handdator

Visa fullständig version : Maltodextrin


Gosti123
2009-09-26, 16:10
Hej jag undrar vad som är bra med maltodextrin. Snabba kolhydrater jag har hört men vad är snabba kolhydrater bra för egentligen?

King Grub
2009-09-26, 16:12
Återhämtning efter ansträngning. I övrigt finns det inget nyttigt med det. Och även i det syftet går det lika bra med samma mängd kolhydrat från mat. Jag skulle aldrig lägga pengar på ett kolhydratpulver.

mikaelj
2009-09-26, 16:12
Om du planerar att springa två maratonlopp om dagen.

Snabba kolhydrater fyller på muskelglykogenet snabbare än långsammare. Om du tränar som de flesta andra räcker det att äta vanlig mat för att fylla på den mängd muskelglykogen du förbrukar tills nästa träningspass.

Gosti123
2009-09-26, 16:32
Kan du nämna någon mat som är snabba kolhydrater

mikaelj
2009-09-26, 16:48
Pasta, bröd (vitt eller färgat med sockerkulör), vitt ris.

King Grub
2009-09-26, 16:48
Och det går lika bra med långsamma.

Bozar
2009-09-26, 16:59
Jag käkar maltodextrin med proteintillskott efter träningen för att då i mig mer kcal. Hinner och kan man äta mat så är det bättre som sagt men funkar bra att trycka i sig om man inte är hungrig men måste ha i sig.

HMB
2009-09-26, 17:00
Pasta, bröd (vitt eller färgat med sockerkulör), vitt ris. Pasta = snabba kolhydrater? Vad jag vet så har pasta överlag bland de lägre GI-värdena jämfört med andra basfödor (ris, potatis mm).

King Grub
2009-09-26, 17:01
Pasta ger inte snabba kolhydrater.

Gosti123
2009-09-26, 17:12
Du skrev väl i förra inlägget att det gjorde det?

Eddie Vedder
2009-09-26, 17:14
Du skrev väl i förra inlägget att det gjorde det?

Nej det var MikaelJ som skrev.

mikaelj
2009-09-26, 17:42
Beror på vad du jämför med...

Men i en normal måltid spelar det inte så stor roll vad en enskild komponents "snabbhet" är, eftersom du har med fett (och andra kolhydratkällor?) som sänker upptagshastigheten.

Mourten
2009-09-26, 17:47
Beror på vad du jämför med...

Men i en normal måltid spelar det inte så stor roll vad en enskild komponents "snabbhet" är, eftersom du har med fett (och andra kolhydratkällor?) som sänker upptagshastigheten.

Sluta skriv strunt som är fel, sen försöker du vrida de rätt.
Socker är snabbt tex.

Gosti123
2009-09-26, 17:55
Vad brukar du käka timmarna före din träning mourten?

Tar du EAA före och efter din träning eller vad kör du på?

King Grub
2009-09-26, 17:56
Socker är snabbt tex.

Nä. ;) Inte strösocker. Det består till 50% av fruktos som är väldigt långsamt. Inte för att det blir nyttigare för det, men sackaros är på sin höjd medelsnabbt.

jwzrd
2009-09-26, 18:00
Sluta skriv strunt som är fel, sen försöker du vrida de rätt.
Socker är snabbt tex.

Googla upp en tabell över GI på kolhydrater och återkom om vad som är och inte är snabbt.

Mourten
2009-09-26, 18:03
Vad brukar du käka timmarna före din träning mourten?

Tar du EAA före och efter din träning eller vad kör du på?
Äter kanske 2-3 timmar innan sen,
1 skopa Smash + 1 skopa Rage X2 + 4 NO-tabbs 20 min innan.
Precis innan 10 gram EAA blandat med 1/2 skopa V12 Magnum.
Nä. ;) Inte strösocker. Det består till 50% av fruktos som är väldigt långsamt. Inte för att det blir nyttigare för det, men sackaros är på sin höjd medelsnabbt.

Googla upp en tabell över GI på kolhydrater och återkom om vad som är och inte är snabbt.

Hahah Epic Failure :smash:
Men tänkte väl typ på Malto och inte strösocker :)

Gosti123
2009-09-26, 18:09
Vad rekommenderar du att äta timman innan träning king grub? Eller hur gör du?

King Grub
2009-09-26, 18:36
Jag äter inga kolhydrater före passet; jag tränar på morgonen och äter ett stort mål innan jag går och lägger mig.

Skulle jag träna senare på dagen skulle jag äta en sådan tid före passet som jag vet av erfarenhet att jag presterar bäst med (90 minuter före träning, ungefär), och basera det på relativt långsamma kolhydrater, t ex bröd, gryn, pasta.

Gosti123
2009-09-26, 19:00
Skulle du inta EAA före och efter passet isf om du äter 90 min före?

King Grub
2009-09-26, 20:01
Ja.

