handdator

Visa fullständig version : MMA + gym


fajiwara
2009-09-29, 21:39
Ett tag sen jag hängde här så ni får ursäkta mig om posten hamnade fel eller om det eventuellt redan finns liknande trådar - länka eller bara lås denna om så skulle vara fallet..

Hur som helst.. Suttit och funderat nu på ett schysst schema för att kombinera MMA med gymmet. Ganska färsk inom MMA men på gymmet har jag varit ett tag. Tis och Tors, alltså två gånger i veckan kör jag MMA och tänkte höra med er om det finns någon som har lite erfarenhet att dela med sig. Tänkt träna gym 2-3 dagar i veckan. Övningar osv har jag bra koll på, men jag tvekar lite på hur jag ska lägga upp det så det blir någorlunda hyffsat. Så, nån som känner sig träffad är mer än välkommen att ge mig något råd eller tips.

Peter.B
2009-09-30, 07:03
Jag kör 2 helkroppspass i veckan, kombinerat med 3-4 MMA-pass. Ganska korta pass med bara basövningar, trycker ihop kondition och styrka på samma pass, även om det inte är optimalt. Börjar eller avslutar passet med intervaller.

Womsy
2009-09-30, 08:39
Jag kör ungefär samma. 2 pass i veckan med helkroppspass. En hel del explosivitet i övningarna, snabbt tempo mellan olika stationer, och kortare pass än förr när jag bara körde gym. Försöker få till löpning på morgon och gym på kvällen, men blir oftast som för peter.B att jag kör båda i samma veva. Men idag tog jag mig faktiskt till gymmet på morgonen !

Minns när jag bara lyfte. Då körde man på länge, blev knappt svettig, men kändes ju i musklerna. Nu är alltid målet att vara riktigt trött och genomkörd sett till alla aspekter. Kan inte gå matcher i ''bicep curl softa å kolla i spegeln style'' tempo ;)

fajiwara
2009-09-30, 16:31
okej, men så tror ni man skulle kunna köra låt säga ett rent styrkepass på måndagen och sen köra MMA på tisdan direkt ? Blir det inte för lite vila därimellan ? har nämnligen tänkt mig som följande -
Mån - Gym bröst,axlar,triceps, vader
Tis - MMA
Ons - vila
Tors - MMA
Fre - Gym Rygg, biceps, lår
Lörd-Sön - ev jogga om man känner för det eller openmat sub wrestling.

Tror ni att detta kommer bygga muskler ? när det är så pass lite.. och vad tror ni gällande gym dag 1 sen MMA dag 2. Blir det för mycket ? ser liksom inte många andra utvägar här : ) men tanken med gymmet är att bygga muskler.

xarizma
2009-09-30, 18:00
fajiwara : Det kommer nog funka bra, sen kan du ju eventuellt vila Lördag eller Söndag också. Vilan har mycket att göra med intensitet, hur du tränar o.s.v

Vet folk som tränat 3-4 veckor utan vila men ändå ökat rejält. Sköt kosten och sömnen bara, och vila.

Lycka till man

Morty
2009-09-30, 18:10
okej, men så tror ni man skulle kunna köra låt säga ett rent styrkepass på måndagen och sen köra MMA på tisdan direkt ? Blir det inte för lite vila därimellan ? har nämnligen tänkt mig som följande -
Mån - Gym bröst,axlar,triceps, vader
Tis - MMA
Ons - vila
Tors - MMA
Fre - Gym Rygg, biceps, lår
Lörd-Sön - ev jogga om man känner för det eller openmat sub wrestling.

Tror ni att detta kommer bygga muskler ? när det är så pass lite.. och vad tror ni gällande gym dag 1 sen MMA dag 2. Blir det för mycket ? ser liksom inte många andra utvägar här : ) men tanken med gymmet är att bygga muskler.

Ersätt ordet vila med återhämtning. Det finns en risk för att det blir för lite återhämtning, men om du lär dig att sköta den väl så blir det sannolikt väldigt produktivt!

Läs Idrottarens Återhämtningsbok (Göran Kentää mfl, Sisu Idrottsböcker) och kanske Träna Smart (Göran Kentää mfl, Sisu Idrottsböcker) så kommer du att sköta detta galant och utvecklas mycket bra!

lul
2009-09-30, 22:08
måndag - vila
tisdag - mma
onsdag - helkropp
torsdag - mma
fredag - vila
lördag - mma
söndag - helkropp
funkar bra tycker jag! :)

grakka
2009-09-30, 23:18
Dag 1:
Marklyft
Militärpress
Chins
Knäböj

Dag 2:
Bänkpress
Sittande rodd (alt. någon roddövning)
Dips
Situps (alt. någon magövning)

Så kör jag och det fungerar bra!