handdator

Visa fullständig version : Hur många reps i marklyft klarar ni med eran kroppsvikt på stången?


tsp
2009-09-29, 18:28
Ja, en spin-off på bänkpresstråden.

LindaS
2009-09-29, 18:29
Så många att det blir ordentligt tråkigt, tror jag, för jag har inte testat. ;)

130kg finsk sisu
2009-09-29, 18:30
Här har jag ingen aning. Men jag skulle vara besviken om det var under 40 reps.
Ni som väger 80-90kg och är duktiga marklyftare borde ju dra uppemot 100?

Klo
2009-09-29, 18:34
För många för att det ska vara intressant att testa.

ceejay
2009-09-29, 18:36
Vet inte hur långt man kan gå faktiskt när mjölksyran börjar sätta in... Menar kroppsvikten i mark är ju nästan en vikt man kan gå på tomgång på.

runt 50 skulle jag gissa ändå

Mass-Tech
2009-09-29, 18:36
Vet inte men tror att mitt grepp skulle ge upp före ryggen.

Mourten
2009-09-29, 18:38
För många för att det ska vara intressant att testa.

+1. Blir ju konditionsträning typ.

jwzrd
2009-09-29, 18:39
Det blir en fråga om hur många man ids göra.

tsp
2009-09-29, 18:39
Vore väl ett riktigt bra prov på uthållighet om inte annat. :D

snej
2009-09-29, 18:41
50+ lätt. Men styrkan är ju inte problemet, det är uthålligheten. Räcker ju med 8-10 rep i mark för att man ska få flås.

tsp
2009-09-29, 18:46
Jag har en känsla av att många är väldigt explosiva i marklyft, men inte lika uthålliga.

Morrris
2009-09-29, 18:48
150 eller 200% av kroppsvikten hade varit mer intressant...

LindaS
2009-09-29, 18:48
Jag har en känsla av att många är väldigt explosiva i marklyft, men inte lika uthålliga.Det beror ju vad man har för målsättning med sin träning. Maxreps på bw i marklyft är crossfit.

Du skulle ha frågat om dubbla kroppsvikten kanske. :)

ceejay
2009-09-29, 18:49
Neeej itne dubbla kroppsvikten, då får jag ju inte upp en ens ;)

jwzrd
2009-09-29, 18:51
Jag har en känsla av att många är väldigt explosiva i marklyft, men inte lika uthålliga.

Hur många procent av ditt 1RM är din kroppsvikt? För mig är det 41% men det är ett gammalt PB så siffran är sannolikt lägre.

Medusa
2009-09-29, 18:55
Tror de flesta som röstat 50+ grovt överskattar sitt grepp och gravt underskattar 50+ reps.. Inga remmar, bälten etc.. Jag tror precis som MassT att greppet sviker innan ryggen... Brukar vara så..

Någon av de tyngre grabbarna får gärna filma 50+ reps och slänga upp, 100kg+!

strong-man
2009-09-29, 18:55
150 eller 200% av kroppsvikten hade varit mer intressant...

+1:cool:

ceejay
2009-09-29, 18:57
Tror de flesta som röstat 50+ grovt överskattar sitt grepp och gravt underskattar 50+ reps.. Inga remmar, bälten etc.. Jag tror precis som MassT att greppet sviker innan ryggen... Brukar vara så..

Någon av de tyngre grabbarna får gärna filma 50+ reps och slänga upp, 100kg+!
iofs 50reps är ganska mycket

ändrar mig till runt 35reps på 100kg

jwzrd
2009-09-29, 18:57
Tror de flesta som röstat 50+ grovt överskattar sitt grepp och gravt underskattar 50+ reps.. Inga remmar, bälten etc.. Jag tror precis som MassT att greppet sviker innan ryggen... Brukar vara så..

Någon av de tyngre grabbarna får gärna filma 50+ reps och slänga upp, 100kg+!

Jag kan försäkra dig om att jag gör 50+ reps och att det som kommer att sätta stopp är lilla konditionen och säkerhetsaspekten när man börjar bli löjligt stum.

Medusa
2009-09-29, 19:02
Jag kan försäkra dig om att jag gör 50+ reps och att det som kommer att sätta stopp är lilla konditionen och säkerhetsaspekten när man börjar bli löjligt stum.

Vad ligger ditt max på? 1RM, vad brukar du göra 10or på? Det kanske går ändå, men då skall man förmodligen vara SLare el dylikt.. Jag skulle antagligen inte klara av 50 reps på min kroppsvikt, mitt grepp skulle ge sig innan... Gör ju normalt aldrig över 15 reps så är dömt från början... Med lite PWO och en perfekt naken kvinna framför med löfte om sex resten av dygnet kan jag nog fixa det... Men det skulle fan krävas incitament :naughty:

jwzrd
2009-09-29, 19:06
Vad ligger ditt max på? 1RM, vad brukar du göra 10or på? Det kanske går ändå, men då skall man förmodligen vara SLare el dylikt.. Jag skulle antagligen inte klara av 50 reps på min kroppsvikt, mitt grepp skulle ge sig innan... Gör ju normalt aldrig över 15 reps så är dömt från början... Med lite PWO och en perfekt naken kvinna framför med löfte om sex resten av dygnet kan jag nog fixa det... Men det skulle fan krävas incitament :naughty:

Jag gjorde 10 på 200 när Moses gick i kortbyxor typ. 1RM då var 260 (tävling). Jag har senare gjort 300 (finns på film) och nu cirka ett halvår senare gissar jag på att jag ligger närmare 310. I repsväg är nog 6x260 det bästa jag gjort. No no no talar vi om här alltså.

Imorse vägde jag 122.5 men det är något lågt, normalt ligger jag lite närmare 125 så det blir 50x125 för mig. Och det gör jag. Lätt.

Medusa
2009-09-29, 19:09
Ja, antagligen, bra jobbat JZ... 300 är inte illa alls..!

Black Star Abyss
2009-09-29, 20:24
Med dålig form fler än jag orkar göra.
Med korrekt form? 10-12 stycken.

Morty
2009-09-29, 20:25
Jag gör 10:or på 100 så klarar väl en 20 reps på 70. Kanske något mer.

