handdator

Visa fullständig version : Denna tråd är inget för Fairing. ;)


EiseltUK
2003-09-01, 23:22
Snart släpper vi Fastway (vassle, vasslehydrolysat, kasein, kaseinhydrolysat och l-glutamin) och inför lanseringen bjuder jag här alla Kolozzeum-besökare på ett gratistips. :thumbup:

Ta 30 gram Fastway cirka 30 minututer innan träning och 50 gram socker (eller blanda dextros och fruktos) direkt innan träningen.

Kan inte förklara "vetenskapen" bakom det för då kommer bara Fairing att kopiera. :thefinger Men det är ett hett tips som definitivt är värt att testa. ;) Okej, det har med blodkoncentrationen av aminosyror och blodflödet i musklerna att göra. Finns en referens till artikeln på vår websida.

Ursäkta smygreklamen, men det kommer Kolozzeums besökare till godo.

/ Henrik

JAM
2003-09-01, 23:43
Låter intressant! Jag vill ha ett smakprov... :D
Ska ändå till att köpa en ny protteburk inom en månad.

EiseltUK
2003-09-01, 23:59
Originally posted by JAM
Låter intressant! Jag vill ha ett smakprov... :D
Ska ändå till att köpa en ny protteburk inom en månad.


Jäkla tiggare. :insane: Närrå det är ok... bara vi fått in den så. Personligen tycker jag att den är jävligt bra. Inte alls speciellt söt, men ändå smakrik. Lite besk smak (=kasein hydrolysatet) men den uppskattar man med tiden. Känns lite mer "matigt". Löser sig bra och blir näst intill perfekt i konsistensen (kaseinhalten är drygt 20 % som bidrar med lite lagom fyllighet).

/ Henrik

Ervin
2003-09-02, 00:24
jag tar gärna också ett smakprov eller två eller kanske 4kg?!?! :P

Mattep
2003-09-02, 01:09
Vem vill inte det:em:

shirunai
2003-09-02, 06:38
jag vill inte ha smakprov, för mig räcker det med en prisuppgift och om jag beställer så vill jag givetvis ha burken och ett kort med Henrik....jag är kräsen jag

muskelbyggarn
2003-09-02, 06:44
Men henka du är ju alltså bara FÖR sent ute, att köra protein + kolis direkt innan träning har vi avancerade tränande gjort i många år nu :naughty:

Om du slutade sitta på kontorsstolen och spela dator hela dagarna och angagerade dig i träningen så skulle du fattat detta för länge sedan :D

Hur som helst Fast-Way blir intressant, har ni fått ordning på allt så alla nya produkter finns att beställa från Nutana??? det börjar sina minst sagt här...


Vänl,,,
Tobbe

Fairing
2003-09-02, 08:22
Undrar vem som jag har övertygat om fördelarna med Hydrolysat:thefinger .

Du behöver inte skämmas för att du kopierar våra produkter med Vassle & Kasein hydrolysat och bra Hydrolysat sålde vi redan när du (Henrik) satt och lekte med bilar i sandlådan:laugh:

Kolisar och snabbt protein innan träning!!! det har du tjuvläst om i våran katalog för 5 år sedan , STARKT JOBBAT HENKE:D

Muskelbyggarn: EISELT gör som Arboga Ölet , det/han kommer efter.:laugh:

EiseltUK
2003-09-02, 09:57
Jo, men jag snackar inte om hokuspokus teorier, utan tung vetenskap.

Visst har man kunnat dra lite logiskt slutsatser om att det du stoppar i dig innan träning kommer skydda mot nedbrytning, och när väl träningen är slut så har man redan en hög plasmakoncentration av aminosyror osv. Mest i antikatabolt syfte.

Men här visar man att det har en markant effekt proteinsyntesen som är bättre än om man tar det direkt efter.

Givetvis bör man ta både före och efter.

Och nej, Lasse. Jag har inte läst er katalog men tittade just på websidan. Är det wheyhydro med inositol och kreatin kombinationen som ni rekommenderar innan träning? Jag ser inget om att man ska ta hydrolysaten innan träning?

/ Henrik

Petrus
2003-09-02, 10:06
Originally posted by EiseltUK
Ta 30 gram Fastway cirka 30 minututer innan träning och 50 gram socker (eller blanda dextros och fruktos) direkt innan träningen.

Kan inte förklara "vetenskapen" bakom det för då kommer bara Fairing att kopiera. :thefinger Men det är ett hett tips som definitivt är värt att testa. ;) Okej, det har med blodkoncentrationen av aminosyror och blodflödet i musklerna att göra. Finns en referens till artikeln på vår websida.


