handdator

Visa fullständig version : Hur minska i muskelmassa, samtidigt träna?


lisaflisa2
2009-10-01, 13:15
Hej,

Jag hoppas på svar igen!!
Jag har tränat tungt rumpa/ben och dessutom ätit mer (mycket långsamma kolhydrater t.ex. men även fetare fil + mjölk) under en ganska kort period, för att jag velat gå upp i vikt. Men det har liksom gjort att jag byggt på mig mycket på rumpan och låren speciellt. Jag har kört lite för tunga vikter tror jag.
Jag vill inte gå ner massor i vikt, eftersom jag då går ner på hela mig, utan vill ungefär vara i samma vikt som nu, men vill sluta träna rumpan/benen så mycket. Hur ska jag göra då? Ska jag sänka vikten och köra fler repetitioner?
Det jag verkligen inte vill är att det som nu är muskler, och givetvis en del fett, ska bli helt slappt. Gillar att ha en vältränad rumpa/lår, men inte så mycket/stort som nu.

Vore jättetacksam för alla svar, är lite dålig på sånt här..

Mvh/ Lisa

jwzrd
2009-10-01, 13:18
Det har alltså hänt. Du vaknade en morgon och hade plötsligt för stora muskler?

lisaflisa2
2009-10-01, 13:26
Njae, jag märkte det väl för några dagar sedan då byxor som tidigare passat inte passade på samma sätt längre.. :)
Jag undrar bara hur jag ska styrketräna smart, för att inte bygga mer. Men ändå inte förlora musklerna helt. Kommer ju självklart inte fortsätta med massa kolhydrater heller..

jwzrd
2009-10-01, 13:26
Men alltså, om du går upp i vikt så kommer även häcken att växa.

Torsk_ole
2009-10-01, 13:27
Om jag ändå vaknat upp och var för stor:D

Hur gjorde du?

lisaflisa2
2009-10-01, 13:28
Men alltså, om du går upp i vikt så kommer även häcken att växa.

Jo givetvis. Jag vill inte gå upp i vikt mer. Men vill inte ha lika mycket muskler på rumpa/lår längre. Men vill samtidigt inte sluta träna där helt = alla muskler kommer försvinna helt..
Ska jag köra många repetitioner fast lägre vikter?

mikaelj
2009-10-01, 13:29
Njae, jag märkte det väl för några dagar sedan då byxor som tidigare passat inte passade på samma sätt längre.. :)
Jag undrar bara hur jag ska styrketräna smart, för att inte bygga mer. Men ändå inte förlora musklerna helt. Kommer ju självklart inte fortsätta med massa kolhydrater heller..

Låt bli att överbelasta musklerna. Träna bara så att det är lagom tungt.

Om du är nybörjare är det svårt att träna utan att växa, eftersom allting kommer bli överbelastning. Men eftersom du är tjej har du inte de genetiska förutsättningarna för att bli stor, krävs testosteron. Inte ens som kille är det särskilt lätt...

Det du kan göra konkret är att undvika hypertrofiträning, kring 8-12 reps, och istället hålla dig till 1-5 reps (neurologiska anpassningar utan ökningar i muskelstorlek) eller 15+ reps (uthållighetsträning, typ 1-fiberaktivering). Som sagt, är du nybörjare kommer dina muskler utvecklas hur du än gör.

z_bumbi
2009-10-01, 13:30
En tråd räcker