handdator

Visa fullständig version : testosteronhalt musik


Kattankan
2009-09-26, 18:51
Dum fråga kanske :smash:, men kan man påverka ens testosteronhalt med hjälp av musik? och därmed förbättra träningsresultatet?

http://www.yttermera.se/noje/musik/institutet_for_medicinsk.html

en stor stark
2009-09-26, 18:52
Innan du fortsätter att läsa på den sidan bör du veta att det är en humorsida.;)

Black Star Abyss
2009-09-26, 18:52
Dum fråga kanske :smash:, men kan man påverka ens testosteronhalt med hjälp av musik? och därmed förbättra träningsresultatet?

http://www.yttermera.se/noje/musik/institutet_for_medicinsk.html

:smash:*gah!*

Kattankan
2009-09-26, 18:55
Innan du fortsätter att läsa på den sidan bör du veta att det är en humorsida.;)

ojdå :laugh: pinsamt :smash:

bubbe
2009-09-26, 18:55
Om musiken skulle påverka testosteronhalten i kroppen så vore det knappast något som skulle göra skillnad.

Däremot tycker jag det är fördel att lära sig tända till och lyfta som en karl oavsett om det är celine dion på stereon eller sepultura.

Black Star Abyss
2009-09-26, 18:56
ojdå :laugh: pinsamt :smash:

Tack för kvällens goda skratt! :)

Musik hjälper mig att bli taggad och prestera bättre, så helt värdelöst är det ej.

en stor stark
2009-09-26, 18:57
ojdå :laugh: pinsamt :smash:

Oroa dig inte, du är ej den första som har gått på det:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135050&highlight=Yttermera

:thumbup:

Control_61
2009-09-26, 19:12
Däremot tycker jag det är fördel att lära sig tända till och lyfta som en karl oavsett om det är celine dion på stereon eller sepultura.

+1

Man måste kunna tagga till oavsett omständigheter

Cerberus
2009-09-26, 19:20
har en studie på datorn om tvspelsmusik och kortisol-utsöndring där de kom fram till att de har en påverkan. http://www.brams.umontreal.ca/hebert/Download/Hebert_al.pdf

Har läst nåt studieabstrakt där metal-musik ökade testosteron-insöndring, dock får ni googla själva.

King Grub
2009-09-26, 19:27
OBJECTIVES: The aims of the present study were to examine sex-related differences in testosterone (T) and cortisol (C) changes with music listening and visual stress.

SETTING AND DESIGN: Saliva T and C concentrations were measured in 88 healthy college students (44 males and 44 females). These subjects were placed in one of 4 different conditions: (1) 30 min of listening to music, (2) 30 min of listening to music with visual stress (documentary film without sound including violent scenes), (3) 30 min of visual stress without music, and (4) 30 min of silence.

METHODS: All subjects provided two saliva samples, one collected before intervention and the other after intervention. T and C levels were assessed by radio immuno assay (RIA).

RESULTS: There was a significant difference between the sexes in the way music affected T. Music decreased T in males, whereas it increased T in females. As for C, no sex-related differences were found under any of the conditions studied. C decreased with music and increased under other conditions.

THE MAIN FINDINGS: Our data suggests that the effects of music and stress on T differ between males and females.

CONCLUSION: Further investigation is necessary to evaluate the relationships between music and other substances, the effect of degree of preference and hormonal changes not only during music listening but also during music plays and creation.

Neuro Endocrinol Lett. 2003 Jun-Aug;24(3-4):173-80. The effects of music and visual stress on testosterone and cortisol in men and women.

EkarN
2009-09-26, 19:31
Musik kan ju hjälpa en att få den tändning som man får helt naturligt på tävling. Men mer testo från musik vore nåt;)

Kattankan
2009-09-26, 19:38
Har läst nåt studieabstrakt där metal-musik ökade testosteron-insöndring, dock får ni googla själva.

Upplever själv att jag presterar bättre om jag lyssnar/har lyssnat på t ex Cannibal Corpse innan passet..

major Pectoralis
2009-09-26, 20:43
tja, det sägs att blommer och kor växer bättre om man spelar Mozart för dem.

När man spelade hipp-hopp krympte dem....

spoonchest
2009-09-27, 06:55
tja, det sägs att blommer och kor växer bättre om man spelar Mozart för dem.

När man spelade hipp-hopp krympte dem....

Det ska ha gjorts en studie i england där man spelade Simon& Garfunkel i en lagård och övertid hade kornas mjölkproduktion gått upp med 2%.

L-Sami
2009-09-27, 10:21
Vet inte om testot ökar med musik. Skulle vara intressant med en studie om musik och adrenalinnivåerna. Ibland känner jag att en viss musik ökar adrenalinet i kroppen på mig. Man vet ju att adrenalin har en prestationshöjande effekt.