förklarat:
Under kalorirestriktion så fyller kroppen fettcellerna med vätska i samma takt som de töms på fett. Och efter en fyllning/laddning så töms denna vätska och man tappar en hel del vikt över en natt och vaknar upp både lättare och hårdare.

Tack!

OneManArmy
2009-10-02, 06:14
Tål att testas i helgen ;)

Kensha
2009-10-02, 10:34
Ponera på att man dricker 4L Coca Cola Zero om dagen som inte har någon påverkan på vikten men som innebär mycket vätska och delvis stryk mot tänderna, kommer då detta att leda till att fettcellerna inte ger ifrån sig vattnet som det pratas om i texten p.ga det höga vätskeintaget?

Cerberus
2009-10-02, 10:39
jag har också varit med om liknande fenomen.

Chrilli
2009-10-02, 11:08
Kan känna mig så efter en fylla att när jag vaknar är jag tajtare innan dagen efter tömningen =)

z_bumbi
2009-10-02, 11:36
Ponera på att man dricker 4L Coca Cola Zero om dagen som inte har någon påverkan på vikten men som innebär mycket vätska och delvis stryk mot tänderna, kommer då detta att leda till att fettcellerna inte ger ifrån sig vattnet som det pratas om i texten p.ga det höga vätskeintaget?

Jag skulle först fundera på varför jag dricker 4 l lightläsk per dag innan jag microfokuserar på saker som inte har någon betydelse.

Sniggel
2009-10-02, 13:07
Ponera på att man dricker 4L Coca Cola Zero om dagen som inte har någon påverkan på vikten men som innebär mycket vätska och delvis stryk mot tänderna, kommer då detta att leda till att fettcellerna inte ger ifrån sig vattnet som det pratas om i texten p.ga det höga vätskeintaget?

Enligt den länkade texten ochden efterföljande diskussionen verkar det inte finnas några bra förklaringar till när fettcellerna väljer att "ersätta" fettet med vatten eller när de "väljer" att släppa ifrån sig detta. Det finns mest en massa anekdoter där det verkar variera från person till person när denna effekten dyker upp.
I vilket fall som helst så påverkar det här inte hur snabbt du tappar fett, förr eller senare kommer du att tappa lagrad vätska, detta förutsatt att du faktiskt har en sådan påverkan och att denna hypotes stämmer.
Mycket "kanske" alltså och inget man kan dra några slutsatser om.
Kan vara bra att vara medveten om att fenomenet kanske existerar och att det kan vara förklaringen på varför manibland står stilla i vikt länge trots att man legat på ett kaloriunderskott under lång tid. Bara att fortsätta så borde viktnedgången förr eller senare fortsätta.
För övrigt +1 på z_bumbi

mikaelj
2009-10-02, 13:10
Enligt den länkade texten ochden efterföljande diskussionen verkar det inte finnas några bra förklaringar till när fettcellerna väljer att "ersätta" fettet med vatten eller när de "väljer" att släppa ifrån sig detta. Det finns mest en massa anekdoter där det verkar variera från person till person när denna effekten dyker upp.

Fettet brukar kännas mjukare efter ett tag på energirestriktion, så teorin verkar inte helt substanslös.

Sniggel
2009-10-02, 13:26
Fettet brukar kännas mjukare efter ett tag på energirestriktion, så teorin verkar inte helt substanslös.

Nej, jag tror inte det heller. Har själv upplevt, s.k. swooshar efter att ha stått mer eller mindre still i 2 veckors strikt diet. Jag tror också på fenomenet men vill inte påstå för mycket när det kanske behövs lite mer teori bakom hur det funkar. En "swoosh" verkar ju kunna triggas lite när den känner för det, olika för olika individer, vilket gör det hela lite mystiskt, inkonsekvent och känns ovetenskapligt. Men förr eller senare kommer man nog på hur det funkar.

Kensha
2009-10-02, 13:28
Enligt den länkade texten ochden efterföljande diskussionen verkar det inte finnas några bra förklaringar till när fettcellerna väljer att "ersätta" fettet med vatten eller när de "väljer" att släppa ifrån sig detta. Det finns mest en massa anekdoter där det verkar variera från person till person när denna effekten dyker upp.
I vilket fall som helst så påverkar det här inte hur snabbt du tappar fett, förr eller senare kommer du att tappa lagrad vätska, detta förutsatt att du faktiskt har en sådan påverkan och att denna hypotes stämmer.
Mycket "kanske" alltså och inget man kan dra några slutsatser om.
Kan vara bra att vara medveten om att fenomenet kanske existerar och att det kan vara förklaringen på varför manibland står stilla i vikt länge trots att man legat på ett kaloriunderskott under lång tid. Bara att fortsätta så borde viktnedgången förr eller senare fortsätta.
För övrigt +1 på z_bumbi


Tack, då sitter allt på sin plats. :)

Vad är det som är så fel med att dricka 2-4L lightläsk per dag? Det är ju bra mycket lightläsk, men man går ju inte upp i vikt av det och det påverkar inte viktnedgången negativt, visserligen skadar det tänderna men bortsett från det så ser jag inga anledningar till att undvika det.

cyclist_90
2009-10-02, 16:34
sötningsmedel har väl ingen frätande effekt på tänderna? och kolsyran i sig borde ju inte ha det heller?

mikaelj
2009-10-02, 17:08
kolsyran i sig borde ju inte ha det heller?

Jo, den och fosforsyran.

Alla syror fräter på emaljen.

Apos78
2009-10-02, 17:48
och kolsyran i sig borde ju inte ha det heller?

Lär vara syran som står för huvuddelen av frätandet och inte sockret.

Fredrik_S
2009-10-02, 20:14
Dom två andra E ämnena i läsken är mycket starka syror, mycket starkare än den svaga kolsyran.

Yeahvlen
2009-10-03, 00:46
Tandläkare... suck.