handdator

Visa fullständig version : Kinesiotaping


Ame
2009-09-30, 19:49
Såg att det sitter en lapp på min skola med erbjudande om att gå en kurs i Kinesiologytaping, så nu undrar jag om någon har erfarenhet utav detta och om det är så fantastiskt som de får det att låta, tycker själv att det låter lite väl bra men jag har inte läst de studier som de länkar till.
Jag såg att det var väldigt många som använde denna tejpen under friidrotts-vm nu senast så det verkar ju ha blivit hyfsat stort.
Erfarenheter, åsikter?

Om Kinesiotaping:
http://www.kactive.se/index.html

Guddi
2009-09-30, 19:58
Jag har gått den första basickursen för snart två år sen. Studierna de refererar till är antingen usla eller intetsägande. Än så länge har jag inte sett någon bra utförd studie på tejpen som visar på positiva resultat.

Personligen använder jag tejpen en del på fotbollskillar. De upplever att den lindrar när de har mindre överansträngningar som inte är så allvarliga så de skulle avstå träning eller match. Jag tycker också att tejpen är bra att använda när man vill få någon att tänka på sin hållning och liknande, dvs lite andra syften än vad man lär sig att tejpen ska användas vid under kursen.

För idrottare ger det även dubbel effekt då det ger dem en känsla av att det bara är win-win. Om de är dåliga så vet ju folk att de har ont, om de är bra så verkar de ännu bättre/tuffare då de har presterat med smärta. Det ger även uppmärksamhet vilket många idrottare gillar. Killarna i mitt egna lag blev nästan sura när jag inte hade någon rosa tejp kvar en gång...

Vill svullnad och blödningar så är tejpen väldigt cool måste jag säga. Här under har du ett exempel. Jag har själv upplevt detta vid flera tillfällen och kan intyga att det sker. Om det sen har någon faktiskt inverkan på läktid eller svullnad vet jag inte. Men bara strecken är ju väldigt coola ;)
http://www.2ql.net/uploads/1254366130.jpg

Allt som allt tycker jag att tejpen är användbar. Den är ett fint komplement till coachtejp och leukotejp. Den gör dock inte i närheten av alla sakerna som påstås i marknadsföring och under kursen.

Edit: jag har även använt tejpen på några med olika patellaproblem för att korrigera. Den är lite mildare än leukotejp och räcker många gånger för lindring. Ligger nog en hel del placebo i det med förstås.

Tomas W
2009-09-30, 20:15
Tycker att tejpen fungerar bra som hjälpmedel för att få folk att ha en bättre hållning. Det liksom stretar till lite i huden om de skulle rotera fram med axlarna t.ex., och de får en påminnelse om att de faller in i ett dåligt mönster igen.

Men sen har jag inte upplevt att den ger någon direkt stor smärtlindring och allt annat det står på olika sidor att den ska ge. Men just på muskel problematik fungerar den helt okej, vet inte om det beror på ökad sensorisk information av nervsystemet eller dylikt.

Men hur som helst är det roligt att experimentera med och roligt att använda på folk så testa kursen och se vad du själv tycker.

Ame
2009-10-01, 18:55
Vill svullnad och blödningar så är tejpen väldigt cool måste jag säga. Här under har du ett exempel. Jag har själv upplevt detta vid flera tillfällen och kan intyga att det sker.
Nu kanske jag är dum, men vad var det som skedde?

Martin Löwgren
2009-10-01, 20:29
Jag tycker du ska gå kursen då det är ett hett ämne med kinesiotejpning idag.

Vad exakt som sker är inte riktigt klarlagt men jag brukar kalla de för "färgterapi".

Hade en patient som endast tyckte han fick bättre stabilitet i knän om det var en blå tejp. En gång var den slut så jag använde svart istället och då klagade han efter matchen :thumbup:

Guddi
2009-10-01, 21:23
Nu kanske jag är dum, men vad var det som skedde?Kolla ränderna på blåmärket, där det inte är blåmärke har tejpen varit på. Det är därför det blivit ett sånt rutmönster.

Ame
2009-10-01, 22:13
Jag tycker du ska gå kursen då det är ett hett ämne med kinesiotejpning idag.

Vad exakt som sker är inte riktigt klarlagt men jag brukar kalla de för "färgterapi".

Hade en patient som endast tyckte han fick bättre stabilitet i knän om det var en blå tejp. En gång var den slut så jag använde svart istället och då klagade han efter matchen :thumbup:
Haha ok.

Kolla ränderna på blåmärket, där det inte är blåmärke har tejpen varit på. Det är därför det blivit ett sånt rutmönster.

Jaha ok, då fattar jag.


Ok, har läst runt lite mer och det låter ju helt klart som en intressant grej så ska nog testa kursen.