handdator

Visa fullständig version : Förvirrad tonåring - söker hjälp!


Gabriel174
2009-09-26, 00:40
Hallåj.

Som jag tidigare skrivit så är jag en kille som är född '93. 178(?) cm lång och väger ca. 60-62kg.

Detta anser jag vara på tok för lite. Jag vill alltså bygga på en del kilon om man säger så.

Läst om "EAA", "kreatin" osv osv. Förstår inte riktigt vad jag behöver ta, om jag ens behöver något?

Mitt schema tror jag att jag borde skrota? En gyminstruktör gav mig och en polare ett schema. Två dagar i veckan, och hela kroppen tränas varje gång. Han sa att vi skulle köra på detta nu ett tag, och sedan bygga ut det / ändra det. Anledningen till varför vi endast skulle köra två gånger per vecka var att vi behövde vår sömn... Låter ganska vettigt - speciellt efter allt jag läst här på kolo.

Problemet är dock att jag anser att jag har för få övningar varje pass. Kanske är 6-7 övningar jag ska göra per pass, och endast 1 set. Är detta verkligen bra? Han sa att jag skulle köra så tungt jag kunde i 1 set med 12 reps. Klarade jag det så skulle jag höja.

Detta gör att mitt gympass blir ungefär 30-40 minuter långt, om ens det.


Min fråga till att börja med är alltså; ser mitt schema för dåligt ut? Borde det ändras, och i så fall hur?


Sen så är det så att jag äter jäkligt kasst. Såhär brukar det oftast se ut:

*Frukost - ingen (kanske någon macka, eller någon bulle eller vadomshelst egentligen någon gång)

*Lunch i skolan - vanlig husmanskost, brukar äta en ganska stor portion. Sallad också. Oftast 1-2 knäckebröd till.

*Käkar något så fort jag kommer hem. Blir väll någon tallrik med något, olika från dag till dag.

*Småäter någon macka hit och dit, alternativt käkar ägg osv på kvällen.


Efter gympasset så dricker jag också en gainer. Sen så läste jag om "EAA" och "kreatin" och undrar om detta är något för mig?


Hoppas det inte blev alltför krångligt att läsa. Hoppas på seriösa svar,
tack på förhand!

/Gabriel

Gabriel174
2009-09-26, 00:49
Kunde inte göra en edit på mitt inlägg, så jag dubbelpostar; sorry!

Men: vad för maträtt är "förbjuden"? Borde man sluta att käka mat som pizza, kebab osv?

Läsk, chips, godis osv - försämrar sånt träningsresultaten?

mvh

spoonchest
2009-09-26, 07:10
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Där har du ju ett bra program, om du är lite osäker på ditt eget.
Men jag tycker nästan att ett set per övning är lite väl försiktigt.

Sen ska du se över dina kostvanor, tycker jag. Vill du gå upp i vikt är det bara bra med energitätare mat, men se först och främst till att du äter regelbundet.
När på dagen tränar du, och hur lång tid tar det innan du äter efter detta?

Arne Persson
2009-09-26, 07:13
Hitta ett RIKTIGT gym istället for det där Nautilustramset! Be en erfaren instruktör ge dig bra program. Lär dig träna från grunden först och öka på efter hand.

Gabriel174
2009-09-26, 10:11
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Där har du ju ett bra program, om du är lite osäker på ditt eget.
Men jag tycker nästan att ett set per övning är lite väl försiktigt.

Sen ska du se över dina kostvanor, tycker jag. Vill du gå upp i vikt är det bara bra med energitätare mat, men se först och främst till att du äter regelbundet.
När på dagen tränar du, och hur lång tid tar det innan du äter efter detta?

Yep, vet att jag måste ändra mina kostvanor.

Jag brukar träna efter skolan, alltså runt 16:00-16:30. Mat brukar jag få i mig vid 17:00 tiden isf.

Hitta ett RIKTIGT gym istället for det där Nautilustramset! Be en erfaren instruktör ge dig bra program. Lär dig träna från grunden först och öka på efter hand.

Hehe, jo men nu är det så att jag köpt ett årskort där, så det får bli Nautilus ett år :)

G_lund
2009-09-26, 10:21
Kör på med den schemat nån månad till att börja med då, så du kommer in i lite träningsrutiner..
Sen kan du ju byta ut det mot 3dagars schema eller något annat (allt sånt finns här på forumet) se till att nån visar dej hur du ska göra övningarna bara, så du håller dej skadefri :)

o käka ordentlig frukost för fan ;)
Maten gör större skillnad än man tror i början, ingen idé att gå in på kreatin osv, om man inte sköter basicgrejerna först.

Välkommen till kollo :)

Gabriel174
2009-09-26, 10:46
Okej :) Han sa att vi kunde ändra mitt schema nu i veckan, så får jag se hur han tänker lägga upp det då.

Annars får jag väl kolla på något schema som finns här på kolo.

Så EEA och kreatin är inte något jag behöver tänka på?

Tackar!

Sticky Cake
2009-09-26, 11:09
Så EEA och kreatin är inte något jag behöver tänka på?

Tackar!

De är inget måste, nej. Båda två är dock väldigt bra kosttillskott.

Gabriel174
2009-09-26, 11:31
Så utöver gainers, så är EAA och kreatin också bra att ta?

mvh

Griffin
2009-09-26, 12:07
Så utöver gainers, så är EAA och kreatin också bra att ta?

mvh

Ja

Gabriel174
2009-09-26, 13:05
Okej. Tips på vad man ska köpa - och hur man ska fördela intagen?

Alltså, ska man ta EAA, kreatin och gainers direkt efter varandra, eller hur då?

Gabriel

Gabriel174
2009-09-26, 13:29
Övningen "Cable Seated Row" - http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBSeatedRow.html

Ska den utföras så?

När jag blev visad hur jag skulle göra den så sa han att jag skulle böja mig framåt som personen gör på filmen, sen böja mig bak så jag har rak rygg och då ska jag dra vikterna mot mig - alltså när min rygg är rak.

Utför jag övningen fel, eller har jag en annan övning?

King Grub
2009-09-26, 13:56
Nej, det är samma övning, men det är som på bilden man utför övningen. Båda momenten i en och samma rörelse.

Gabriel174
2009-09-26, 15:19
Jaså, okej, tack! :)

Men som sagt;
tips på kreatin och eaa? och hur man ska fördela intaget?



Gabriel

n1tro
2009-09-26, 15:27
skippa kreatinet och EAAt, lär dig styrketräna rätt och ordentligt först. när du höjjt dig ett par snäpp (om 1-2 år) då kan du börja se över tillskotten. ät mer mat, träna hårt så ska du se att du sakta går upp i vikt. märker du att för mkt av din viktuppgång består av fett - gör det enkelt - skär ner lite på kolhdraterna och om du fortsätter gå upp då så e det bra.


mvh

King Grub
2009-09-26, 15:33
Det är inte fel med tillskott som kreatin och EAA i början av träningskarriären, men det är lätt att det blir för mycket att tänka på och ha kontroll över, på en gång, om man just har börjat. Det är inget som behövs för att du skall se framsteg; prioritet nummer ett är träningen och tillräckligt med vila, prioritet nummer två är kosten (och då främst att du får i dig tillräckligt, totalt sett, inte gram hit och minuter dit).

Gabriel174
2009-09-26, 23:40
Okej, tackar för alla svar :)

Kör på med gainern så länge, så får jag se om jag skall införskaffa kreatin och EAA senare.

Ska nog börja med en träningsjournal så småningom med.

Men får tacka för alla svar! Väldigt schysst!

Hejnomax
2009-09-27, 13:40
Det viktigaste är att inte hoppa över mål, och alltid äta ordentligt och proteinrikt! Två-tre glas mjölk till varje måltid är ett perfekt sätt att öka på protein och kalorimängden.

Gillar du pizza och kebab är det faktiskt bra mat om du vill gå upp i vikt!

Cola, godis och andra saker som bara är socker är lite mer tveksamt, men det viktigaste är att du äter rejäla måltider som sagt.

Hejnomax
2009-09-27, 13:46
Kan skriva en rad om kosttillskott också, eftersom jag själv var tunn när jag började.

En redig gainer före och efter träning hjälpte mig, dom extra kalorierna behövs!

Andra kosttillskott är mer marginella, visst kan det vara skoj att hålla på med kreatin och sånt, men det får absolut inte ta fokus ifrån att käka ordentligt och träna hårt!

Lycka till :)