handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag variera reps utan att krångla till det?


tankz
2009-09-28, 12:54
Tjena.

Har testat o periodisera 12-9-6 ett tag, funkar okej.
Men är sugen på att testa köra nått annat typ dropsets ibland och om vi tar. tex. bröstpass med bänk, lutande bänk, flyes o lutande flyes så är det lätt att se sina ökningar mellan passen om man kör samma vikt som passet innan, men hur ska jag veta om jag ökar i lutande bänk t.ex. om jag ena veckan kör 12-10-8-6 reps och sen nästa vecka kör 4x15, man blir ju olika trött? Eller är det vettigt att köra samma antal reps på varje övning, t.ex. 12 i alla övningar o se sina ökningar eller? Varierar man mellan övningarna så t.ex. 6 i nån 15 i nån så är det skitsvårt att se ökningarna.

Nån som har lite tips o funderingar eller kan ge tips på hur jag ska variera mig osv för att lätt se hur mycket jag ökar? De är svårt att veta om man ökar om man kör olika reps i en övning varje vecka, i efterföljande övning är man ju olika trött när man går på den. Svårt att förklara hoppas någon fattar, tack!

Commando1980
2009-09-28, 13:27
Tjena.

Har testat o periodisera 12-9-6 ett tag, funkar okej.
Men är sugen på att testa köra nått annat typ dropsets ibland och om vi tar. tex. bröstpass med bänk, lutande bänk, flyes o lutande flyes så är det lätt att se sina ökningar mellan passen om man kör samma vikt som passet innan, men hur ska jag veta om jag ökar i lutande bänk t.ex. om jag ena veckan kör 12-10-8-6 reps och sen nästa vecka kör 4x15, man blir ju olika trött? Eller är det vettigt att köra samma antal reps på varje övning, t.ex. 12 i alla övningar o se sina ökningar eller? Varierar man mellan övningarna så t.ex. 6 i nån 15 i nån så är det skitsvårt att se ökningarna.

Nån som har lite tips o funderingar eller kan ge tips på hur jag ska variera mig osv för att lätt se hur mycket jag ökar? De är svårt att veta om man ökar om man kör olika reps i en övning varje vecka, i efterföljande övning är man ju olika trött när man går på den. Svårt att förklara hoppas någon fattar, tack!

finns flera sätt att lägga upp det på. först och främst rekommenderar jag dig att ha en (eller två) 'mätarövningar' per muskelgrupp där du håller stenkoll på vilka vikter du använder och hur många reps du kör (för en träningsdagbok).

det du frågar efter är kopplat till det 'ökningssystem' man väljer att köra efter.

du kan t ex köra 5x5 på din mätarövning, när du klarar 5 reps i alla setten så höjer du vikten på stången. det behöver inte vara just 5x5, utan du kan ju även köra t ex 3x-6-8 (på mätarövningen) om du vill, dvs du kör med en vikt du klarar 3x6 på..när du klarar 3x8 så höjer du vikten lite grann så att du igen klarar 3x6..etc. kör så här i 5-6veckor sen tar du 1-2 veckor lättare träning (där du sänker vikterna med kanske 15-20% ,inte försöker att öka vikterna samt undviker failure). sen går du på en tung period igen (5-6 veckor) osv. när du startar den nya cykeln så ska du starta på högre vikter än den föregående cykeln.

du kan även köra så att du höjer vikterna från vecka till vecka samtidigt som du låter repsen gå neråt. t ex vecka 1: 12 reps, vecka 2: 10 reps vecka 3:8 reps osv...till du kommer ner till kanske 3 reps...där kan du ligga i ngn vecka sen startar du om cykeln men utgår i från högre vikter än förra gången. (målet är ju att bli starkare och starkare)

osv...