handdator

Visa fullständig version : Skadade ryggen idag


JoeyP
2009-09-27, 19:18
Hej! Idag när jag körde frontböj så fick jag sjuuuuuuuuukt ont i ryggen.

Jag har haft lite lite ont i ryggen innan det här blev värre.

Tror det kan vara pga av att jag och min polare har övat på att hänga rakt ut på en lyktstolpe, ja ni vet när man hänger, fast kroppen är parrarelt med marken.

Vet inte om det har varit så värst smart att göra det.

Jag har varit lite stel i ryggen då jag körde marklyft i förgår vilket var länge sen också.
Vet inte om jag var tillräckligt uppvärmd heller, men tekniken var iaf bra!

Första gången jag skadar mig allvarligt nu, eller aa det känns jävligt allvarligt iaf.
Jag vet inte riktigt var det sitter heller, iaf på högra sidan, typ vid latsen, typ i korsryggen vid teresmajor/latsen.
Jag klara av att göra chins utan att det gör ont så det kan ju inte vara där.

Iaf har tänkt dra till sjukgymnast imorgon. Ska jag tänka på nånting?

Behöver jag ha med mig pengar? Kostar det ens nåt för 18åringar?

Mvh!

JoeyP
2009-09-28, 11:43
Testade att träna idag! Körde 1000meter rodd uppvärmning sen bänkpress tricep etc.

Har inte alls lika ont i ryggen idag som igår. Hmm kunde tom köra stångrodd och chins.

Men kan knappt stå rakt då gör det skit ont... konstigt =/ Tror jag vänta med att gå te sjukgymnast och se vad som händer.

young_george
2009-09-28, 12:02
Låter som ett vanligt ryggskott i mina öron.

JoeyP
2009-09-29, 11:32
Är det farligt?

Kejet
2009-09-29, 11:38
Är det farligt?

Naej. Är väl bara en vanlig sträckning? Brukar gå över ganska snabbt. Jag brukar att sträcka ryggen ibland när försöker skapa en brygga vid bänkpress.

martikainen
2009-09-29, 11:54
Sån där verk får jag också ibland om jag böjt ryggen fel i någon övning.

Att det kommer från "flaggan" är väl inte omöjligt, jag själv har aldrig känt när jag övat på den (senast igår kväll) För övrigt en väääldigt rolig övning att lyckas med! Jag klarar 2sek nästan ;D

Guddi
2009-09-29, 16:04
Tycker också att det låter som någon typ av sträckning eller kramp i en muskel. De brukar släppa av sig själv ganska fort om man inte provocerar det.

Martin Löwgren
2009-09-29, 16:06
Är det farligt?

Nej men det jobbiga är om du börjar få återfall mer frekvent för att den bakomliggande orsaken aldrig utreds.

Alla kan få ett ryggskott, det är normalt men börjar man få de frekvent samt att de ökar i intensitet bör man kolla upp det.

JoeyP
2009-10-06, 19:11
Okej tack för svaren! En annan sa te mig att ryggskott ligger i jättelänge. Men då hade hon nog fel!

Ryggen mår fint nu, har inga som helst problem. Kan köra frontböj som vanligt igen. :)

Martin Löwgren
2009-10-06, 21:59
Okej tack för svaren! En annan sa te mig att ryggskott ligger i jättelänge. Men då hade hon nog fel!

Ryggen mår fint nu, har inga som helst problem. Kan köra frontböj som vanligt igen. :)

De kan sitta i och utvecklas till ett kroniskt besvär om man har otur.

Normalt ska de gå över av sig självt efter några veckor men inte för alla och vissa får bestående besvär och återfall rätt frekvent.

Skönt att de gick bra i ditt fall :thumbup: