handdator

Visa fullständig version : Ryckböj


martin86
2009-09-29, 18:24
Jag har börjat köra lite ryckböj. Dock känner att det ffa är rörligheten i axelpartiet som sätter stopp för mig när jag når bottenläget. Armarna går liksom framför lodlinjen och jag får framvikt. Själv djupet på böjen är inga problem, utan det är ju axlarna som begränsar.

Är det någon som har några tips på hur man kan träna upp rörligheten i axeln så man kan utföra ryckböj utan att behöva skämmas?

Naturligtvis ska jag börja med att nöta teknik med kvastskaft, men jag tänkte om det fanns någon annan övning som kan hjälp ytterligare.

Tack på förhand!

LindaS
2009-09-29, 18:26
Stretcha axlar, bröst och traps.

emi23j
2009-09-29, 18:28
Är du säker på att det är axlarna som är boven i dramat?

Jag tror nog mer att det hänger på balansen och att du lutar överkroppen framåt för mycket. Träna teknik så kommer det.

Klo
2009-09-29, 18:36
Hur brett håller du?

martin86
2009-09-29, 18:50
Bra tips. Möjligt att det är balansen som spökar också :)

Mer konkreta stretchövningar?

Jag håller nog någon dm från maxbrett, vet inte exakt.

LindaS
2009-09-29, 18:55
Bra tips. Möjligt att det är balansen som spökar också :)

Mer konkreta stretchövningar?

Jag håller nog någon dm från maxbrett, vet inte exakt.Balansen kommer med träningen så det är bara att köra på.

Se till att vara varm i kroppen, sen vevar du med armarna och "slänger" åt alla håll(tänk gymnastikuppvärmning), stretcha mot väggen, golvet. Händerna bakom ryggen, framför kroppen, under benen, över huvudet. Det finns massor.

emi23j
2009-09-29, 19:05
Speciell stretching som jag i af sett de flesta använder innan ryck är att hålla i en "pinne"/"kvastskaft" med ett lagom brett grepp och sedan dra pinnen från vilandes mot låren över huvudet och bak mot ryggen och sen tillbaka. Kan även utföras med gummiband. Men som sagt tror mer det handlar om andra saker än rörligheten i axlar.

Hejnomax
2009-09-29, 19:06
Håll i ett kvastskaft/hopprep som skivstång och töj i läget över huvudet. Testa både brett och gå runt huvudet, med raka armar. Och lite smalare och töj där det tar stopp osv.

edit pucktvåa :)

MilkmaN
2009-09-29, 19:11
Håll i ett kvastskaft/hopprep som skivstång och töj i läget över huvudet. Testa både brett och gå runt huvudet, med raka armar. Och lite smalare och töj där det tar stopp osv.

edit pucktvåa :)

Yes så har jag alltid gjort :)

Mehdi
2009-09-29, 19:25
Rörelsen är komplicerad på såsätt att den involverar många leder och den begränsande faktorn blir genast inte självklar.
Frågan Du bör ställa dig själv är vad för skillnad med att stå med en stång över huvudet och sittande. Hur rör sig bröstryggen t.ex.? Jo, när du står upp så är bröstryggen relativ rak medan när du sitter i bottenläget så kommer bröstryggen röra och få luta en aningen framåt, och ju stelare du är i rumpa/vrister så kommer bröstryggen böjas desto mer. Sätt det i kombination att du är stel i t.ex. lats, bröst och/eller triceps så kommer du få stången på framkant (röra sig fram).

Gnusram
2009-09-29, 19:48
Jag tror på att helt enkelt köra mycket ryckknäböj. Se till att hålla upp bröstet genom hela rörelsen och var noga med att trycka på stången så att armarna är ordentligt sträckta. Det är inte helt ovanligt för nybörjare att "glömma" sträcka armarna ordentligt och då kan det bli så att man tappar stången framåt. Det gäller ju också att du står rätt, axelbrett eller något bredare med fötterna pekandes ungefär "fem-i-ett". Tårna något utåt alltså.

MilkmaN
2009-09-29, 19:49
Jag tror på att helt enkelt köra mycket ryckknäböj. Se till att hålla upp bröstet genom hela rörelsen och var noga med att trycka på stången så att armarna är ordentligt sträckta. Det är inte helt ovanligt för nybörjare att "glömma" sträcka armarna ordentligt och då kan det bli så att man tappar stången framåt. Det gäller ju också att du står rätt, axelbrett eller något bredare med fötterna pekandes ungefär "fem-i-ett". Tårna något utåt alltså.

Jag står med ganska så kraftig utpekning av fötterna, ger mig mkt bättre stabilitet och djup i just ryck.

Gnusram
2009-09-29, 19:56
Jag står med ganska så kraftig utpekning av fötterna, ger mig mkt bättre stabilitet och djup i just ryck.

Så kan det vara och det behöver ju inte vara något problem i sig. Jag var mest ute efter att fötterna inte skulle peka rakt fram, nu var ju iof inte sittet problemet vad jag förstod. Sen kan det ju vara en risk om man pekar ut för mycket att man inte kommer ut med knäna i fötternas riktning utan faller in lite med knäna och s.a.s står på fotens insida i botten. Det tror jag inte är så bra i det långa loppet.

MilkmaN
2009-09-29, 21:01
Så kan det vara och det behöver ju inte vara något problem i sig. Jag var mest ute efter att fötterna inte skulle peka rakt fram, nu var ju iof inte sittet problemet vad jag förstod. Sen kan det ju vara en risk om man pekar ut för mycket att man inte kommer ut med knäna i fötternas riktning utan faller in lite med knäna och s.a.s står på fotens insida i botten. Det tror jag inte är så bra i det långa loppet.

Det stämmer, jag tänkte mest meddela vad som fungerat för mig :)