handdator

Visa fullständig version : Massage med en tennisboll


SeTi
2009-09-29, 15:05
Provade idag att lägga mig på en tennisboll och knåda på olika ställen på kroppen. Lyckades hitta ett par ställen där jag var helt sjukt spänd och då låg jag bara still där en stund, "letade" sedan i området runt det när spänningen släppte.

Var hur som helst helt sjukt skönt och kände mig härligt matt efter en kvart med bollen. Vill bara tipsa om denna enkla massageteknik som säkert inte är nåt nytt men ack så effektiv!

Här är länken med instruktioner, dock på engelska!

http://laurensfitness.com/2008/02/24/tennis-ball-part-1-a-tool-you-never-knew-you-had/

Guddi
2009-09-29, 16:02
Tennisbollar, golfbollar, foam-rolls mm. Alla är någon typ av ersättning för massage. Särskilt tennisbollar är bra då man kan få tag i dem gratis om man frågar den lokala tennisklubben. De slänger massor utav tennisbollar regelbundet som har tappat luft men som duger hur bra som helst i detta sammanhang.

Martin Löwgren
2009-09-29, 16:04
Provade idag att lägga mig på en tennisboll och knåda på olika ställen på kroppen. Lyckades hitta ett par ställen där jag var helt sjukt spänd och då låg jag bara still där en stund, "letade" sedan i området runt det när spänningen släppte.

Var hur som helst helt sjukt skönt och kände mig härligt matt efter en kvart med bollen. Vill bara tipsa om denna enkla massageteknik som säkert inte är nåt nytt men ack så effektiv!

Här är länken med instruktioner, dock på engelska!

http://laurensfitness.com/2008/02/24/tennis-ball-part-1-a-tool-you-never-knew-you-had/
Tycker det funkar bra på vissa områden, men enligt mig går det inte att jämföra med en riktig idrottsmassage.

Tog själv 60min idag - fy fan så najs man mår nu :thumbup:

SeTi
2009-09-29, 16:46
Håller såklart med om att massage är bättre, men tennisbollen kan funka dom andra 6 dagarna i veckan, speciellt om man har nån envis punkt som behöver mycket uppmärksamhet.
Jag la mig på bollen mellan min lat och deltamuskel (baksidan) och hittade ställen som gjorde så ont att jag skrek som en lammunge ;(
Måste nog lägga mig och pinas en stund till, för det känns bättre efter ett par gånger...

Martin Löwgren
2009-09-29, 23:10
Håller såklart med om att massage är bättre, men tennisbollen kan funka dom andra 6 dagarna i veckan, speciellt om man har nån envis punkt som behöver mycket uppmärksamhet.
Jag la mig på bollen mellan min lat och deltamuskel (baksidan) och hittade ställen som gjorde så ont att jag skrek som en lammunge ;(
Måste nog lägga mig och pinas en stund till, för det känns bättre efter ett par gånger...

Absolut :thumbup:

Bäst kanske är att utreda varför man är så stel och öm att man behöver behandla vissa punkter 6dgr i veckan?

:D

SeTi
2009-09-30, 11:03
Jovisst, men har man redan gjort det och vet vad problemet är men man vill "påskynda" det hela kan man ju lägga sig på bollen en sväng kanske.
Jag mår sjukt mycket bättre i min rygg efter gårdagens pass.
Dubbla bollar i en strumpa och rulla på dom längst ryggraden är fan bättre än sex... :)

Martin Löwgren
2009-09-30, 11:13
Jovisst, men har man redan gjort det och vet vad problemet är men man vill "påskynda" det hela kan man ju lägga sig på bollen en sväng kanske.
Jag mår sjukt mycket bättre i min rygg efter gårdagens pass.
Dubbla bollar i en strumpa och rulla på dom längst ryggraden är fan bättre än sex... :)

Vad ligger problemet i då som gör att du återfår ryggbesvär och måste ligga på tennisbollar 6dgr i veckan?

