handdator

Visa fullständig version : Äggprotein


falo
2009-09-30, 14:21
Finns det något äggprotein utan sötningsmedel?

samsam
2009-10-01, 09:34
Ägg.

Fredrik_S
2009-10-01, 10:04
Får man fråga i vilket syfte du vill ha ett äggproteinpulver över huvud taget?

Sniggel
2009-10-01, 21:15
Jag kanske är på jakt efter ett äggproteinpulver själv. I mitt fall, för att jag nu har insett att jag är överkänslig mot lektin som (med största sannolikhet) finns i vassle och kasein (eftersom det finns i mjölkprodukter i varierande grad). Jag får eksem vid införandet av dessa pulver och eksemen försvinner om jag slutar ta dem om jag samtidigt inte tar något annat som jag är överkänslig mot (som innehåller hög mängd lektin).

Vad ligger det i för prisklass?

TehSaxo
2009-10-01, 21:24
Finns det något äggprotein utan sötningsmedel?

Ägg.

hahah :D

Rexxar
2009-10-01, 21:31
Äggvita på burk?

falo
2009-10-03, 19:51
Får man fråga i vilket syfte du vill ha ett äggproteinpulver över huvud taget?

Jag vill inte äta vassle -mjölkprotein för att jag får väldigt mycket utslag/finnar av det. Jag har provat sojaprotein men det fick jag inte i mig, otroligt strävt och äckligt. Råa ägg kör jag med nu men hade varit enklare med ett pulver i istället.

en stor stark
2009-10-03, 19:55
Jag vill inte äta vassle -mjölkprotein för att jag får väldigt mycket utslag/finnar av det. Jag har provat sojaprotein men det fick jag inte i mig, otroligt strävt och äckligt. Råa ägg kör jag med nu men hade varit enklare med ett pulver i istället.

Tillaga äggen istället.

Fredrik_S
2009-10-03, 20:27
Jag vill inte äta vassle -mjölkprotein för att jag får väldigt mycket utslag/finnar av det. Jag har provat sojaprotein men det fick jag inte i mig, otroligt strävt och äckligt. Råa ägg kör jag med nu men hade varit enklare med ett pulver i istället.

Du får mycket dåligt upptag av proteinet från råa ägg dessutom riskerar du tråkiga sjukdomar.
Ägg ska aldrig någonsin ätas råa.

Eddie Vedder
2009-10-04, 06:42
Lyssna på en_stor_stark och Fredrik_S. Du kan läsa om varför i säkert 100 trådar men jag har även skrivit om det här:

http://traningslara.se/blogg/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

Sverker
2009-10-04, 07:14
Finns lektiner i mjölk ?

Sniggel
2009-10-05, 09:43
Finns lektiner i mjölk ?

http://www.krispin.com/lectin.html

Jag vet inte hur pålitligt allt är som står där (skulle behövt hitta lite referenser), men det är den bästa förklaringen jag nånsin fått på mina symtom.

Eddie Vedder
2009-10-05, 09:48
http://www.krispin.com/lectin.html

Jag vet inte hur pålitligt allt är som står där (skulle behövt hitta lite referenser), men det är den bästa förklaringen jag nånsin fått på mina symtom.

Nu skummade jag jätteslarvigt men det verkar som om författaren menar att lektiner skulle förekomma i mjölkprodukter från kor uppfödda på mycket lektinrik föda, typ sojabönsbaserat foder gissar jag.

Kan inte svara på hur trovärdigt det är men vassle är ju vassle och att det dessutom skulle innehålla lektiner (som ju är en annan proteinfraktion) vet jag inte om det känns så rimligt.

Sniggel
2009-10-05, 10:12
Nu skummade jag jätteslarvigt men det verkar som om författaren menar att lektiner skulle förekomma i mjölkprodukter från kor uppfödda på mycket lektinrik föda, typ sojabönsbaserat foder gissar jag.

Kan inte svara på hur trovärdigt det är men vassle är ju vassle och att det dessutom skulle innehålla lektiner (som ju är en annan proteinfraktion) vet jag inte om det känns så rimligt.

Ja, jag har inte så många bra argument (mest en massa kansken) mot att det skulle vara så, mer än att det verkar som jag får eksem när jag tar vassle eller kasein och fram för allt ost, mjölk i sig verkar ge utslag efter lång tids bruk (minst 1 vecka dagligen, eller följt av ostkonsumtion). Har upprepat försöken flera gånger men å andra sidan har jag inte full koll på allt jag reagerar på ännu och effekterna kan ibland vara väldigt fördröjda. Man kanske kan tänka sig att koncentrationen lektin blir olika hög beroende på i vilken form mjölkprodukten kommer ifrån. När det gäller exempelvis vassle kan man tänka sig att om det finns lektin i mjölk, kanske det koncentreras upp i vasslet, eller filtreras bort.

Antingen det, eller så är det något annat som gör att just jag reagerar på vassle, eller så har det varit slump de gånger jag fått eksem och det har varit något annat livsmedel jag ätit dagarna innan som jag ännu inte vet att jag inte tål. Försöker dock att alltid låta det gå en vecka innan jag testar att utvärdera något jag tagit bort eller lagt till.

Cerberus
2009-10-05, 10:59
Jag vill inte äta vassle -mjölkprotein för att jag får väldigt mycket utslag/finnar av det. Jag har provat sojaprotein men det fick jag inte i mig, otroligt strävt och äckligt. Råa ägg kör jag med nu men hade varit enklare med ett pulver i istället.

prövat isolat av sojapulver? Det tycker jag smakar gott t.om, ltie som välling eller nåt.

Sverker
2009-10-05, 18:23
Kon ska äta kraftfoder. Lektinerna ska överleva kons matspjälning, passera över till blodet, passera över till mjölkkörtlarna och därefter passera över till mjölken. Det är en mycket lååååång väg:confused:
Tycker att kossans immunförsvar borde reagera på det nya proteinet som kommer ujt i blodet. Det behövs en mängdanalys på mjölken.