handdator

Visa fullständig version : Vilka sockerarter och när?omegafetter??


ajminfot
2009-09-29, 14:15
Vad jag förstått det som finns de här kolhydraterna i vanlig mat och kost tillskott;
glukos, fruktos, laktos, maltos, sackaros och stärkelse + artificiella grejer som typ vitargo...

laktos går fetbort för mig då min mage blir helt crazy(gasig och lös) av det.

Som jag lagt upp det nu tar jag mest in kolhydrater i form av fullkornspasta, havregryn(tror det är stärkelse?), och ibland ris när jag käkar hemma och dricker vatten med maltodextrin i under tiden jag tränar, efter träning tar jag en gainer där kolhydraterna till största delen är maltodextrin och en liten del är fruktos.
Till frukost, lunch och middag äter/dricker jag soyamjölk dryck som jag tror innehåller sackaros...i övrigt slänger jag i mig någon banan då och då (fruktos?)

Har ett sammanlagt kalori intag på cirka 3000 kcal (3500 när jag ska uppåt i vikt, 2500 när jag ska ner...) När jag ska ner byter jag ut lunch eller fruckost till en måltidsersättning byggd på soya.(när jag ska upp i vikt använder jag denna som mellanmål) Vet inte om det har något med saken att göra men vikt; 91 kg, längd 193 cm, fettprocent uppskattar jag till runt 20%, kanske snäppet under.

Mina frågor är;
Äter jag hyffsat "rätt" vad gäller kolhydrater eller borde jag ändra något?
Vilka typer av kolhydrater är bra att äta och när?
Vilka sockerarter bör man undvika?
Sen undrar jag om man blir lös i magen av fibrer?

Fetter:
Sen undrar jag om Omega-3 i linfröolja kan ersätta motsvarande mängd i fiskolja och om 2-4(ibland uppåt 7 gram) gram omega 6 från soya/dag är tillräckligt? (äter en sked linfröolja(2 gram omega-3) till drukost och dricker uppemot 5 dl soyamjölk+soyabaserad måltidsersättning(omega-6 berikad soyamjölk) måltidsersättning/dag
Vet inte riktigt vad omegorna ska vara bra för men nånting har jag hört att de ska göra...

Tacksam för svar

Eddie Vedder
2009-09-29, 14:54
Det finns många många trådar om omega-3 från vegetabilier kontra animalier. Gör t.ex. en avancerad sökning i kostforumet med orden "linfröolja", "omega-3", vegetabiliskt" eller så. Det är inte jämförbart hursomhelst, omega-3 från fiskoljan är överlägsen.

Jag tycker inte du skall snöa in dig på vilken typ av kolhydrat du äter sålänge inte majoriteten är socker och ren fruktos (vilket inte är fallet). I övrigt är lämpligt kolhydratintag lite som du själv vill så länge du ligger på tillräckligt högt proteinintag och äter hyfsat med fett. Kolhydrater är inget du behöver men kolhydratrik mat är ju god och ofta rekommenderad för den som vill prestera inom idrott.