handdator

Visa fullständig version : Tips: Behandling av fantomsmärta


Anders Dybdahl
2009-09-27, 19:39
Om du eller nån du känner besväras med denna svåra typ av smärta efter amputation, så finns det effektiv behandling.

Se denna link för en liten introduktion:
http://www.youtube.com/watch?v=YL_6OMPywnQ

Den finns många flera videos för den som är intresserad, sök på "mirror therapy".

Fantomsmärta och hur man behandlar den beviser sannerligen hjärnans roll i smärtupplevelsen!

pony
2009-09-27, 20:14
Jag tror inte att man behöver se till mirror therapy för bevis utav hjärnans roll i smärtupplevelsen då smärta i sig (mig veterligen) definieras av subjektets perception utav densamma och inte nödvändigtvis aktionspotentialerna i nervfibrerna.
Men vad som är underligt är att den visuella upplevelsen skulle vara så avgörande i det här fallet... Intressant video!

Doctor Snuggles
2009-09-27, 20:39
Jag tror inte att man behöver se till mirror therapy för bevis utav hjärnans roll i smärtupplevelsen då smärta i sig (mig veterligen) definieras av subjektets perception utav densamma och inte nödvändigtvis aktionspotentialerna i nervfibrerna.
Men vad som är underligt är att den visuella upplevelsen skulle vara så avgörande i det här fallet... Intressant video!

Teorin av den ledande neurologen i ämnet (V.S. Ramachandran) är att neuronerna för det amputerade området är "hungriga" efter input och att närliggande neuroner till andra områden på kroppen mappar om signalerna så att resultatet blir en upplevelse av olika former av stimulering (som hos vissa uppfattas som/är smärta) från den amputerade kroppsdelen.
Varför då terapin fungerar är att hjärnan luras till att tro att man rör på den amputerade kroppsdelen och man kan följdaktligen lösgöra fantomkramper o dyl och signalerna mappas om rätt igen. Typ.

tntballe
2009-09-27, 20:45
Ramachandran på TED
http://www.ted.com/index.php/talks/vilayanur_ramachandran_on_your_mind.html

Tolkia
2009-09-27, 22:18
Jag tror inte att man behöver se till mirror therapy för bevis utav hjärnans roll i smärtupplevelsen då smärta i sig (mig veterligen) definieras av subjektets perception utav densamma och inte nödvändigtvis aktionspotentialerna i nervfibrerna.
Inte för att vara den som är den, men vad är perception om inte aktionspotentialer i nervfibrer?

Lite på samma tema har jag hört i något sammanhang (jag undrar om det inte stammar från Ramachandran även det) att personer med funktionella proteser (t.ex. en krok istället för en hand) har mindre problem med fantomsmärtor än personer med kosmetiska proteser (en hand som ser riktig ut, men som inte går att använda). Uppenbarligen är "görandet" viktigare input för hjärnan än vad den ser.

Ramachandrans "Phantoms in the brain" är f.ö. på min borde-läsa-lista; jag har hört mycket gott om den.