130kg finsk sisu
2009-09-29, 20:26
Med dålig form fler än jag orkar göra.
Med korrekt form? 10-12 stycken.
finns det fler än 1 form att utföra marklyft korrekt på och så att du lyfter maximalt?

Whistler
2009-09-29, 20:26
Ingen aning egentligen... Brukar börja värma upp på 80kg och väger 82, och jag slutar oftast runt 12-15 när jag känner att jag börjat bana in tekniken. Det dubbla antalet vore nog inga problem, men över 40 vet jag inte om jag kommer.

Jure
2009-09-29, 20:27
Tror pumpen i korsryggen skulle döda mig innan styrkan skulle.

delta_mats
2009-09-29, 20:38
Hur ska utförandet ske? Får man ta om greppet, hur länge får man vila mellan reppen osv?

Black Star Abyss
2009-09-29, 20:40
finns det fler än 1 form att utföra marklyft korrekt på och så att du lyfter maximalt?

Jag vet inte varför... men om jag lyfter som jag vill (bara sliter upp den utan att tänka) så gör jag 10+reps på 100kg. Om jag ska hålla god form, dvs börja djupt, inte räta ut benen för tidigt osv så får jag slita för att orka med 10x80kg.... *cry*

130kg finsk sisu
2009-09-29, 20:44
benen skall helst rätas ut senast när stången når knäna. Har du fortfarande böjda ben i slutdraget belastas korsryggen oerhört och du kommer att skada den. Däreemot skall man böja på benen i början av lyftet. Jwzrd har en mycket komplett marklyft teknik inte bara för SL utan även vanlig styrketräning.

Jure
2009-09-29, 20:46
Jag vet inte varför... men om jag lyfter som jag vill (bara sliter upp den utan att tänka) så gör jag 10+reps på 100kg. Om jag ska hålla god form, dvs börja djupt, inte räta ut benen för tidigt osv så får jag slita för att orka med 10x80kg.... *cry*

Och om du tänker efter nu, vilken teknik tror du gynnar dig i längden?

LindaS
2009-09-29, 20:47
benen skall helst rätas ut senast när stången når knänaVa?! Antingen yrar du i nattmössan eller så uttrycker du dig dåligt.

quality
2009-09-29, 20:49
Röstade 50+ men blev lite osäker när greppet diskuterades.... Jag måste testa imorgon. Jävlart vad jobbigt det kommer bli.

Lukaspappa
2009-09-29, 20:50
finns det fler än 1 form att utföra marklyft korrekt på och så att du lyfter maximalt?

Det är stor skillnad på att studsa upp stången/ta den med fart jämfört med att starta varje reps "dött".

Skulle jag inte göra 50+ skulle jag kasta in handduken direkt. Väger 112-114 kg och har inte startat uppvärmningen på lägre vikt än 120 kg sen Palme var statsminister;)

jwzrd
2009-09-29, 20:51
benen skall helst rätas ut senast när stången når knäna. Har du fortfarande böjda ben i slutdraget belastas korsryggen oerhört och du kommer att skada den. Däreemot skall man böja på benen i början av lyftet. Jwzrd har en mycket komplett marklyft teknik inte bara för SL utan även vanlig styrketräning.

Men ehh, nog för att jag tycker man ska låsa ut benen relativt tidigt så beror det på hur man är byggd. Stången måste gå snudd på mot kroppen, annars blir man hängande fram över stången utan att kunna dra färdigt.

stevebc
2009-09-29, 20:58
Haha palla köra 38% av 1RM men jag röstar på 20-30 pga smärta i korsryggen av megapümp 2k. Samt greppet kanske.

I knäböj gör jag nog fler reps på kroppsvikten pga att det inte blir lika mycket "arugh, stön, stånk"- lyft utan bara lätt genomblödningsträning för låren. Men jag vet inte. Får väl testa någon dag när man faktiskt kommit ihåg att ta med sig sina cojones.

130kg finsk sisu
2009-09-29, 20:58
kanske uttryckte mej dåligt men så har jag uppfattat jarmo Virtanens och tapio hepokangas uppfattning. Slutdraget skall göras med raka ben.
Att man skall räta ut benen senast vid knäna kan jag ändra till "i höjd med knäna". Ni kan titta t.ex på mina marklyftsfilmer vad som händer då man skall göra slutdraget med böjda ben. Blir ett jävla juckande av det hela. Starka baksidor av lår krävs om man skall klara av att räta upp sig med raka ben.
Kollade nyss din 300 raw fil jawa och du räta ut precis när stången passerar knäna.
Sen kanske man inte skall gå och överdriva och göra som gamle världsmästaren Janne Toivainen som förespråkade en knyckande uträtning för att vinna momentum.

Som sagt jag är ingen marklyftare. Klen som tusan men jag har sett en del och framförallt fått mig förklarat av flertalet 350+ marklyftare. Så jag yrar inte nu. Tror jag... :)

130kg finsk sisu
2009-09-29, 20:59
Men ehh, nog för att jag tycker man ska låsa ut benen relativt tidigt så beror det på hur man är byggd. Stången måste gå snudd på mot kroppen, annars blir man hängande fram över stången utan att kunna dra färdigt.
Som sagt är man normalbyggd och inte en fet pingvin så torde det vara naturligt att benen rätas ut då stången passerar knäna...

LindaS
2009-09-29, 21:01
När stången kommer i höjd med knäna ska knän och höft ha ungeär samma vinkel, sen rätas höft och knän samtidigt, i en(1) rörelse. Juckande ska helst undvikas(men det förstod du).

jwzrd
2009-09-29, 21:02
Ja men då snackar vi. Jag håller helt med dig om att man ska (bör läsas som bör och enligt mig) ha utlåsta ben när den mest kritiska utlåsningen ska till. Men det är mer än det som du gör fel. Du börjar lyftet med att räta benen, men sen slutar du räta benen och börjar böja dem igen. Man ska fortsätta räta benen kraftfullt tills man står upp och helt enkelt stå emot lusten att "syntetiskt" räta upp överkroppen genom att böja fram knäna. Stången rör sig inte och man hamnar i ett cp-läge där man står upp med böjda knän. Lite som Martin Löwgrens "kronlyft".

