handdator

Visa fullständig version : Får inte till någon bra lats-övning


Griip
2009-09-29, 15:39
Som sagt, får inte till någon bra lats-övning. Är rätt hajj på ryggträning i övrigt, men det här med pulldowns å armhävningar är jag inte helt hemma på. Vilken är er favorit för just latsen?

Och, vad är skillnaderna mellan latsdrag bakom nacke och drag med smalt grepp ner till bröstet?

Scratch89
2009-09-29, 15:53
För kontakt och megapump: Chins med jättemycket extravikt och remmar, och med ett rörelseomfång upp till pannan/näsan.

Skillnaden är ingen större, inte med avseende på aktiveringen av latsen. I den ena övningen blir det en adduktion i axeln, i den andra en extension.

Morty
2009-09-29, 15:56
+1 på Scratch. Bästa ryggövningen är absolut viktade chins. Minst 30% av kroppsvikten ska på :cool:

Medusa
2009-09-29, 16:03
Rack chins är brutalt bra för latsen..

Martin Löwgren
2009-09-29, 16:07
Basera din latsträning på roddar. Strikta med moderat vikt och ostrikta med mer vikt och komplettera detta med diverse former av latsdrag i alla dess former.

EkarN
2009-09-29, 16:42
Jag tror lastdrag mot brödet är den bästa latsövningen, överlägset:D Nej man jag tror som Martin att roddar, båda tyngre och ostriktare, och lättare men striktare(latsdrag blir nog fint här) är receptet.

nmanradnävna
2009-09-29, 16:45
Jag tror lastdrag mot brödet är den bästa latsövningen, överlägset:D Nej man jag tror som Martin att roddar, båda tyngre och ostriktare, och lättare men striktare(latsdrag blir nog fint här) är receptet.

har alltid haft problem med latsdrag men såg för ett tag sen en ganska seriös träningsvideo på youtube med en snubbe som verkade rätt meriterad och han förespråkade latsdrag till munnen typ, inte längre ned.
Och jag som aldrig lyckats med kontakten och rätta känslan i latsdrag testade då att bara köra till munnen istället för hela vägen ner och det var en väldig skillnad, kändes mycket bättre i ryggen.
Men är detta helt fel och kanske t.om skadligt?

bra tips ni gett annars , kan inte direkt komma på nåt bättre *rolleyes*

Griip
2009-09-29, 16:46
Kör hur mycket rodd-övningar som helst, dock inte kört sååå mycket latsdrag.. men får i princip aldrig någon känsla av kontakt eller träningsvärk i latsen. Får nog testa att köra total overkill nästa pass å se hur det går :)

tack för svaren

Arne Persson
2009-09-29, 16:56
Testa den ypperliga övningren chins bakom nacken. Tar mycket bra på latsen!

EkarN
2009-09-29, 16:59
Kör hur mycket rodd-övningar som helst, dock inte kört sååå mycket latsdrag.. men får i princip aldrig någon känsla av kontakt eller träningsvärk i latsen. Får nog testa att köra total overkill nästa pass å se hur det går :)

tack för svaren

Kontakt och träningsvärk är ju faktiskt inte ett kvitto på att träningen gett effekt. Jag har fått träningsvärk som var värd namnet(i latsen alltså) 2-3 gånger under de lite över 2 år jag tränat. Men latsen har blivit väldigt mycket större.

Griip
2009-09-29, 17:04
Kontakt och träningsvärk är ju faktiskt inte ett kvitto på att träningen gett effekt. Jag har fått träningsvärk som var värd namnet(i latsen alltså) 2-3 gånger under de lite över 2 år jag tränat. Men latsen har blivit väldigt mycket större.

Jo men när resten av ryggen får träningsvärk så är det ju faktiskt ett kvitto på att man inte tränat latsen lika hårt eller lika hårt som man kunnat.

Gosti123
2009-09-29, 17:11
Kan man köra chins dagen efter man kört axlar eller tar det för mycket på axlarna tro?

Frantic
2009-09-29, 17:14
Testa den ypperliga övningren chins bakom nacken. Tar mycket bra på latsen!

Vad blir skillnaden mot att köra framför?

Arne Persson
2009-09-29, 17:14
Kan man köra chins dagen efter man kört axlar eller tar det för mycket på axlarna tro?

Kör rygg och axlar samma dag.

Gosti123
2009-09-29, 17:23
Jo, men jag har kämpat länge och frågat massvis för att fixa till ett bra schema.

Så jag tog ett schema som cybercowboy tipsade mig om.

