handdator

Visa fullständig version : Dags-förslag på matsedel (~2000 kcal/dag)


emi23j
2009-09-27, 14:00
Hejsan,

Har nyligen bestämt mig för att börja med en diet för att tappa lite underhuds fett. Dock så skulle jag behöva inspiration på relativt kalorifattiga måltider till att ingå i min dagliga diet...

Frukost och middag är kittat.

Käkar 2 portioner havregrynsgröt på morgonen plus några skivor skinka för att få i mig lite protte. Blir sammanlagt kring 360-400 kcal.

Middag blir normalt grönsaker och kött/fisk, beroende på vad som lagas i huset.

Det största problemet är fantasin till lunch?! Har funderat på bönor och omelett. Jag tror jag kommer vilja käka någonting varmt till lunch i af... Just nu trycker jag i mig en kesella (1%), 2 tomater, 1/2 gurka och 2 st rostade mackor med ost, skinka och lite ketchup på.

Mellanmål och kvälls mål kan utgöras av kesella, eller kanske yoghurt med lite musli. Satsar på att käka ungefär 200kcal på dessa måltider.

Efter träningarna fyller jag på med 0.8gram carbs / kg, vilket resulterar i typ 68 gram kolhydrater + 6-8gram aminosyror...

Totalt är jag alltså uppe i 1100 kcal.
Frukost: ~400 kcal
Post workout shake: ~300 kcal
Mellanmål + kvällsmål: 2x200 kcal
Lunch:
Middag:

Det är dock möjligt att mellanmålet skippas vissa dagar eftersom att jag tränar från ungefär 1300-1430 vilket gör att jag tar en shake 14:30 och håller mig då till middagen som är någon gång vid 16:30-17:00. Dock så kommer vissa dagar att innehålla 2st träningstillfällen (gym och basket) vilket gör att det nog blir en extra shake eller extra "mellanmål" efteråt.

Det är således "över" ungefär 450-550 kalorier att fylla ut lunchen med (om middagen utgör hälften och lunchen hälften av energin).

vad har ni för förslag på mat som kan fylla detta?
Har tidigare alltid käkat 2 port havregrynsgröt, 1 burk tonfisk, 2 tomater och 1/2 gurka till lunch.

Bör tillägga att till middag käkar jag alltid 1 paprika, 2 tomater, 1/2 gurka till maten för att "fylla ut" magen bättre och det är även jävligt gott med grönsaker.

emi23j
2009-09-27, 14:02
Kanske ska tillägga att jag tränar basket 3 gånger i veckan (1.5h per pass) och lyfter 4 ggr per vecka.

I övrigt så promenerar jag 50-60 minuter om dagen. Annars har jag ett stillasittande "arbete". Pluggar...

Blandol
2009-09-27, 15:38
Har du sammanställt hur mycket protein / fett / kolhydrater du får idej varje dag? Kanske framgår i texten men jag ser det inte.

Baboom
2009-09-27, 16:00
Lite av vad jag äter under diet -> http://www.andreazengstrom.se/search/label/recept

emi23j
2009-09-27, 16:39
Har du sammanställt hur mycket protein / fett / kolhydrater du får idej varje dag? Kanske framgår i texten men jag ser det inte.

Det har jag inte. Men ajg försöker sikta på ungerfär 20-30 gram protte per måltid. Kolhydraterna och fettet har jag nästan ingen koll på alls. proteinet ska väl ligga på 1.2-2.1 gram (eller var det 1.2-1.7?!) per kilo per dag?!

Hur många gram bör detta ligga på per dag?

Lite av vad jag äter under diet -> http://www.andreazengstrom.se/search/label/recept

Ska checka.

emi23j
2009-09-27, 16:42
BaBoom. Ska definitivt testa pannkakorna!

OneManArmy
2009-09-27, 19:46
Lite av vad jag äter under diet -> http://www.andreazengstrom.se/search/label/recept

Nu jävlar ska det lagas mat!
Riktigt trevliga recept