Black Star Abyss
2009-09-29, 21:02
kanske uttryckte mej dåligt men så har jag uppfattat jarmo Virtanens och tapio hepokangas uppfattning. Slutdraget skall göras med raka ben.
Att man skall räta ut benen senast vid knäna kan jag ändra till "i höjd med knäna". Ni kan titta t.ex på mina marklyftsfilmer vad som händer då man skall göra slutdraget med böjda ben. Blir ett jävla juckande av det hela. Starka baksidor av lår krävs om man skall klara av att räta upp sig med raka ben.
Kollade nyss din 300 raw fil jawa och du räta ut precis när stången passerar knäna.
Sen kanske man inte skall gå och överdriva och göra som gamle världsmästaren Janne Toivainen som förespråkade en knyckande uträtning för att vinna momentum.

Som sagt jag är ingen marklyftare. Klen som tusan men jag har sett en del och framförallt fått mig förklarat av flertalet 350+ marklyftare. Så jag yrar inte nu. Tror jag... :)

För mig rätas benen ut fullständigt samtidigt som ryggen rätas ut fullständigt. Kanske är därför jag inte orkar någonting alls längre? Jag trodde det var så man skulle göra för att ha "korrekt" teknik. Jag ska prova experimentera lite med formen på nästa pass.

LindaS
2009-09-29, 21:04
För mig rätas benen ut fullständigt samtidigt som ryggen rätas ut fullständigt. Kanske är därför jag inte orkar någonting alls längre? Jag trodde det var så man skulle göra för att ha "korrekt" teknik. Jag ska prova experimentera lite med formen på nästa pass.Det är rätt.

jwzrd
2009-09-29, 21:04
Som sagt är man normalbyggd och inte en fet pingvin så torde det vara naturligt att benen rätas ut då stången passerar knäna...

Men vem fan är normalbyggd? Du med dina neurosedyn-armar? Jag med mina chimpansditon? Det beror på hur långa ben och armar du har och hur lång din överkropp är. Lång överkropp och korta armar ger att om du rätar ut benen tidigt så blir du stående som en Saab vid pumpstationen med stången 3dm framför knäna.

stevebc
2009-09-29, 21:06
Ah fyfan vad jag blev sugen nu. Har sedan ett tag tillbaka varit nyfiken på att göra det andra uthållighetstestet: "hur många reps på 100 klarar du på 10 min?" där det var många som tvivlade på att man kunde komma upp i 100-200 reps. Är nyfiken på att se vad man kan prestera.

Men först får det bli reps på kroppsvikten i ett set. Sumo. Då blir det helt plötsligt hepp-hepp-träning som en välsmord maskin istället för arugh, stön, stånk-lyft som en neandertalare.

130kg finsk sisu
2009-09-29, 21:06
min teknik kan vi skita i nu eftersom den är dödfödd och absolut härsken.
Däreemot har jag varit på så många landslagsläger som junior och fått skiten förklarad för mej av många stormarkare men jag kan förvisso minnas fel.

På tal om toivainens momentumteknik. Tror att Sami Nieminen kör med den ännu. Finns säkert nån film på YT. Men Nieminen är extrem i sin teknik. Tror att momentumtekniken funkar endast i sumo dock.

mattilainen
2009-09-29, 21:07
då jag har ganska god kondition och ganska ok grepp så tror jag att jag klarar över 30 st men nog inte mer än 40 på 90 kg.

Idag körde jag som senast.

1x20 20 kg
1x15 70 kg
1x10 110 kg
1x10 140 kg
1x10 140 kg
1x10 140 kg
1x3 140 kg
1x10 110 kg
1x10 70 kg

90 sekunders vila

130kg finsk sisu
2009-09-29, 21:08
Men vem fan är normalbyggd? Du med dina neurosedyn-armar? Jag med mina chimpansditon? Det beror på hur långa ben och armar du har och hur lång din överkropp är. Lång överkropp och korta armar ger att om du rätar ut benen tidigt så blir du stående som en Saab vid pumpstationen med stången 3dm framför knäna.

Givetvis har det att göra med kroppstypen men som sagt jag är av den övertygelsen att slutdraget skall göras med raka ben och det passar de flesta. Även mej om jag skulle ta mej tid att lära mej det.

jwzrd
2009-09-29, 21:09
min teknik kan vi skita i nu eftersom den är dödfödd och absolut härsken.
Däreemot har jag varit på så många landslagsläger som junior och fått skiten förklarad för mej av många stormarkare men jag kan förvisso minnas fel.

På tal om toivainens momentumteknik. Tror att Sami Nieminen kör med den ännu. Finns säkert nån film på YT. Men Nieminen är extrem i sin teknik. Tror att momentumtekniken funkar endast i sumo dock.

Vad menar du med momentumtekniken? Men visst skiljer sig smal- från sumo - särskilt i slutdraget. Men det finns lätt fler olika sumostilar än det finns olika smalstilar. O.W. har t ex ingen "slutdragsfas" som jag uppfattar det utan reser sig ganska jämnt. Andra slår ut knäna tidigt och "rakmarkar" med häcken ut bakåt. Andra står halvbrett med knäna väldigt långt ut åt sidorna och mer eller mindre knäböjer upp vikten (typ: Önnerud) osv. Rätt spännande.

stevebc
2009-09-29, 21:09
min teknik kan vi skita i nu eftersom den är dödfödd och absolut härsken.
Däreemot har jag varit på så många landslagsläger som junior och fått skiten förklarad för mej av många stormarkare men jag kan förvisso minnas fel.

På tal om toivainens momentumteknik. Tror att Sami Nieminen kör med den ännu. Finns säkert nån film på YT. Men Nieminen är extrem i sin teknik. Tror att momentumtekniken funkar endast i sumo dock.Vad är momentumteknik? Kan man läsa mer om det någonstans?

130kg finsk sisu
2009-09-29, 21:10
Det är rätt.

Nej.
Risken är då man blir starkare att du lämnar i en position med benen böjda, korsryggen rak och bröstryggen hängandes och enda sättet att slutföra lyftet är att jucka.

jwzrd
2009-09-29, 21:11
Givetvis har det att göra med kroppstypen men som sagt jag är av den övertygelsen att slutdraget skall göras med raka ben och det passar de flesta. Även mej om jag skulle ta mej tid att lära mej det.

Grejen är att man måste utveckla sin teknik själv (med hjälp av andra) för ingen är precis identiskt byggd med någon annan. De du talar om skulle nog kunna hjälpa dig till 350kg men jag tror inte du når dit genom att själv bara helt sonika börja slutdra rakt.

jwzrd
2009-09-29, 21:12
Nej.
Risken är då man blir starkare att du lämnar i en position med benen böjda, korsryggen rak och bröstryggen hängandes och enda sättet att slutföra lyftet är att jucka.

Det håller jag faktiskt med dig om. Men hur man når dit beror på hur man är byggd. I sumo (eller ja, i smalmark också) spelar t ex omfånget på låren en JÄVLIGT stor roll.

LindaS
2009-09-29, 21:14
Nej.
Risken är då man blir starkare att du lämnar i en position med benen böjda, korsryggen rak och bröstryggen hängandes och enda sättet att slutföra lyftet är att jucka.INTE om du gör det i en rörelse! Du ska ju träna in en teknik som gör att du aldrig behöver jucka upp den. Jag har aldrig någonsin juckat upp ett lyft.

I mitt tycke är det Janne Salmela som gör (tunga) marklyft bäst. Kolla på dom så kanske du förstår vad jag menar.

stevebc
2009-09-29, 21:15
Vad menar du med momentumtekniken? Men visst skiljer sig smal- från sumo - särskilt i slutdraget. Men det finns lätt fler olika sumostilar än det finns olika smalstilar. O.W. har t ex ingen "slutdragsfas" som jag uppfattar det utan reser sig ganska jämnt. Andra slår ut knäna tidigt och "rakmarkar" med häcken ut bakåt. Andra står halvbrett med knäna väldigt långt ut åt sidorna och mer eller mindre knäböjer upp vikten (typ: Önnerud) osv. Rätt spännande.Ja det är det. Det är så jäkla unikt i halv- och helsumo. Själv är jag byggd på det sättet att jag är stark, och gärna vill instinktivt, dra mycket med hamstrings. Har därför häcken relativt högt i sumo och låter den förlorade slutdragsstyrkan kompenseras av den ökade startstyrkan. Detta går ihop eftersom lyftvägen är så kort så jag inte "hinner" stanna till. Om det är optimalt med dräkt vet jag inte, men jag får personligen redan nu ca 30 kg, utan bälte.

Går jag ner med häcken och verkligen juckar in höften mot stången ā la opti som Akoral här på forumet (snygg teknik) så tappar jag 35-40 kg styrka på nolltid. Så där finns det inget som försvarar en teknikövergång vad jag kan se. Mina höftveck kommer fan ner i godkänt SL-djup då och det blir en dödstartande sumoböj från golvet = fail.

Nu blev det här mer en egenreflektion än ett svar...

130kg finsk sisu
2009-09-29, 21:16
http://www.youtube.com/watch?v=1d8BHTrYGyI
det här momentum tekniken. Iofs gör han det mjukt nu gentemot vad han brukar. Denna så kallade momentumteknik är de gamla finska sumofantomernas vapen. Tekniken i korthet:
- Försöka uppnå ett tryck i kroppen och dräkten då du hämtar stången.
- Nappa tag snabbt i stången
- Dra loss explosivt
- När stången kommer till knäna lås ut benen för att uppnå ett momentum att låsa ut stången
För denna teknik skall man hacka baklår dag och natt.

OBS! Sami har extrema vinklar...

stevebc
2009-09-29, 21:20
Detta är så fruktansvärt vackert och något jag eftersträvar, även om jag nog saknar några cm i arm/ben-kvot jämfört med Lappi:

BIOK_fF0w2s

Det är liksom, rätt uträtade ben redan från början. Går ner, laddar hamstrings och dräkten, och sen pang upp till utlåsning innan han hinner komma in i det förödande cp-läget(tm).

130kg finsk sisu
2009-09-29, 21:21
INTE om du gör det i en rörelse! Du ska ju träna in en teknik som gör att du aldrig behöver jucka upp den. Jag har aldrig någonsin juckat upp ett lyft.

I mitt tycke är det Janne Salmela som gör (tunga) marklyft bäst. Kolla på dom så kanske du förstår vad jag menar.
Endera så har nån av oss jävligt fel eller så pratar vi förbi varandra. :smash:
Kollade Jannes lyft och han rätar ut benen ungefär när stången är vid knäna men han lämnar bak höften för att räta ut den "i en enda rörelse" men i mina ögon är benen raka halvvägs.

johanhej
2009-09-29, 21:22
Körde 10 x 140 kg sist och det är nästan 2x min egen kroppsvikt. Säger som Jure, pumpen i korsryggen skulle troligen bli mitt fall.

130kg finsk sisu
2009-09-29, 21:23
Ismo Lappi är/var Janne Toivanens adept. Han körde den så kallade momentumtekniken men hans lyft var "mjukare" än t.ex Nieminens m.fl

Dreas
2009-09-29, 21:24
Fler än 20, mindre än 50, ryggen är inte den muskelgrupp som kommer dö först.

stevebc
2009-09-29, 21:24
http://www.youtube.com/watch?v=1d8BHTrYGyI
det här momentum tekniken. Iofs gör han det mjukt nu gentemot vad han brukar. Denna så kallade momentumteknik är de gamla finska sumofantomernas vapen. Tekniken i korthet:
- Försöka uppnå ett tryck i kroppen och dräkten då du hämtar stången.
- Nappa tag snabbt i stången
- Dra loss explosivt
- När stången kommer till knäna lås ut benen för att uppnå ett momentum att låsa ut stången
För denna teknik skall man hacka baklår dag och natt.

OBS! Sami har extrema vinklar...Detta låter riktigt bra och ungefär så jag tänkt själv. Fy fasen vilka vinklar han har. Helt makalöst. Nästan upprätt i torso och ändå bara lite böjda knän. Galet fint.

Ismo Lappi är/var Janne Toivanens adept. Han körde den så kallade momentumtekniken men hans lyft var "mjukare" än t.ex Nieminens m.flIntressant. Särskilt det med trycket i kroppen och dräkten. Jag upplever det som mycket lättare att bygga upp tryck i dräkten i sumo därför att jag mycket lättare kan hålla hela ryggpartiet - korsrygg och bröstrygg - bättre och kan därför arbeta mot dräkten och dra i dräkten istället för att låta den dra i mig (som när jag körde smalmark och i viss mån halvsumo).

LindaS
2009-09-29, 21:25
Endera så har nån av oss jävligt fel eller så pratar vi förbi varandra. :smash:
Kollade Jannes lyft och han rätar ut benen ungefär när stången är vid knäna men han lämnar bak höften för att räta ut den "i en enda rörelse" men i mina ögon är benen raka halvvägs.Nog bäst att vi bestämmer att vi pratar om varandra. Jag hoppas vi menar ungefär samma iaf.

130kg finsk sisu
2009-09-29, 21:28
ok. Sen säger jag inte att den teknik jag förklarar är den enda. Utan som jwzrd säger är kroppstypen avgörande.
Men med rätt kroppstyp och om man vill lyfta riktigt tungt(speciellt i sumo) så är det A och O med en tidigt benuträtning men som jag ser det så rätar t.ex jwzrd och Salmela ut tidigt och de är goda smalmarkare.

D-Crawler
2009-09-29, 21:34
Svår fråga, ingen aning faktiskt. Men om man nu ska göra en vild gissning, runt 25-30 kanske. Tror konditionen säckar ihop först, formen lär inte heller vara vacker vid slutet.

Martin Löwgren
2009-09-29, 23:01
Gjort 13 på 130kg så alternativet (21-40) på min vikt 102kg ska jag nog klara även om jag inte ofta kör just högrep i marklyft.

jwzrd
2009-09-29, 23:13
130> grejen är att de du visar har långa armar och är marklyftsspecialister. Med långa armar (och kort överkropp) så kan du låsa benen jättetidigt. Med korta armar är det omöjligt för då blir du stående med strången minst 1dm framför knäna.

Orsaken till att många fastnar i en ostbåge i slutet är ofta för att de startar fel.

Jag fattar över huvud taget inte hur du får in momentumet. Men visst är det så att en stång som rör sig snabbt lättare gör att man tar sig förbi svagare partier. Men det finns inga konstiga genvägar man kan ta utan man måste ta i jävligt hårt och jävligt länge.

Man har mer att vinna tror jag i att nå ett läge där man kan starta med helt rak rygg och att man drar stången precis lodrätt och mer eller mindre mot kroppen. När man nått det läget så kan man optimera tekniken med var man låser ut knäna och så.

saab900
2009-09-29, 23:20
Ingen aning, men jag har värmt upp på 16x75, min kroppsvikt, utan att hålla på att stryka med på kuppen, så jag säger 21-40, i lägre delen av spannet.

Matsa
2009-09-30, 00:01
Mycket intressant diskussion! Jag har strävat efter att låsa ut knän och höft ungefär samtidigt och det har känts bra men å andra sidan maxar jag inte ofta utan håller mig inom 3-8 reps. Jag kanske skulle prova att räta benen en liten aning tidigare men inte när stången är vid knähöjd för då ser jag ut som den saab jwzrd nämnde.

Det är smalmark jag pratar om nu, de gånger jag har provat sumo kändes det riktigt jävla obekvämt så jag skrotade den tanken rätt snart.

LindaS
2009-09-30, 08:50
Mycket intressant diskussion! Jag har strävat efter att låsa ut knän och höft ungefär samtidigt och det har känts bra men å andra sidan maxar jag inte ofta utan håller mig inom 3-8 reps. Jag kanske skulle prova att räta benen en liten aning tidigare men inte när stången är vid knähöjd för då ser jag ut som den saab jwzrd nämnde.

Det är smalmark jag pratar om nu, de gånger jag har provat sumo kändes det riktigt jävla obekvämt så jag skrotade den tanken rätt snart.Fortsätt så, tycker jag.

Knästräckningen är inte ens det man ska tänka på primärt i ett marklyft. Så som sisu beskriver(ser en vinkelhake framför mig) det gör jag knappt ens i raka marklyft. Att blanda in kroppstyper, vikt och annat är bara dumt eftersom "alla" är olika.

jwzrd
2009-09-30, 09:15
Fortsätt så, tycker jag.

Knästräckningen är inte ens det man ska tänka på primärt i ett marklyft. Så som sisu beskriver(ser en vinkelhake framför mig) det gör jag knappt ens i raka marklyft. Att blanda in kroppstyper, vikt och annat är bara dumt eftersom "alla" är olika.

Jo det är visst att tänka på primärt i ett marklyft. Vinkelhake blir det om du inte samtidigt hänger över stången med skulderbladen, har häcken ut bakåt, står med rädd bredd och har knäna rätt.

Jag tror du missar här att du själv ger bestämda tips precis lika mycket som Sisu (och jag!) gör det.

LindaS
2009-09-30, 09:25
Jag är antagligen för petig isf. Kan visa vad jag menar på fredag.

jwzrd
2009-09-30, 09:26
Jag är antagligen för petig isf. Kan visa vad jag menar på fredag.

Men (och alla andra tror jag) förstår precis hur du menar.

quality
2009-09-30, 09:27
Röstade 50+ men blev lite osäker när greppet diskuterades.... Jag måste testa imorgon. Jävlart vad jobbigt det kommer bli.

Det blev bara 39 st på min vikt 90 kg. Så jag får dra tillbaka min röst på 50+ :em:

Jobbigast för mig var flåset samt pumpen i underarmarna. Det är nog hög skaderisk för formen på slutet var inte speciellt vacker.... Skulle man få hämta andan 3-4 sekunder efter tex 20 reps skulle det nog gå men nu körde jag i ett vilket jag antar är mening med det hela.

L-Sami
2009-09-30, 09:31
Har aldrig provat, kanske provar nångång. Tror att jag skulle klara en del.

Martin Löwgren
2009-09-30, 09:44
Det blev bara 39 st på min vikt 90 kg. Så jag får dra tillbaka min röst på 50+ :em:

Jobbigast för mig var flåset samt pumpen i underarmarna. Det är nog hög skaderisk för formen på slutet var inte speciellt vacker.... Skulle man få hämta andan 3-4 sekunder efter tex 20 reps skulle det nog gå men nu körde jag i ett vilket jag antar är mening med det hela.

Mycket därför man inte rekommenderar högrep i marklyft :thumbup: Det är inte farligt i sig men formen försämmras hos de flesta efter ex antal rep pch då ökar skaderisken.

