handdator

Visa fullständig version : Diagnostisk våg


Athena_K
2009-09-25, 22:25
funderar på att köpa en i 700kr klassen
http://www.vagar.com/diagnostisk-vag-p-280.aspx
har någon efrarenheter på denna front?? kan tillå med denna vågen...

fy fan svara på!!*flex*

Tolkia
2009-09-25, 22:41
Märket säger mig ingenting, men iom att företaget även säljer analysvågar lär de kanske inte föra crap. Fettmätningsfunktionen etc. är dock rätt värdelös, även om själva vågen är bra.

Athena_K
2009-09-28, 19:01
Märket säger mig ingenting, men iom att företaget även säljer analysvågar lär de kanske inte föra crap. Fettmätningsfunktionen etc. är dock rätt värdelös, även om själva vågen är bra.

okej så de funkar ikke?? är de ren bluff då elle?

Sniggel
2009-09-28, 20:01
okej så de funkar ikke?? är de ren bluff då elle?

Vi har en sådan på mitt jobb (iofs en bättre, 4-vägs-mätning), och jag har följt min egen deff och mätt andra på den. Detta är vad jag kommit fram till:

1. Mätmetoden har för stor felmarginal.
2. Funkar bra till att mäta förändringar hos en individ över tid.
3. Dålig (usel) på att jämföra en person mot en annan.
4. Förändringarna som man kan se på vågen, är precis lika lätta att se i spegeln, har du tappat så mycket att man kan tydligt och med säkerhet se en förbättring på vågen, har du troligtvis redan märkt resulatet i spegeln eller att jeansen inte passar.
5. Hos grovt överviktiga kan dock vågen ge en bra uppfattning om personen har gjort framsteg då det inte alltid märks om personen tappat fett, då styrketräning kan leda till långsammare (eller utebliven) viktnedgång pg a ackumulering av muskelmassa.

Athena_K
2009-09-28, 21:18
Vi har en sådan på mitt jobb (iofs en bättre, 4-vägs-mätning), och jag har följt min egen deff och mätt andra på den. Detta är vad jag kommit fram till:

1. Mätmetoden har för stor felmarginal.
2. Funkar bra till att mäta förändringar hos en individ över tid.
3. Dålig (usel) på att jämföra en person mot en annan.
4. Förändringarna som man kan se på vågen, är precis lika lätta att se i spegeln, har du tappat så mycket att man kan tydligt och med säkerhet se en förbättring på vågen, har du troligtvis redan märkt resulatet i spegeln eller att jeansen inte passar.
5. Hos grovt överviktiga kan dock vågen ge en bra uppfattning om personen har gjort framsteg då det inte alltid märks om personen tappat fett, då styrketräning kan leda till långsammare (eller utebliven) viktnedgång pg a ackumulering av muskelmassa.

kul med ett vettigt svar tackar!!!

Kinsei
2009-09-30, 12:51
jag tycker inte ens att en sådan våg är bra för att mäta förändringar. Gör en vägning/mätning och drick sedan ett stort glas vatten och gör om mätningen. Min våg tolkar nämligen det som att jag har blivit fetare. Dessutom gör programmet i min våg ett antagande om hur stor muskelmassa en kvinna respektive en man har/ska ha. Min våg brukar tycka att jag som kvinna har ca 26-26% fett. Om jag ändrar till man i profilen "mäter" den däremot min fettmängd till knappt 20 %.

Ola Wallengren
2009-09-30, 14:17
Kinsei: Du måste göra mätningarna under lika förhållanden varje gång och är du kvinna så skall den väl vara inställd på det också. För att förtydliga så mäter inte vågen kroppsammansättningen utan den försöker uppskatta den. För övrigt så finns det ingen metod som faktiskt mäter kroppsammansättningen utom en kemiskanalys.

Kinsei
2009-09-30, 15:24
Jo, jag fattar ju det också! Vatten- och könsexemplen var bara för att visa på att det inte handlar om något egentlig mätning, utan just om uppskattningar, och att vågen tolkar all viktuppgång som att i alla fall viss ökning av fettvikt har skett.

Sniggel
2009-09-30, 17:53
Jo, jag fattar ju det också! Vatten- och könsexemplen var bara för att visa på att det inte handlar om något egentlig mätning, utan just om uppskattningar, och att vågen tolkar all viktuppgång som att i alla fall viss ökning av fettvikt har skett.

Det kan ligga något i det du säger då människor med lägre BMI oftare verkar få lägre BF än människor med högre BMI, även om man tydligt kan se att personen med högt BMI har klart lägre kroppsfettnivåer.
Har ett typexempel där jag uppskattade att jag och en annan person hade samma bf%. På mig (i bra form) visade den 11% och på honom (en smal kille med i princip lika mycket definition som mig, kanske något "sämre") visade den 3.9%
SÅ fel tror jag inte att jag ser.

Däremot så ska man följa instruktionerna, dvs att vara nykissad (och bajsad) när man väger sig, inte ha tränat på 12 timmar, inte haft buffé dagen innan eller intagit alkohol på minst ett dygn, ej ätit på en sisådär 3 timmar, med mera...
Dvs uppfylla standardkraven för att mätningen ska kunna utföras. Att dricka en liter vatten innan vägning är ju fel isåfall då vågen förutsätter att du har "normal" vätskebalans eftersom du följt instruktionerna.

Ola Wallengren
2009-09-30, 18:24
Sniggel, vilken våg är det du använder? En våg som ger så stort utslag enbart på vikt verkar vara av en billigare typ. Men iofs, spridningen är rätt rejäl när det gäller BIA även på bra apparater.

Sniggel
2009-09-30, 22:17
Sniggel, vilken våg är det du använder? En våg som ger så stort utslag enbart på vikt verkar vara av en billigare typ. Men iofs, spridningen är rätt rejäl när det gäller BIA även på bra apparater.

http://www.scalesmart.com/bc418ma-p-202.html

Sniggel
2009-09-30, 22:22
edit: Det är inte enbart på vikt förstås. Jag har gått från 17% till 8% på den vågen, i takt med att formen har förbättrats.
Jag har både gått upp och ner inom detta intervall och har lyckats under en period av fettminskningen öka min muskelmassa trots att jag tappat några kilon * (vilket jag även anade i spegeln), vilket ju visar på att den inte enbart går på vikt givetvis.
Men den verkar ha svårt att pricka rätt när det gäller folk som är i form, där verkar felmarginalen vara som störst.

* a.k.a ha ungefär samma fettprocent trots stor skillnad i vikt.

Ola Wallengren
2009-10-01, 07:05
Den vågen är ändå en av de mest studerade och vad jag skulle säga förmodligen en av de bästa, men även det är ju inte speciellt bra i det enskillda fallet.

De flesta BIA äe validerade för normal och främst överviktiga så inom det intervallet är de förmodligen bäst. PubMed sökning på BC-418 ger en del info.

Ulf A Big
2009-10-04, 10:03
edit: Det är inte enbart på vikt förstås. Jag har gått från 17% till 8% på den vågen, i takt med att formen har förbättrats.
Jag har både gått upp och ner inom detta intervall och har lyckats under en period av fettminskningen öka min muskelmassa trots att jag tappat några kilon * (vilket jag även anade i spegeln), vilket ju visar på att den inte enbart går på vikt givetvis.
Men den verkar ha svårt att pricka rätt när det gäller folk som är i form, där verkar felmarginalen vara som störst.

* a.k.a ha ungefär samma fettprocent trots stor skillnad i vikt.

Kom ihåg att algoritmen tar hänsyn till viktförändringen men kanske inte helt till muskelmassan utan där gör den en vida överslagsberäkning och beroende på vätskemängden vid tillfället ger det en varierande felmarginal.

Fredrik_S
2009-10-04, 17:34
Kinsei: Du måste göra mätningarna under lika förhållanden varje gång och är du kvinna så skall den väl vara inställd på det också. För att förtydliga så mäter inte vågen kroppsammansättningen utan den försöker uppskatta den. För övrigt så finns det ingen metod som faktiskt mäter kroppsammansättningen utom en kemiskanalys.

En bombkalorimeter kanske?

Sniggel
2009-10-04, 20:42
Kom ihåg att algoritmen tar hänsyn till viktförändringen men kanske inte helt till muskelmassan utan där gör den en vida överslagsberäkning och beroende på vätskemängden vid tillfället ger det en varierande felmarginal.

Mycket möjligt. Om jag förstår dig rätt kan det vara därför de som väger mindre, oftast får ett värde som är så pass lågt att jag höjer lite på ögonbrynen av skepticism när jag vet hur de ser ut under kläderna (kan låta gay, men det är ok enligt timme senast jag frågade).

En bombkalorimeter kanske?
;)