handdator

Visa fullständig version : Övningsutförande, hur gör ni?


Vilar
2009-09-26, 16:17
Lite intresserad av hur ni utför vissa övningar? Anledningen till att jag undrar är för att, när jag observerat vissa på gymmet så ser det ut som att dom kapat stora delar av övningarna. Vet inte om det är för att det är bättre elr kanske bara för att orka lyfta tyngre? Är det verkligen bra om man gör så?

Själv gör jag det på vissa övningar, och andra inte, men aldrig så att övningar blir halverade. För att ta 2 exempel hur jag själv gör:

Scottcurls - går ni hela vägen ner? Jag själv tycker att det tar mer på underarmarna och man blir snabbare trött av att gå hela vägen, vilket jag gärna undviker. Jag brukar vända 10-15cm innan armarna är helt utsträckta.

I latsdrag och roddövningar försöker jag dra tills jag tar i ryggen elr magen innan jag vänder. Detta gör jag själv för att jag tycker jag har dålig "kontakt" med ryggen och för det är där jag tycker det tar bäst. Hur gör ni o tycker ni jag gör fel här?

mvh Vilar

Arne Persson
2009-09-26, 16:19
Lite intresserad av hur ni utför vissa övningar? Anledningen till att jag undrar är för att, när jag observerat vissa på gymmet så ser det ut som att dom kapat stora delar av övningarna. Vet inte om det är för att det är bättre elr kanske bara för att orka lyfta tyngre? Är det verkligen bra om man gör så?

Själv gör jag det på vissa övningar, och andra inte, men aldrig så att övningar blir halverade. För att ta 2 exempel hur jag själv gör:

Scottcurls - går ni hela vägen ner? Jag själv tycker att det tar mer på underarmarna och man blir snabbare trött av att gå hela vägen, vilket jag gärna undviker. Jag brukar vända 10-15cm innan armarna är helt utsträckta.

I latsdrag och roddövningar försöker jag dra tills jag tar i ryggen elr magen innan jag vänder. Detta gör jag själv för att jag tycker jag har dålig "kontakt" med ryggen och för det är där jag tycker det tar bäst. Hur gör ni o tycker ni jag gör fel här?

mvh Vilar

Det är en mkt dålig idé att kora övningarna i korta rörelsebanor. Det är som att be om problem.

ceejay
2009-09-26, 16:21
I scottcurl ska du alltid köra hela rörelsen

Vilar
2009-09-26, 16:38
Det är en mkt dålig idé att kora övningarna i korta rörelsebanor. Det är som att be om problem.

Detta har jag själv vatt inne lite på att, om man kör så hela tiden så bör muskelns rörelsebana till sist bli begränsad av sådan träning.

I scottcurl ska du alltid köra hela rörelsen

Du får gärna förklara varför? Som sagt, jag tycker att när man kör denna så blir man trött i underarmarna före biceps, så för att förhindra det och bli mer slutkörd i biceps så kör jag aldrig så långt att man lägger underarmarna mot dynan. Ska jag köra den hela vägen o så småningom så kommer jag orka köra slut på biceps innan underarmarna?

mvh Vilar

dell
2009-09-26, 16:46
Du klämmer stången för hårt, du skall ha ett så avslappnat grepp som möjligt...

Gosti123
2009-09-26, 16:57
Vilken övning är bäst tycker ni, bicepcurl eller scottcurl?

Mourten
2009-09-26, 17:23
Arne man ska inte lägga någon värdering i TUT då? Kortare ROM mer vikt högre TUT?

Grotesk
2009-09-27, 00:23
Det är en mkt dålig idé att kora övningarna i korta rörelsebanor. Det är som att be om problem.

Hur ligger det till med å köra tex. skivstångscurlar å la Ronnie Coleman? De när han kör typ full rörelse, sedan från topp till mitt, sedan botten till mitt osv.. Om du förstår? Nyfiken. :smash:

Degpekka
2009-09-27, 01:43
Att köra 21an kan du väl göra ibland, frågan är ju vad du kommer vinna på det i längden, men gillar man pump så...