SeTi
2009-09-30, 16:20
Har dålig koordination i vänster axel/skuldra, detta har efter många gympass där jag rekryterat "fel" muskler, samt gjort en del dåliga övningar lett till en knakig och stel rygg/axel -muskulatur.

Jag är ganska otålig och detta håller mig sysselsatt kan man säga :D

z_bumbi
2009-09-30, 16:28
Tennisbollar, golfbollar, foam-rolls mm. Alla är någon typ av ersättning för massage. Särskilt tennisbollar är bra då man kan få tag i dem gratis om man frågar den lokala tennisklubben. De slänger massor utav tennisbollar regelbundet som har tappat luft men som duger hur bra som helst i detta sammanhang.

Bandybollar och handbollar inte att förglömma.
Ska man vara riktigt petig är det dessutom en form av massage och inte en ersättning. :D

Guddi
2009-09-30, 20:41
Bandybollar och handbollar inte att förglömma.
Ska man vara riktigt petig är det dessutom en form av massage och inte en ersättning. :DBandyboll har jag aldrig provat, vad är maxvikten på en sån? :)

siimon89
2009-09-30, 20:43
Köpte själv en foam roller igår, funkar riktigt bra faktiskt :) Ett annat alternativ om man vill komma undan gratis är att ta en PET-flaska och fylla med vatten. Inte lika behändigt som en foam roller, men den funkar.

Martin Löwgren
2009-09-30, 21:56
Bandyboll har jag aldrig provat, vad är maxvikten på en sån? :)

Jag spelade bandy under mina tonår. Hårdare boll får man leta efter, satan i gatan vad ont de gör att täcka skott.

Den väger cirka 60gram *popcorn*

Guddi
2009-10-01, 06:34
Jag spelade bandy under mina tonår. Hårdare boll får man leta efter, satan i gatan vad ont de gör att täcka skott.Att de gör ont det vet jag, precis som du har man lite för mycket erfarenhet av det. Men jag vill också minnas att de hade en tendens att bli platta om man råkade sätta en fot på dem.

Semiramis
2009-10-01, 08:36
Jag kan rekommendera studsbollar, köpes i leksaksaffärer. Perfekta för häcken bland annat!

z_bumbi
2009-10-01, 09:16
Att de gör ont det vet jag, precis som du har man lite för mycket erfarenhet av det. Men jag vill också minnas att de hade en tendens att bli platta om man råkade sätta en fot på dem.

Jag har inte haft några problem med permanent deformation, kroppsvikt runt 100-110 kg. Däremot har jag inte försökt massera fötterna med full kroppsvikt och ärligt talat så skulle jag inte vilja testa. :D

Martin Löwgren
2009-10-01, 11:20
Att de gör ont det vet jag, precis som du har man lite för mycket erfarenhet av det. Men jag vill också minnas att de hade en tendens att bli platta om man råkade sätta en fot på dem.

Platta ut en bandyboll (isbandyboll) ;), nja.

the_PL_man
2009-10-05, 10:03
Köpte själv en foam roller igår, funkar riktigt bra faktiskt :) Ett annat alternativ om man vill komma undan gratis är att ta en PET-flaska och fylla med vatten. Inte lika behändigt som en foam roller, men den funkar.

Vart får man tag i en foam roller?

Mehdi
2009-10-05, 10:19
Vart får man tag i en foam roller?

Det verkar vara dåligt utbud med foam rollers här i sverige. Och de som finns verkar vara dyra för sin kvalité. Mitt förslag är att använda ett avloppsrör (4"?).
Det är hårt men trycket reglerar du enkelt genom att avlasta kroppen med händer och fötter. Går säkert att utveckla till något bekvämt med någon form av vadering om man vill, t.ex handduk.

tntballe
2009-10-05, 10:23
foam rollers (http://secure-eshop.se/epages/henkdesign_com.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/henkdesign.com/Categories/TrainAccessories) för 157kr

*edith*
157 för halvrund och 339 för helrund.

emi23j
2009-10-07, 06:52
Foamroller kan definitivt rekommenderas. Har inte provat på tennisboll än, tycker man kommer åt nog bra med rullen.