handdator

Visa fullständig version : Löpning - höger fotled.


Kensha
2009-09-30, 10:34
Hej!

För ungefär två månader sedan började jag med att springa omkring fem kilometrar om dagen för att sedan öka det till en mil. Då jag varken har kroppen eller fysiken för att egentligen göra det i första hand så har jag nu dragit på mig en skada på höger fotled.

Det var förra veckan då jag efter att ha sprungit 8km tvärstannad p.ga smärtan i min högra fotled, det hade uppkommit någon vecka tidigare men som en mindre smärta och krampaktig beteenden på nätterna. När jag kom hem för att smörja in fotleden med tigersalva som jag märkte att den var något svullen.

Det har hållt i sig i kanske en och en halv vecka nu rättare sagt, ibland är smärtorna större och ibland mindre. Det gör ont vid vissa lägen när man "roterar" på foten och det knakar lite. Att stödja på foten är i vissa fall problem, och ibland inte.

Smärtan är en "ilande" typ utav smärta.

(Notera att jag har övertränat mycket, jag har knappast haft någon vilodag alls utan har haft det som rutin att springa 5-10km och ibland 15km varje dag. Det talar väll för sig själv, varför jag har dragit på mig en skada på den högra fotleden. Jag är dock inte så överviktig så att det har ställt till något problem)

Är det någon som känner igen detta problem?

Tack.

Martin Löwgren
2009-09-30, 11:02
Hej!

För ungefär två månader sedan började jag med att springa omkring fem kilometrar om dagen för att sedan öka det till en mil. Då jag varken har kroppen eller fysiken för att egentligen göra det i första hand så har jag nu dragit på mig en skada på höger fotled.

Det var förra veckan då jag efter att ha sprungit 8km tvärstannad p.ga smärtan i min högra fotled, det hade uppkommit någon vecka tidigare men som en mindre smärta och krampaktig beteenden på nätterna. När jag kom hem för att smörja in fotleden med tigersalva som jag märkte att den var något svullen.

Det har hållt i sig i kanske en och en halv vecka nu rättare sagt, ibland är smärtorna större och ibland mindre. Det gör ont vid vissa lägen när man "roterar" på foten och det knakar lite. Att stödja på foten är i vissa fall problem, och ibland inte.

Smärtan är en "ilande" typ utav smärta.

(Notera att jag har övertränat mycket, jag har knappast haft någon vilodag alls utan har haft det som rutin att springa 5-10km och ibland 15km varje dag. Det talar väll för sig själv, varför jag har dragit på mig en skada på den högra fotleden. Jag är dock inte så överviktig så att det har ställt till något problem)

Är det någon som känner igen detta problem?

Tack.
Är du symptomfri när du vilar och ökar smärtan primärt när du belastar för att sedan minska igen?

Är fotleden svullen?

Är du öm längs utsidan av fotsulan?

Hur känns det i den onda foten om du hoppar på ett ben?

Mvh

Tolkia
2009-09-30, 11:42
Du kan ju börja med att sluta löpa varje dag. Det rådet lär du få oavsett vad exakt som är fel. Av det du beskriver här, samt tidigare inlägg du gjort verkar det som om du nöter på kroppen lite för mycket med tanke på vad du ger den för input i form av föda. Notera att alla behöver återhämtning.

Kensha
2009-09-30, 13:07
Är du symptomfri när du vilar och ökar smärtan primärt när du belastar för att sedan minska igen?

Är fotleden svullen?

Är du öm längs utsidan av fotsulan?

Hur känns det i den onda foten om du hoppar på ett ben?

Mvh


Yes jag är istortsett symptomfri när jag vilar förutom när jag t.ex ligger i sängen och har foten som man har när man ligger på rygg så att säga, då brukar det krampa i foten samt att det gör ont. När jag belastar foten så har jag antingen en ständigt ilande smärta eller så pulserar det.

Fotleden är svullen, men öm vet jag inte riktigt om jag är. Att hoppa på ett ben gör ont, speciellt vid vristen på framsidan, svårt att förklara.

Tolkia: Yep, jag vet.

Martin Löwgren
2009-09-30, 13:16
Yes jag är istortsett symptomfri när jag vilar förutom när jag t.ex ligger i sängen och har foten som man har när man ligger på rygg så att säga, då brukar det krampa i foten samt att det gör ont. När jag belastar foten så har jag antingen en ständigt ilande smärta eller så pulserar det.

Fotleden är svullen, men öm vet jag inte riktigt om jag är. Att hoppa på ett ben gör ont, speciellt vid vristen på framsidan, svårt att förklara.

Tolkia: Yep, jag vet.

Jag tycker att det mer och mer börjar låta som en stressfraktur ;)

Förhoppningsvis är det bara en gammal hederlig muskulär överansträngning men att inte skäligen iallafall misstänka stressfraktur med dina symptom, din sjukdomshistoria med ökad träningsmänd med mera vore tjänstefel.

Här nedan följer en text jag skrivit om stressfrakturer.

Stressfraktur eller utmattningsfraktur uppstår när skelettet överbelastas vid upprepade tillfällen.

Skadan drabbar främst underben och mellanfotsben men även lårben och bäcken kan drabbas.

Överbelastning kan bl.a. bero på ökad träningsdos, hårt underlag, dåliga skor eller tidigare skador vilka tvingar kroppen att föra över belastningen till andra områden vilket kan leda till överbelastning.

Karakteristiskt för en stressfraktur är smärta som ökar under aktivitet och som sedan försvinner under vila. Utan tecken på våld får patienten lokal svullnad och smärta vid belastning.

Det är väldigt viktigt att lyssna på kroppen och att rehabiliteringsträningen genomförs genom gradvis ökning av belastningen för att vänja det skadade området med belastning.

Det är mycket viktigt att ingen smärta uppstår under rehabiliteringsperioden. Av vikt är också att man utvärderar huruvida skadan har uppkommit för att i fortsättningen skall kunna undvika detta.

Mvh Axon

grimfish
2009-09-30, 16:57
Det är sannolikt en överansträngning. Vila i ett par veckor så känns det förmodligen bra igen. Försök att hålla dig till att springa lite kortare sträckor och trappa upp träningen något försiktigare när du sätter igång igen.

Kensha
2009-09-30, 19:56
Tack så hemskt mycket! :)