/ Henrik

Du är väl inte direkt först med denna "upptäckten" heller va? :angel: :naughty: :D Jag menar,,, det finns ju andra företag som rekomenderat just det upplägget under många års tid.

Vänligen,,,
Petrus

EiseltUK
2003-09-02, 10:15
Som jag skrev så finns det ju goda teoretiska grunder för att ta hydrolysat innan träningen. Den här studien publicerades augusti 2001 och jag vet inte om det finns några liknande studier?

Vad grundar t ex Fairing sin rekommendation på?

/ Henrik

Peter
2003-09-02, 10:23
Det är just Kevin Tiptons studie från 2001 som vi har pratat om i några år nu...

Dessutom tror jag AST haft länk till just den studien i rätt lång tid, någon annan förklaring till att muskelbyggarn hade läst studien innan mig kan jag inte se...

Många av trådarna kring den verkar ha försvunnit men det finns några kvar som bevis.

muskelbyggarn
2003-09-02, 10:27
Peter du vet att jag alltid är före dig :D

Vänl,,,
Tobbe

EiseltUK
2003-09-02, 10:28
Originally posted by Peter
Det är just Kevin Tiptons studie från 2001 som vi har pratat om i några år nu...

Dessutom tror jag AST haft länk till just den studien i rätt lång tid, någon annan förklaring till att muskelbyggarn hade läst studien innan mig kan jag inte se...

Många av trådarna kring den verkar ha försvunnit men det finns några kvar som bevis.

Jag har nog missat den eftersom den är på hydrolysat och vi inte har haft något hydrolysat. :em: Det verkar dock inte så att det har börjat "mass-tillämpas" bland tränande? V

EiseltUK
2003-09-02, 10:45
Såg att AST rekommenderarar Vp2 10-15 minuter innan träning... Den produkten består väl mest av vassleprotein? Det ger troligen inrte riktigt samma effekt.

Fairing
2003-09-02, 11:52
Vi får väl uppdatera sidan då..................

Förtexten i katalogen har sett likadan ut i ganska många år:D .

AST har dom något Hydrolysat ?:confused:

Jarod
2003-09-02, 11:56
Originally posted by Fairing
AST har dom något Hydrolysat ?:confused:

Otjänligt vasslekoncentrat va det sist jag hörde...;)

Mvh

JJ
2003-09-02, 12:11
Rapid recovery borde funka även innan passet eller? 30 minuter eller?

Peter
2003-09-02, 12:54
Jag sa inte något om AST:s produkter, bara att de haft en länk till studien i flera år.

JanneS
2003-09-02, 12:59
Originally posted by EiseltUK
Snart släpper vi Fastway (vassle, vasslehydrolysat, kasein, kaseinhydrolysat och l-glutamin) och inför lanseringen bjuder jag här alla Kolozzeum-besökare på ett gratistips. :thumbup:

Ta 30 gram Fastway cirka 30 minututer innan träning och 50 gram socker (eller blanda dextros och fruktos) direkt innan träningen.

Kan inte förklara "vetenskapen" bakom det för då kommer bara Fairing att kopiera. :thefinger Men det är ett hett tips som definitivt är värt att testa. ;) Okej, det har med blodkoncentrationen av aminosyror och blodflödet i musklerna att göra. Finns en referens till artikeln på vår websida.

Ursäkta smygreklamen, men det kommer Kolozzeums besökare till godo.

/ Henrik

Hur stor andel av proteinet i Fastway är hydrolysat?
Hur kommer det sig att du rekommenderar ganska mycket mer kolhydrater än vad som användes i Tipton-studien?

muskelbyggarn
2003-09-02, 13:13
Jarod samma som du häver i dig med andra ord :booty:

muskelbyggarn
2003-09-02, 13:15
Fairings Rapid Hydro eller Whey-Hydro för dem som gillar hardcore + dextropur = perfekt bracketing!

Vänl,,,
Tobbe

feldtarn
2003-09-02, 13:38
hur lång tid innan pratar vi om då?

Och hur länge innan ska man äta om man ska göra såhär?


Käkar nu vanlig mat ca en timma innan passet bara!

Har hört många som tycker det funkar fint med en drink med vassle o snabba kolisar innan passet!

Dock så verkar inte alla lika lyriska men vi är ju alla inte lika heller:)


Så ett vettigt upplägg då tack!

