handdator

Visa fullständig version : Pomes frites - bra mat?


Fatcan
2009-09-27, 14:44
Har nyligen börjat äta pommes frites och potatisklyftor som man värmeri ugn istället för vanlig potatis, då jag är så jävla trött på potatis och har svårt att äta stora mängder av det.
Kan det vara dåligt för hälsan att äta det ofta? Tänker främst på vilken typ av fett de innehåller (det står inget om det på påsen) och om det finns tillsatser av nått slag?

Edit: fel forum...

mikaelj
2009-09-27, 14:47
Vad står det faktiskt på innehållsförteckningen? Det är en förutsättning för att kunna avgöra hur det skiljer sig från vanlig potatis.

malfunction
2009-09-27, 15:02
Det är typ alltid palmolja...

Black Star Abyss
2009-09-27, 15:05
Skitmat.

King Grub
2009-09-27, 15:13
Det är helt okej. Potatis och vegetabilisk olja, inget mer. Långsamma kolhydrater, mättande och gott.

Mourten
2009-09-27, 15:47
Beror ju helt på vilken olja dom friteras i, kan väl va mkt transfetter?

King Grub
2009-09-27, 15:50
Det måste anges på förpackningen om fettet är härdat. Gör det inte det, som på t ex Felix, är det inte härdat. Står det "delvis härdat" kan det ingå transfett.

Mourten
2009-09-27, 15:53
Det måste anges på förpackningen om fettet är härdat. Gör det inte det, som på t ex Felix, är det inte härdat. Står det "delvis härdat" kan det ingå transfett.

Roger that!

Morty
2009-09-27, 17:46
Inte så svårt att choppa potatis och dra över valfri olja, salt och kanske någon krydda och sen lägga det i ugnen. Det är opti!

Jure
2009-09-27, 17:51
Skitmat.

Kan du utveckla det Black Star Abyss?

John Steinbeck
2009-09-27, 18:27
Det är helt okej. Potatis och vegetabilisk olja, inget mer. Långsamma kolhydrater, mättande och gott.
Jag trodde potatis hade högt GI.

Snorkelfarsan
2009-09-27, 18:28
Att fettet är härdat är väl inte nödvändigtvis dåligt? Man har väl bara gjort ett fett med låg smältpunkt till ett fett med högre smältpunkt, eller?

Snorkelfarsan
2009-09-27, 18:29
Jag trodde potatis hade högt GI.

Det har det väl också, men i kombination med fettet från oljan så sänks det.

King Grub
2009-09-27, 18:29
Det är gamla diabetikerstudier. Nya resultat på friska individer visar att pommes frites har lågt GI, och det är inte oljan som gör det.

french fries resulted in a significantly lower glycaemic response (glycaemic index (GI)=77) than boiled potatoes either with or without addition of oil (GI=131 and 111, respectively). No differences were found in subjective satiety response between the products served on carbohydrate equivalence. CONCLUSIONS: Boiled potatoes were more satiating than french fries on an energy-equivalent basis, the effect being most prominent in the early postprandial phase, whereas no difference in satiety could be seen on a carbohydrate-equivalent basis. The lowered GI for french fries, showing a typical prolonged low-GI profile, could not be explained by the fat content per se.

Eur J Clin Nutr. 2008 Jan;62(1):87-95.

enzodiac
2009-09-27, 18:31
Detta handlar inte om färsk kokt potatis, utan tillagad, nerkyld och tillagad igen. Dessutom med fett.

edit: ägd av snabba svar.

King Grub
2009-09-27, 18:31
Att fettet är härdat är väl inte nödvändigtvis dåligt? Man har väl bara gjort ett fett med låg smältpunkt till ett fett med högre smältpunkt, eller?

Det är just när det står "delvis härdat fett" som det kan ingå transfetter. Bäst att köpa utan det, om man vill vara säker på att inte få transfetter också.

ceejay
2009-09-27, 18:37
Kan tänka mig att det är helt okej om man tillagar de direkt i ugnen utan olja. Att fritera är väl inte jättepra

Black Star Abyss
2009-09-27, 23:01
Kan du utveckla det Black Star Abyss?

Tror du ärligt talat själv att pommes frites som du hittar i frysdisken håller samma kvalité som färsk potatis? I mina ögon är all färdigmat skit jämfört med deras motsvarigheter bland basvarorna. Kanske är helt fel ute men jag går på vanligt bondförnuft och har svårt att se hur massa processad mat inte skulle tappa kvalité under tillverkningen.

