handdator

Visa fullständig version : Är kosttillskott nödvändigt?


eriikn
2009-09-25, 21:19
hej

Är en kille på ca 17 år som har börjat styrketräna och hållit på i ca en månad nu. Tränar i regel 3-4 ggr i veckan med ca 1 timme / pass.

Väger mellan 60 och 65 kg och är 175 cm lång så det är ju inga problem om jag äter "mer" än vad jag egentligen ska.

Nu till frågan, är det nödvändigt för mig att ta kosttilskott? om ja, vad för något? något billigt och bra alternativ? ska man ta proteindrinkar eller äta proteinbars osv. Alla förslag är välkomna!

Antar att det finns en del seriösa här som förhoppningsvis har någon synpunkt! ;)

MVH // Erik

mtlca
2009-09-25, 21:32
hej

Är en kille på ca 17 år som har börjat styrketräna och hållit på i ca en månad nu. Tränar i regel 3-4 ggr i veckan med ca 1 timme / pass.

Väger mellan 60 och 65 kg och är 175 cm lång så det är ju inga problem om jag äter "mer" än vad jag egentligen ska.

Nu till frågan, är det nödvändigt för mig att ta kosttilskott? om ja, vad för något? något billigt och bra alternativ? ska man ta proteindrinkar eller äta proteinbars osv. Alla förslag är välkomna!

Antar att det finns en del seriösa här som förhoppningsvis har någon synpunkt! ;)

MVH // Erik


Hur ska vi veta om det är nödvändigt för just dig att ta kostillskott när vi inte ens vet hur du har lagt upp kosten?

Tillskott är bara ett tillskott och det mesta som finns på marknaden är ren skit, du kommer riktigt långt på vanlig proteinrik mat.

Du kanske kan ge oss ett exempel på hur du äter en vanlig dag?

MVH

Rickard
2009-09-25, 22:25
Nu till frågan, är det nödvändigt för mig att ta kosttilskott?

Nej, det är det inte. Men det kan vara kul, en del tränande får ju pillertrillare eller kemister att blekna med alla burkar och timeing hit och dit. Och placebo är ju inte att underskatta.

Status Quo
2009-09-25, 23:20
Nej, det är det inte. Men det kan vara kul, en del tränande får ju pillertrillare eller kemister att blekna med alla burkar och timeing hit och dit. Och placebo är ju inte att underskatta.

Själv tycker jag det är jobbigare att komma igång och träna om man har 78 pulver man måste dra i sig först.

Rickard
2009-09-25, 23:23
Själv tycker jag det är jobbigare att komma igång och träna om man har 78 pulver man måste dra i sig först.

Nu lät jag kanske väldigt pro-kosttillskott i mitt inlägg, vilket inte var meningen. Utan jag håller med dig till fullo.

Mourten
2009-09-25, 23:32
Nej.

Fredrik_S
2009-09-26, 00:22
Nej det är inte nödvändigt att tillskott. Och oftast helt onödigt.

Frillan
2009-09-26, 06:03
Nej de är inte nödvändiga. Men att kalla det onödigt är en överdrift.

Kreatin och aminosyror har ju en påvisad effekt som jag säkerligen tror kan göra lite skillnad..

smeander
2009-09-26, 08:13
Nu till frågan, är det nödvändigt för mig att ta kosttilskott?


Bra kost och bra kosttillskott är grunden för att bygga muskler och bränna fett, du kan aldrig göra en måltid som kan mäta sig med ett bra proteinpulver.
Det handlar inte bara om att få i dig proteiner, det handlar om vilka proteiner du stoppar i dig.
Om du inte är dopad förstås, då är det bara att trycka i dig vilka proteiner som helst.

Visst kan du komma långt med en kost utan kosttillskott, men du kan aldrig bygga muskler i samma takt som en som har kosttillskott inlagt i kostschemat.

Det en styrketränande person alltid bör ha hemma är ett bra proteinpulver för träning och ett för proteintillskott, kreatin och en bra multivitamin/mineral.

En bra kost utan kosttillskott kan inte mäta sig med en bra kost med bra kosttillskott och näringstiming, den är helt underlägsen.
Varför begränsa sina ökningar?