Träna, träna vila träna träna vila
pass 1: bröst triceps axlar
pass 2: rygg, ben, biceps

Griip
2009-09-29, 17:28
kör ej bakre deltan på pass 1 så lär problemet vara löst. Visserligen väldigt beroende av vad du kör för ryggövningar, men oftast lär det väl vara så.. kan ju iofs tom. bara köra frontdeltan på pass 1, så blir det nog ännu bättre.

Arne Persson
2009-09-29, 17:38
Vad blir skillnaden mot att köra framför?

Testa den.

Gosti123
2009-09-29, 17:44
kör ej bakre deltan på pass 1 så lär problemet vara löst. Visserligen väldigt beroende av vad du kör för ryggövningar, men oftast lär det väl vara så.. kan ju iofs tom. bara köra frontdeltan på pass 1, så blir det nog ännu bättre.


Vilka övningar föreslår du för axlarna på axeldagen och vilka för ryggen på ryggdagen?

På axeldagen brukar jag köra tex, militärpress, hantelpress och hantellyft åt sidan.

Ska jag tex köra militärpress och hantellyft åt sidan på axeldagen och på ryggdagen chins bakom nacken? Vad säger ni om det?

Gosti123
2009-09-29, 18:30
Någon som har någon kommentar?

WorkOutBuddy
2009-09-29, 20:00
Testa den.

Ska testa köra bakom nacken. Har aldrig tänkt på det, hoppas det blir nice pump *popcorn*

Ulf A Big
2009-09-29, 20:20
Arne är för rolig rekommendera övningar som kräver en mycket vältränat man eller kvinna för att utföra övningen.

Morty
2009-09-29, 20:21
Jag tycker den är lite för "kämpig" mot hur tung den är. Kanske är jag lite stel? Jag kör på med mina vanliga viktade chins.

Toby Asp
2009-09-29, 20:23
Arne är för rolig rekommendera övningar som kräver en mycket vältränat man eller kvinna för att utföra övningen.

Jaså? I vad ligger svårigheten?

Arne Persson
2009-09-29, 20:26
Arne är för rolig rekommendera övningar som kräver en mycket vältränat man eller kvinna för att utföra övningen.

Jasså...? Trevligt att jag roade dig... Man tackar!:)

Ulf A Big
2009-09-29, 20:28
Det blir betydligt tyngre att klara övningen om man dessutom väger över 25 i BMI så behöver man ha utvecklat bra styrka i både grepp och överkropp.
Jag antar att Grip varken har gjort det ena eller andra utan behöver mer grundläggande övningar för att med tiden klara av att köra chins.

Arne Persson
2009-09-29, 20:32
Det blir betydligt tyngre att klara övningen om man dessutom väger över 25 i BMI så behöver man ha utvecklat bra styrka i både grepp och överkropp.
Jag antar att Grip varken har gjort det ena eller andra utan behöver mer grundläggande övningar för att med tiden klara av att köra chins.

Jag klarar att köra den med över 32 i BMI.... trorts at jag inte är överdrivet bra tränad fn...:)

Toby Asp
2009-09-29, 20:34
Det blir betydligt tyngre att klara övningen om man dessutom väger över 25 i BMI så behöver man ha utvecklat bra styrka i både grepp och överkropp.
Jag antar att Grip varken har gjort det ena eller andra utan behöver mer grundläggande övningar för att med tiden klara av att köra chins.

Vad man frågar sig är ju varför bakom nacke skulle vara så mycket svårare/jobbigare än framför? Att man ska behöva vara "mycket vältränat" för att klara övningen håller jag inte med om.

Ulf A Big
2009-09-29, 20:35
Jag klarar att köra den med över 32 i BMI.... trorts at jag inte är överdrivet bra tränad fn...:)

Var det 1971 du började träna med vikter?

Men hur som helst är det riktigt bra med att ligga på ett BMI på 32 och klara av köra övningen. En eloge till Arne:thumbup:

Arne Persson
2009-09-29, 20:35
Vad man frågar sig är ju varför bakom nacke skulle vara så mycket svårare/jobbigare än framför? Att man ska behöva vara "mycket vältränat" för att klara övningen håller jag inte med om.

Håller med!

Arne Persson
2009-09-29, 20:39
Var det 1971 du började träna med vikter?

Men hur som helst är det riktigt bra med att ligga på ett BMI på 32 och klara av köra övningen. En eloge till Arne:thumbup:

1970 var det som en lång spenslig 12 åring som tom redan då kastade längre i spjut än världens starkaste människa i den där superstartävlingen...:D

Jag klarar väl inte så där supermånga fn, håller på att jobba upp mig igen till strikta 10:or...:)

Ulf A Big
2009-09-29, 20:40
Då är det väl jag som är svag i övningen. Men har varit med ett tag så jag vet att i början i karrären är det svårt och senare när man har blivit kraftigt muskulös och tung i kroppen blir det svårt igen.

