handdator

Visa fullständig version : Hur många gram mjölk måste man ha per gram havregryn eller vetemjöl.


Fredrik_S
2009-09-29, 01:50
1. Hur många gram mjölk måste man ha per gram havregryn resp vetemjöl för att det ska bli komplett protein.

2. Hur många gram vassleprotein måste man ha per gram havregryn resp vetemjöl för att det ska bli komplett protein.

Scratch89
2009-09-29, 04:57
För att vara petig; inget alls. Det går lika bra att äta mer havregryn för att täcka upp behovet.

Frillan
2009-09-29, 05:49
Lika många gram protein antar jag (Vet inte säkert) Så 100G havregryn motsvarar ca 4dl mjölk då...

kanske helt ute o cyklar :D

Sverker
2009-09-29, 06:00
En grov uppskattning m a p lysin vs svavelaminosyrorna ger 1 gram mjölkprotein för två gram havre/veteprotein.

Ola Wallengren
2009-09-29, 08:46
Det beror på ditt uppskattade proteinbehov.
Räknar man 1,8 g/kg så blir det för vetemjöl cirka 1,5:1 (mjöl:mjölk) i proteinförhållanden vilket innebär cirka 1,6 dl mjölk per 100g vetemjöl.
För havregryn blir det mycket mindre, cirka 8:1 (havre:mjölk) eller cirka 0,5dl mjölk per 100g havre.
Problemet är att dessa livsmedel inte är tillräckligt proteintäta för att täcka detta proteinbehov vid ett normalt energibehov så i praktiken blir det mer mjölk.

Fredrik_S
2009-09-29, 09:00
Det beror på ditt uppskattade proteinbehov.
Räknar man 1,8 g/kg så blir det för vetemjöl cirka 1,5:1 (mjöl:mjölk) i proteinförhållanden vilket innebär cirka 1,6 dl mjölk per 100g vetemjöl.
För havregryn blir det mycket mindre, cirka 8:1 (havre:mjölk) eller cirka 0,5dl mjölk per 100g havre.
Problemet är att dessa livsmedel inte är tillräckligt proteintäta för att täcka detta proteinbehov vid ett normalt energibehov så i praktiken blir det mer mjölk.

Perfekt!!!
För en högenergiförbrukare som mig så är de tillräckligt proteintäta(om nu inte proteinbehovet stiger alltför mycket med aktivitetsgraden)
Skulle i teorin kunna täcka hela proteinbehovet med endast havre utan att överstiga min energiförbrukning, men det blir nog lite jobbigt att äta 1,3 kilo havre. :)
Äter ca 1 liter havre om dagen just nu iaf!

Tabbe
2009-09-29, 09:09
Perfekt!!!
För en högenergiförbrukare som mig så är de tillräckligt proteintäta(om nu inte proteinbehovet stiger alltför mycket med aktivitetsgraden)
Skulle i teorin kunna täcka hela proteinbehovet med endast havre utan att överstiga min energiförbrukning, men det blir nog lite jobbigt att äta 1,3 kilo havre. :)
Äter ca 1 liter havre om dagen just nu iaf!

Som gröt eller på annat sätt?
Hur mår magen?
Hur mycket gröt blir det?
:D

Fredrik_S
2009-09-29, 12:48
Som gröt eller på annat sätt?
Hur mår magen?
Hur mycket gröt blir det?
:D

Aldrig gröt.
Nästan alltid ihopmosat med smör socker och kakao och vanlijsocker...
kör 3 dl havregryn 15-30g smör 10g socker 15g kakao nån tsk vanlijsocker
Samma ingredienser faktiskt som chokladbollar men mycket mindre smör och socker...
Ibland mikrar jag det 30 sekunder så det blir varmt, ibland kyler jag det 10 min så det blir kallt och ibland steker jag allt så det blir rostat.

Ibland gör jag pannkakor med hälften havregryn hälften vetemjöl...

Magen mår jättebra av det, aldrig ont, inga gaser eller andra problem heller...

Fredrik_S
2009-09-29, 12:51
Det beror på ditt uppskattade proteinbehov.
Räknar man 1,8 g/kg så blir det för vetemjöl cirka 1,5:1 (mjöl:mjölk) i proteinförhållanden vilket innebär cirka 1,6 dl mjölk per 100g vetemjöl.
För havregryn blir det mycket mindre, cirka 8:1 (havre:mjölk) eller cirka 0,5dl mjölk per 100g havre.
Problemet är att dessa livsmedel inte är tillräckligt proteintäta för att täcka detta proteinbehov vid ett normalt energibehov så i praktiken blir det mer mjölk.

det är ca 1,8g protein i 0,5 dl mjölk. Kan man översätta det till vasslepulver och att då säga att 2g vasslepulver räcker till 100 g havregryn?

