handdator

Visa fullständig version : När vet man när man om man tränar för mycket?


Packardbell
2009-09-27, 23:52
Ingen aning om var den här posten hamnar, hoppas nån mod kan flytta den om den hamnat fel!

Är nybörjare, tränat gym i snart fyra månader varav de första 1.5-2 månaderna knappt kändes som träning. =) Hade inte riktigt koll på att man var tvungen att ta i och bli trött för att det ska börja hända någonting! =)

Mitt upplägg var 3 ggr veckan:
pass 1, bröst, triceps
pass 2, rygg, biceps
pass 3, axlar, ländrygg/mage

Samtliga pass/övningar var det 12/3 som gällde med gruvlig träningsvärk som följd. (trots att jag knappt tog i)

Efter 1.5-2månader ändrade jag passen till 7x4 och smög i ett pass till, och ett pass till. Försöker numera träna 5-6pass i veckan (beroende på hur mkt tid jag har, och hur jag känner mig). Träningen är rolig, jag trivs, känner mig pigg och ökar mer och tycker mig börja se resultat!

MEN, jag har kikat runt på forumet och läser gång på gång att nybörjare ska träna max 3 gånger i veckan och att man räknas som nybörjare de första året(åren?)

Tränar jag för mycket trots allt allting känns bra? Eller kan jag köra på och vara vaksam på kroppens signaler? tex överdriven trötthet eller tappar i vikter på gymet, vad som helst.?

Tacksam för svar!

enzodiac
2009-09-28, 05:51
5-6 pass säger inte så mycket. Beror på hur tunga, vilka muskler du tränar, hur många set, reps och fail du kör osv.

Om allting känns bra så fortsätt köra, men enligt mig är det onödigt med 5-6 pass i veckan. Det går att dela upp snyggare så man får mer vila.

il_dio
2009-09-28, 06:01
Ben? Inget behov av att träna dessa?

stolpskott
2009-09-28, 08:00
Effekten av bra upplagd träning är iaf för mig att man blir piggare. Så om du blir trött av att träna(förutom precis efter passet) borde du nog ta det lite lugnare.

mattoys
2009-09-28, 08:56
Ben? Inget behov av att träna dessa?

det är ju benen som har störst risk att råka ut för överträning då han tränar dem varje gång han går till gymmet.;)

Scratch89
2009-09-28, 08:58
Problemet är väl att du har axlarna involverade i varje pass. När du säger att du tränar fem pass i veckan, blir det pass 1,2,3,1,2 på följd utan någon vila emellan?

Packardbell
2009-09-28, 14:40
Tack för svar! Kände efteråt att jag var lite otydlig och missade att nämna vissa faktorer som är viktiga för er för att kunna ge bra svar.! Det märks att man är nybörjare även här. =)

Lite taskig koll på hur man citerar så jag svarar på allt i detta meddelande, hoppas det blir förståeligt.

Tanken är att det antingen blir 2-1-2 eller 3-1-3 beroende på hur veckan ser ut med studier och övrigt som kan ställa till det.

Har spelat fotboll på hyfsat nivå och har även anlag för stora ben, så mitt gymprojekt är således att komma ikapp med överkroppen. Benen ska få sitt när hyddan är i någorlunda fas. Känns bra men kanske är feltänk?


Försöker träna basövningar och göra hyfsat strikt utförande, eftersom jag är grön på området vill jag därför fokusera mkt på att få tekniken rätt och bra utförande, det kan leda till att träningen inte blir så tung som förespråkas, möjligt att jag kan vara lite halvrädd fortfarande trots att jag har förbättrat på det området.

bröst : bänkpress, snedbänk och cablecrossen i de övre trissorna (vet ej vad det heter) pressar fram och ihop =)

triceps : press med stång i typ cablecross eller nåt sånt, samma sak fast med handtag och en arm i taget. brukar ofta bara bli 2 övningar på triceps, svårt att hitta bra övningar :S

Rygg: latsdrag brett grepp, smalt grepp , rodd

Biceps: hantelcurl, scottcurl, varierar med att sitta i preacherbänk?(heter det så tro)

axlar: hantelpress, press i maskin med armarna från sidan och upp, (som om man flaxar), samt baksida axlar i reversepeckdeck(heter det så?=)

mage /ländrygg, känns överflödigt, tränar ej marklyft, vågar inte pga för dålig koll.


Som ni märker har jag inte ful koll på lingon men hoppas ni förstår hur jag tänker. Tanken är att varje muskelgrupp HELST ska få två pass i veckan därav 3-1-3 men som sagt är det inte alltid det blir så.

