handdator

Visa fullständig version : Fråga ang träning/fett


lisaflisa2
2009-09-28, 14:51
Hej,

Jag är ganska liten av naturen (160) och har en naturlig putrumpa (är kvinna på 27 år). Har en kanske märklig fråga..?
För ett par år sen började jag träna rumpan mycket - utfall etc. Med mycket menar jag = 2 pass i veckan och då lite tyngre vikter, så att det kändes liksom. Kanske 30 x 3 och sen 30 x 3 snabba och så andra maskiner också. Jag vet inte hur mycket rumpan ändrades av det men den har varit fast och fin rumpa :)
Det jag undrar är om det när jag har tränat mindre blir till fett. Alltså - kommer det faktum att jag har tränat rumpan mycket göra att jag kommer att få större och hängigare rumpa? Blir musklerna till fett om jag inte tränar lika hårt?
Tacksam för svar!!

Mvh

mikaelj
2009-09-28, 15:11
Blir musklerna till fett om jag inte tränar lika hårt?

Nej. Om du inte underhållstränar musklerna har de dock ingen anledning till att vara stora och kommer att minska i storlek. Det fett du blivit av med kommer inte tillbaka magiskt, så länge du inte överäter.

Det är just pga överätning många f.d. tränande blir tjocka när de "blir av med musklerna" -- utan samma energiförbrukning som tidigare, och dessutom ingen träning, kan det mycket riktigt se ut som att muskler byts ut mot fett.

Men det är inget du behöver vara orolig över. Någon anledning till att sluta träna, förresten?

lisaflisa2
2009-09-28, 15:16
Nej. Om du inte underhållstränar musklerna har de dock ingen anledning till att vara stora och kommer att minska i storlek. Det fett du blivit av med kommer inte tillbaka magiskt, så länge du inte överäter.

Det är just pga överätning många f.d. tränande blir tjocka när de "blir av med musklerna" -- utan samma energiförbrukning som tidigare, och dessutom ingen träning, kan det mycket riktigt se ut som att muskler byts ut mot fett.

Men det är inget du behöver vara orolig över. Någon anledning till att sluta träna, förresten?
Jättetack för svaret!!!
Nej, jag har inte slutat träna alls. Jag har varit sjuk en period och har inte varit på gymet då utan tränat hemma mest (ungefär lika mkt, fast givetvis inte lika tunga vikter) Men jag funderade på om jag "övertränade" innan. Kanske ska jag egentligen inte ha en särskilt stor rumpa.. :)
Jag vill gå upp i vikt igen efter sjukdomen och är lite tveksam till hur jag ska träna då, på bästa sätt...

King Grub
2009-09-28, 15:46
Muskler kan aldrig bli fett, så det behöver du inte oroa dig för. Muskelceller är muskelceller och fettceller är fettceller. Slutar du aktivera en muskel anpassar den sig storleksmässigt till dom nya kraven som ställs på den. Eftersom dom kraven är mindre om man går från träning till ingen träning, minskar också muskelns storlek och styrka. Lägger man på sig fett samtidigt, beror det på att man äter mer än man gör av med - man kanske fortsätter äta som när man rörde på sig mer.

mikaelj
2009-09-28, 15:47
Men jag funderade på om jag "övertränade" innan. Kanske ska jag egentligen inte ha en särskilt stor rumpa.. :)\

Varför tror du att du tränade för mycket? Så länge du inte skadar dig av träningen är det bara positivt!

Jag vill gå upp i vikt igen efter sjukdomen och är lite tveksam till hur jag ska träna då, på bästa sätt...

Som du tränade innan verkade ju ha fungerat. Så fortsätt träna på det sättet och se till att få i dig tillräckligt med näringsrik mat, som ägg, kött, fisk rikt på vitaminer och mineraler. Blanda det (om du vill) med bra kolhydratkällor.

Om du märker att det inte fungerar med träningen (= ingen utveckling) efter några veckor kan du återkomma och beskriva lite mer noga hur du tränar och hur det har gått.

Lycka till!

lisaflisa2
2009-10-01, 10:05
[QUOTE=mikaelj;3898221]Varför tror du att du tränade för mycket? Så länge du inte skadar dig av träningen är det bara positivt!