I så fall är det ju så lite som en ynka tsk vasslepulver till 3 dl havregryn för att få fullvärdigt protein??

Ola Wallengren
2009-09-29, 14:15
Det är proportionellt mer lysin i vassle så det krävs lite mindre. cirka 15g vassleproteinpulver per 1kg havregryn.

Fredrik_S
2009-09-29, 15:23
Det är proportionellt mer lysin i vassle så det krävs lite mindre. cirka 15g vassleproteinpulver per 1kg havregryn.

Oj! Det var inte mycket.

NoPainNoGain
2009-09-29, 16:20
Aldrig gröt.
Nästan alltid ihopmosat med smör socker och kakao och vanlijsocker...
kör 3 dl havregryn 15-30g smör 10g socker 15g kakao nån tsk vanlijsocker
Samma ingredienser faktiskt som chokladbollar men mycket mindre smör och socker...
Ibland mikrar jag det 30 sekunder så det blir varmt, ibland kyler jag det 10 min så det blir kallt och ibland steker jag allt så det blir rostat.


Testade detta nyss, var ju super gott! Har precis börjat tröttna lite på gröt så blir nog detta fler gånger!

Jontez
2009-09-29, 18:12
Haha göra en stoor chokladboll. Detta påminner om när jag gjorde chokladbollar rätt ofta förut, bara tt jag inte orkade rulla dom så jag satt och åt ur skålen med en sked.

Tabbe
2009-09-30, 07:25
Dock skulle jag(och kanske flera) behöva någon som förklarade den här tråden?

Hur många gram mjölk måste man ha per gram havregryn eller vetemjöl, Jag förstår inte frågan och inte svaren heller tror jag.

Mjölk proteinet kompletterar havrets protein så att tillsammans blir det bättre än enskilt?

Morty
2009-09-30, 10:02
Kolla. Havregryn har underskott på den essentiella aminosyran lysin. Därför är havreproteinet inte så optimalt som det kan vara.
Mjölk (och framför allt vassle) har ett överskott på lysin som gör det mycket optimalt. Blandar du dessa så får du ett fullvärdigt och nyttigt mål.

Lärdomen? Koka gröten på hälften mjölk. Dessutom är det mycket godare så!

r3mpuh
2011-01-15, 14:28
Aldrig gröt.
Nästan alltid ihopmosat med smör socker och kakao och vanlijsocker...
kör 3 dl havregryn 15-30g smör 10g socker 15g kakao nån tsk vanlijsocker
Samma ingredienser faktiskt som chokladbollar men mycket mindre smör och socker...
Ibland mikrar jag det 30 sekunder så det blir varmt, ibland kyler jag det 10 min så det blir kallt och ibland steker jag allt så det blir rostat.
.Vad använder du för att blanda det, vanlig "hand-visp" går bra?
Smälter du smöret? Kan man göra 2 satser på engång?

/r3mpuh

kalaskonrad
2011-01-15, 17:51
klart du kan göra 2 satser på en gång? bara å dubbla receptet :p

callosum
2011-03-03, 12:13
Vilka livsmedel har en aminosyreprofil lik havrets?
Tänker att jag får ju i mig en hel del lysin via Whey ändå så den här synergieffekten vore trevlig att utnyttja lite mer.

Ola Wallengren
2011-03-03, 17:06
Det är en kompletterande effekt, ingen synergieffekt. Äter du "en hel del" whey så är resonemanget inte speciellt relevant så länge proteinintaget är någorlunda i nivå med behovet.

callosum
2011-03-03, 17:58
Kanske använde synergi slarvigt, men det är ju en "bättre" komplementering om vassle plus havre blir vasslets protein plus havrets eftersom lysin överskottet inte ingår i det fullvärda vasslet än om två andra livsmedel skulle kombineras så att netto fullvärdigt protein bara blev en sammanslagning av deras proteinmängd.

Jag skrev "en hel del lysin", inte en hel del Whey. Du pratade om "15g vassleproteinpulver per 1kg havregryn", jag tänker att så mycket havre äter jag inte på den tid jag dricker 15g vassle. Alltså borde jag få lysin som inte direkt kommer mig tillgodo som fullvärdigt protein. Så min fråga lyder; vad kan jag äta för att utnyttja det bättre?

Om det finns livsmedel som liknar havre blir det lättare att få i sig dagsbehov av protein i och med att jag bara behöver lägga till dem tack vare vassleproteinets överskott och jag kan äta mindre kött = bra för plånboken.

Ola Wallengren
2011-03-03, 20:39
Om du inte äter väldigt lite protein och väldigt få livsmedel så är detta inte direkt något du behöver oroa sig över. Eftersom aminosyror återanvänds och matsmältningen inte är så där jättesnabb så behöver inte varje måltid vara komplett. Totalintaget över 24-36h är nog mer relevant i de flesta fall, undantaget kanske i direkt anslutning till träningen.