handdator

Visa fullständig version : Dosering av EAA


Zhang
2009-09-27, 02:58
Har använt sökfunktionen och kollade igenom de större trådarna efter svar på en fråga som ganska nyligen slog mig men kammade hem noll.

6 - 10 gram är vad jag förstått den rätta doseringen ( innan och efter passet ) men frågan är; Skiljer sig denna doseringen beroende på vilket schema du har? Krävs det en större dosering om vi nu tar mig som kör på helkroppsschema 3 ggr i veckan jämfört med någon som splittar med 5 pass i veckan? Blir det en försämrad effekt av proteinsyntesen i och med att de 6 grammen sprids ut över så många muskelgrupper jämfört med ifall det bara skulle behövas spridas ut över bröst / triceps?

Antagligen är det ett självklart svar eftersom ingen har nämnt det ingen och jag bara inte ser det själv. Men jag gillar inte att ha saker surrandes i huvudet :smash:

Tack på förhand, MvH Daniel

Finska Lejonet
2009-09-27, 09:35
Nej det ska inte spela nån roll oavsett pass, enligt tester är just 10g eaa optimalt och stimulerar proteinsyntesen till fullo(mer gör ingen skillnad och mindre är inte lika effektivt).
Själv kör jag 10 innan och 10 efter.

mattilainen
2009-09-27, 10:48
Det är besvarat i "Tråden om EAA"

Hur rekommenderas det att man doserar och intar EAA?
- Man rekommenderar 10 gram direkt före träning, och samma dos igen direkt efter träning. Kom ihåg att det är dosen direkt före som har visat sig ge störst effekt. I studier har man använt 6 gram, 10 gram och 20 gram. Man såg att 6 gram gav en bra effekt, 10 gram gav ännu mer effekt, medan 20 gram inte gav mer effekt än 10 gram. Troligen ligger ett tak någonstans mellan 6 och 10 gram.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

Zhang
2009-09-27, 12:38
Som jag skrev i min första post, doseringen vet jag redan om. Det jag undrade var ifall det inte fanns skillnader i proteinsyntes vid intag av 6 gram med EAA vid ett helkroppspass jämfört med en split. Det är ju en hel del mer muskelgrupper involverade i det första passet så att säga.

sweaberg
2009-09-27, 16:45
10gram är väl typ 3/4 av en skopa, nästan full alltså ?

King Grub
2009-09-27, 17:06
Som jag skrev i min första post, doseringen vet jag redan om. Det jag undrade var ifall det inte fanns skillnader i proteinsyntes vid intag av 6 gram med EAA vid ett helkroppspass jämfört med en split. Det är ju en hel del mer muskelgrupper involverade i det första passet så att säga.

Det vet man inte riktigt, aldrig undersökt. Men det handlar inte så mycket om att just aminosyrorna du äter skall bli muskelprotein och "räcka" till alla muskler. Det handlar mer om att aminosyrorna skall sända signaler till proteinsyntes, och sedan kan dom aminosyror som krävs till detta komma från andra håll. Alla aminosyror ingår i proteinsyntesen, även dom icke-essentiella, och dessa syntetiseras efter behov vid signalering för detta, eller tas både från exogent tillförda aminosyror (dom du just svalde) eller från andra kroppsegna aminosyror, t ex tidigare nedbrutet muskelprotein som återanvänds.

jontet
2009-09-27, 17:18
10gram är väl typ 3/4 av en skopa, nästan full alltså ?

jepp, en hel är 13-14g (kollos eaa med tillhörande skopa)

Zhang
2009-09-27, 19:38
Tack så mycket för svaret, Grub. Jag får väl helt enkelt hålla mig i skuggorna och hålla mig till den rekommenderade doseringen innan något annat kommer fram.