Hur mycket kan ni reppa på i en stång rowing och till vilken kroppsvikt?

quality
2009-09-29, 20:42
Någon som har någon kommentar?

Axeldagen: Militärpress, sidolyft

Ryggdagen: Chins, rodd, valfri övning för baksida axlar (om det behövs efter rodd), shrugs.

Fast jag personligen tycker det bästa är att köra rygg och axlar antingen på samma dag eller med en dags vila mellan.

Griip
2009-09-29, 21:04
Fyfan! Körde rygg igår och press idag. Har ALDRIG haft några som helst problem med att köra axlar efter rygg osv osv, men idag var det MECK. Började passet med 40kg militärpress, det kändes förvånansvärt tungt trots att jag tog i. Höjde till 50, fortfarande aptungt och kändes som om axlarna behövde både smörjas och fyllas på med bensin. Nästa vecka blir det nog att börja med press på måndagen för att se hur det går.


Testade för övrigt precis uppdragningar bakom nacke, klarade 5 st å väger cirkus 85(Visserligen efter ett gympass å körde rygg igår). Skulle chansa på att jag kan slänga upp 80-85kg i frivändning. Arne, ulf, anyone: Är ration normal på ett ungefär?

Martin Löwgren
2009-09-29, 22:59
har alltid haft problem med latsdrag men såg för ett tag sen en ganska seriös träningsvideo på youtube med en snubbe som verkade rätt meriterad och han förespråkade latsdrag till munnen typ, inte längre ned.
Och jag som aldrig lyckats med kontakten och rätta känslan i latsdrag testade då att bara köra till munnen istället för hela vägen ner och det var en väldig skillnad, kändes mycket bättre i ryggen.
Men är detta helt fel och kanske t.om skadligt?

bra tips ni gett annars , kan inte direkt komma på nåt bättre *rolleyes*
Nej det är helt korrekt (för de flesta). Går man för djupt under latsdrag framför nacken börjar ofta underarmarna rotera framåt vilket inte är att föredra.

Stanna därför rörelsen precis innan underarmarna går ur lod är ett bra riktmärke.

jwzrd
2009-09-29, 23:05
Jag är lika dålig framför som bakom nacken. Latsdrag frampå och stångrodd ger mig båda kramp i latsen om jag tar i ordentligt. Alla drag bakom blir bara trånga i ryggen och tar mer i bakre deltat och ger nackspärr.

nmanradnävna
2009-09-29, 23:07
Nej det är helt korrekt (för de flesta). Går man för djupt under latsdrag framför nacken börjar ofta underarmarna rotera framåt vilket inte är att föredra.

Stanna därför rörelsen precis innan underarmarna går ur lod är ett bra riktmärke.

Ah gött med svar! Körde latsdrag förut ikväll och lyckades klämma ihop ryggen riktigt bra i mitten med denna tekniken

Commando1980
2009-09-29, 23:07
Som sagt, får inte till någon bra lats-övning. Är rätt hajj på ryggträning i övrigt, men det här med pulldowns å armhävningar är jag inte helt hemma på. Vilken är er favorit för just latsen?

Och, vad är skillnaderna mellan latsdrag bakom nacke och drag med smalt grepp ner till bröstet?

jag har inga magiska övningar att rekommendera utan det handlar mycket om hur man utför övningarna. chins och stångrodd har alltid varit favoriter.

dock så har jag på sistone kört mycket latsdrag med två singelhandtag (går dock inte att köra i alla latsdragmaskiner). kör den väldigt strikt och kniper till i bottenläget. den tar riktigt bra.

Martin Löwgren
2009-09-29, 23:09
Ah gött med svar! Körde latsdrag förut ikväll och lyckades klämma ihop ryggen riktigt bra i mitten med denna tekniken
Finns egentligen ingen anledning att gå djupare heller *flex*

nmanradnävna
2009-09-29, 23:11
Finns egentligen ingen anledning att gå djupare heller *flex*


Nu blev jag orolig, la du det i fet stil för att det betyder just att jag gått för djupt? :D

jwzrd
2009-09-29, 23:14
Nu blev jag orolig, la du det i fet stil för att det betyder just att jag gått för djupt? :D

Du kan dra ner stången till benen om du vill och om du tycker det belastar din rygg.

Martin Löwgren
2009-09-29, 23:15
Nu blev jag orolig, la du det i fet stil för att det betyder just att jag gått för djupt? :D

Nej nej :Virro, läs mitt tidigare svar. Finns ingen anledning att gå djupare än ungefär till munnen med rak stång framför (alternativt när underarmarna börjar rotera framåt, alla är vi olika rörliga)