handdator

Visa fullständig version : Maskiner och fria vikter


Jackman
2009-10-01, 15:46
Jag vet ju att fria vikter generelt bygger bättre än maskiner.Nu är det så att mitt gym har köpt in ny utrustning för 1 miljon ungefär.Körde rygg idag så jag testade lite rygg maskiner,va någon rod maskin och en latsmaskin,jag fick sån jävla kontakt och pump som jag aldrig har haft,jag vart imponerad för jag har alltid varit lite emot maskiner.Är det verkligen så att fria vikter bygger bättre än maskiner.Självklart är det bra att variera det fattar ju jag med,men man kan säga att jag fick mersmak idag.

Pjotor
2009-10-01, 17:19
Kör du fria vikter tvingas även stabiliserande muskler arbeta, vilket i förlängningen ger bättre träning. Bra maskiner fokuserar ofta bättre på ett fåtal muskler eller muskelgrupper.

z_bumbi
2009-10-01, 17:25
Är det verkligen så att fria vikter bygger bättre än maskiner.

Inte per automatik och det beror också på vilka maskiner och vilka övningar man kör med fria vikter. En annan sak att ha i bakhuvudet är också att du dels kör nya rörelser och dels har nya maskiner att testa. Det första ger ofta träningsvärk/kontakt och det andra inspirerar till att ta i lite mer.

Petoria
2009-10-01, 18:05
Förstår inte vad kontakt och pump skulle ha och göra med att man bygger mer

Jackman
2009-10-01, 19:23
Är det någon som har påstått det då,att kontakt och pump ska ha med det att göra.Kan säga att jag är inte ny när det gäller styrketräning.Har alltid kört fria vikter.Tar 230 i mark och 155 i bänk.Men har alltid total dissat maskiner,provade idag bara för att och det kändes kanon,fick pump i hela ryggen och det kändes allmänt bra.Kommer forsätta med fria vikter,men kommer oxå lägga till lite maskin övningar.Det jag undrade var bara om maskiner verkligen är så dåligt som alla vill påstå.

ARMSTARK
2009-10-02, 06:59
Är det någon som har påstått det då,att kontakt och pump ska ha med det att göra.Kan säga att jag är inte ny när det gäller styrketräning.Har alltid kört fria vikter.Tar 230 i mark och 155 i bänk.Men har alltid total dissat maskiner,provade idag bara för att och det kändes kanon,fick pump i hela ryggen och det kändes allmänt bra.Kommer forsätta med fria vikter,men kommer oxå lägga till lite maskin övningar.Det jag undrade var bara om maskiner verkligen är så dåligt som alla vill påstå.


Jag vet inte vart du tränar men det är en väldigt ovanlig uppfattning att maskiner är bara skit. De är ett fantastiskt komplement till de fria vikterna.

LunaSpice
2009-10-02, 10:25
Jag tycker likadant som flera redan skrivit. Kombination fria vikter + maskin samt omväxling ger oftast bättre resultat än att principiellt och utan riktiga bevis köra endast med fria vikter. Har själv testat att köra endast fria vikter samt fria vikter + maskiner och ser en tydlig skillnad nu efter ett tag. För mig funkar den senasre kombinationen bättre än endast fria vikter.