Jontez
2009-09-27, 23:12
Ganska dyrt att göra åt en burk på drygt en månad =/

TomasB
2009-09-28, 11:49
Ganska dyrt att göra åt en burk på drygt en månad =/


Dyrt är ett ord med en värdegrund helt beroende på din ekonomiska situation. Jag kör Body Science EAA. Det kostar mig 249 spänn i månaden. Det är en halv middag på på en något så när restaurang så det känns högst rimligt.

TSullivanM
2009-09-28, 13:54
I EAA's linda fick jag för mig att dem kom fram till att direkt före och en timme efter var mest effektivt! Att direkt efter mest blev kaka på kaka med direkt före och inte gav någon ytterligare effekt. Har det visat sig vara på något annat sätt nu?

Morty
2009-09-28, 14:12
Intag både direkt före och direkt efter är tyvärr inte undersökt va det gör, afaik. Påståendet att man ska rama in passet med 10 gram EAA är Grubbens slutsatser, och därför våran lag. Typ.

TSullivanM
2009-09-28, 14:26
Intag både direkt före och direkt efter är tyvärr inte undersökt va det gör, afaik. Påståendet att man ska rama in passet med 10 gram EAA är Grubbens slutsatser, och därför våran lag. Typ.

Hehe okej. Men däremot är det undersökt med direkt före och 1h efter så där vet man att det stimulerar proteinsynteses effektivt.

King Grub
2009-09-28, 14:45
Men däremot är det undersökt med direkt före och 1h efter

Nej. Inte intag kring ett och samma pass. Effekten av direkt före och direkt efter är också undersökt... men återigen, inte intag före och efter samma pass. Effekten före och effekten efter är undersökta i olika studier.

TSullivanM
2009-09-28, 14:48
Nej. Inte intag kring ett och samma pass. Effekten av direkt före och direkt efter är också undersökt... men återigen, inte intag före och efter samma pass. Effekten före och effekten efter är undersökta i olika studier.

Ok. Taget.

Men är rätt säker på att det propagerades starkt för intag direkt före och 1h efter när EAA först kom som sagt..

William
2009-09-28, 14:52
Det finns en studie där dom givit både direkt före och 1 h efter men dom jämförde inte med ngt annat upplägg. Kommer dock inte ihåg alla detaljerna.

Tipton et al. 2003 - Acute response of net muscle protein balance reflects 24-h balance after exercise and amino acid ingestion

King Grub
2009-09-28, 14:57
Men är rätt säker på att det propagerades starkt för intag direkt före och 1h efter när EAA först kom som sagt..

Det är tillfällena där proteinsyntesen stimuleras kraftigast av intag. Men rekommendationerna är tagna från resultat från flera olika studier utan att kontrollera om samma sak gäller om det handlar om ett enstaka pass.

Carolinew
2009-10-19, 12:16
Jag blir lite förvirrad av doseringsangivelserna här nu. På själva burken (Eiselt EAA) så står det att man skall ta ½ skopa vilket motsvarar 6 gram innan träning och lika mycket 1 timme efter träning. Men på i webbshopen på kolo står det "1-2 skopor (6-12 gr) innan träning och direkt efter träning". Dvs. där menar de att en HEL skopa är 6 gram? Antingen står det fel på förpackningen eller på kolo, vilket skall man tro på??

Och sedan undrar jag också, om man skall vänta en hel timme efter träning med nästa EAA dos, vad skall man då ta direkt efter träningen? Protein är det väl ingen mening med då det förstör effekten för EAA:t, men det är väl inte särskilt bra att inte få i sig något alls efter träningen heller, eller?

King Grub
2009-10-19, 12:24
10 gram direkt före, 10 gram direkt efter. Att vänta en timme efter passet finns ingen anledning till.

Carolinew
2009-10-19, 12:31
10 gram direkt före, 10 gram direkt efter. Att vänta en timme efter passet finns ingen anledning till.

Okej men vad är då 10 gram? Enligt burken är en hel skopa 12 gram medan det på kolo står att en hel skopa är 6 gram? :confused:

Commando1980
2009-10-19, 13:29
Okej men vad är då 10 gram? Enligt burken är en hel skopa 12 gram medan det på kolo står att en hel skopa är 6 gram? :confused:

ta en matvåg och mät upp 10g med den skopa du har.

