handdator

Visa fullständig version : Marklyftsteknik


perrsa
2009-09-26, 17:16
Hej folk.
Har precis börjat träna marklyft och skulle väldigt gärna vilja ha lite kritik.

ytv=xye02dxPH_c/yt


Hoppas bara jag lyckades länka filmer rätt(a)
Annars kan ni gå in på den här
http://www.youtube.com/watch?v=xye02dxPH_c

perrsa
2009-09-26, 17:20
v=xye02dxPH_c

Sheogorath
2009-09-26, 17:57
Du får inte med dig benen lyftet. Antingen kan du starta med höften högre så att du får bättre tryck från hamstrings, eller så kan du sänka vikten, bibehålla ditt startläge men se till att stången rör sig lika snabbt från golvet som rumpan rör sig mot taket. Du har en extremt låg startposition för att ha så långa ben, vilket kräver gudomlig styrka i quadsen och gluttarna. Om du verkligen vill starta så lågt måste det till bättre styrka från dessa två. Personligen tycker jag utfall varit den övning som kompletterat marklyft bäst när det kommer till att få ett bättre styrkeförhållande mellan framsida/röv och baksida/länd.

Men mina två cents är att du kollar på dina lyft och noterar i vilket läge höften är när stång och röv rör sig lika snabbt mot taket. Sen startar du fortsättningsvis dina lyft därifrån istället med bra kontakt från hamstrings redan från start.

Black Star Abyss
2009-09-26, 18:10
Tänk så här; i samma ögonblick som du börjar sträcka på benen så ska vikten lämna golvet, och följa med upp i samma hastighet som benen rätas ut. Med andra ord; rygg och ben ska rätas ut samtidigt. Nu kommer benen före ryggen.

jwzrd
2009-09-26, 18:21
Jag skulle säga: sluta rulla stånga innan du startar och fortsätt sen som du gör nu. Höften sticker inte iväg så farligt mycket, du har ändå stången väldigt nära benen vilket är mycket bra.

Tror faktiskt att du kan bli ganska duktig på marklyft om du ger det tid.

Damien Thorne
2009-09-26, 18:53
Angående youtubelänkningen så skriv in det som är efter =


xye02dxPH_c

Sheogorath
2009-09-29, 07:38
Hur har det gått? :)