Kan man däremot hålla formen hela tiden är högrep inga problem *flex*

130kg finsk sisu
2009-09-30, 10:19
130> grejen är att de du visar har långa armar och är marklyftsspecialister. Med långa armar (och kort överkropp) så kan du låsa benen jättetidigt. Med korta armar är det omöjligt för då blir du stående med strången minst 1dm framför knäna.

Orsaken till att många fastnar i en ostbåge i slutet är ofta för att de startar fel.

Jag fattar över huvud taget inte hur du får in momentumet. Men visst är det så att en stång som rör sig snabbt lättare gör att man tar sig förbi svagare partier. Men det finns inga konstiga genvägar man kan ta utan man måste ta i jävligt hårt och jävligt länge.

Man har mer att vinna tror jag i att nå ett läge där man kan starta med helt rak rygg och att man drar stången precis lodrätt och mer eller mindre mot kroppen. När man nått det läget så kan man optimera tekniken med var man låser ut knäna och så.

Som jag sagt 3 gånger tidigare i tråden så är alla olika och jag kan hålla med om att det är för babianarmade typer som den teknik jag beskriver är bra. JAg marklyfter som ett skithus själv så jag har bara försökt förklara vad jag lärt mig på de 5 eller 6 landslagsläger jag har varit på som ung. Vi skall komma ihåg att de flesta i nästan alla finländska landslag är babianer med långa armar och de flesta lyfter sumo. Så det är inte kanske riktigt överförbart till alla.
Men jag tror dock för mej personligen att jag borde räta upp benen rätt tidigt för att inte som nu bli hängande med både ben och bröstrygg.
Då jag tänker efter vet jag bara 1 bra lyftare som kör som Linda och det är Ove Lehto. Men då har han ju en bröstrygg som inte går att hänga med. :)

130kg finsk sisu
2009-09-30, 10:30
Vet inte jwzrd varför du ställer dig ås jävla negativ till momentum-tekniken. Den har bevisligen tagit hem många VM-medaljer. Den har snuvat många starkare lyftare på medaljer.
Meningen är att du med samma kraft som du drar igång stången skall du avsluta lyftet. Genom att tidigt låsa ut benen får du en naturlig pendel upp.
Jag ber dig pröva idag då du åker och tränar. Kollar din journal för att se hur det gick. Du kommer att känna skillnaden såtillvida att inte gubbljumsken krånglar.
Kolla på YT på sami nieminen och Jari Martikainen för tips.

jwzrd
2009-09-30, 10:31
Som jag sagt 3 gånger tidigare i tråden så är alla olika och jag kan hålla med om att det är för babianarmade typer som den teknik jag beskriver är bra. JAg marklyfter som ett skithus själv så jag har bara försökt förklara vad jag lärt mig på de 5 eller 6 landslagsläger jag har varit på som ung. Vi skall komma ihåg att de flesta i nästan alla finländska landslag är babianer med långa armar och de flesta lyfter sumo. Så det är inte kanske riktigt överförbart till alla.
Men jag tror dock för mej personligen att jag borde räta upp benen rätt tidigt för att inte som nu bli hängande med både ben och bröstrygg.
Då jag tänker efter vet jag bara 1 bra lyftare som kör som Linda och det är Ove Lehto. Men då har han ju en bröstrygg som inte går att hänga med. :)

Det är mycket viktigt att hålla isär smal- och sumomark i det här avseendet också. Förutom det så blir det knepigt att veta på vilken nivå man bör vara för att kunna ta till sig tipsen. I ett sällskap med finlands marklyftselit så har man sannolikt redan fått 200 andra löjligt bra tips så en optimering av knäutlåsningen kommer mot rätt bakgrund.

jwzrd
2009-09-30, 10:40
Vet inte jwzrd varför du ställer dig ås jävla negativ till momentum-tekniken. Den har bevisligen tagit hem många VM-medaljer. Den har snuvat många starkare lyftare på medaljer.
Meningen är att du med samma kraft som du drar igång stången skall du avsluta lyftet. Genom att tidigt låsa ut benen får du en naturlig pendel upp.
Jag ber dig pröva idag då du åker och tränar. Kollar din journal för att se hur det gick. Du kommer att känna skillnaden såtillvida att inte gubbljumsken krånglar.
Kolla på YT på sami nieminen och Jari Martikainen för tips.

Men vad fan Freddie? Jag skriver utförligt exakt hur jag ser på olika saker. Bemöt dem. Du kan inte bara sitta och lipa över att jag ställer mig negativt till något. OCh sen dra till med att det tagit hem VM-medaljer? Hur kan du reducera ner extremt duktiga lyftare till att de kör Freddies jävla momentumteknik? Så enkelt är det inte.

Naturligt pendel? Har du kört marklyft någon gång? Jag lägger på kraft som fan och .5 sekunder senare står jag upp. Det är ungefär så jag tänker. Jag blir förbannad på att du sitter och bänkpresstipsar mig om marklyft. Vad sägs om att du själv testar att låsa ut armbågarna tidigare i bänkpressen för att skapa en pendel. Återkom till journalen så ska jag läsa hur det gick.

130kg finsk sisu
2009-09-30, 10:42
Det är mycket viktigt att hålla isär smal- och sumomark i det här avseendet också. Förutom det så blir det knepigt att veta på vilken nivå man bör vara för att kunna ta till sig tipsen. I ett sällskap med finlands marklyftselit så har man sannolikt redan fått 200 andra löjligt bra tips så en optimering av knäutlåsningen kommer mot rätt bakgrund.

Förvisso. Och jag skrev ju nog att de oftast är sumogubbar. Men även åt mejmed min kroppsform så sade de att räta ut benen tidigt skjut sen fram höften. Men jag var bara så envis och tänkte på bänkpress så jag sket i det.

jwzrd
2009-09-30, 10:46
Förvisso. Och jag skrev ju nog att de oftast är sumogubbar. Men även åt mejmed min kroppsform så sade de att räta ut benen tidigt skjut sen fram höften. Men jag var bara så envis och tänkte på bänkpress så jag sket i det.

Men alltså, grejen är så här. Min teknik i marklyft kan förbättras på tusen och ett sätt. Exakta detaljer är mer invecklade än att bara bestämma att knäna ska låsas ut tidigare och att någon pendel ska uppstå. För t ex: vad får det för effekt på skivstångens position kontra min tyngdpunkten och riktningen på min stigande kraft? Håller skulderbladslåset? Blir det för tungt i bröstryggen i fel läge så att lyftet sabbas helt? Ska jag starta med knäna i en annan vinkel?

Ska man optimera sin teknik så behöver man någon som kan stå jävlart precis bredvid och analysera.

130kg finsk sisu
2009-09-30, 10:48
Men vad fan Freddie? Jag skriver utförligt exakt hur jag ser på olika saker. Bemöt dem. Du kan inte bara sitta och lipa över att jag ställer mig negativt till något. OCh sen dra till med att det tagit hem VM-medaljer? Hur kan du reducera ner extremt duktiga lyftare till att de kör Freddies jävla momentumteknik? Så enkelt är det inte.

Naturligt pendel? Har du kört marklyft någon gång? Jag lägger på kraft som fan och .5 sekunder senare står jag upp. Det är ungefär så jag tänker. Jag blir förbannad på att du sitter och bänkpresstipsar mig om marklyft. Vad sägs om att du själv testar att låsa ut armbågarna tidigare i bänkpressen för att skapa en pendel. Återkom till journalen så ska jag läsa hur det gick.

Det är inte min teknik. Jag säger bara som jag blivit lärd. Jag vet t.ex hur mycket det facto ger bara man kan det. Vi pratar flera 10-tals kilon. JAg reducerar inga duktiga lyftare utan jag konstaterar att de med samma muskelkraft uppnår mer.
Att räta ut benen tidigt är inte momentumteknik i sig så som du t.ex gör. Eftersom du gör det i en långsammare rörelse.
En riktigt momentumlyftare rätar ut benen i ett hack och gör slutdraget i en pendel med ryggen. Så jag har inte anklagat dej för att köra momentumtekniken. Det är ytterst få som klarar av det.
MEn hursomhavet så förespråkar jag tidig benuträtning.

jwzrd
2009-09-30, 10:53
Det är inte min teknik. Jag säger bara som jag blivit lärd. Jag vet t.ex hur mycket det facto ger bara man kan det. Vi pratar flera 10-tals kilon. JAg reducerar inga duktiga lyftare utan jag konstaterar att de med samma muskelkraft uppnår mer.
Att räta ut benen tidigt är inte momentumteknik i sig så som du t.ex gör. Eftersom du gör det i en långsammare rörelse.
En riktigt momentumlyftare rätar ut benen i ett hack och gör slutdraget i en pendel med ryggen. Så jag har inte anklagat dej för att köra momentumtekniken. Det är ytterst få som klarar av det.
MEn hursomhavet så förespråkar jag tidig benuträtning.

Det beror på hur man är byggd Freddie och vilken stil man kör. Att låsa knäna tidigt för någon med korta ben och långa armar som kör sumo är en förträfflig teknik.

130kg finsk sisu
2009-09-30, 10:54
Men alltså, grejen är så här. Min teknik i marklyft kan förbättras på tusen och ett sätt. Exakta detaljer är mer invecklade än att bara bestämma att knäna ska låsas ut tidigare och att någon pendel ska uppstå. För t ex: vad får det för effekt på skivstångens position kontra min tyngdpunkten och riktningen på min stigande kraft? Håller skulderbladslåset? Blir det för tungt i bröstryggen i fel läge så att lyftet sabbas helt? Ska jag starta med knäna i en annan vinkel?

Ska man optimera sin teknik så behöver man någon som kan stå jävlart precis bredvid och analysera.

För det första så lyfter inte du eller jag med momentumtekniken. Vi kom av misstag in i diskussionen om momentumtekniken.
Tar vi dig som exempel:
vad får det för effekt på skivstångens position kontra min tyngdpunkten och riktningen på min stigande kraft?
Lyfter du smalt har t.o.m du för korta armar så med momentumtekniken skulle du lämna och hänga med stången 1dm utanför kroppen. OCh då kommer vi in på följande fråga om att bröstryggen troligtvis inte håller.
Knäpositionen eller snarare fotställningen bör vara så smal som möjligt om man skall leka momentum smalt men jag tror som sagt att du har fel vinklar.
Däreemot tror jag att du skulle kunna köra momentum sumo. Ber dig testa idag med 120kg eller nåt lite sumomark där du låser knäna då stången kommer till knäna. Kan du det snälla?*kissass*

130kg finsk sisu
2009-09-30, 10:58
Det beror på hur man är byggd Freddie och vilken stil man kör. Att låsa knäna tidigt för någon med korta ben och långa armar som kör sumo är en förträfflig teknik.

JA! Jag tror du missuppfattar och tror att jag snackar om momentumtekniken då jag pratar om att låsa benen tidigt. Momentumtekniken är den extremavarianten som mycket få kan göra.
Däreemot så anser jag att man skall sträva efter att få slutdraget med raka ben. OCh det gäller de flesta, t.o.m en fet pingvin som mej. Däreemot att köra momentumtekniken är i princip omöjlig för de flesta eftersom stången troligtvis far framåt. Men som sagt du kanske skulle kunna få till det.

jwzrd
2009-09-30, 10:59
För det första så lyfter inte du eller jag med momentumtekniken. Vi kom av misstag in i diskussionen om momentumtekniken.
Tar vi dig som exempel:
vad får det för effekt på skivstångens position kontra min tyngdpunkten och riktningen på min stigande kraft?
Lyfter du smalt har t.o.m du för korta armar så med momentumtekniken skulle du lämna och hänga med stången 1dm utanför kroppen. OCh då kommer vi in på följande fråga om att bröstryggen troligtvis inte håller.
Knäpositionen eller snarare fotställningen bör vara så smal som möjligt om man skall leka momentum smalt men jag tror som sagt att du har fel vinklar.
Däreemot tror jag att du skulle kunna köra momentum sumo. Ber dig testa idag med 120kg eller nåt lite sumomark där du låser knäna då stången kommer till knäna. Kan du det snälla?*kissass*

Jag kan dra sumo med vad andra kallar en mycket fin stil upp och över 200. Därefter blir det raksumo. 120kg säger absolut ingenting om någonting.

Jag har inte för korta armar för smalmark, Freddie. Det här är bara löjligt. Inse dina begränsningar!