Hej igen,

Jag har en följdfråga.. :)
Jag vill inte sluta träna helt alltså, men jag vet att jag tränade för mycket, jag har byggt på mig mycket de senaste två åren på rumpan speciellt. Lätt att blindas och bara öka på..Jag har helt enkelt kört lite för tunga vikter.
Jag vill inte gå ner massor i vikt, eftersom jag då går ner på hela mig, utan vill ungefär vara i samma vikt som nu, men vill sluta träna rumpan/benen så mycket. Hur ska jag göra då? Ska jag sänka vikten och köra fler repetitioner?
Det jag verkligen inte vill är att det som nu är muskler, och givetvis en del fett:), ska bli helt slappt. Gillar att ha en vältränad rumpa/lår, men inte så mycket/stort som nu.

Vore jättetacksam för svar, är lite dålig på sånt här..

Mvh/ Lisa

lisaflisa2
2009-10-01, 10:14
Någon som vet. :*)

z_bumbi
2009-10-01, 10:35
Musklerna växer bara om du belastar dem mer än vad de är vana vid.
Fler reps, färre set/övningar färre pass per vecka är alla sätt att träna mindre/lättare så välj någon/några som du tycker verkar lämpliga. Det krävs också mindre träning för att behålla än för att bygga nytt så du kan troligen minska ganska så rejält utan att musklerna du har försvinner. Är målet istället att musklerna ska minska får du dra ner ännu mer på träningen.

Så hur har du tränar ben fram tills idag? Vad kör du för konditionsträning?

lisaflisa2
2009-10-01, 10:43
Så hur har du tränar ben fram tills idag? Vad kör du för konditionsträning?[/QUOTE]

Nu tränar jag två gånger per vecka, och då tungt med utfall (så mycket som 30 x 3 ungefär + samma antal snabba), benböj 20 x 3 kanske. Och sen diverse maskiner. Jag har sprungit två gånger i veckan. (Kg på stången som jag har haft är 12,5 kg tror jag).
Men grejen är den att jag velat gå upp lite i vikt, så den senaste veckan har jag ätit MYCKET kolhydrater..

Vill som sagt inte gå ner i vikt direkt, bara minska muskelmassan på låren/rumpan. Nu har jag ju hårdtränat dem, med mycket vikt och många rep.. Kanske inte supersmart, lätt att bara öka på..
Men kan jag minska ner till 10 x 3 och typ 10 kg? För jag vill som sagt inte att alla muskler ska bli till fett.. Hm, rörigt.. Hoppas man kan förstå.
Vad tycker du?

z_bumbi
2009-10-01, 10:50
Utan att ha en aning om något annat så kör samma vikter men lite färre reps, om du fortsätter växa muskulärt så dra lite till på repsen. Det är inte så mycket svårare än att du får prova och se vad som händer.

lisaflisa2
2009-10-01, 13:34
Sorry för två trådarna.. Jag tänkte bara höra med det som Micke skrev;

"Det du kan göra konkret är att undvika hypertrofiträning, kring 8-12 reps, och istället hålla dig till 1-5 reps (neurologiska anpassningar utan ökningar i muskelstorlek) eller 15+ reps (uthållighetsträning, typ 1-fiberaktivering). Som sagt, är du nybörjare kommer dina muskler utvecklas hur du än gör."

Hypertrofiträning, vad är det? Ska jag alltså köra mindre vikter med färre repetitioner bara? Då blir inte musklerna lika stora, men jag förlorar samtidigt inte alla?

Tack... :)

mikaelj
2009-10-01, 13:42
Se http://www.gain-weight-muscle-fast.com/rep-ranges.html

lisaflisa2
2009-10-01, 14:08
Tack!! Som jag förstod det är det bästa för mig att köra mindre vikter och fler repetitioner tills jag är där jag var innan! Och inte överäta kolhydrater..
Det borde väl funka :)

vicarious
2009-10-01, 14:19
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypertrofi

Alltså, ökad volym (vilket du inte verkar eftersträva). Därför bör du undvika dessa repsantal, 8-12 ungefär.

Här finns en länk med lite utförligare tabell:

http://www.criticalbench.com/muscle-fiber-type.htm

Så antingen kör du få repetitioner (1-5), men ökar vikterna eller så fortsätter du köra som du gör med höga repetitioner (+15 och uppåt).

Lägre reps kommer bygga mer styrka medan ett högre repsantal blir mer av en uthållighetsträning. Som redan sagts, är du otränad från början kommer du troligtvis bygga en del muskler oavsett hur du lägger upp din träning.

Att stoppa i sig massor med kolhydrater, eller att överäta överhuvudtaget kommer med största sannolikhet bara leda till att du lägger på dig fett (samt muskler förstås), vilket kommer göra din rumpa ännu större.