King Grub
2009-09-26, 08:17
Nu till frågan, är det nödvändigt för mig att ta kosttilskott?

Absolut inte. Täcker du dina behov med kosten, behöver du inte tillskott.

Ett tillskott du inte kan få i dig tillräckligt av för att få den bevisade effekten genom kosten, är kreatin. Kreatin är ett tillskott som kan rekommenderas för alla som vill öka styrka och muskelmassa. Men återigen, något måste är det inte. Det underlättar, men det går att bygga muskler utan. Det gäller dom flesta tillskott, men kreatin är det som har en riktigt rejäl påverkande effekt.

Proteinpulver är ett enkelt och smidigt sätt att öka på proteinintaget, och vassleprotein ger stor muskeluppbyggande effekt om det tas i samband med träning, men i övrigt är det inget speciellt med protein i proteinpulver, utan det är oftast vanligt mjölkprotein.

eriikn
2009-09-26, 14:34
Asså äter frukost lunch kvällsmat, ofta bara 2 mackor med ost eller skinka och ett par glas mjölk på morgonen

Lunch, oftast inte allt för mycket, (skolmat) brukar inte vara så mycket proteiner i den maten vad jag tycker.

alltid träning efter lunch, alltså på eftermiddagen, och då har jag ätit vid ca 12 och tränar vid ca 14-16.00... alltså 2-4 timmar utan mat innan träningen

efter träningen äter jag kvällsmat och det är väl i regel vanlig husmanskost eller nåt. oftast inte jättemycket protein där heller ... brukar vara en vanlig portion som följer tallriksmodellen någorlunda

nu har ni lite kostvanor ... hoppas det hjälper er!

MVH

mangemani
2009-09-26, 14:40
beror helt på hur du käkar.
vissa käkar proteinpulver bara för att dom tror att det SKA käkas när man tränar,totaly wrong,proteinpulver kan vara bra om man inte får i sej tillräckligt med protein från vanlig mat,vilket man lätt för nybörjare.
däremot så kan jag rekomendera kreatin och EAA,ragex2 samt amino rush är 2 bra produkter.
men att säga att dom är nödvändiga,nej,det skulle jag inte vilja påstå att dom är egentligen.

Pellegris
2009-09-28, 23:32
Nej de är inte nödvändiga. Men att kalla det onödigt är en överdrift.

Nej, jag kan hålla med honom iom att han skriver "oftast" och inte alltid.

Kreatin och aminosyror har ju en påvisad effekt som jag säkerligen tror kan göra lite skillnad..

Så, hur stor skillnad tror du att det gör i slutresultatet om man intar tillskott mot att få i sej det man behöver enbart via kost?

Sniggel
2009-09-29, 00:21
Så, hur stor skillnad tror du att det gör i slutresultatet om man intar tillskott mot att få i sej det man behöver enbart via kost?

Marginellt. Sen får man ta i beaktande att det ofta är så att de som tar en massa kosttillskott kan tillhöra en grupp som fokuserar på fel saker, så att de som inte bryr sig så mycket om kosttillskott, utan äter och tränar på, får bättre resultat, för att de inte nojar över att NO2 Shotgun är slut.

Fredrik_S
2009-09-29, 01:43
Nej, jag kan hålla med honom iom att han skriver "oftast" och inte alltid.



Så, hur stor skillnad tror du att det gör i slutresultatet om man intar tillskott mot att få i sej det man behöver enbart via kost?

Med allra största sannolikhet absolut noll skillnad..

Tror även att slutresultatet blir betydligt sämre för många som lägger ner fler timmar på att optimera kosttillskotten än kosten+träningen.

Medusa
2009-09-29, 06:51
Dieten och träningen är grunden som måste finnas och vara satt innan du börjar med lite seriösare kosttillskott, dels för att du kanske inte för önskad effekt, och dels för att precis som alla andra sagt innan så är de absolut viktigast, kosttillskott är just tillskott och är bara lite extra helt enkelt... Jag skulle inte vilja vara utan mina, men skulle jag kunna? Självklart..

