handdator

Visa fullständig version : Ge mig tips på något ätbart som innehåller mycket fett..bra fett


philleee
2009-09-29, 22:25
Har kommit underfund med att jag äter på tok för lite fett.

Vet att en fet-rik källa som även är ganska gott är ex, avocado..
Men jag skulle behöva lite fler förslag..men ej nötter då jag är nötallergiker.

Tack på förhand..toppenforum by the way

vicarious
2009-09-29, 22:35
Ägg, fet fisk, grädde *drool*

philleee
2009-09-29, 22:42
Hmm..fisk behöver man nog äta oftare. Ägg äter jag men det räcker inte.

Något mer anyone?

Pepz
2009-09-29, 22:46
ost

Fredrik_S
2009-09-29, 22:47
Vanligt smör, rapsolja.

stafh
2009-09-29, 23:17
Olivolja, linfröolja. Fast det är ju iofs olja och inte någon mat som har mycket fett i sig. Hmm.

Commando1980
2009-09-29, 23:28
Har kommit underfund med att jag äter på tok för lite fett.

Vet att en fet-rik källa som även är ganska gott är ex, avocado..
Men jag skulle behöva lite fler förslag..men ej nötter då jag är nötallergiker.

Tack på förhand..toppenforum by the way

käka god mat som innehåller fett helt enkelt...undvik kyckling+ris+snapsglas av rapsolja-fällan. lär dig göra goda såser, välj inte alltid light-varianter av allting osv osv..

philleee
2009-09-29, 23:35
käka god mat som innehåller fett helt enkelt...undvik kyckling+ris+snapsglas av rapsolja-fällan. lär dig göra goda såser, välj inte alltid light-varianter av allting osv osv..

Tror du har rätt där..man är ju så jävla bekväm av sig så när man gör iordning måltiderna för nästa dag blir det lätt att såsen blir lidande.
Däremot är fisk ingen höjdare..men annat kött förutom kyckling borde man äta oftare. Lightprodukter är dock inget för mig så det är lugnt.

Kanske ska kombinera lite avocado-ost-sallad med måltiderna de dagar då man vet att det blir för litet intag av fett

Wiktor
2009-09-30, 08:05
Cashewnötter kanske funkar?

mikaelj
2009-09-30, 08:07
Nötter är inte jätebra fettkällor, lite väl mycket omega-6.

Pontus H
2009-09-30, 13:20
Cashewnötter kanske funkar?

är inte cashewnötter en typ av nöt? läste du hans inlägg? han skrev att han var nötallergiker ;/

mikaelj
2009-09-30, 13:25
är inte cashewnötter en typ av nöt?

Nej, det är en baljväxt. Jordnöten är förvisso också det, men har något i sig som folk brukar vara reagera mot. Därför man kan vara jordnötsallergiker men tåla nötter, eller tvärtom.

BobaFett
2009-09-30, 13:44
Kyckling med skinn på, avocado, mjölk.

malfunction
2009-09-30, 14:19
Frön/kärnor

stevebc
2009-09-30, 14:41
Olivolja i mängder på mat som pasta, potatis, ris, bröd.

Onigiri
2009-09-30, 15:15
Mycket fett?

http://sofieb.blogg.se/images/2007/bild_1193070216_3388766.jpg

Eddie Vedder
2009-09-30, 15:51
Nej, det är en baljväxt.

Nej det är ingen baljväxt, det är en stenfrukt.

mikaelj
2009-09-30, 15:52
Nej det är ingen baljväxt, det är en stenfrukt.

Som mandeln? Jäkla botanik. I fortsättningen blir det väl att bara säga nötter om allt.

Frillan
2009-09-30, 15:53
Stekta ägg.

stevebc
2009-09-30, 17:50
Mycket fett?

http://sofieb.blogg.se/images/2007/bild_1193070216_3388766.jpgMajonnäs med rapsolja och äggula är så himla gott, och bra fettsammansättning (1:2 tror jag). Finns ju med solrosolja också som jag gjorde misstaget att köpa, men de smakar sämre och har sämre fettsammansättning.

malfunction
2009-09-30, 17:59
Jäkla botanik.

WORD! Fan vad jobbig den är. Far berättade för mig när jag var 7 att jordNÖTEN inte är en nöt. Jag är inte säker men jag tror jag grät av förvirring.

Jag tror inte någon skrivit kakao. Det är en ganska bra fettkälla som är god att ha i havregrynsgröt, proteinshakes och självfallet bakverk.

mikaelj
2009-09-30, 18:07
Jag tror inte någon skrivit kakao. Det är en ganska bra fettkälla som är god att ha i havregrynsgröt, proteinshakes och självfallet bakverk.