MVH Kalle

EiseltUK
2003-09-02, 13:55
Originally posted by JanneS


Hur stor andel av proteinet i Fastway är hydrolysat?
Hur kommer det sig att du rekommenderar ganska mycket mer kolhydrater än vad som användes i Tipton-studien?


Andelen är lite hemlig. Det är så mycket att produkten har en tydlig besk smak trots LB-hydrolysat, ordentlig smaksättning och bitterdämpare. Glutamin, som är den aktiva beståndsdel som det är minst av ligger på 5 %.

Jag skulle rekommendera både större mängd aminosyror/hydrolysat/ protein och kolhydrater än vad som användes i studien. Nackdelen med studier är ju att de bara dokumenterar en effekt, men visar inte alltid vad som är optimalt. Troligen får man ännu bättre effekt om man tar dessa både före och efter träning.

Detta är något som vi troligen kommer studera närmare senare under året.

/ Henrik

Petrus
2003-09-02, 14:01
Originally posted by EiseltUK


Jag har nog missat den eftersom den är på hydrolysat och vi inte har haft något hydrolysat. :em: Det verkar dock inte så att det har börjat "mass-tillämpas" bland tränande? V

Det finns ett 5-10 tal studier av Tipton som är av stort intresse just inom detta området... Även känt som "bracketing". Finns även studier som påvisar dessa anabola effekt när det tas innan träning...

Vänligen,,,
Petrus

EiseltUK
2003-09-02, 14:12
Originally posted by muskelbyggarn
Fairings Rapid Hydro eller Whey-Hydro för dem som gillar hardcore + dextropur = perfekt bracketing!

Vänl,,,
Tobbe

När du nämner "bracketing" så kommer jag ihåg något som Cribbs har skrivit om att ta före och efter träning. Texten är dock ett hopkok av en massa olika studier och där Cribbs drar en massa egna slutsatser, som i o f är logiska, men inte några bevis på att alla teorier tillsammans fungerar. Artikeln kan läsas på:

http://www.*******.com/articles/article.asp?AID=132

Frågan är om rent druvsocker eller maltodextrin är optimalt innan träning? Kanske om man ser till att dricka det under hela träningspasset. Vår Fastway kommer komma i apelsinsmak och kan säcker funka som "sportdryck" om man lägger i lite kolisar.

/ Henrik

pTr
2003-09-02, 14:19
kan någon förklara vad det är för skillnad och på vilket sätt kroppen reagerar annorlunda på vassle och vasslehydrolysat samt kasein och kaseinhydrolysat:confused:

Tack på förhand=)

Petrus
2003-09-02, 14:22
Originally posted by EiseltUK


När du nämner "bracketing" så kommer jag ihåg något som Cribbs har skrivit om att ta före och efter träning. Texten är dock ett hopkok av en massa olika studier och där Cribbs drar en massa egna slutsatser, som i o f är logiska, men inte några bevis på att alla teorier tillsammans fungerar. Artikeln kan läsas på:

http://www.*******.com/articles/article.asp?AID=132

Frågan är om rent druvsocker eller maltodextrin är optimalt innan träning? Kanske om man ser till att dricka det under hela träningspasset. Vår Fastway kommer komma i apelsinsmak och kan säcker funka som "sportdryck" om man lägger i lite kolisar.

/ Henrik

Givetvis beror det på hur långt träningspasset är... Själv tar jag alltid dextros i mina bracketingdrinkar eftersom jag tränar hyfsat korta tränignspass... Därmed är det svårt att säga vad som är optimalt utan att i samband med det rekomendera en "optimal träningslängd"...

Vänligen,,,
petrus

muskelbyggarn
2003-09-02, 14:40
Första tiden misstolkade jag hur denna "bracketing" skulle göras. Drog i mig 30g dextros och 24g vassle ca:30-45min innan träning och träningen gick SKITDÅLIGT. Tänkte att nu jävlar har allt Paul Cribb skitit i det blå skåpet, men efter att ha läst mer så förstod jag att så var fel.

Nu kör jag lite mindre kolisar och börjar med det ung. 5min innan träning fortsätter att dricka denna blandning kontinuerligt ung. 5-10 min in i träningspasset och det fungerar SUPER bra!

Vänl,,,
Tobbe

z_bumbi
2003-09-02, 14:45
Originally posted by feldtarn
hur lång tid innan pratar vi om då?

Så ett vettigt upplägg då tack!

MVH Kalle

En gainer räknar jag som ca 0,4-0,5 g protein samt 0.8-1 g kolhydrater per kg kroppsvikt och alltså inte vad som står på någon burk.