Pellegris
2009-09-29, 08:14
Med allra största sannolikhet absolut noll skillnad..


Marginellt.

Tackar. Nu var det egentligen mer ett ifrågasättande än en fråga.

Men alltid kul med fler som har samma teorier =)

AmericanDragon
2009-09-29, 08:46
Träningen skulle bli så mycket tråkigare utan PWO-tillskott :D

kalajset
2009-09-29, 09:27
Jag tycker ändå det kan poängteras att det verkligen finns tillskott som man inte praktiskt taget kan få i sig/få i sig tilllräckligt av via kosten. Kreatin är ju som sagt ett bra exempel. Men även saker som t ex rent koffein/EAA har ju en förhållandevis väldokumenterad effekt, och kommer inte kunna nyttjas till sin fulla potential om man s as "får det genom kosten".

Dessutom finns det förhållandevis många ämnen/tillskott som är ganska avancerade, och kanske inget att rekommendera nybörjare till överhuvudtaget av olika anledningar, dessa är garanterat inget som en vanlig kost kan ersätta.

Hursomhelst, använder man sig av dessa tillskott, må det vara kreatin eller en helt vanlig PWO, bör rimligtvis inte resultatet i vart fall bli sämre än det skulle varit utan. Tycker kosttillskott i stort har fått litet dåligt rykte stundtals, det är klart att det sällan är en extremt bra idé att fylla kosttillskotsskåpet till bredden för en 16-åring som tränat ett halvår, men har man koll på de grundläggande bitarna, läser på om de olika tillskott som finns, och sedan vill kunna få s as litet extra hjälp man troligtvis inte kunnat fått genom kosten - då ser jag inga konstigheter alls.

johanhej
2009-09-29, 19:24
Jag förstår inte hur denna fråga kan vara så omtalad. Det heter "tillskott" av en anledning. Personligen tar jag inget alls, och planerar inte att börja med det heller. Varför trycka i sig massa konstiga drinkar och pulver när man kan äta god mat? :)

EDIT: Kreatin har jag provat. Dock gillade jag inte att förtära det och dess effekt var närmast försumbar för min del.

timson
2009-09-29, 20:23
Jag håller med om vad de flesta säger, att det är inte nödvändigt att inta något tillskott.
Men jag skulle nog kunna rekommendera kosttillskott även till nybörjare, speciellt ett PWO. Som ofta ger en skön kick som gör att man vill gå och träna, vilket jag vet många av mina polare som "har börjat träna". Men sen när man pratar med dem har de i stort sett redan gett upp efter en vecka.

Men jag håller helt klart med om det Medusa säger, klarar jag mig utan tillskotten: Ja. Men vill jag vara utan: Nej.

Pellegris
2009-09-29, 21:44
Men vill jag vara utan: Nej.

Varför?

Mourten
2009-09-29, 21:55
Varför?

De ger lite effekt. De ger mkt placebo effekt etc.
Typ som, kan man klara sig utan å ligga: JA, vill man klara sig utan: NEJ.
Varför, de e nice å ligga :kinky:

D-Crawler
2009-09-29, 22:16
De ger lite effekt. De ger mkt placebo effekt etc.
Typ som, kan man klara sig utan å ligga: JA, vill man klara sig utan: NEJ.
Varför, de e nice å ligga :kinky:

Hahahaha +1.
Så skön kommentar Mourten.

Pellegris
2009-09-29, 22:51
Typ som, kan man klara sig utan å ligga: JA, vill man klara sig utan: NEJ.

Nja så här ser jag det.

Kan man klara sej utan att ligga: Nej, vill man klara sej utan: Ja

Det är ju bara kladdigt och tar en massa onödig tid dessutom måste man ligga och prata efteråt fast man vill sova.

gorillan11
2009-09-29, 23:07
Jag har käkat proteinpulver tidigare bara för att det varit så enkelt och behändligt. Enkelt sätt och boosta upp ditt proteinintag.

Men nu har jag tänkt mer och ska börja gå ner i vikt deffa/banta, så då kommer jag utesluta all form av kosttillskott i och med onödiga kalorier om jag äter en bra kost.