handdator

Visa fullständig version : KOSTSCHEMA kommentarer


Sodertalje
2009-09-27, 11:18
Hej, jag tränar seriöst, oftast 4 ggr /v. Försöker hålla kosten ordentlig men nu när jag bor ensam för att plugga blir det lite sämre kvalitetmat och billig föda. Jag behöver lite kosthjälp....en vanlig dag kan se ut såhär. Är 18 år, 177cm, väger 78kg

Frukost: 1.5 dl havregrynsgröt, 2g omega 3, 1 vitamin o mineral tablett, 1 dl whey 100 i 3dl mjölk
Mellanmål: Lite bulgur med en burk tonfisk
Måltid 1: Stor portion bulgur med 2 burkar tonfisk
1½ timme senare, träning
Direkt efter träning: Shaker på 40g protein, 40g kollisar
Måltid 2 (ca 1½ timme efter shaker): 2 tallrikar cornflakes m. yoghurt + proteinshake
Mellanmål 3: Grova mackor m. skinka, keso, tomater
Innan läggdags: kasein!

Så sammanfattat brukar de bli ca 6 portioner om dagen (+ shaker efter träning). Är shakern efter träningen i rätt mängd, och är det bra att vänta ca 1½ timme efter nästa mat-intag?? Hjälp och kommentarer. Tack

Rickard
2009-09-27, 11:26
Ska du äta precis samma mat varje dag?
Blir inte det lite tråkigt?
Och tonfisk på burk är väl inte direkt definitionen av billig mat.

Mitt förslag är att du kikar på vad användaren Fredirk_S (http://www.kolozzeum.com/forum/member.php?u=12862) brukar ge för råd gällande kost, jag tycker att dom är väldigt bra och har en bra distans till det hela. Han har även postat ett par riktigt billiga och bra recept.

Sodertalje
2009-09-27, 11:36
Nej, men det är min kost en BRA dag, annars blir det en del köttbullar, ibland vårrullar, chiliconcane, kycklingklubbor...mycket skolmat då min rumskompis morsa jobbar som mattant.
En burk tonfisk (140g tonfisk) på willys ligger på 8 kr så de e ändå rätt så bra.

Sodertalje
2009-09-27, 12:16
Ja undrar mest om mitt sätt att äta efter träningen är rätt metod med tanke på min vikt osv....ja vill inte åstadkomma stora viktökningar, ca 1kg/månaden ligger mitt mål på. Så passar en shaker på 40/40 bra direkt efter träning och sen 1½ timme en måltid?

mikaelj
2009-09-27, 13:39
ja vill inte åstadkomma stora viktökningar, ca 1kg/månaden ligger mitt mål på.

Vill du bli starkare eller bara tyngre? Ett bra mått på utvecklingen är att se på hur det går med dina vikter i gymmet, snarare än vågen därhemma.

Det spelar ingen roll hur långsamt eller snabbt du ökar i vikt: om du inte samtidigt blir starkare var viktökningen meningslös.

Sodertalje
2009-09-27, 18:31
starkare, samtidigt få en hårdare look. Bygga på mer bredd i axlar och rygg...
Vikterna ökar men väldigt sakta gentemot förr, men det beror nog på att ja successivt ökar mitt kolhydratintag

Vad är ditt råd då?