Tankar om detta?

Tacksam för svar

Packardbell
2009-09-28, 14:42
Problemet är väl att du har axlarna involverade i varje pass. När du säger att du tränar fem pass i veckan, blir det pass 1,2,3,1,2 på följd utan någon vila emellan?


har märkt av det beroende på i vilken ordning vi lägger passen (jag tränar med en polare). Men om rygg/bicepspasset får ligga "i mitten" så går det helt okej.

Dvs, bröst/triceps dag 1, rygg/biceps dag2, axlar dag3, sen vila.

kanske behöver mer vila än att bara strukturera dagarna på det viset?

Packardbell
2009-09-28, 14:46
5-6 pass säger inte så mycket. Beror på hur tunga, vilka muskler du tränar, hur många set, reps och fail du kör osv.

Om allting känns bra så fortsätt köra, men enligt mig är det onödigt med 5-6 pass i veckan. Det går att dela upp snyggare så man får mer vila.

Om du vill träna färre pass i veckan innebär det att du lägger in fler muskelgrupper i varje pass eller hur tänker du? vi har kört 2muskelgrupper per pass och det tar ganska exakt en timme, efter det känner jag mig trött och dålig energi.

7 reps 4 set, generellt är 2-3 setten UTAN failare, men set 3 och alltid set 4 är till failure.


Kom på hur jag citerade, så nu blev det många inlägg, skönt att vara nybörjare! Tack för övereseende. :banned

3layn
2009-09-28, 15:02
Dips och Chins är bra övningar du inte kör

Packardbell
2009-09-28, 15:15
Dips och Chins är bra övningar du inte kör


Har tänkt på dessa övningar också. känns som de är riktigt bra och borde ingå. problemet är att jag som sagt är fotbollsspelare med stora ben, är 187 lång o väger 80-82, varav benen väger 55kg av dem, nåt åt det hållet =)

Tror ärligt talat inte jag orkar varken chins eller dips så att det blir ett par reps i varje set. Är det nån idé att köra få reps bara för övningens skull eller bättre o vänta?

Mourten
2009-09-28, 15:29
Inte för att de är mitt problem men 2 anledningar till att du borde köra ben.
1. De suger efter ett tag på gymmet å komma på att sina sugrör till ben är fula. (även om man tror att hockey, fotboll, löpning etc ska "räcka")
2. Tränar man ben en dag får axlarna vila vilka oftast blir slitna först.


Själv märker jag av överträning ibland för jag bli förkyld och för att jag svettas EXTRA mkt en natt (jag vaknar av att jag tror jag ska drunka i svett ungefär)

Packardbell
2009-09-28, 15:34
Inte för att de är mitt problem men 2 anledningar till att du borde köra ben.
1. De suger efter ett tag på gymmet å komma på att sina sugrör till ben är fula. (även om man tror att hockey, fotboll, löpning etc ska "räcka")
2. Tränar man ben en dag får axlarna vila vilka oftast blir slitna först.


Själv märker jag av överträning ibland för jag bli förkyld och för att jag svettas EXTRA mkt en natt (jag vaknar av att jag tror jag ska drunka i svett ungefär)

Klart det inte är ditt problem, men jag är tacksam för att du svarar!!!

1, kanske är att sticka ut hakan att skriva på kolo att jag har stora ben =) men jag menar ju givetvis i relation till överkroppen. om du såg en bild på mig och höll för överkroppen och kikade på benen, och vise versa, så skulle du inte tro att det är samma person. benen är stora i relation till överkroppen.

2, där har du en poäng, går ju att träna benen utan att de växer och på så vis ge axlarna lite extra vila. Kanske inte är en dum idé

Black Star Abyss
2009-09-28, 15:40
Man märker ganska fort om man tränar för mycket. Redan 2-3 veckor in i ett program känner iaf jag om jag lider av utmattning.

z_bumbi
2009-09-28, 15:52
Effekten av bra upplagd träning är iaf för mig att man blir piggare.

För dig är det så, för en hel del andra så är det inte så. Allt beror på målsättningen med träningen.

Mourten
2009-09-28, 15:54
För dig är det så, för en hel del andra så är det inte så. Allt beror på målsättningen med träningen.