130kg finsk sisu
2009-09-30, 11:05
Jag kan dra sumo med vad andra kallar en mycket fin stil upp och över 200. Därefter blir det raksumo. 120kg säger absolut ingenting om någonting.

Jag har inte för korta armar för smalmark, Freddie. Det här är bara löjligt. Inse dina begränsningar!

vilka begränsningar? Jag har gjort 2 saker i denna tråd.
1. Sagt att man skall räta ut benen inför slutdraget så man inte blir hängande med bröstrygg och ben. Och detta var vi ett tag överens om iaf?
2. Kom av misstag in på den gamla finska momentumtekniken i sumomark vilken jag försökte förklara åt Steve. Som jag sagt är denna teknik i princip omöjlig att tillämpa smalt om man inte har eeeeeeeeeeeeextremt långa armar.
Denna momentumteknik har ingenting att göra med punkt 1.

Vad är det som jag gör så förbannat fel här jwzrd?

Matsa
2009-09-30, 14:37
Fortsätt så, tycker jag.

Knästräckningen är inte ens det man ska tänka på primärt i ett marklyft. Så som sisu beskriver(ser en vinkelhake framför mig) det gör jag knappt ens i raka marklyft. Att blanda in kroppstyper, vikt och annat är bara dumt eftersom "alla" är olika.

Givetvis kommer jag inte göra några radikala förändringar på en teknik jag tycker funkar ganska bra. Men att prova små förändringar och utvärdera, det kommer jag absolut göra. Sen är väl frågan hur mycket nytta jag har av det som ren motionär, så länge jag kan lyfta på ett säkert sätt som ger bra träningseffekt så räcker väl egentligen det. Men det är en annan femma.

jwzrd
2009-09-30, 14:43
vilka begränsningar? Jag har gjort 2 saker i denna tråd.
1. Sagt att man skall räta ut benen inför slutdraget så man inte blir hängande med bröstrygg och ben. Och detta var vi ett tag överens om iaf?
2. Kom av misstag in på den gamla finska momentumtekniken i sumomark vilken jag försökte förklara åt Steve. Som jag sagt är denna teknik i princip omöjlig att tillämpa smalt om man inte har eeeeeeeeeeeeextremt långa armar.
Denna momentumteknik har ingenting att göra med punkt 1.

Vad är det som jag gör så förbannat fel här jwzrd?

Du kanske inte är expert på marklyft för att du lyssnat på experter. Jag har lyssnat på många bänkpressexperter i mina dagar; vill du ha tips?

LillSkalman
2009-09-30, 16:12
13-20 gissningsvis. Alla som röstat 50+ liktar kiss och ljuger:furious:

stevebc
2009-09-30, 16:17
13-20 gissningsvis. Alla som röstat 50+ liktar kiss och ljuger:furious:Haha nu måste jag testa det bara för det ;)

Andy.da.wohoo
2009-09-30, 17:51
21-40 tog jag, 70kg är inte så tungt i marklyft:D Kanske kan klara fler tillochmed, får prova någon gång.

bulldozer
2009-09-30, 19:34
21-40, gjorde 20 rep 110kg på 60 sekunder på tävling i somras, visserligen apollons axel,
men jag var inte direkt utmattad då utan det var tiden som tog slut. Ligger strax under
hundra i kroppsvikt, vem vet, kanske orkar man testa nån dag men det blir sjuukt segt.

spoonchest
2009-10-01, 06:43
21-40, gjorde 20 rep 110kg på 60 sekunder på tävling i somras, visserligen apollons axel,
men jag var inte direkt utmattad då utan det var tiden som tog slut. Ligger strax under
hundra i kroppsvikt, vem vet, kanske orkar man testa nån dag men det blir sjuukt segt.

:thumbup:

Jäkla hårding!

bulldozer
2009-10-01, 20:22
:thumbup:

Jäkla hårding!

Testade faktiskt idag, gjorde 21 st med nöd och näppe men om man inte kört
på 150 innan och med pistol mot tinningen så hade man nog dragit ett par till..

Filmbevis finns i journalen om ni inte tror mig :D

Avrundade kroppsvikten uppåt till hundra *heh*

delta_mats
2009-10-01, 20:57
Testade faktiskt idag, gjorde 21 st med nöd och näppe men om man inte kört
på 150 innan och med pistol mot tinningen så hade man nog dragit ett par till..

Filmbevis finns i journalen om ni inte tror mig :D

Avrundade kroppsvikten uppåt till hundra *heh*


Hur många hade det blivit utan remmar?

bulldozer
2009-10-01, 21:23
Hur många hade det blivit utan remmar?

Vet ej, har hyfsat grepp men är lite ömhudad just nu då jag inte kört så
himla mycket så jag har inte de tjocka valkar jag brukar ha :D

delta_mats
2009-10-01, 22:05
Vet ej, har hyfsat grepp men är lite ömhudad just nu då jag inte kört så
himla mycket så jag har inte de tjocka valkar jag brukar ha :D

Okej. Tycker ändå 21 på 100 är en bra bedrift även med remmar.

inzie92
2009-10-01, 22:15
12a på 120. kv ligger runt 74 så kanske ~30

Larsa_wee
2009-10-04, 21:22
jag har inte röstat, men jag Skulle nog våga tippa på 50+. jag väger kring 90kg...har ganska bra kroppsbyggnad för Marklyft och man kan säga att det är min Favoritövning så det ska nog bli en del reps. Mina ben lär säcka ihop vid 25reps och därifrån lär det mest bli raka mark och jag drar bara med ryggen:) för skojs skull så ska jag köra det imorn och filma... Film kommer upp i denna tråd Imorgon kväll troligen !. Mvh/Larsa

Degpekka
2009-10-05, 04:16
I dagsläget inte en enda pga ryggproblem.

Larsa_wee
2009-10-05, 21:32
Var på Gymmet och provade idag, det vart 36 reps, avbröt dock reppandet pga min kompis ville in på gymmet, han hadde glömt nyckel och stod ute i 2+ med shorts och tshirt så då la jag av och släppte in han, är dock fullt möjligt för mig att göra 50+ iaf. kände inte direkt av så mkt i ryggen eller något, var väl i underarmarna och baksida man fick lite pumpkänsla i.. här kommer film på 36reps på 90kg iaf, får se på fredag om jag gör en 50reppare då.

q4yG9ePnegw