Gosti123
2009-09-26, 20:03
Kör du på grape tonic eller? Citrus är nog godast men grape tonic innehåller mer protein och inget sötningsmedel.

Rickard
2009-09-26, 20:12
Kör du på grape tonic eller? Citrus är nog godast men grape tonic innehåller mer protein och inget sötningsmedel.

Nu får du väl ta och lugna ner optinojjan ett par hekto?
Och du svarar ju på din egen fråga. Klart att den med sötningsmedel är godast och om du ska nojja om gram hit och dit så är det ju inte värre än att du tar lite mer om du nu väljer en produkt med sötningsmedel så att du kommer upp i samma mängd aminosyror.

Och tror du att det bara finns en enda EAA-produkt?

Dreas
2009-09-27, 01:05
Kör du på grape tonic eller? Citrus är nog godast men grape tonic innehåller mer protein och inget sötningsmedel.Som föregående talare säger så lugna ner dig lite :)

Sen får Grubben själv säga det, men jag har för mig att han kör helt utan tillskott?

snej
2009-09-27, 12:58
Sen får Grubben själv säga det, men jag har för mig att han kör helt utan tillskott?


Han betalar väl bara inte för det :)

cero
2015-03-11, 19:32
Finns det någon gräns för hur mycket maltodextrin man kan hälla i sig per tillfälle? Ska blanda ihop en gainer själv.

King Grub
2015-03-11, 19:33
Tarmens upptag är begränsat till runt 1 gram per minut.

cero
2015-03-11, 19:36
Hur snabbt upptaget sker bryr jag mig inte så mycket om, undrar bara om det kan bli magproblem eller annat om man häller i sig flera dl på en gång. 1 dl malto är väl cirka 200 kcal så åtminstonde 3-4 dl per portion + energin från proteinpulvret.

Don H
2015-03-11, 20:42
Hänger inte eventuella magproblem ihop med hur mycket tarmen kan ta upp?
Tryfflar man i sig mer så kommer man väl att få "problem" av något slag?

cero
2015-03-11, 22:01
Allt har väl en begränsad upptagningshastighet, resten ligger väl och väntar antar jag. Vill inte ligga hemma med magont bara. :D

smeander
2015-03-11, 22:58
Tarmens upptag är begränsat till runt 1 gram per minut.

60g/h är om man enbart har en kolhydratskälla, har man istället fler källor så ökar kapaciteten att ta upp "oxidera" CHO till runt 90g/h.

King Grub
2015-03-11, 23:00
Ja, men upptaget av maltodextrin ökar inte. Det är om man har 50/50 fruktos/maltodextrin som upptaget av kolhydrat ökar eftersom fruktosen går via annan transportör, men begränsningen för maltodextrinets upptag påverkas inte. Och är man känslig för magproblem av kolhydratintag i samband med fysisk aktivitet är större mängder fruktos betydligt riskablare.

z_bumbi
2015-03-12, 07:46
Allt har väl en begränsad upptagningshastighet, resten ligger väl och väntar antar jag. Vill inte ligga hemma med magont bara. :D

200 g malto plus protein i en omgång skulle jag fundera på om det verkligen är vettigt. Du kommer inte att blanda det hypotont pga mängden vätska som krävs och även i en hyperton lösning blir det en rejäl drink om den inte ska vara tjock som tapetklister.
Personligen så skulle jag sprida ut det över flera intag men jag antar att du inte går från ingen gainer till den storleken så hur stor ökning gör du?

cero
2015-03-12, 09:05
Läste fel och ser nu att det är 400 kcal per 100g maltodextrin. Då räcker det kanske med en DL. Använder ingen gainer för tillfället, men vill egentligen komma upp i +1000 kcal/dag och tänkte skona tänderna genom att svepa allt direkt.

cero
2015-03-13, 01:38
Du kommer inte att blanda det hypotont pga mängden vätska som krävs och även i en hyperton lösning blir det en rejäl drink om den inte ska vara tjock som tapetklister.

Du skojade inte när du sa "tapetklister", både vad gäller smak och konsistens. :laugh:

Vad kan den optimala malto/vätska-ration vara tro? För att det ska gå att dricka och inte fastna i bägaren.

Stjarnan
2015-03-13, 06:31
Du skojade inte när du sa "tapetklister", både vad gäller smak och konsistens. :laugh:

Vad kan den optimala malto/vätska-ration vara tro? För att det ska gå att dricka och inte fastna i bägaren.

När du blandar maltodextrin bör blandningen ligga på 5-8%, det vill säga 5-8 g maltodextrin per DL vatten.

Använder du Vitargo kan du blanda ca 12-16 g innan lösningen blir hypertonisk.

Om du även tillsätter proteinpulver eller aminosyror är det smart att ligga på de undre värdena för maltodextrin/vitargo.

cero
2015-03-13, 07:39
Vafan, det blir 10L vätska per dl malto (50g). :confused:

Maverick
2015-03-13, 07:43
Vafan, det blir 10L vätska per dl malto (50g). :confused:

Nej :)

cero
2015-03-13, 07:53
Hur mycket väger en DL malto då?

Maverick
2015-03-13, 08:09
När du blandar maltodextrin bör blandningen ligga på 5-8%, det vill säga 5-8 g maltodextrin per DL vatten.

Använder du Vitargo kan du blanda ca 12-16 g innan lösningen blir hypertonisk.

Om du även tillsätter proteinpulver eller aminosyror är det smart att ligga på de undre värdena för maltodextrin/vitargo.

Vafan, det blir 10L vätska per dl malto (50g). :confused:

Hur mycket väger en DL malto då?

7x8=56g så gör du en blandning på 50g malto så blir det ju ca 8dl...

z_bumbi
2015-03-13, 08:18
När du blandar maltodextrin bör blandningen ligga på 5-8%, det vill säga 5-8 g maltodextrin per DL vatten.

Det där gäller väl för druvsocker? 5-8 g pulver ger en koncentration av kolhydrater på ca 4-7%.
5-8% är något jag skulle använda till sackaros eller kombinationen fruktos/druvsocker (skäl finns angivet i tråden).

Maltodextrin varierar mellan typ 8-16% beroende på hur stora molekylerna är men de övre värdena gör lösningen nästan odrickbar. Det går självklart fortfarande att blanda den svagare.

Dricker man bara för energin så är det inget konstigt att blanda starkare då det inte behöver vara hypotont men hur starkt man får i sig är ju bara att testa.

Min syn på det hela är i de flesta fallen att om man tränar så mycket att man verkligen behöver snabba kolhydrater i dryckform behöver man också vätskan.

cero
2015-03-13, 08:19
Någon som testat att ta skopan direkt i käften? :D

Ska testa mig fram lite, 10% kanske blir lagom. Blir dock att man får slicka kanterna av bägaren om det inte löser sig, alt äta med sked vilket är rätt osmidigt.

Stjarnan
2015-03-13, 08:35
Det där gäller väl för druvsocker? 5-8 g pulver ger en koncentration av kolhydrater på ca 4-7%.
5-8% är något jag skulle använda till sackaros eller kombinationen fruktos/druvsocker (skäl finns angivet i tråden).

Maltodextrin varierar mellan typ 8-16% beroende på hur stora molekylerna är men de övre värdena gör lösningen nästan odrickbar. Det går självklart fortfarande att blanda den svagare.

Dricker man bara för energin så är det inget konstigt att blanda starkare då det inte behöver vara hypotont men hur starkt man får i sig är ju bara att testa.

Min syn på det hela är i de flesta fallen att om man tränar så mycket att man verkligen behöver snabba kolhydrater i dryckform behöver man också vätskan.

Det vet jag faktiskt inte. Som du säger, tränar man såpass mycket att snabba kolhydrater behövs, behövs också en hel del vätska.
Jag kör själv med vitargo som inte kräver lika mycket vätska och dessutom är snällare mot magen. Priset är dock betydligt högre och jag förstår att många väljer maltodextrin istället.

Men 8-10% när det gäller malto är ett bra riktmärke i alla fall.

Shqypnia
2015-03-13, 09:50
Det är för mig helt obegripligt varför man äter kolhydrater i form av pulver när det finns så mycket gott att äta.

Stjarnan
2015-03-13, 10:24
Det är för mig helt obegripligt varför man äter kolhydrater i form av pulver när det finns så mycket gott att äta.

För en elitidrottare som tränar 2-3 pass om dagen är det väldigt smidigt att kunna dricka kolhydrater. Dels för återhämtningen men också för att de har svårt att få i sig tillräckligt via kosten.

cero
2015-03-13, 15:44
Det är för mig helt obegripligt varför man äter kolhydrater i form av pulver när det finns så mycket gott att äta.

Om man inte tränar i närheten av hemmet så är det smidigare att ta med sig pulver. Kan äta vad jag vill sen när jag är hemma utan att gå upp i vikt i alla fall så.

tlk
2015-03-13, 17:12
Det är för mig helt obegripligt varför man äter kolhydrater i form av pulver när det finns så mycket gott att äta.

Jag tycker det ger förbättring i prestation på mina pass när jag får i mig lite kolhydrater innan. Därför dricker jag malto typ 7 dagar i veckan.

cero
2015-03-13, 17:39
Jag tycker det ger förbättring i prestation på mina pass när jag får i mig lite kolhydrater innan. Därför dricker jag malto typ 7 dagar i veckan.

Vilken ratio pulver/vätska kör du med?

tlk
2015-03-13, 17:50
Vilken ratio pulver/vätska kör du med?

Jag tror jag tar typ 60g malto till 0.8l vatten eller vad min shaker nu råkar rymma. Har inte precis funderat över det här med någon optiratio.