Går det att få fatt i omalda varianter? Vad jag förstår är det kakaopulver som säljs inte helt fantastiskt ur näringssynpunkt.

malfunction
2009-09-30, 18:26
Jag tror nog att kakao är ganska bra i mald version. Iaf när jag kollat nutritiondata.com. Rikt på mineraler medan de flesta vitaminer troligtvis förstörts i rostningen, have a look http://www.nutritiondata.com/facts/sweets/7436/2 (bli inte jätterädd för kolhydratsmängden, det mesta är fiber vilket du iofs kanske inte heller gillar). Det finns omalda bönor att köpa på http://www.chokladshopen.com/product_info.php?products_id=416
Jag har gjort det några gånger (dock köpte jag via grossist där min polare jobbade). Riktigt gott att mala i kaffekvarn =)
Hittade även detta http://www.chokladshopen.com/product_info.php?products_id=415 vilket låter fantastiskt gott.

Barca
2009-09-30, 19:17
Till TS rekommenderar jag Pesto!
Sjukt gott, energirikt och helt okej fettsammansättning

mikaelj
2009-09-30, 19:45
Jag tror nog att kakao är ganska bra i mald version. Iaf när jag kollat nutritiondata.com. Rikt på mineraler medan de flesta vitaminer troligtvis förstörts i rostningen, have a look http://www.nutritiondata.com/facts/sweets/7436/2 (bli inte jätterädd för kolhydratsmängden, det mesta är fiber vilket du iofs kanske inte heller gillar).

Hehe, nejdå. Jag har alltid några paket kakao hemma... Hemska tanke att vara utan, vad ska jag då blanda i min keso? :-)

(läste förresten i ett tidning att Willys egna fick bäst i test, t.o.m. över Valrhona, och definitivt över lågvattenmärket Ögoncacao)

Det finns omalda bönor att köpa på <hela bönor>
Jag har gjort det några gånger (dock köpte jag via grossist där min polare jobbade). Riktigt gott att mala i kaffekvarn =)

Bra idé! Dags att skaffa kaffekvarn, alltså. Lär vara spännande att mala kaffeböner och kakaobönor ihop och brygga något på det! Tack för tipset.

Hittade även detta <kakaokross> vilket låter fantastiskt gott.

*badar i kakao*

Barca
2009-09-30, 19:47
MikaelJ, om du gillar kakao ska du köpa LIDL:s
Mkt mkt godare och "mörkare" kakao med mer chokladsmak!

malfunction
2009-09-30, 19:51
Bra idé! Dags att skaffa kaffekvarn, alltså. Lär vara spännande att mala kaffeböner och kakaobönor ihop och brygga något på det! Tack för tipset.

Lite kanel och kardemumma så har du en vinnare =)

-Englund
2009-09-30, 20:11
Nej det är ingen baljväxt, det är en stenfrukt.

men jordnötter är en baljväxt? Svenska är värdelöst, inte undra på att svenska snart kommer att upptas av i/av engelska...

Annars är det dåligt av er att inte nämna Kebab!:thumbup::hbang:

Superhjälte
2009-09-30, 21:11
Hänger med Onigiri här, Majonnäs är helt suveränt och så brutalt gott!

johanar
2009-10-01, 07:34
lingongrova + majonnäs + skivat kokt ägg.. mmmm

Tolkia
2009-10-01, 08:29
Jäkla botanik.
Det är egentligen okomplicerat om man vet hur de ser ut när de växer.

Jordnöt (väldigt tydligt en ärtväxt):

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordn%C3%B6t

Cashew (eller, mer poetiskt "elefantlustträd", nej jag skojar inte):

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cashew

Obs. det aningen bisarra systemet hos cashew, med en "fejkfrukt" och en "riktig frukt".

On topic skulle jag undvika att experimentera med allt som har slutledet "nöt" (utom möjligen hembakta pepparnötter :D ) om jag vore nötallergiker; om inte annat så för att risken för kontaminering lär vara ganska stor.

sumialic
2009-10-01, 15:50
Varför skriver folk smör (bregott) ifall nu mättat fett är dåligt?

Varför skriver folk rapsolja när för mkt fleromättat fett är dåligt?

mikaelj
2009-10-01, 15:52
Varför skriver folk smör (bregott) ifall nu mättat fett är dåligt?

Det kan man inte visa att det är. Senaste rapporten visar att mjölkfett just inte är det.

Varför skriver folk rapsolja när för mkt fleromättat fett är dåligt?

