handdator

Visa fullständig version : Brännande obehaglig känsla vid marklyft


ryss
2009-09-25, 21:09
Seeenna krappar o sejjor,

Som rubriken lyder så uppstår en brännande, väldigt obehaglig känsla ungefär här(det som är inringat i rött)

http://img15.imageshack.us/img15/2538/musklerframsida.jpg (http://img15.imageshack.us/i/musklerframsida.jpg/)

När jag kör marklyft, inte när jag värmer, inte när jag kör runt 100kg men så fort lyften blir lite tyngre så uppstår denna känsla, t.ex här om dagen så drog jag upp 130kg, vikten i sig är inget problem att få upp, men den där brännande obehagliga känslan uppstår då där nere i "bålen?" efter först repsen , lite milt men endå riktigt oskönt, ett reps till, värre, tredje reps är så obehagligt och oskönt att jag inte vågar fortsätta, händer nästan varje gång jag drar över 120, det är absolut inte tungt för kroppen känner jag men måste alltid avbryta för den där j*vla känslan. Det går inte att sätta fingret på om det gör ont eller inte, men det är grymt obehagligt och som tidigare nämnt tvingar mig avbryta mitt reppande. För att göra en lite lätt förståeligare summering då det blev ganska rörigt: 130kg är jätte lätt att lyfta, men känslan tvingar mig avbryta lyftandet.

Tack för hjälp på förhand
/ han som har ångest över sitt markande

LindaS
2009-09-25, 21:44
Var försiktig med det, låter som bråck.

Bråck (http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Brack/)

Ta inte detta som sanning nu bara, utan sök vidare.

ryss
2009-09-25, 21:47
Var försiktig med det, låter som bråck.

Bråck (http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Brack/)

Ta inte detta som sanning nu bara, utan sök vidare.

tack för svar! Jag läste igenom det, lite läskigt när man läste om det hehe, men om det hade varit bråck hade det väl varit svullen osv? det känns helt normalt och märker aldrig av det utom just vid marklyft

LindaS
2009-09-25, 21:52
tack för svar! Jag läste igenom det, lite läskigt när man läste om det hehe, men om det hade varit bråck hade det väl varit svullen osv? det känns helt normalt och märker aldrig av det utom just vid marklyftVad jag förstår så kan det komma smygande/succesivt, så om det svullnar så uppsök läkare direkt. Ett utvecklat bråck kräver operation.

Sticky Cake
2009-09-25, 21:55
Känner en liknande smärta, fast det är när jag kör böj och kommer upp från "hålet"... Står jag så lite som ungefär en cm smalare känns det ingenting. Har inget sådant problem med mina marklyft.

Har du testat att stå bredare/smalare och/eller att vinkla ut/in fötterna lite mer? Kanske stretchning (av höftböjarna t.ex) kan hjälpa?

ryss
2009-09-25, 22:27
Känner en liknande smärta, fast det är när jag kör böj och kommer upp från "hålet"... Står jag så lite som ungefär en cm smalare känns det ingenting. Har inget sådant problem med mina marklyft.

Har du testat att stå bredare/smalare och/eller att vinkla ut/in fötterna lite mer? Kanske stretchning (av höftböjarna t.ex) kan hjälpa?

Det har jag inte gjort, teknik är alltså bra utförd som ett vanligt marklyft ska utföras därför har jag aldrig funderat på detta, skall testas nästa gång! :)

dojjan
2009-09-26, 00:48
Jag känner samma sak när jag kör på vikter så jag klarar 3-4 reps. Oftast på de sista seten.

Från länken Ljumskbråcksäcken kan fortsätta ner i pungen.

*cry*

ryss
2009-09-26, 08:34
Jag känner samma sak när jag kör på vikter så jag klarar 3-4 reps. Oftast på de sista seten.

Från länken

*cry*

waaaaaah scary shit det hade jag missat, kul att gå runt med defekt pung innan man fyllt 18, hm det går inte att upsöka läkare och på något kolla ifall det är bråck man har utan svullnad eller så?

Lando
2009-09-26, 10:15
Jag kan ibland få exakt den känslan när jag kör tunga benpress, men det var ett tag sen. Mycket skeptisk till att det är bråck, men vad vet jag..

Matsa
2009-09-26, 10:31
Jag har för mig att det går att hitta med ultraljudsundersökning eller något. Prata med vårdcentralen så kan du nog få bättre svar.

Rockhard
2009-09-26, 10:48
Har också fått så några gånger. Vid knäböj. Nu var det säkert ett par år sedan så det går säkert över.

ryss
2009-09-27, 21:41
Ingen kunnig som har något idé vad det kan vara utöver bråck som tidigare nämnt?

Frantic
2009-09-27, 22:12
Känner samma sak när jag kör tunga benpressar.

EDIT: Den infon hjälper inte dig alls inser jag ju men nu är det sagt iaf