Fatcan
2009-09-27, 23:51
Nice, då kan man forsätta trycka i sig med gott samvete. :eating:

Eddie Vedder
2009-09-28, 05:33
Tror du ärligt talat själv att pommes frites som du hittar i frysdisken håller samma kvalité som färsk potatis? I mina ögon är all färdigmat skit jämfört med deras motsvarigheter bland basvarorna. Kanske är helt fel ute men jag går på vanligt bondförnuft och har svårt att se hur massa processad mat inte skulle tappa kvalité under tillverkningen.

Imponerande att du ystar din egen ost och gör all din mat från absolut 0. För ost äter du ju enligt dig själv och den har ju inte direkt genomgått få industriella processer på vägen till ditt kylskåp.

Sverker
2009-09-28, 06:05
Tror du ärligt talat själv att pommes frites som du hittar i frysdisken håller samma kvalité som färsk potatis? I mina ögon är all färdigmat skit jämfört med deras motsvarigheter bland basvarorna. Kanske är helt fel ute men jag går på vanligt bondförnuft och har svårt att se hur massa processad mat inte skulle tappa kvalité under tillverkningen.


Mycket färsk mat tappar kvalité pga snabbt åldrande. Så fort man skördar eller slaktar så startar nedbrytningen av födan. Antingen av bakterier som sitter på födan eller enzymer som finns från början i födan.

I många fall är en snabb upphettning följt av en snabb nedkylning alternativt infrysning bäst.

Upphettningen kan förbättra upptaget av näringsämnena i födan. Bästa exemplet är lycopen och beta-karoten som kan utnyttjas bäst från tomater och morötter som kokts.
Att denaturera trypsininhibitorer i ägg och sojabönor underlättar upptaget av protein osv, osv.

mikaelj
2009-09-28, 06:28
Imponerande att du ystar din egen ost och gör all din mat från absolut 0. För ost äter du ju enligt dig själv och den har ju inte direkt genomgått få industriella processer på vägen till ditt kylskåp.

Småskalig ostystning skulle man prova på! Det är ju inte en ekonomisk katastrof om man misslyckas med en mindre laddning ost, och det vore nog väldigt roligt!

Frågan är hur man får tag i opastöriserad mjölk. :-/ (samt en bra bakteriekultur? smula ned lite cheddar?)

Jure
2009-09-28, 06:46
Tror du ärligt talat själv att pommes frites som du hittar i frysdisken håller samma kvalité som färsk potatis? I mina ögon är all färdigmat skit jämfört med deras motsvarigheter bland basvarorna. Kanske är helt fel ute men jag går på vanligt bondförnuft och har svårt att se hur massa processad mat inte skulle tappa kvalité under tillverkningen.

Skrev jag att det höll samma kvalite? Jag undrade mer hur du kunde skriva SKITMAT då det inte alls är skitmat. Sen har folket ovan mig här nu gett dig lite svar på tal :)

maRRtin
2009-09-28, 06:53
Småskalig ostystning skulle man prova på! Det är ju inte en ekonomisk katastrof om man misslyckas med en mindre laddning ost, och det vore nog väldigt roligt!

Frågan är hur man får tag i opastöriserad mjölk. :-/ (samt en bra bakteriekultur? smula ned lite cheddar?)
Varför ska du ha opastöriserad mjölk?

Köp vanlig mjölk och som syrningskultur kan du ta vanlig filmjölk.

MVH
Har-ystat-ett-antal-ton-ost

malfunction
2009-09-28, 07:50
En relevant grej för någon som bryr sig kan ju vara saltmängden i köppommes, har för mig att den är ganska hög. Men att bry sig om saltmängd känns jävligt 80-tal.

Snorkelfarsan
2009-09-28, 12:38
Det är just när det står "delvis härdat fett" som det kan ingå transfetter. Bäst att köpa utan det, om man vill vara säker på att inte få transfetter också.

Jo precis, men då är ju härdade fetter inga problem

King Grub
2009-09-28, 13:22
Men...

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3896885&postcount=16

Det är det som måste anges, om transfetter kan ingå! Det är det vi pratar om.

hendrong
2009-09-28, 14:11
Frågan är hur man får tag i opastöriserad mjölk. :-/ (samt en bra bakteriekultur? smula ned lite cheddar?)

Köp en ko. Optimal greppträning att mjölka den också.