För att sammansättningen o-6:o-3 är hyfsad, trots 30% fleromättat fett. Olivolja är förstås ett bättre val, då mängden fleromättat fett bara är 7%.

sumialic
2009-10-01, 16:00
Det kan man inte visa att det är. Senaste rapporten visar att mjölkfett just inte är det.



För att sammansättningen o-6:o-3 är hyfsad, trots 30% fleromättat fett. Olivolja är förstås ett bättre val, då mängden fleromättat fett bara är 7%.

I whos studie så stod det ju att mättat fett var dåligt.

Innan har man hört att rapsolja var bästa oljan...

Fast jag googlade och såg att olivolja var 76% enkelomättat och det låter ju onekligen bra. Finns det inget smör gjort på olivolja?

Jag vet fan inte vad jag ska äta för allt är dåligt. Man hör att bregott är bra och köper hem bregott sen helt plötsligt är det inte bra längre och nu existerar det inte ens något smör man kan på mackan. Och ost får man skippa just nu när jag börjat käka ost igen i tron om att mättat fett inte var så dåligt.

en stor stark
2009-10-01, 16:03
I whos studie så stod det ju att mättat fett var dåligt.

Innan har man hört att rapsolja var bästa oljan...

Fast jag googlade och såg att olivolja var 76% enkelomättat och det låter ju onekligen bra. Finns det inget smör gjort på olivolja?

Jag vet fan inte vad jag ska äta för allt är dåligt. Man hör att bregott är bra och köper hem bregott sen helt plötsligt är det inte bra längre och nu existerar det inte ens något smör man kan på mackan. Och ost får man skippa just nu när jag börjat käka ost igen i tron om att mättat fett inte var så dåligt.

Mm, eller så kan man sluta optinoja så in i helvete mycket och förstå att man inte kommer dö på studs om man råkar äta 1g icke-opti fettsyra :(

sumialic
2009-10-01, 16:06
Mm, eller så kan man sluta optinoja så in i helvete mycket och förstå att man inte kommer dö på studs om man råkar äta 1g icke-opti fettsyra :(

Jag försöker inte vara opti. Jag försöker ganska hälsosam. Jag har 3300kcal jag måste äta varje dag för kaloribalans och jag vet fan inte vad de ska bestå av för allt är fan dåligt.

Proteinintaget ligger på 180g/dag. Mer vill jag inte för protein är inte heller bra. Då har jag 2600kalorier som ska komma från fett och kolhydrater.

mikaelj
2009-10-01, 16:13
I whos studie så stod det ju att mättat fett var dåligt.

Nä. Se graferna i 173. Inget samband där...

Innan har man hört att rapsolja var bästa oljan...

Fast jag googlade och såg att olivolja var 76% enkelomättat och det låter ju onekligen bra. Finns det inget smör gjort på olivolja?

Du kan göra margarin på vegetabiliska oljor. Då gör man det på rapsolja eftersom det är smaklöst. Olivolja passar bättre som det är. Smör är gjort på grädde.

Jag vet fan inte vad jag ska äta för allt är dåligt. Man hör att bregott är bra och köper hem bregott sen helt plötsligt är det inte bra längre och nu existerar det inte ens något smör man kan på mackan.

För att märka ord: smör är alltid gjort på grädde, annars är det ett margarin. Står smör på paketet...

Och ost får man skippa just nu när jag börjat käka ost igen i tron om att mättat fett inte var så dåligt.

Jisses. Låt bli att röka, drick inte för mycket alkohol, ät inte massa godis, överät inte, var aktiv, så behöver du inte bekymra dig om det här.

sumialic
2009-10-01, 16:16
Nä. Se graferna i 173. Inget samband där...



Du kan göra margarin på vegetabiliska oljor. Då gör man det på rapsolja eftersom det är smaklöst. Olivolja passar bättre som det är. Smör är gjort på grädde.



För att märka ord: smör är alltid gjort på grädde, annars är det ett margarin. Står smör på paketet...



Jisses. Låt bli att röka, drick inte för mycket alkohol, ät inte massa godis, var aktiv, så behöver du inte bekymra dig om det här.

K. Folk skrev det i tråden iaf. Läser inte studierna själv då jag inte orkar och inte hade förstått ändå. Tar för givet att folk inte ljuger i trådarna.

Dricker varken alkohol eller röker;) Äter 400gram paj eller så en dag i veckan annars är godiskonsumption 0. Är ganska aktiv också.

en stor stark
2009-10-01, 17:18
Jo du nojar för mycket, faktiskt.


Jag försöker inte vara opti. Jag försöker ganska hälsosam.

Låt bli att röka, drick inte för mycket alkohol, ät inte massa godis, överät inte, var aktiv, så behöver du inte bekymra dig om det här.

Följ dessa råd av Mikeal och du kommer att uppnå målet "ganska hälsosam" snabbt, och sen kanske till och med gå förbi det till "mycket hälsosam". ;)

Eddie Vedder
2009-10-01, 17:23
Varför skriver folk smör (bregott) ifall nu mättat fett är dåligt?

Varför skriver folk rapsolja när för mkt fleromättat fett är dåligt?

Bregott är inte smör, det är en matfettsblandning av grädde och rapsolja.

Sniggel
2009-10-01, 21:35
Det kan man inte visa att det är. Senaste rapporten visar att mjölkfett just inte är det.



För att sammansättningen o-6:o-3 är hyfsad, trots 30% fleromättat fett. Olivolja är förstås ett bättre val, då mängden fleromättat fett bara är 7%.

Man bör undvika för mycket* PUFA:s pga dess egenskap att lätt härskna samt potential att skapa oxidativ stress?
Rätta mig gärna om jag har fel.
Enkelomättade fetter är mer neutrala och stabilare och därför är det smart med just olivolja som en komponent i ens fettintag?
Hur kan man balansera ett högt intag av PUFA:s? Genom ett högre intag av antioxidanter? (som ofta finns i oljor som har högt PUFA-innehåll)
Hur mer kan man gå tillväga? Äta mer mättat fett? (från bra fett-källor)

* Med "för mycket" menar jag att överdriva intaget.

Jag tycker jag vill bli mer insatt i vad som anses smart i hälsoväg när det kommer till fetter då jag ska ha en period av överätning år 2010 och vill göra en så hälsosam viktuppgång som möjligt :D
Kan vara bra att veta hur man kan bre på med extra kalorier, hur man smartast lägger till energi, eller iaf vilka val man kan göra.

mikaelj
2009-10-01, 21:40
Man bör undvika för mycket* PUFA:s pga dess egenskap att lätt härskna samt potential att skapa oxidativ stress?
Rätta mig gärna om jag har fel.

Det är uppfattningen jag har fått, men jag har inte en aning om det är hela sanningen. Inte en aning om vad som är en okej dos. Ett kilo fisk ger ungefär 10g o-3, och sedan skall o-6 vara några gånger mer än det. Kanske är ett bra sätt att räkna på?

Hur mer kan man gå tillväga? Äta mer mättat fett? (från bra fett-källor)

Mejeriprodukter har en högre andel mättat fett än kött, som har en fördelning på ungefär hälften mättat, hälften enkelomättat. Är du å andra sidan känslig för lektin är just mejeriprodukter något du inte kommer få i dig särskilt mycket mättat fett från. Olivolja är som sagt mycket enkelomättat.

Lite ost, lite fisk, lite kött, lite olivolja?

Commando1980
2009-10-02, 00:04
I whos studie så stod det ju att mättat fett var dåligt.

Innan har man hört att rapsolja var bästa oljan...

Fast jag googlade och såg att olivolja var 76% enkelomättat och det låter ju onekligen bra. Finns det inget smör gjort på olivolja?

Jag vet fan inte vad jag ska äta för allt är dåligt. Man hör att bregott är bra och köper hem bregott sen helt plötsligt är det inte bra längre och nu existerar det inte ens något smör man kan på mackan. Och ost får man skippa just nu när jag börjat käka ost igen i tron om att mättat fett inte var så dåligt.

'information overload'. undvik kostforumet helt om du nu blir så nojig.

Fredrik_S
2009-10-02, 07:45
Om man får 25% av fett från havregryn 15% från vetemjöl 25% från rapsolja 25% från smör och 5% från ost+mjölk och 5% från Fiskolja

Vad får man för fördelning då?

sumialic
2009-10-02, 10:52
Allt fett jag får i mig är i regel från ägg, bregott och ost. Ibland från makrill, men det är inte så ofta. Dvs ca 80g mättat fettper dag där ungefär hälften kommer från bregott och en tredjedel från ost.

z_bumbi
2009-10-02, 11:40
Om man får 25% av fett från havregryn 15% från vetemjöl 25% från rapsolja 25% från smör och 5% från ost+mjölk och 5% från Fiskolja

Vad får man för fördelning då?

Om du menar förhållandet mellan olika typer av fettsyror så slå upp det i en tabell, finns bl a på livsmedelsverkets hemsida.
Annars är ett dietprogram ganska så smidigt, det gör det också mycket lättare att se om man över/underdoserar något.

minishcap
2009-12-28, 11:21
Jag brukar mixa lite grädde med olja (rapsolja mest) om jag inte fått i mig tillräckligt med fett under dagen, ett snabbt sätt att öka sitt fettintag.