Att dricka en halv/kvarts gainer av någon typ precis innan passet är ju ganska vanligt, detta oavsett om man äter en eller två timmar innan, att dela upp proteinet och kolhydraterna torde vara ganska onödigt om man man har ätit mat innan.
Jag tror förövrigt att betydelsen av hela denna procedur minskar om man äter riktig mat innan till skillnad från i testerna då man har fastat innan men det är troligtvis är så att en viss effekt kvarstår.

Ett vettigt upplägg om man ska använda denna metod kan vara:
En halv eller kvarts gainer innan träningen.
En halv eller kvarts gainer under passet.
En gainer efter passet.

Detta är nog finlir för de allra flesta men är ju kul att testa.

Själv kör jag med ca en halv gainer under passet och en gainer efter men har då en relativt hög andel kassein samt en del långsamma kolhydrater i denna sörja. Har tyvärr inte testat under total hårdsatsning men har märkt att jag inte mattas lika mycket i slutet samt inte dör av hunger innan jag får mat i mig efter passtet.

EiseltUK
2003-09-02, 14:52
Originally posted by z_bumbi
Jag tror förövrigt att betydelsen av hela denna procedur minskar om man äter riktig mat innan till skillnad från i testerna då man har fastat innan men det är troligtvis är så att en viss effekt kvarstår.

Så sant. Nämnde det precis i telefon till Dr Lasse of Fairing. Om man äter protein 6 gånger dagligen utspritt under dagen tillsammans med ordentliga mängder kolhydrater så minskar troligen behovet av att ta både innan och efter träning. Men man kan ju tajma in måltiderna/drinkarna så att den ena kommer strax innan träningen och den andra efter så kanske man får lite extra fördelar.

/ Henrik

pTr
2003-09-03, 15:38
Originally posted by PtR
kan någon förklara vad det är för skillnad och på vilket sätt kroppen reagerar annorlunda på vassle och vasslehydrolysat samt kasein och kaseinhydrolysat

ingen som vet?:confused:


tack på förhand

z_bumbi
2003-09-03, 15:56
pTr: Vassle tas upp snabbt. Vasslehydrolysat tas upp snabbare än vassle. Hur stor skillnaden är vet jag inte.
Kassein tas upp långsamt. Kasseinhydrolysat tas gissningsvis upp ganska snabbt efter som det används i en återhämtningsblandning men jag är inte säker på hur snabbt, om det går att jämföra med vassle, vasslehydrolysat eller t o m snabbare.

Anledningen till att Eiselt blandar allihop är väl att han vill se till att kroppen får en jämn ström av aminosyror men det får du fråga Eislet om varför han använder just denna blandning.

Själv tycker jag det verkar lite onödigt att bromsa hydrolysaten om man tror sig behöva använda sådana, bättre att ta det rent och följa upp det mer med protein/föda lite senare skulle jag tro.

Pez
2003-09-03, 16:10
Originally posted by z_bumbi
Kasseinhydrolysat tas gissningsvis upp ganska snabbt efter som det används i en återhämtningsblandning men jag är inte säker på hur snabbt, om det går att jämföra med vassle, vasslehydrolysat eller t o m snabbare.

Såvitt jag vet så är det tom snabbare än vasslehydrolysat.

/pez

EiseltUK
2003-09-03, 17:42
Kaseinhydrolsysat tas upp snabbt, peakar vid cirka 30 minuter och har sjunkit efter efter ca 60 minuter (fastande tillstånd).

Vi kommer troligen göra en jämförselse nu under hösten på Protec, Ultraway och Fastway för att få lite mer exakt fakta. Återkommer om detta när jag vet mer.

/ Henrik

pTr
2003-09-03, 17:47
Tackar!:thumbup:

Haggstar
2003-09-04, 08:20
Är Fastway eran motsvarighet till Fairings Rapid Hydro Blend?

EiseltUK
2003-09-04, 10:49
Originally posted by Haggstar
Är Fastway eran motsvarighet till Fairings Rapid Hydro Blend?

Nej, men det finns vissa likheter.

/ Henrik

Fairing
2003-09-04, 11:23
Fairing kör med rent Hydrolysat och inget billigt utfyllnadsprotein
:D

Personligen tror jaf att Fastwhey kan bli riktigt lyckad , snygg förpackning och troligtvis väldigt prisvärd.

Fairings Rapid Hydro är ganska dyr pga att vi ENBART använder rena Hydrolysat och många anser väl den som just för dyr för att sälja riktigt bra.

