handdator

Visa fullständig version : Gym schema


Masterpan
2009-09-27, 21:15
Tjena alla!

Jag är 15 år och har gymmat i ungefär 2 månader, innan det så körde jag hemma i ungefär 1 år ca 3 gånger i veckan med hantlar , bänkpress och alla basic övningar.

Mitt nuvarande schema ser ut så här:

Dag 1 : Bröst , Rygg
Dag 2 : Axlar , Ben
Dag 3 : Vila, Zzzz
Dag 4 : Biceps triceps

Är detta ett bra schema ( tänkte också börja köra Super sets, passar det även bra till det?)? Det blir ungefär 5 gympass i veckan, jag äter väldigt bra, pulver o snabb kolhydratskälla direkt efter träning, en omelett med mjölk direkt när jag kommer hem, äter för övrigt ca 8 (protein o kolhydrats rika) mål om dagen.

Min fråga är då om jag på något sätt kan optimera mitt schema? Borde jag byta ut något tex triceps till bröst dagen o biceps till rygg dagen? Eller kanske göra om hela schemat :P

Övrigt kan ja säga ( tänkte att det är bra om ni får en uppfattning om hur jag är xP) att jag har lätt för mej att lägga på vikt och är kraftigt byggd dvs naturligt stark.

WorkOutBuddy
2009-09-27, 21:19
Axlar efter bröst dagen är nog inte så bra då axlarna får ta emot mycket stryk från bröst övningarna. Lägg ihop Rygg med ben och bröst med axlar så funkar det.

Medusa
2009-09-27, 21:19
Finns flera saker du kan göra.. Öka frekvensen på hur ofta du tränar musklerna.. Lägga fokus på hur du gör dina reps... Explosivt i positiv och långsamt negativ..Ha syfte bakom dina set.. Alltså hur du lägger upp progressionen... Periodisera din träning... Lägg till konditionsträning 3-4 pass i veckan... Stretcha regelbundet.. Om du når en platå, skifta övningar... Etc.. Finns ganska mycket att säga som skulle kunna göra din träning och dina ökningar mycket bättre...

Masterpan
2009-09-27, 21:25
Okej :) Vad menas med 'nå en platå' :P ?

Medusa
2009-09-27, 21:27
Okej :) Vad menas med 'nå en platå' :P ?

En platå innebär att du slutar öka i en övning.. Står stilla helt enkelt.. Eller i somliga fall, går bakåt..

Jure
2009-09-27, 21:28
Bröst,axlar,triceps
Ben,vader,mage
Vila
Rygg,biceps,underarmar
Vila
Börja om

Masterpan
2009-09-27, 21:29
Oj ja glömde att säga att jag kör mage på biceps tricep dagen och sen brukar jag kköra igen 2 dar senare

Masterpan
2009-09-27, 21:31
Kör du med det schemat eller? =) Om du gör det, har du fått bra resultat med det? :P

Petoria
2009-09-27, 21:32
Bröst,axlar,triceps
Ben,vader,mage
Vila
Rygg,biceps,underarmar
Vila
Börja om

Gillar det schemat, kört med det mycket

Jure
2009-09-27, 21:33
Nej, kör inte enligt det schemat :) Har inget direkt schema jag följer, kör mer på "känn" Vet inte om det just är schemat, maten , sömnen, nykterist eller min hängivenhet som har gett resultaten, kanske är en kombo av allt? Har tränat i 9 år.

Masterpan
2009-09-27, 21:39
haha okej :D Men de låter som ett kanon schema, ja o min kompis ska börja med i morn :D

Jag tänkte bara, angående super sets, blir det då så här, om man kör på bröst dagen.. ett exempel av övningar då

Bänk press, sen direkt triceps press, sen dirrekt axel press, o sen vila nån minut eller två?

Eller ska man göra på något annat sett? :)