+1. Jag är trött stora delar av dygnet till följd av träningen.

timson
2009-09-28, 17:06
Själv märker jag av överträning ibland för jag bli förkyld och för att jag svettas EXTRA mkt en natt (jag vaknar av att jag tror jag ska drunka i svett ungefär)

Aldrig tänkt på att det kan vara därför jag vaknar upp med en sjö i sängen ibland. Nu var det dock ett tag sen jag vaknade upp så.
Men det kan vara bra att ha den infon i bakhuvudet till nästa gång.

tsp
2009-09-29, 01:00
Jag tränar 6-7 styrke pass per vecka sedan ett par månader tillbaka. Aldrig mått bättre! Gick på skitsnacket om "varje muskelgrupp en gång uppdelat på tre split i veckan MAX annars blir man övertränad!!" REN BULLSHIT! Kroppen svarade inte mycket på den träningsdosen som jag låg på i över ett och ett halvt år, har uppnått riktigt mycket bättre resultat nu på bara ett par månader! Märker av styrkeökningar mellan varje pass.

Min åsikt och tro är att kroppen är gjord för att användas!

Packardbell
2009-09-29, 13:02
Jag tränar 6-7 styrke pass per vecka sedan ett par månader tillbaka. Aldrig mått bättre! Gick på skitsnacket om "varje muskelgrupp en gång uppdelat på tre split i veckan MAX annars blir man övertränad!!" REN BULLSHIT! Kroppen svarade inte mycket på den träningsdosen som jag låg på i över ett och ett halvt år, har uppnått riktigt mycket bättre resultat nu på bara ett par månader! Märker av styrkeökningar mellan varje pass.

Min åsikt och tro är att kroppen är gjord för att användas!


Tack för det svaret! Då finns det hopp om att mitt välmående inte är falskt. =) Jag vill ju gärna tro att man känner om man blir övertränad, men efter att ha läst en hel del om att 3pass i veckan är tillräckligt och till och med max för en nybörjare så blev jag småskraj. Än lever hoppet! :thumbup:

Sucker
2009-09-29, 14:31
Personligen kör jag 6 veckor ibland 8 veckor stenhård men efter det tar jag 4-5 dagars vila.

Langster
2009-09-29, 14:45
Så länge man mår bra så är det bra.

Överträning för mig är när man börjar få ont i kroppen, sover sämre och blir allmänt apatisk.

Morty
2009-09-29, 15:07
Alla sköter ju omedvetet återhämtningen bättre än andra. En viss del (yttre psykosocial stress) kan man ju knappt påverka själv.

Alla svarar olika på samma träningsdos. Dels pga omedvetna återhämtningsstrategier (vissa tycker att det är skönt att powernapa och tänker inte på att det är mycket effektiv återhämtning, vissa tränar precis innan middagen och vissa promenerar i naturskön miljö varje dag för att det är så fint, utan att vara medveten om att det är väldigt bra återhämtning) och dels pga genetiska skillnader individer emellan.

Packardbell
2009-09-29, 20:46
Låter som jag kan fortsätta med mitt upplägg med andra ord! Trevligt, har ju inte tänkt ändra på det heller eftersom det har känts bra. Men när man läser om teorier som motsätter sig så känns det som att det är läge att omvärdera, jag är ju trots allt bara nybörjare. :cool:

WorkOutBuddy
2009-09-29, 21:08
Jag tränar 6-7 styrke pass per vecka sedan ett par månader tillbaka. Aldrig mått bättre! Gick på skitsnacket om "varje muskelgrupp en gång uppdelat på tre split i veckan MAX annars blir man övertränad!!" REN BULLSHIT! Kroppen svarade inte mycket på den träningsdosen som jag låg på i över ett och ett halvt år, har uppnått riktigt mycket bättre resultat nu på bara ett par månader! Märker av styrkeökningar mellan varje pass.

Min åsikt och tro är att kroppen är gjord för att användas!

Hur ser dina pass ut nu?

Bedragaren_i_murmans
2009-10-03, 10:37
jag skiter i o skapa en ny tråd o skriver här istället.

Jag har tränat ca 2 år. Kört 4splitare nu i ca 1 år, dessa 4 pass drog jag på 7 dagar. Ökade passen i sommras och vilade max 1 gång i veckan. Jag tränade i stort sätt så ofta jag kunde och lät vilodagarna komma dagar jag inte kunde ta mig till ett gym. Så JÄVLA mkt bättre resultat.

NU har börjat med 3-split och hade tänk köra 6 pass i raken, kombinerat 3 dagar högreps (lätt) och 3 dagar lågreps (tungt), sen en vilodag där jag eventuellt tänkt köra lite intervall.

Hur märker jag om jag övertränar? Musklerna blir mindre istället för större? Det kan ju ta månader innan man ser den skillnaden... Kanske borde jag ändra till 4-splittare igen och skita helt i vilodagar? Målet med tränignne är maximal muskelutvecklig, vill INTE bryta ner musklerna...