Kom och tänka på en annons som fanns i tidningar för inte allt för länge sedan " Vassle koncentrate lämpar sig enbart som grisföda skrev en känd Dr" nu har tiderna ändrat sig och hårt tränande idrottsmän har blivit grisar eller har koncentratet blivit bättre:D :laugh:

muskelbyggarn
2003-09-04, 11:28
>Lasse :hbang: :laugh:

HC77
2003-09-04, 12:44
Precis som du nämner lasse så brukar jag också tänka på Eiselts reklam i B&K för ett par år sedan där vassle koncentrat framställdes som att det enbart dög som grisföda.

För övrigt så såg jag en webbutik som lagt ut kommande priser på Fastway och där skulle den kosta betydligt mer än vad Fairings Rapid Hydro kostar i dagsläget.

EiseltUK
2003-09-04, 16:01
Jag tror att man ger det till grisar fortfarande. Eller så kanske man har gått över till Rapid Hydro. :D

Problemet är att isolat fortfarande är så pass dyra att det inte är motiverbart att rekommendera dem sånt protein till kunderna. Förr kunde vi sälja Hi-Whey till ett ganska hyffsat pris. Att använda rent isolat pressar upp priserna. Dessutom så tycks inte den stora massan bry sig speciellt mycket om vilken sort det är.

Men, vill man slippa lite laktos och fett så är ju isolat det enda som gäller. Vi har inte bestämt vad vi kommer göra med Hi-Whey som innehåller rent WPI. Det beror väl lite på vad kunderna prioriterar.

En nyhet är att vi kommer använda kväve under förpackningen som får bort syret.


/ Henrik

Wain
2003-09-05, 16:41
Originally posted by muskelbyggarn
Fairings Rapid Hydro eller Whey-Hydro för dem som gillar hardcore + dextropur = perfekt bracketing!

Vänl,,,
Tobbe

Vad blir skillnaden i effekt mellan dessa två produkter?
:confused:

The Dwag
2003-09-07, 16:38
Originally posted by EiseltUK
Snart släpper vi Fastway (vassle, vasslehydrolysat, kasein, kaseinhydrolysat och l-glutamin) och inför lanseringen bjuder jag här alla Kolozzeum-besökare på ett gratistips. :thumbup:

Ta 30 gram Fastway cirka 30 minututer innan träning och 50 gram socker (eller blanda dextros och fruktos) direkt innan träningen.

Kan inte förklara "vetenskapen" bakom det för då kommer bara Fairing att kopiera. :thefinger Men det är ett hett tips som definitivt är värt att testa. ;) Okej, det har med blodkoncentrationen av aminosyror och blodflödet i musklerna att göra. Finns en referens till artikeln på vår websida.

Ursäkta smygreklamen, men det kommer Kolozzeums besökare till godo.

/ Henrik

Låter mest som du snott det från AST :laugh: :smash:

Kimo
2003-09-07, 17:09
Är det någon som helst idé att köra Protec+ och 50 g socker innan träningen? Funkar det med vanligt socker?

z_bumbi
2003-09-07, 19:09
Kimo: Du får ju i alla fall glukos i blodet som förhindrar/bromsar trötthet/att musklerna töms på energi.

Kimo
2003-09-07, 21:54
Hur stor är skillnaden på glukosen när det gäller druvsocker respektive vanligt socker?

z_bumbi
2003-09-07, 22:06
Kimo: Druvsocker = glukos. Vanligt socker består av ca 50 % druvsocker och resten fruktsocker. Fruktsocker går gärna till levern där det omvandlas till glukos.

Detta innebär (i teorin i alla fall) att man får en top av glukos i blodet pga druvsockret men att levern sen släpper ut mer glukos under tiden så att man inte får slut på glukosen i blodet. I långdistans är detta en fördel i alla fall.

Kimo
2003-09-09, 23:02
Okej, tackar för infon, dock lite överkurs för min del. Med risk för att jag har missat poängen så ställer jag ändå en fråga till: är det stor skillnad på att använda vanligt socker kontra druvsocker efter träningen för att fylla på glykogennivåerna i musklerna?

King Grub
2003-09-10, 05:49
Originally posted by Kimo
Okej, tackar för infon, dock lite överkurs för min del. Med risk för att jag har missat poängen så ställer jag ändå en fråga till: är det stor skillnad på att använda vanligt socker kontra druvsocker efter träningen för att fylla på glykogennivåerna i musklerna?

Skillnad? Ja. Stor? Nej. Det fungerar bra med sackaros.