Carolinew
2009-10-19, 14:48
ta en matvåg och mät upp 10g med den skopa du har.

Har tyvärr ingen matvåg. Känns lite konstigt att de har skrivit fel på en sådan sak också. Någon annan som har matvåg som har lust att kolla kanske?

Sodertalje
2009-10-19, 15:41
När ni ändå är på G, hur mycket g EAA innehåller en skopa som medföljer i BS EAA?

shadowfire
2009-10-19, 15:47
När ni ändå är på G, hur mycket g EAA innehåller en skopa som medföljer i BS EAA?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=3936662

Quint
2009-10-19, 19:02
Jag blir lite förvirrad av doseringsangivelserna här nu. På själva burken (Eiselt EAA) så står det att man skall ta ½ skopa vilket motsvarar 6 gram innan träning och lika mycket 1 timme efter träning. Men på i webbshopen på kolo står det "1-2 skopor (6-12 gr) innan träning och direkt efter träning". Dvs. där menar de att en HEL skopa är 6 gram? Antingen står det fel på förpackningen eller på kolo, vilket skall man tro på??

Och sedan undrar jag också, om man skall vänta en hel timme efter träning med nästa EAA dos, vad skall man då ta direkt efter träningen? Protein är det väl ingen mening med då det förstör effekten för EAA:t, men det är väl inte särskilt bra att inte få i sig något alls efter träningen heller, eller?

Eiselt har förvisso både EAA FX och EsaPro, men eftersom du fick det i en burk gissar jag på EsaPro, och då kanske denna tråden kan vara till hjälp
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124666

Eller så skulle jag helt enkelt kunna säga att det är webshoppen som har fel och att det är rätt som det står på förpackningen, eller, åtminstone mer rätt :)

Troikha
2009-10-22, 07:24
Eiselt har förvisso både EAA FX och EsaPro, men eftersom du fick det i en burk gissar jag på EsaPro, och då kanske denna tråden kan vara till hjälp
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124666

Eller så skulle jag helt enkelt kunna säga att det är webshoppen som har fel och att det är rätt som det står på förpackningen, eller, åtminstone mer rätt :)

EAA FX är också i burk.

EDIT: Dessutom exakt samma sorts vita burk som EsaPro, dock med svart istället för grön etikett.

Fordon
2009-10-22, 08:02
Har tyvärr ingen matvåg. Känns lite konstigt att de har skrivit fel på en sådan sak också. Någon annan som har matvåg som har lust att kolla kanske?

Det kommer fungera utmärkt att ta 12g åt gången annars. Så slipper du oroa dig för om det är ett, två gram för mycket eller inte.

Carolinew
2009-10-22, 11:58
Det kommer fungera utmärkt att ta 12g åt gången annars. Så slipper du oroa dig för om det är ett, två gram för mycket eller inte.

Jo, men frågan var ju just om 12 gram var en eller två skopor ;) Men jag kör väl på att det är en skopa, det verkar i alla fall så med tanke på tråden som Quint länkade till.

DerClown
2009-10-26, 11:29
Och sedan undrar jag också, om man skall vänta en hel timme efter träning med nästa EAA dos, vad skall man då ta direkt efter träningen? Protein är det väl ingen mening med då det förstör effekten för EAA:t, men det är väl inte särskilt bra att inte få i sig något alls efter träningen heller, eller?

när har detta blivit aktuellt?

Jag kör med 10g före, och protte efter. Det betyder att jag gör helt fel?
EAA har väl kört en placebo på mig då, tycker jag fått bättre resultat än någonsin tidigare.

King Grub
2009-10-26, 11:31
när har detta blivit aktuellt?

Det har inte varit, och är inte, aktuellt.

DerClown
2009-10-26, 11:43
Det har inte varit, och är inte, aktuellt.

lite det jag anade, men alltid bra att klargöra.:)