handdator

Visa fullständig version : Armbågsproblem vid tricepsextensioner


Arnoldski
2009-09-28, 12:24
Hej!

Jag började här om veckan att köra på min absoluta favoritövning för triceps igen -liggande tricepsextensioner. För mig är den bättre än dips, pushdowns, smallbänk etc och jag gillar den skarpt.

Slutade med den för rätt länge sedan för att jag fick ont i armbågen. Har vilat bort det sedan länge men nu efter andra passet med övningen kom det tillbaka.

Finns det någon som känner igen detta och har tips/trix på hur jag kan kringgå problemet?

Jag kör med min vanliga skivstång och tycker inte alls att jag får lika bra feeling om jag kör med hantlar....

Väntar spänt på tips!

Medusa
2009-09-28, 12:29
Hur många uppvärmningsset kör du? Hur ser de ut?
Hur ser dina arbetsset ut i extension?
Stretchar du triceps?

Jag är ingen läkare naprapat etc men av erfarenhet och observation av mig och andra så kan extensions orsaka smärta i armbågen.. Först och främst bör du värma upp ordentligt ,gör 4-5 uppvärmingsset med 50% av din arbetsvikt, 8-12 reps brukar vara lagom.. Ta ordentligt med vila innan arbetsseten... Därefter gör du dina arbetsset.. Här tycker jag att du bör ligga på 10-15 reps per set, inte lägre, eftersom du upplever en ökad skaderisk när du gör denna övning kanske du inte skall gå ruggigt tungt i den, alltså 4-8 reps, utan alltid hamna i intervallet 11-15... Satsa istället på ordentliga vikter i pushdown eller smalbänk, och gör dina 4-6or där..

Sedan kan du även göra långsammare reps, särskilt i negativ fas.. Så att du får en större mängd stress på muskeln istället för på lederna.. Sparar väldigt mycket...!

Se även till att stretcha dina triceps efter att du är färdig med dem, ordentligt, och länge..

Vad jag skulle ha gjort... Återigen..

Medusa
2009-09-28, 12:35
Om du måste gå tungt i extension, skulle jag gjort denna varianten, populärt kallad "Deadlift for triceps".. Jag använder båda.. Gör 11-15 i den fria.. Och 4-8 i denna..

c1AZebtYyA0

Pjotor