handdator

Visa fullständig version : Stöt


tsp
2009-09-29, 17:39
Tänkte börja träna lite stöt som jag tycker är en rolig övning. Men vart ska jag placera övningen i det här schemat?

Måndag: Bröst, biceps
Tisdag: Triceps, axlar
Onsdag: Rygg
Torsdag: Ben, mage
Fredag: Bröst, biceps
Lördag: Triceps, axlar
Söndag: Rygg
Måndag: Ben, mage
Tisdag: Vila

börjar om

Samt så undrar jag också om man vågar ställa sig på lyftarflaket på sportlife backaplan och börja släppa skivstänger i marken, eller hur bör jag göra?

wird
2009-09-29, 17:46
Finns ett lyftarflak känns det som att man bör få använda det också. Annars får du allt fråga dom.

tsp
2009-09-29, 18:09
Finns ett lyftarflak känns det som att man bör få använda det också. Annars får du allt fråga dom.

Tänkte mer på att flaket står hyfsat "centralt" i gymmet. Så tänkte känna av inställningen här på brädan om att slamra med laddade skivstänger på ett "vanligt" gym, dvs inte atlekklubb osv.

emi23j
2009-09-29, 18:24
Skulle nog säga på triceps axel dagen. Då kan du skita i att köra militärpress eller axel press.


EDIT: Ganksa ambitiöst träningsschema. Är du säker på att du får tillräckligt med vila?

tsp
2009-09-29, 18:45
Skulle nog säga på triceps axel dagen. Då kan du skita i att köra militärpress eller axel press.


EDIT: Ganksa ambitiöst träningsschema. Är du säker på att du får tillräckligt med vila?

Jag vet inte riktigt vilka muskelgrupper man aktiverar främst i stöt men jag skulle gissa på mycket lår och traps i första momentet och sedan axlar/triceps. Så det du säger låter rimligt. Kanske räcker att lägga övningen var annat axel/triceps-pass dock.


OffT: Ja, jag är säker på att jag får nog med vila.

creperiet
2009-09-29, 18:59
Jag vet inte riktigt vilka muskelgrupper man aktiverar främst i stöt men jag skulle gissa på mycket lår och traps i första momentet och sedan axlar/triceps. Så det du säger låter rimligt. Kanske räcker att lägga övningen var annat axel/triceps-pass dock.

Grovt uppskattat deltar nog >90% av skelettmuskulaturen i stöt. Var du ska placera in den beror på vad du sätter för prioritet på den, vad du gör på dina andra pass och hur mycket du kan träna.

emi23j
2009-09-29, 19:02
Jag vet inte riktigt vilka muskelgrupper man aktiverar främst i stöt men jag skulle gissa på mycket lår och traps i första momentet och sedan axlar/triceps. Så det du säger låter rimligt. Kanske räcker att lägga övningen var annat axel/triceps-pass dock.


OffT: Ja, jag är säker på att jag får nog med vila.


Du aktiverar hela kroppen. Men och med att den översta rörelsen (själva stöten) kommer vara "the limiting motion" så gissar jag på att axlarna och triceps kommer få jobba hårdare än t ex benen och ryggen. Om man jämför t ex med aktivering i benböj och militärpress.

Hur ofta du vill köra övningen bestämmer du ju själv. Men jag skulle då inte ha någonting emot att köra den varje vecka, man kan ju hantera mer vikt i en stöt än i en vanlig militärpress. Dock ska det ena inte utesluta det andra. Allt beror ju på vad målen med träningen är.

MilkmaN
2009-09-29, 19:09
Kommer du köra sittvändning eller ska du köra stöt ifrån ställning?

Om du sittvänder och har bra teknik så var det åtminstone för mig benen som gav sig före vad jag kunde trycka över huvudet. Kör du styrkevändningar så tar benen klart mindre stryk. Men övre rygg och axlar tar stryk ja. När du kör en riktig stöt så skall du bara låsa ut vikten, vilket gör att min erfarenhet är att du sällan känner att triceps får mkt pisk.

Jag tränade OL i närmare 2 år, och gjorde 110 i stöt, så något hum har jag väl. Då böjde jag 125, så om du är mkt starkare i böj så kanske det inte blir så svårt för benen.

Turbo Rico
2009-09-30, 08:31
Sittvänder du vikten skulle jag lägga det på bendagarna (eftersom jag gör så själv). Däremot att köra rygg dagen innan är nog inte helt optimalt eftersom man bör vara relativt explosiv i draget och det är man inte om man tränat marklyft eller andra ryggövningar dagen innan, det är iaf vad min lilla erfarenhet säger mig.
Själv kör jag ben/stöt på måndag och rygg/ryck på fredagar och har jag kört riktigt tung mark på fredagen så klarar inte jag av några vidare vikter i stöt följande måndag eftersom jag då lyfter i slowmotion.
Nu tycker jag själv att jag tränar med relativt stor belastning på fredagar dvs, 3-4 set ryckdrag på 90-110 kg, 4 set stötdrag på 120-140 kg och stötmark 3 set upp till 235 som max. När ett sånt här pass är gjort brukar mina föjande måndagar inte bli dom bästa och då köra dagen efter (jag vilar helt under helgerna) känns som att draget inte kommer bli speciellt explosivt.

Tomas W
2009-09-30, 20:06
Hade klart lagt in den på Ben eller Rygg-pass. Men antar (?) att du inte är så duktig i övning och därmed inte kan lasta på så mycket vikt vilket gör att det inte gör så stor skillnad för de andra övningar du kommer köra efter det.

Men rekommenderar att köra den som första övning, eller efter en lätt uppvärmningsövning.

Kopplar du in mycket triceps i övningen gör du klart något helt fel, själva överstöten ska utföras med en kraft rakt uppåt med hjälp av ben och rygg, inte triceps/axel.

tsp
2009-10-01, 00:28
Lägger nog in den på benpasset tror jag! Tack så mycket!

Mehdi
2009-10-01, 01:22
Du kommer inte komma upp i någon betydande belastningen utan att träna lyftning regelbundet och seriöst. Så det spelar ingen (större) roll hur du placerar passen.

Arf Pingvin
2009-10-01, 07:14
Du kör givetvis lyftningen först varje pass. Dina komplement (schemat) kör du efter.

tsp
2009-10-01, 21:11
Du kommer inte komma upp i någon betydande belastningen utan att träna lyftning regelbundet och seriöst. Så det spelar ingen (större) roll hur du placerar passen.

Fast berörda muskler lär väl ta hyfsat mycket stryk efter avslutat träningspass ändå? Eller har någon skvallrat för musklerna huruvida jag kommer träna stöt inom de följande dagarna?

Du kör givetvis lyftningen först varje pass. Dina komplement (schemat) kör du efter.

Självklart!