handdator

Visa fullständig version : 64 gram protein per 100 hundra gram


sBe
2009-09-25, 22:11
Var på Coop för någon timma sedan. Där sålde de sojafiléer med näringsvärdet 64 gram protein per 100 gram.

Kan det verkligen stämma?

Snorkelfarsan
2009-09-25, 23:14
soja-produkter är väldigt proteinrika, så varför skulle det inte kunna stämma? Dock lär det ju vara en del kolhydrater i och även mycket fett, så det är ju knappast som en stek av proteinpulver - kalorimässigt alltså

malfunction
2009-09-25, 23:23
soja-produkter är väldigt proteinrika, så varför skulle det inte kunna stämma? Dock lär det ju vara en del kolhydrater i och även mycket fett, så det är ju knappast som en stek av proteinpulver - kalorimässigt alltså

Fel antagande även om det stämmer i vissa fall. Jag köper sojafileer/strimlor med följande näringsvärde:
P 64 g
K 1,3 g
Fett 0,5 g
Fibrer 19,3 g

Färs och "grytbitar" har mer kolhydrater och mindre protein.

Dock kokar man produkterna och vikten blir ungefär 3 ggr så mkt, men energifördelning är riktigt gjuten.

Lajne
2009-09-26, 00:20
Fel antagande även om det stämmer i vissa fall. Jag köper sojafileer/strimlor med följande näringsvärde:
P 64 g
K 1,3 g
Fett 0,5 g
Fibrer 19,3 g

Färs och "grytbitar" har mer kolhydrater och mindre protein.

Dock kokar man produkterna och vikten blir ungefär 3 ggr så mkt, men energifördelning är riktigt gjuten.
Känns som om magen kan bli lite jobbig efter ett par 100g med så mycket fiber bara ;)

isterbuk
2009-09-26, 07:55
Fel antagande även om det stämmer i vissa fall. Jag köper sojafileer/strimlor med följande näringsvärde:
P 64 g
K 1,3 g
Fett 0,5 g
Fibrer 19,3 g

Färs och "grytbitar" har mer kolhydrater och mindre protein.

Dock kokar man produkterna och vikten blir ungefär 3 ggr så mkt, men energifördelning är riktigt gjuten.

Hur är smaken på Sojafiléer?

Bendermannen
2009-09-26, 09:24
Hur utmärker sej proteinet i från sojabönor jämfört med t ex vassle och kasein?

Eddie Vedder
2009-09-26, 09:45
Hur utmärker sej proteinet i från sojabönor jämfört med t ex vassle och kasein?

Det är mindre gynnsamt än mjölkproteiner för muskeluppbyggnad hos människa. Men det anses emellertid fullvärdigt åtminstone.

http://traningslara.se/blogg/skillnader-mellan-populara-proteinkallor-for-tranande-del-1/

Bendermannen
2009-09-26, 09:50
Det är mindre gynnsamt än mjölkproteiner för muskeluppbyggnad hos människa. Men det anses emellertid fullvärdigt åtminstone.

http://traningslara.se/blogg/skillnader-mellan-populara-proteinkallor-for-tranande-del-1/

tack, tack!

Marcüs
2009-09-26, 09:55
Vad kostar dom då?

malfunction
2009-09-26, 11:52
Känns som om magen kan bli lite jobbig efter ett par 100g med så mycket fiber bara ;)

Betvivlar att man orkar äta ett par 100 gram =) Som sagt blir 100 gram torrvara ungefär 300 gram efter sjudning/kokning. Jag klämmer ungefär 100-120 gram som mitt första mål på dagen efter 16-18 h fastande, dock tillsammans med mkt grönsaker och stärkelse.

Hur är smaken på Sojafiléer?

De smakar ingenting alls, absolut inget. Men sjuder man dem i en god buljong med massor av kryddor och kanske marinerar dem efteråt osv blir de riktigt goda. Strimlorna är lättare att smaksätta helt klart, precis som med tofu är det en ädel konst och bara fantasin sätter egentligen gränser på smakmöjligheterna men det kräver skills.

Bendermannen: Om du är orolig över proteinkvaliten men vill testa sojaprodukter så gör t.ex. en dressing eller något på keso och servera till, eller ta ett glas mjölk. Mjölk och soja ska tydligen ge en gjuten aminosyraprofil tillsammans.

Bendermannen
2009-09-26, 12:33
Bendermannen: Om du är orolig över proteinkvaliten men vill testa sojaprodukter så gör t.ex. en dressing eller något på keso och servera till, eller ta ett glas mjölk. Mjölk och soja ska tydligen ge en gjuten aminosyraprofil tillsammans.

Ålrajt, ska testa det! Tack för tipset!:)

Snorkelfarsan
2009-09-28, 12:49
Fel antagande även om det stämmer i vissa fall. Jag köper sojafileer/strimlor med följande näringsvärde:
P 64 g
K 1,3 g
Fett 0,5 g
Fibrer 19,3 g


Jag hade iofs sojamjöl i åtanke, trodde inte att det skilde sig så mycket näringsmässigt