handdator

Visa fullständig version : Myt eller inte?


Gunfire
2009-09-27, 12:44
Hej

Är det en myt att det går långsamare att gå ner i vikt 2a gången? dvs om man har gått ner i vikt, o går upp igen, o sedan vill man börja på en ny diet, kommer det gå långsamare då? kaloriunderskottet är det samma, även den aktivits nivå o träning.


tack

Endorah
2009-09-27, 13:02
Aldrig hört nått sånt. Varför skulle det vara så?
Kan vara så men tycker inte det låter rimligt.

enzodiac
2009-09-27, 13:38
För mig blir det då lättare varje gång känns det som.

Eddie Vedder
2009-09-27, 13:38
Åstadkommer du samma underskott blir hastigheten densamma. Men ATT nå det underskottet kan bli svårare och det är inte otänkbart att samma underskott kommer kräva lägre matintag än gången innan. Oavsett om vi pratar om identisk kroppssammansättning både gångerna.

Det finns teorier om att ens ämnesomsättning får sig en irreversibel törn och blir något lägre efter viktnedgång utan att återgå helt till den ursprungliga nivån.

mikaelj
2009-09-27, 13:43
Utöver vad Eddie skriver ovan...

Är det en myt att det går långsamare att gå ner i vikt 2a gången?

Det handlar oftast då om såna som gått ned i vikt med för lite protein och för lite styrketräning, vilket medför att en stor del av viktnedgången utgjordes av förlorad muskelmassa.

Mr_E
2009-09-27, 13:47
andra gången? är det 15år senare så kan det väl ha betydelse. man har ett mindre energibehov som 45åring än vid 30års ålder. kan då kännas svårare att banta ner sig till toppform.

Eddie Vedder
2009-09-27, 13:47
Det handlar oftast då om såna som gått ned i vikt med för lite protein och för lite styrketräning, vilket medför att en stor del av viktnedgången utgjordes av förlorad muskelmassa.

Ja i många fall tror jag faktiskt att den snabbare viktnedgången första gången helt enkelt beror på en mindre välgenomförd deff precis som du säger Mikael.

Alla är ju olika men utan vidare belägg tror jag definitivt det kan vara vanligt med en alldeles för överdriven bantning första gången men en klokare deff när vederbörande fått lite mer rutin och kunskap. Det är ju trots allt inte tappet på vågen och hur fort vikten rasar som i sig utgör en kvalitativ viktnedgång för den som dessutom vill prestera idrottsmässigt. Lider man av övervikt eller fetma är det ju en annan femma. Då är det ju i stort sett ju mer desto bättre.

Gunfire
2009-09-27, 14:15
Så med andra ord så är det "nej"?

Eddie Vedder
2009-09-27, 14:17
Så med andra ord så är det "nej"?

Det går i alla fall inte att helt utesluta det. Men oavsett vilket tror jag INTE att de som i regel påstår det gör det utifrån en vetenskaplig synvinkel men helt fel är det inte.

Det finns trots allt ett visst stöd för jojobantning även om den ofta överdrivs som orsak till folks viktbekymmer.